Gå til innhold

Vannblokk+kranvann


Anbefalte innlegg

Jeg vet om en mye bedre (les: sikrere metode)

 

Ta en bøtte/beholder i vasken og sett vannpumpe inni. Så setter du på springen slik at du får konstant og lav vannstrøm, og springen sørger for at "tanken" aldri blir tom.

Men da trenger han jo strengt tatt bare å legge 300 kr i en liten radiator, så har han hele kretsen :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror sikkert det villa funket fett siden kaldt vann ikke holder så høy temperator.

Beklager, men kunne ikke la være. Dette er virkleig ett av de beste utsagnene jeg har lest på lenge! :)

 

Når det gjelder topic så tror jeg dette ville fungere flott en stund, men kranvann inneholder mye ugg som nok ville sette seg i kjøleblokk / slanger. Dette vil du så slite med i etterkant. Men med litt algedreper og avkalking etter testen ville jeg tro du kunne gjøre dette uten så alt for stor risiko.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Kjedelig om en liten ramp av en lillebror eller noe liknende skulle gå og skru av krana... :p Men ellers kunne du nok få ekstrem kjøling med det. Vrir du på trykket på krana, vil det jo fly vann gjennom slangene. I tillegg er vannet veldig kaldt. Bare noen få grader der jeg bor.

Lenke til kommentar
Men en bedre løsning er å ha et lukket system med radiatorn i feks en uisolert kjellerbod slik jeg har det nå vanntemp ligger nå på 5-8 grader og jeg har 24 grader i rommet der jeg sitter.

Joda, men det er ikke så bra om sommeren... kranvannet, derimot, har lav temperatur om sommeren også. Noe av vitsen var at dette også gir heftig kjøling når det blir varmere ute.

 

Får se hva det blir til, kanskje kjøper jeg en billig pumpe og gjør som JohndoeMAKT foreslår.

 

Men hva med Antarctica-blokka? Er den et bra valg for annet enn WaterChill? Tenker på festene etc.

Lenke til kommentar
Jeg vet om en mye bedre (les: sikrere metode)

 

Ta en bøtte/beholder i vasken og sett vannpumpe inni. Så setter du på springen slik at du får konstant og lav vannstrøm, og springen sørger for at "tanken" aldri blir tom.

Men da trenger han jo strengt tatt bare å legge 300 kr i en liten radiator, så har han hele kretsen :roll:

Men med denne metoden får han 20-25 grader kaldere vann til kjøleblokken uten fare for at noen slanger hopper av pga høyt trykk.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde vann fra springen i kombinasjon med Peltier - og for å si det slik det FUNKET

Nå husker jeg ikke helt hvilke temperaturer jeg fikk men mener at jeg fikk NOE under null grader på load - for jeg husker at ASUS Probe som jeg brukte da, ikke gikk lavere enn Null grader.

 

Det var på en overklokket 2.26Ghz P4

Lenke til kommentar

kommer til å gå med sinnsykt mye vann til dette da.. jeg vet at vann er gratis, men likevel..

hva med å kjøpe sånne glødde kobberrør i stedet og lage en stor radiator du kan ha i kjøleskapet? Vil tro du nesten får bedre effekt av det, men det spørs om alle i huset går med på at det ligger en hageslange fra kjøleskapet og inn på rommet ditt da :p

Lenke til kommentar
kommer til å gå med sinnsykt mye vann til dette da.. jeg vet at vann er gratis, men likevel..

Det blir noen liter, men i den store sammenhengen er det forsvinnende lite, selv om jeg skulle bruke dette 24/7. Det er praktisk talt ingenting sammenlignet med forbruket i industri og jordbruk.

 

Jeg får vann fra Farris (vannet), det er demmet opp, og det er mer enn nok vann der.

Lenke til kommentar
kommer til å gå med sinnsykt mye vann til dette da.. jeg vet at vann er gratis, men likevel..

hva med å kjøpe sånne glødde kobberrør i stedet og lage en stor radiator du kan ha i kjøleskapet? Vil tro du nesten får bedre effekt av det, men det spørs om alle i huset går med på at det ligger en hageslange fra kjøleskapet og inn på rommet ditt da :p

Nåja, det går nok med ein del vann i det prosjektet også

Kjøleskapet blir dreve av et vannkraftverk. Skapet har ein dårlig utnyttelse av den elektriske energien. Eg har høyrt at et kjøleskap lager 3 ganger så mykje varme som kulde . . .

Lenke til kommentar
kommer til å gå med sinnsykt mye vann til dette da.. jeg vet at vann er gratis, men likevel..

Det blir noen liter, men i den store sammenhengen er det forsvinnende lite, selv om jeg skulle bruke dette 24/7. Det er praktisk talt ingenting sammenlignet med forbruket i industri og jordbruk.

 

Veeel, vann nok? Joda, det er nok egentlig det.

Men det kan vel være interessant å sette opp et lite regnestykke over forbruket i alle fall?

Et vanlig kjølesystem omfatter en pumpe, som ubelastet leverer mellom 400 og 1000 liter/t. De fleste vet jo at den faktiske flow gjennom systemet er langt lavere; Anslagsvis mellom 150 og 300 liter/t.

I og med at vann fra springen holder en vesentlig lavere temperatur, kan man ganske sikkert ytterligere redusere vannmengden, til f.eks til 50 liter/t.

 

Da kan vi begynne å regne:

50x24 = 1200 liter i døgnet. Et normalt døgnforbruk (drikkevann) for ett menneske, er beregnet til ca 3 liter. Ergo har du da brukt drikkevann for 400 mennesker, bare på ett døgn....

 

24/7 i et helt år? Hmm. 1200x365 = 438.000 liter vann, som du alene har pøst ut i vasken.

Det tilsvarer drikkevann for 146.000 mennesker i ett døgn det!

 

Bare for å ha sagt det, og for å løfte en liten moralsk pekefinger......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...