Gå til innhold

Starting av pumpe til vannkjøling?


Anbefalte innlegg

Har et par spørsmål anngående vannkjøling. Har seriøst vurdert dette, men det er et par småting jeg gjerne vil ha greie på. Når en skrur på maskina, har eventuelt hvordan har dere fått pumpen som drives av 230V til å starte samtidig når en trykker på startknappen på PC-en? Har lurt på om det hadde gått ann å brukt 5V likespenningen fra PSUen som tennkilde til en Triac. Hadde dette gått tru? Eller har dere smartere måter å gjøre dette på? Og så er det en ting til jeg lurer på. En Blackice radiator, er den god nok til å klare å kjøle CPU (1,2 @ xx), GPU (GeForce 3) og Chipsett (AMD 761)? OG ett lite ekstra spørsmål på slutten, har noen av dere erfaring om støynivået til Sicce NOVA pumpen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan gjøre slik som jeg har tenkt...

1 stk. bryter som fungerer som av og på bryter for både strømmen til pumpen og strømmen til psu. På denne måten blir det umulig å starte pc'en uten at denne brytern er på.

Har også lest en artikkel på http://www.overclockers.com :

http://www.overclockers.com/articles483/ (visst du har en gammel psu liggende)

 

Når det gjelder relè, så har jeg lest på endel forum at bruk av relè halverer levetiden på pumpa. Har også sett at pumpene ikke alltid starter når man starter pc'en og slikt. De fleste som bruker relè går bare over til å la pumpa gå 24/7. Så det er jo noe å tenke over. :smile:

Lenke til kommentar

Er litt usikker på det triac-opplegget ditt! Tror kanskje det kan bli litt risky å blande likestrømmen fra poweret borti der?

En sikrere metode er å legge 230volt´s tilførselen til pumpa over et relé, som styres av 12v fra PSU. Da trekker releet til med det samme du starter PC´n, og pumpa starter samtidig.

Og som nevnt av thomasr, temaet har jo akkurat vært omtalt her!

Om du leter, så kan det jo hende du finner mere matnyttig!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-21 23:55, SpACEmaN skrev:


Når det gjelder relè, så har jeg lest på endel forum at bruk av relè halverer levetiden på pumpa. Har også sett at pumpene ikke alltid starter når man starter pc'en og slikt. De fleste som bruker relè går bare over til å la pumpa gå 24/7. Så det er jo noe å tenke over. :smile:



Det kan jeg ikke riktig forstå? De aller fleste akvariepumper drives jo av en meget enkel vekselstrøm´s elektromotor, uten børster og annet fiksfakseri. Den jobber jo etter induksjonsprinsippet, og har som regel bare én bevegelig del.

Kan du gi meg en link til noen av disse sidene? Er bare nyskjerrig på hva andre har erfart.

Har kjørt min egen pumpe i ca 1 år nå, og tør ikke engang gjette på hvor mange ganger den har vært startet og stoppet, men ikke en eneste gang har jeg opplevet at ikke pumpa har startet?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-21 23:55, SpACEmaN skrev:

Du kan gjøre slik som jeg har tenkt...

1 stk. bryter som fungerer som av og på bryter for både strømmen til pumpen og strømmen til psu. På denne måten blir det umulig å starte pc'en uten at denne brytern er på.

Har også lest en artikkel på
:

(visst du har en gammel psu liggende)


Når det gjelder relè, så har jeg lest på endel forum at bruk av relè halverer levetiden på pumpa. Har også sett at pumpene ikke alltid starter når man starter pc'en og slikt. De fleste som bruker relè går bare over til å la pumpa gå 24/7. Så det er jo noe å tenke over. :smile:



 

Det kommer nok ann på hvilket relè som brukes.

Har brukt rele på vannpumpa et par uker nå og det fungerer fint fortsatt. Her er releet jeg bruker, kan anbefales:

223822_Xw3.jpg

 

Tror egentlig ikke noe på det du sier om halvering i levetiden, vil se det først.

Lenke til kommentar

Et rele reduserer ikke levetiden.. vedkommende må ha misforstått noe.

 

Ser ikke det store problemet egentlig, et 12volt rele trigges når man starter maskinen og kjølevannspumpen starter som nevnt tidligere. Er ikke akkurat siste NASA teknologi :grin: burde kanskje kople en diode over spolen så man ikke induserer en transient spenningspeak til resten av utstyret.

 

Hvis man vil ha et galvanisk skille så kan man bruke en optokopler til å trigge kjølevannspumpen, men de er nok litt dyrere.

Lenke til kommentar

Hondaen nevner en viktig detalj som alle bør bite seg merke i, om man tenker å bruke et 12v rele for å styre pumpa;

Koble en diode over spolen i releet.

Hensikten med denne, er å kortslutte den _induserte_ spenningen (transienten)som oppstår i spolen når spenningen til denne brytes.

Denne spenningen kan komme opp i laangt over de 12volt man putter inn i spolen, og kan i verste fall ødelegge PSU eller annet utstyr i maskinen.

Dioden må kobles slik at +pol på dioden kobles til samme punkt som +12volt på releet, motsatt side av dioden kobles til minus på releet.

Den induserte spenningen i spolen har omvent polaritet, og dioden vil derfor kortslutte denne spenningen, før den gjør noe skade!

 

Hondaen: Håper at du ikke tok det ille opp at jeg kom med noen utfyllende kommentarer! :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-22 16:30, fat_guy skrev:

for det første så trur je black icen er god nok hvis du har to vifter.Og pumpen burde bli slått på litt før for å få sirkulasjon av vannet i gang før cpuen starter å lage varme.



Radiatoren gjør nok sikkert jobben.

Derimot er det slett ikke nødvendig å starte pumpa før maskinen.

Varmeavledningen i selve vannblokka er såpass god at det vil gå flere minutter før man kommer opp i faretruende temperaturer!

Derfor risikerer man ingenting ved å la pumpa starte samtidig med PC´n!

Lenke til kommentar

Skrue: Bare hyggelig! :=)

 

 

 

Ang. akvariepumper, space fyren har et godt poeng, virker som slike vanlgie akvariepumper ikke har godt av å starte/stoppe formye. Sliter vistnok på mye den tynne keramikk akslingen og den knekker ved hyppig start/stopp. Er vel like greit å la dem gå 24/7 da.. les selv:

 

 

"

Originally posted by Eyecannon

 

 

Exactly what wears out on them faster?

--------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

From what I was told by their US distributor, the start/stop action causes abnormal wear on the impeller shaft and magnets, as well as the blades. My company uses their products frequently in aquariums we design. Origionally I wanted to use their pumps to create wave action in reef aquaria. To do this you have several pumps in the aquarium which are set on timers to go on and off, creating wave motion. I was told this would wear out the pump prematurely, causing it to fail. I know for certain that many pumps that are designed for this feature will wear out eventually, so I can say with confidence that a pump that is designed for continuous use would definitely have issues.

 

Curious though. Do many overclockers use a makeshift or aftermarket hardened steel shaft? The impellers are normally hardened ceramic, which is what commonly breaks.

 

 

__________________

Hayduke Lives!

 

"

Lenke til kommentar

Hondaen: Godt å høre! Jeg var rimelig sikker på at du er typen som neppe blir fornærma for sånt :smile:

 

Joda "space" har så absolutt tak i noe der! Som også understrekes av artikkelen til Eyecannon.

Man lærer jo noe hver dag, og godt er det!

 

Kjører sjøl med en Maxi-Jet pumpe, som nettopp er utstyrt med de kjeramiske lagrene som omtales, men har (bank i bordet!) ikke hatt noen problemer så langt! Og pumpa går fortsatt like lydløst som den gjorde for ett år siden.

Derfor reagerte jeg litt på påstanden, men får nok passe litt bedre på pumpa heretter!

Men kommer nok allikevel til å kjøre som jeg gjør, den sjansen tar jeg.....

Lenke til kommentar

Jeg skrur pc'n min av og på en gang om dagen... Tror ikke det vil slite noe merkbart på en slik pumpe. Ellers så får man kjøpt reprasjons kit til Eheim pumper i allefall, med ny rotor, aksling og gummiforinger. Pumpene begyner også som regel å "ule" før dem stopper for godt.

 

Han med akvariet snakket forøvrig om å lage bølger, her snakker vi om korte intervaller med av og på. Tror ikke mange sitter og restarter pc'n hvert 5 - 10 sek?

Lenke til kommentar

Hallo vann-freaks! (slapp av jeg er bare missunnelig)

Har noen tenkt på å kombinere inn et akvarie i systemet? (slapp av jeg har ikke tørna)

Ideen min er å slippe en varmeveksler/radiator oppi akvariet, i stedet for å bruke en viftekjølt radiator.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...