Gå til innhold

IBM CPU


Anbefalte innlegg

Der er vel ganske naturlig at de kommer til å bruke det i en dual prossesor og, det er da også slik at en dual prossesor har sine fortrin med AI.

 

Hva ellers skal de med det??

 

Og som en annen moderator sier så trenger AI mye kraft, og det er slik at en Dual CPU vil være bedre enn en sterkere singel prossesor på dette området.

http://www.thebarrowsfamily.com/RBBarrows/AI.htm

 

Hva er det egentlig som er så utrolig å forstå OM det kommer en xBox med en dual prossesor????

Jeg skrev en rekke grunner for at dual er meget tvilsomt rett over. Ser ikke noe poeng i å gjenta de. Står rett over. Du synes det er naturlig at en bruker dual CPU i en konsoll, jeg synes ikke det. Vi er uenige.

 

AI trenger mye kraft, men det har også en 3 GHz G5 (burde være på 3 GHz i løpet av et års tid og leveringsklar til Xbox). I dag har Xbox 667 MHz med PIII Celeron. "Selv" en G5 på 2.0 GHz vil representere et STORT løft i ytelsen fra dagens platformer. Husk også at det i stor grad er skjermkortet som avgjør 3D-ytelse når en får opp oppløsningen fra 640x480.

 

Hva som er så utrolig å forstå med en dualprosessor i en spillkonsoll?

 

Prisen på platformen blir veldig høy, og programvaren støtter ikke dual.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil vel være naturlig at det kommer flere dual CUPer siden det er en enke teknisk måte å øke kraften dramatisk. Og CPU priser er ikke akkurat høye. Så en gang må jo være den første til at de begynner å ta i bruk dual prossesorer til spill, siden det allerede finnes programmer som kan ta i bruk dual prosseser, eks adobe PS CS, o.s.v

 

Jeg synes det også er litt overkill men, jeg ser ikke 100% vekk fra det slik du gjør. Liker å ha et åpent syn. Dessuten kommer en slik xBox først ut i 1Q 2005. Men det hadde ikke overasket meg om den hadde kommet seinere og da er denne brikken gaske gammel, over 1 år gammel hvis det er PPC970. Men siden det KANSKJE er en dual og den bør ikke også funne brukes som en stekepanne slik den nye Intel prosessoren vil de bruke PPC970FX grunnet at den er mye kjøligere.

 

At det kommer en 65nm prossesor så tidlig høres litt vel far out. Power 5 som jeg TROR er 65nm IKKE sikker. Men den kommer i slutten av året. og det vil nok ta litt tid før det kommer en light modell. Dessuten kommer den mest sansynlig til å koste mye mer enn det 2 G5 2ghz koster. Så Økonomisk ser det ut til å være en idiot strek.

Lenke til kommentar
six PowerPC G5 CPU

 

WTF :wow::wow::wow::wow::wow:

 

Det må være kødd, det vil jo koste en formue. Og det vil i beste fall være

6x25W = 150W Det er jo mye.

 

Dette har jeg nok liten tro på, virkelig liten tro på. Men ser at de skriver at den kommer høsten 2005. Stemmer det? Var det ikke i begynnelsen av 2005. Hvis det er høsten 2005 kan jo det være mulig å få en 65nm brikke, men har ikke stor tro på det. Men 6 CPUer i en xBox må jo være ren kødd. Den har vel en warp motor og, ville ikke være overasket om Mr. Data kommer og klapper på skulderen til Bil Gates før det kommer 6 G5 i en og samme boks, den boksen må jo være enorm.

:scared::scared:

Lenke til kommentar

I 2005 skal AMD og IBM i fellesskap ha lagt over til 65 nm: http://hardware.no/art.php?artikkelid=4560

 

Å tro at Xbox kommer med 6 CPU-er finner jeg helt absurd. Produksjonskostnaden på en CPU i silisium skal ligge på ca 3-400 NOK pr CPU i tillegg kommer alle investeringer. IBM selger neppe CPU-ene for mindre enn USD 150,- pr CPU til Microsoft og for hver CPU de legger på Xbox-en koster den i råmateriale ca 1500,- kroner mer (hovedkort m.m. blir dyrere - flere lags PCB osv). I tilllegg tviler jeg på at det fysisk blir plass til mer enn én CPU om de ikke øker størrelsen på Xbox. En dualcore CPU er en mulighet, men jeg ser fortsatt ikke poenget med det for en spillkonsoll. Husk at spill i dag ikke støtter dual. Å lage SMP kompatible spill er svært vanskelig, det fordyrer utviklingskostnaden og vedlikeholdskostnaden i vesentlig grad. Det er rett og slett ikke god business å lage SMP kompatible spill.

 

Dere kan jo bare se at det er flere spill som kommer for AMD64 enn for Intel HyperThreading. Det til tross for at Intel har langt større markedsandel enn AMD. Grunnen er at å gjøre spillene parallelliserbare er vanskelig og dyrt.

 

Men, for all del.. Om Xbox kommer med 6 G5 CPU-er skal jeg kjøpe den jeg også, men det kommer ikke til å skje. Ville blitt en super arbeidsstasjon :)

Endret av pgressum
Lenke til kommentar

Helt enig med pgressum her...

 

Og hadde MS vært så gale å gi ut en 6*CPU box på spillkonsolmarkedet, ja da skulle jeg snudd meg på 5-øringen og løpt og kjøpt og hivd meg på Linux mods osv.

 

Men dog undres jeg veldig på hva de skulle brukt all denne prosessor kraften til i et spillkonsoll? Selv avansert spill AI som var spesialprogrammert for 6 parallelle prosessorer ville jo ikke utnyttet en brøkdel av kapasiteten vil jeg tro.

 

Hvis de da ikke skulle snudd helt på flisa og laget avanserte banebrytende VR miljøer hvor modellering/vektor/koordinat/punk utregninger osv. foregår i prosessoren og rendering/presentasjon utføres av GPU, men har ikke snøra peiling på det der...

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
SMP kompatible spill blir det vel først når OS'et selv skalerer alle prosesser.

"Alle" OS har i dag støtte for full SMP. Det vil si: Win2k og nyere, FreeBSD (OS X), linux osv. Poenget er at det er så sykt dyrt å lage SMP-kompatible spill. Noen spill kommer sikkert med SMP støtte, men neppe så mange. Om jeg fikk det som jeg ville hadde alt kommet med AMD64, SMP og SMT støtte :) *drømme videre*

Lenke til kommentar

Vet at OS'ene selv støtter SMP, men det jeg tenkte på var om det evt. kom OS som sørger for å skalere alle typer prosesser utover de eks. 6 prosessorene automatisk, slik at man slapp programere spillene spesielt for det.

 

Altså startet man et spill eller en hvilken som helst annen prosess så var det underliggende funksjoner/lag i OS'er som skalerte dette utover de forskjellige prosessorene for til enhver tid å oppnå best mulig cpu-kraft fordeling.

 

Altså man slapp å programmere spesielt for SMP da OS'et tok seg av dette.

 

Edit:

Men forstår jo at det blir litt utopi hvis man tenker på hvordan det fungerer i realiteten kanskje.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Vet at OS'ene selv støtter SMP, men det jeg tenkte på var om det evt. kom OS som sørger for å skalere alle typer prosesser utover de eks. 6 prosessorene automatisk, slik at man slapp programere spillene spesielt for det.

 

Altså startet man et spill eller en hvilken som helst annen prosess så var det underliggende funksjoner/lag i OS'er som skalerte dette utover de forskjellige prosessorene for til enhver tid å oppnå best mulig cpu-kraft fordeling.

 

Altså man slapp å programmere spesielt for SMP da OS'et tok seg av dette.

 

Edit:

Men forstår jo at det blir litt utopi hvis man tenker på hvordan det fungerer i realiteten kanskje.

Aha.. Da skjønner jeg hva du mener. Det er nok ikke fult så enkelt nei, men en fin tanke :)

Lenke til kommentar

Her er en artikkel hos VARbusiness.com som iallefall Knick Knack og Macfan burde finne av interesse:

Editor’s Letter: Just How Will IBM Grow In 2004?

 

"It may be early, but my vote for story of the year is AMD's comeback. Everywhere, people are talking about the company with the biggest heart in the industry. With huge support pouring in from HP, Sun and VARs backing its Opteron technology, AMD has a new lease on life thanks to a 64-bit technology that runs 32-bit applications. It will undoubtedly put more pressure on Itanium than Intel could imagine."

 

Flere og flere for øynene opp for Opteron nå :thumbup:

Lenke til kommentar

Takker, svært intresangt lesestoff. Men har også lest flere sider, der IBM skal ha planer om å gå over til egene prossesorer, istedenfor å selge severe med nesten alle typer CPUer.

 

Opteron er per i dag den beste CPUen oss dødelige kan kjøpe, dette inkludere PPC970FX. Men den bygger på x86 som JEG synes ikke jobber til brikkens fordel. Jeg har nok forsatt mest tro på Power CPUer. Spess siden Power 5 kommer ut i år.

 

Både SUN og HP er mindre enn IBM, hvis jeg ikke tar feil, og av de to selvskapene så er det bare SUN som holder på med alvorlig forskning på prossesorer. IBM har også satset MYE mer på programvarer, noe ikke sun eller hp har gjordt, og de har såfall ikke brukt så mye penger som IBM har gjort de siste årene.

 

Vet at du liker Opteron, men la meg gjette vilken maskin du har. Wops det var vist en Opteron. Jeg personlig sitter på en AMD til vanlig, men det er ikke et frivelig valg.

 

Ser ikke at AMD kan klare å tjene penger dette året heller, men det kan godt hende jeg tar feil. Dette er nok det alvorligste problemet. En bedrift kan lage så gode brikker som bare fanen men de må tjene penger på det.

 

Edit: skrev udødelige i steden for dødelige :blush:

Endret av Macfan
Lenke til kommentar

Og hvilket instruksjonssett burde Opteron støttet mener DU da? Å tro at lille AMD skulle innføre sitt eget instruksjonssett er søkt. Penger hadde de ihvertfall ikke tjent på det.

Power 5 og Opteron konkurerer ikke mot hverandre.

Ang server salg og markedsandeler http://www.theregister.co.uk/content/61/35223.html

HP utviklet Itanium sammen med intel, og holdt på egen hånd på med pa-risc og mips. Kjøpte seg Alpha gjorde de og, men der ble vel mesteparten gjort av DEC og Compaq, usikker på om HP utviklet den videre selv.

SUN kjører jo videre med sin sparc serie. Tror du trygt kan si at disse driver med alvorlig forskning på prosessorer. Når det gjelder programvare så lager de jo begge to OS-er til nevnte arkitekturer.

IBM lager masse software ja, men hvor relevant er det til cpu-businessen deres?

 

AMD tjente penger på prosessorsalg i Q403 og den trenden fortsetter nok dette året.

Endret av b0nna
Lenke til kommentar
Power 5 og Opteron konkurerer ikke mot hverandre.

 

[ironi]Virkelig?[ironi]

 

Den har ikke kommet ut enda, så derfor kan de ikke konkurere. Og er blir såfall en light versjon som det blir snakk om.

 

IBM lager masse software ja, men hvor relevant er det til cpu-businessen deres?

 

Det er velkjent at IBM ikke har solgt mye server siden de ikke hadde mye programvarer for Power serverene som IKKE er x86. De har nå satset 1$Milliard.

 

Jeg tok feil angående HP og fant en super side om IA.64 http://www.cs.clemson.edu/~mark/epic.html

 

Men sun holder ikke på med akkurat mainstreem server men heller. De selger jo også Intel prossesorer i deres server. Men det gjør jo også IBM. http://www.sun.com/servers/entry/

 

Og jeg vet ikke hvor mange egenprouserte server med sun prossesor som de selger. Men operativ systemet er vist ikke perfekt http://www.eweek.com/article2/0,3959,873887,00.asp

 

EDIT: skrev dies siden jeg er fra Bergen og snakker med dialekt, det betyr ordet deres. Håper ikke du har noe i mot dialekter heller, men jeg ser ikke bordt fra det.

Endret av Macfan
Lenke til kommentar

[ironi]Virkelig?[ironi]

 

Den har ikke kommet ut enda, så derfor kan de ikke konkurere. Og er blir såfall en light versjon som det blir snakk om.

 

POWER4+ da. *gi med t-skje* Ikke for at de vil konkurere når power 5 kommer heller men.

 

Hva er det som er mainstreem server?

Hva betyr ordet 'dies'? bortsett fra bøyningen fra die(gi morsmelk)?? Ser du bruker det rundt omkring, men gir meg ingen mening.

Finnes vel ingen OS som er perfekte, også lite software generelt av den grunn.

Skjønner ikke helt hva du vil frem til.

Endret av b0nna
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...