Gå til innhold

Sony DCR-HC85


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har lest testen på camcorderinfo, og jeg kan si at: *trommevirvel* ...kameraet jeg testet IKKE hadde disse problemene som det er snakk om her.

 

Jeg har ikke sett noe gulfarge som blir brun. Jeg har heller ikke sett unormalt mye støy i bildene.

 

Som berntmh sier er det forskjell på europeiske og amerikanske modeller, og jeg vil tro at problemet kun ligger på de amerikanske, eller evt at det kun er enkelte modeller dette problemet gjelder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Jeg har lest testen på camcorderinfo, og jeg kan si at: *trommevirvel* ...kameraet jeg testet IKKE hadde disse problemene som det er snakk om her.

 

Jeg har ikke sett noe gulfarge som blir brun. Jeg har heller ikke sett unormalt mye støy i bildene.

 

Som berntmh sier er det forskjell på europeiske og amerikanske modeller, og jeg vil tro at problemet kun ligger på de amerikanske, eller evt at det kun er enkelte modeller dette problemet gjelder.

Det var akkurat det jeg ønsket å høre.

 

Så hvis en ser bort ifra disse problemene som camcorderinfo hadde, så er det jo ikke mye negativt med dette kameraet.

Lenke til kommentar

Nå skal vi som har gledet oss til positive anmeldelser være forsiktige med å ignorere det negative og forsterke det positive, bare for at vi skal få en god følelse når vi trykker på bestill-knappen for HC85E. Hvis det skal være noen vits med tester, så må det jo blant annet være å andvare oss mot dårlige kjøp.

 

Likevel, jeg kan ikke unngå å få litt av den samme følelsen som berntmh; dersom den aktuelle feilen ikke gjelder HC85E, vil det være et knall kamera! Flere på Camcorder sine forumsider for HC85 (http://www.camcorderinfo.com/bbs/f8) er negative til dette kameraet, men til nå har jeg ikke funnet at NOEN av disse har kjøpt E-versjonen...

 

Sykra skriver bl.a:

2 days ago i got my new HC85 and i have not found any problems yet.

Could it be that only the US models have problems? I bought mine in Europe / Austria and some other friends too and they too have not found any problems yet.

 

Jeg velger å leve i håpet ytterligere noen dager, til vi får oppklart om europeere også har hatt problemer.

Lenke til kommentar

bare lurer på om noen har fått sjekket ut den "progressiv"-funksjonen som Daniel R. refererer til? Har virkelig dette kameraet PROGRESSIV SCAN?????? I så fall er det det første kameraet som har det under 25000, og jeg skal kjøpe det med én gang!

Lenke til kommentar
Og progessiv scan er...?

Hentet fra testen:

 

Kameraet har også mulighet for å filme i progressive scan, hvor kameraet lagrer 25 hele bilder i sekundet, istedet for 50 "halve" som er normalt. På dette feltet overgår HC85 faktisk større og dyrere kameraer som blant annet Sonys eget VX2100, som bare har 12.5 bilder pr sekund i progressive scan.

 

Her er forresten en mer detaljert beskrivelse.

Lenke til kommentar
Har virkelig dette kameraet PROGRESSIV SCAN??????

"Progres. rec" står det i menyen. Hvis du ikke tror meg, så får jeg vel bevise det da ;)

 

Jeg filmet litt med og litt uten denne funksjonen, la det inn på pc'en, eksporterte to stillbilder fra filmen, og la dem ut i galleriet:

 

http://galleriet.akamera.no/Sony_DCR-HC85?page=3

 

Ser da ut som ekte progressive scan det der..?

 

Det merkelige er at Sony ikke har skrytt mer av dette. På Sonys hjemmesider står det bare et stykke ned på siden:

 

"Progressive Shutter

Mechanical shutter system that provides Progressive Scan performance while utilizing an interlace scanning system. Digital still images will be sharp and clear with excellent definition."

 

Det er noe forskjell på progressive scan og progressive shutter, men HC85 leverer ihvertfall 25 progressive bilder i sekundet.

Lenke til kommentar

Hvilke fordeler gir progressiv scan.

Lønner det seg å bruke dette under normal filming.

Har også lyst på HC85E, men er kanskje litt i dyreste laget for meg, tenkte først påen HC40E, men får bare mer og mer lyst på åttifemmern. :thumbup:

Lenke til kommentar
Hvilke fordeler gir progressiv scan.

Lønner det seg å bruke dette under normal filming.

Har også lyst på HC85E, men er kanskje litt i dyreste laget for meg, tenkte først påen HC40E, men får bare mer og mer lyst på åttifemmern. :thumbup:

Og hvordan blir dette når en overfører til PC og redigerer filmen?

Jeg filmet litt med og litt uten denne funksjonen, la det inn på pc'en, eksporterte to stillbilder fra filmen, og la dem ut i galleriet:

 

http://galleriet.akamera.no/Sony_DCR-HC85?page=3

 

Det jeg ser av disse bildene, er at det som er tatt ut av progressiv er dårligere enn interlaced. Er det feil navngiving på bildene? Eller er det noe som kan forklare hvordan dette "progressive" bildet gir bedre video enn interlaced?

Lenke til kommentar

OI OI!!!! Det var saker!! Hehe... Det var ikke det at jeg ikke trodde på det, men det er nesten for vilt til å være sant liksom, og ingen andre steder på nettet hadde engang NEVNT det.... Utrolig egentlig..... Dette er jo da det ENESTE kameraet man kan kjøpe om man skal satse på filmmaking. Takk for at du viste det, men jeg tror du (Daniel) satte feil navn på dem... Det var vel det bildet til venstre som var progressivt og det til høyre som var interlaced? Uansett takk for demonstrasjonen... Nå selger jeg mitt trofaste gamle TRV900 og kjøper meg HC85!

Lenke til kommentar

Spørsmål:

 

Er det noen som helst mulighet til å få ut HDTV av dette kameraet? Det har 16:9, progressiv... og video-pixelene skulle holde til 1280x720 oppløsning. Burde ikke dette være et HDV-kamera sånn som JVC sitt? Hadde vært kongelig.

 

Kjella

Lenke til kommentar

HÆ?! Ja akkurat... Letinga på kamera fortsetter.... Det er utrolig TYPISK at Sony skal gjøre sånn at det ikke er mulig å filme progressivt og i widescreen samtidig... På den måten ødelegger dem effektivt for at semiproffe skal kunne bruke kameraet til å lage kortfilm/filmer med. Jeg blir så provosert av at det aldri skal gå an å lage et bunnsolid produkt. Det ER jo så simpelt!! 1/3 tomme CCD, progressiv scan, widescreen, manuelle kontroller til ALT inkludert lydnivåer, vips: bestselger.

Lenke til kommentar

Nuh - har jeg bestilt HC85E fra PCUtstyr.no. Regner med å få den i løpet av uka, og lover å rapportere om kvaliteten så fort jeg får testet den.

 

Gleder meg, men er også litt spent siden enkelte har hatt problemer. På Camcorderinfos hjemmesider har det imidlertid strømmet på med brukere som IKKE har opplevd feil med kameraet. Får håpe jeg kan melde meg på i den klubben... :wee:

Lenke til kommentar
Nuh - har jeg bestilt HC85E fra PCUtstyr.no. Regner med å få den i løpet av uka, og lover å rapportere om kvaliteten så fort jeg får testet den.

 

Gleder meg, men er også litt spent siden enkelte har hatt problemer. På Camcorderinfos hjemmesider har det imidlertid strømmet på med brukere som IKKE har opplevd feil med kameraet. Får håpe jeg kan melde meg på i den klubben... :wee:

Venter i spenning på tilbakemelding fra deg.

 

Hvilket tilbehør har du bestilt?

Tenkte å bestille videolys, men finnes det ikke noen slike lys med dioder. Sånn som en del hodelykter har, 3 dioder som lyser ganske godt og bruker lite strøm.

 

 

Har bestemt meg for å kjøpe dette jeg også, men blir nok ikke før utpå sommeren når jeg får litt mer penger igjen.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke bestilt noe tilbehør, men venter med det til jeg har fått testet kameraet og funnet ut hva jeg trenger. Jeg tror imidlertid ikke jeg kommer til å kjøpe videolys med det første, da jeg frykter at folk kommer til å bli veldig stille når de får et lys i ansiktet.

 

Da er det mer aktuelt med mikrofon og ekstra batteri. Stativ har jeg fra før. Bare å gi tips om hva en bør tenke på når en kjøper mikrofon og hvor man kan skaffe det (men det bør kanskje opprettes en ny tråd for dette i så fall).

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått testet HC85 i helga og sammenliknet det med et HC16 som jeg har lånt. Jeg er imidlertid en absolutt nybegynner, og for å ikke si for mye feil skal jeg vente med noen dom over kameraet.

 

Blant annet driver jeg fortsatt og famler med hvilket format jeg skal velge på filmen. Til nå har jeg lagret det i MPEG med litt for lav kvalitet (2,4 Mbits/sec) og har ikke vært fornøyd med det resultatet. Hva trenger jeg for å få god (nok) kvalitet? Er 6-8 Mbits/sec nok, eller må jeg over 10? Oppløsningen skal vel være 720x576?

 

Litt out of topic dette, men jo før jeg får testet med riktigst mulig kvalitet, jo før kan jeg si noe om kvalitet på kamera… ;)

 

PS Jeg kan selvfølgelig bare koble kameraet til TV-en, men jeg har ikke hatt tilgang til TV i helga.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...