Gå til innhold

Beste 17" CRT til spilling

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Jeg vet at du ikke ønsker å høre dette, men klarer ikke å la være ;)

Du sier at du drar ofte på Lan, ja da er LCD det ideelle.

Og en ting til, det finnes mange 17" LCD skjermer som fungerer veldig bra til spilling.

Bare se her :thumbup:

Sånn, nå skal jeg slutte å mase   :D

Nei, det finnes ikke bra LCD skjermer til under 10 000 til spilling. De som har testa disse skjermene har nok peiling på farger i photoshop/klarhet og sånn, men de har ikke peiling på spill, de sier jo at trådløse mus er brukbare i spill, det er de akkurat som LCD skjermer noen år unna.

Ah! Enda en som ikke har nok kompetanse til å uttale seg om LCD-skjermer.

Ja, det stemmer, de som er uenige med deg har ikke nok kompetanse, sånn må det være. Ett tips, slik setter ikke argumentasjonen din i ett godt lys.

Ok, fortell da, hvilke av disse parameterene er crt best, og hvilke er lcd best, alle viktige for spill.

Kontrastforhold, refreshrate, ghosting, evne til å kjøre på lave oppløsninger.

AtW

Misforstå meg rett ATWindsor. Å si at det ikke finnes bra LCD-skjermer til spilling til under 10 000kr er tull.

EDIT: Ble litt mye quoting her nå. Må bare beklage.

Endret av TJ
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Misforstå meg rett ATWindsor. Å si at det ikke finnes bra LCD-skjermer til spilling til under 10 000kr er tull.

EDIT: Ble litt mye quoting her nå. Må bare beklage.

Spørs jo såklart hva man legger i bra, men essensen er at LCD er dårligere en CRT på det feltet og i tillegg dyrere, så jeg rikker meg ikke i mins sak, når jeg sier, om spilling er den eneste tingen som betyr noe får ditt skjermvalg, så er LCD ett dårlig valg.

AtW

Skrevet

Siden jeg heller ikke kommer til å rikke meg fra min sak, så foreslår jeg at vi begraver stridsøksa og går tilbake til topic før en moderator stenger tråden ;)

Skrevet
Selv om din billige 15" hundai ikke dugger til spilling, så kan jeg love deg at en kvalitets 17" LCD skjerm ikke vil gi deg noen form for problemer når du spiller.

Helt irelevant for trådstarter ettersom:

1. Han allerede har en dyr LCD som han ikke er fornøyd med til spilling. Da hjelper det ikke at andre ikke mener ghosting er et problem.

2. Han har spesifisert 2500 kr som den summen han skal bruke på en LAN-skjerm.

To svarte som sikkert er brukbare:

http://www.hwb.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=804

og

http://www.itbutikken.dk/default.asp?sprog...47&varenr=47775

Skrevet

Ingen som har "kompetanse" til å kommentere den skjermen jeg hadde kikka på da? :p

Er ingen sim kan rikke meg fra mitt valg om en 17" CRT. Som jeg har sagt har jeg allerede 2 LCD til en forholdsvis høy pris, og til mitt bruk, duger de ikke. For å si det slik: jeg har allerede en 2 år gammel 19" CRT som jeg bruker og som jeg er sinnsykt mye bedre fornøyd med i forhold til de 2 LCD skjermene.

/steinih :)

Skrevet

Helt irelevant for trådstarter ettersom:

1. Han allerede har en dyr LCD som han ikke er fornøyd med til spilling. Da hjelper det ikke at andre ikke mener ghosting er et problem.

2. Han har spesifisert 2500 kr som den summen han skal bruke på en LAN-skjerm.

Han har fått et forslag av meg når det gjelder 17" CRT om du leser litt.

Tror du det er ghosting på alle LCD skjermene? :roll:

Skrevet

Er sikkert grei den, ganske dyr for å være en 17" men til spilling er den nok bra. Har selv en Samsun CRT (19") som jeg er veldig fornøyd med, og Samsung er jo et merke der man vet hva man får.

Og hvorfor skal du egentlig ha en svart skjerm. Jeg anbefalte to svarte i sted men det var bare fordi du bad om det. Egentlig vil jeg fraråde deg å kjøpe en svart skjerm ettersom belastningene på øynen blir større pga. den svarte kanten. På LAN er dette ekstra viktig ettersom man gjerne blir sittende noen timer i strekk...

Skrevet

Jeg er også enig at at LCD er et dårlig valg til spilling. Selvom man bruker 16ms LCD. Skal diskutere dette med Dahle siden jeg har sendt en god del PM`s over til han. Venter bare på svar nå. (og ja Dahle! jeg vet du leser her så hvor blir diskusjonen vår av? :laugh: )

Jeg har lagt ut grunnen før ,men jeg kommer til og ta det meste opp med Dahle for og se om jeg blir litt klokere..

Skrevet (endret)

Hei igjen :)

Eneste grunnen til at jeg sa jeg helst vil ha en sort skjerm, er pga at resten av pc'n er sort og at den kommer til å stå i stua(nyutdannet, arbeidsledig, liten leilighet osv :p). Men.. dette kommer selvfølgelig i andre rekke. Det er kvaliteten på skjermen jeg ser etter. Får jeg den ikke i sort får det så være.

btw det er fortsatt ingen som har kommentert denne skjermen :p

Endret av steinih
Skrevet
Han har fått et forslag av meg når det gjelder 17" CRT om du leser litt.

Ja. Så det. Så hvorfor anbefaler du da også en LCD skjerm til 4500 kr når han sier at han allerede har en dyr LCD skjerm han ikke er fornøyd med og han i stedet skal ha en 17" CRT til 2500 kr?

Tror du det er ghosting på alle LCD skjermene?

JA.

Ghosting er veldig individuelt og er avhengig ikke bare av syn men også hva man er vant med. Dersom man har spillt Quake/CS/raske FSP spill i flere år med en god CRT så er det for mange helt uaktuellt med LCD. Testet selv de beste LCD skjermene fra Eizo og Samsung i fjor høst og da merket jeg tydelig ghostingen.

De beste LCD skjermen har net mot 16ms responstid, den dagen noen lager en LCD med under 10 ms responstid som samtidig ikke er så mye dyrere en en CRT skal jeg vurdere det igjenn.

Hvordan forklarer du at f.eks flere gamere som har fått tilbud om sponsing med LCD skjermer har takket nei fordi de etter testing ikke ville spille med skjermene?

Da snakker vi tross alt om folk under 18 med begrenset inntekt som velger å takke nei til en skjerm til 5000 kr fordi de vet at det kommer til å ødelegge hele spillopplevelsen dersom de må spille med en LCD skjerm på LAN/konkurranser.

Skrevet (endret)

Steinhih: Det er god skjerm, kjøpte den med en gang den kom(har ikke den nå). Bare gode erfaringer, med spill som CS, COD, Splinter Cell osv. Anbefales hvis du skal ha en CRT på 17".

Endret av stigen1
Skrevet
Hei igjen :)

Eneste grunnen til at jeg sa jeg helst vil ha en sort skjerm, er pga at resten av pc'n er sort og at den kommer til å stå i stua(nyutdannet, arbeidsledig, liten leilighet osv :p). Men.. dette kommer selvfølgelig i andre rekke. Det er kvaliteten på skjermen jeg ser etter. Får jeg den ikke i sort får det så være.

btw det er fortsatt ingen som har kommentert denne skjermen :p

viser fortsatt til denne... nydelig utseende og en helt kurant skjerm.

Skjermen jeg viser til har lavere punktavstand, men dårligere refresh rate...

Skrevet
Testet selv de beste LCD skjermene fra Eizo og Samsung i fjor høst og da merket jeg tydelig ghostingen.

Du tror at en LCD skjerm med ghosting fra fortiden vil også ha det på de nyere modellene -Jeg snakker om de nye skjermene som har kommet og ikke de eldre skjermene som det snakkes om her. Når du ikke tror skjermene har blitt bedre siden høsten 2003 kan du tro om igjen! Har lest mange nye tester som sier at det ikke finnes noen spor av ghosting på enkelte skjermer og merker det selv ikke på min nye NEC 1760NX.

Skrevet
Testet selv de beste LCD skjermene fra Eizo og Samsung i fjor høst og da merket jeg tydelig ghostingen.

Du tror at en LCD skjerm med ghosting fra fortiden vil også ha det på de nyere modellene -Jeg snakker om de nye skjermene som har kommet og ikke de eldre skjermene som det snakkes om her. Når du ikke tror skjermene har blitt bedre siden høsten 2003 kan du tro om igjen! Har lest mange nye tester som sier at det ikke finnes noen spor av ghosting på enkelte skjermer og merker det selv ikke på min nye NEC 1760NX.

Unnskyld meg, men da er testerene ikke erfarne nok til å oppdage det, og at man ikke merker det (les ikke lar seg plage), er ikke det samme som at det ikke finnes, mange som ikke plages av 75 hertz på crt-skjermer også, bra for de, men for folk med litt andre krav (ect andre øyne) så er det en forskjell.

AtW

Skrevet (endret)

Unnskyld meg, men da er testerene ikke erfarne nok til å oppdage det, og at man ikke merker det (les ikke lar seg plage), er ikke det samme som at det ikke finnes, mange som ikke plages av 75 hertz på crt-skjermer også, bra for de, men for folk med litt andre krav (ect andre øyne) så er det en forskjell.

AtW

hvilken kompetanse innehar du siden du kommer med slike beskyldninger? ref: at ikke testerne ikke legger merke til det? Har du testet mange LCD-skjermer, og har du LCD-skjerm eller hatt mange?

Edit; det virker som det er flere her som ikke innhar noen form for spisskompetanse innenfor dette området, det er vel like greitt å la være å uttale seg!

Endret av stigen1
Skrevet (endret)
Har lest mange nye tester som sier at det ikke finnes noen spor av ghosting på enkelte skjermer og merker det selv ikke på min nye NEC 1760NX.

Neida, det finnes ikke noe spor av ghosting. Det er det mange som har sagt de siste to årene. Forskjellen mellom de nyeste LCD skjermene og de som var de beste i fjor høst er ikke så stor. Kvaliteten har jevnt over blitt litt bedre både når det gjelder kontrast og lysstyrke. Det samme har fargegjengivelsen blitt. Og man lyger mindre med oppgitt responstid en hva man gjorde før.

Men likevel har 1760 NX en responstid på 16 ms. Så vidt jeg kan huske så er ikke det mye lavere en forrige generasjon LCD skjermer.

Med en slik responstid er det fysisk umulig å konkurrere med en god CRT når det gjelder raske oppdateringer. Til det meste av spilling går det helt greit. Men dersom man er litt kravstor eller fintfølsom for ghosting går det ikke greit.

Men det sier kanskje like mye om at produsentene har valgt å prioritere andre egenskaper en responstid når det gjelder LCD. Ikke noe galt i det, de fleste som kjøper en ny LCD skjerm er ute etter biledkvalitet heller enn lavest mulig responstid. Da sier det seg selv hva man bør prioritere fra et markedsmessig synspunkt.

edit: quoteknoting

Endret av Jattajatta
Skrevet (endret)

Når det gjelder 757nf så har jeg (og mange andre) storebroren på 19". (959nf)

De har Diamontron billedrør, støtter høye oppløsninger og høy vertikal oppfriskning.

Begge nf skjermene har både D-SUB (HDD15F) og 5xBNC som gjør at du kan koble til to maskiner og bytte med et par klikk på skjermen.

Det følger også med en USB-kabel som går til skjermen som gjør at du kan stille alle instillinger i et program i Windows som heter Mouscreen. Dette gjør at du lett kan stille skjermen til perfekt størrelse i alle retninger og former. Skjermen har også en funksjon som heter "Highlight" som gjør at du med et trykk kan endre brightness/kontrast (til en valgt verdi) som er greit å ha i spill.

757nf støtter disse oppølsningene:

1920 x 1440 / 64 Hz

1840 x 1440 / 64 Hz

1856 x 1392 / 66 Hz

1792 x 1344 / 68 Hz

1600 x 1200 / 76 Hz

1280 x 1024 / 89 Hz

1152 x 864 / 104 Hz

1024 x 768 / 116 Hz

800 x 600 / 146 Hz

640 x 480 / 160 Hz

Endret av JohndoeMAKT
Skrevet

AtW

hvilken kompetanse innehar du siden du kommer med slike beskyldninger? ref: at ikke testerne ikke legger merke til det? Har du testet mange LCD-skjermer, og har du LCD-skjerm eller hatt mange?

Edit; det virker som det er flere her som ikke innhar noen form for spisskompetanse innenfor dette området, det er vel like greitt å la være å uttale seg!

At det i dag finnes LCD-skjermer uten "et spor av ghosting", er intet mindre enn en sensasjonell påstand i min øyne (ihvertfall vanlige desktop-skjermer, kan sikkert produsere en skjerm med to farger om amn absolutt vil ha responstiden utrolig lav, men det anser jeg ikke som særlig relevant).

Hvilken kompetanse jeg har: mitt eget syn, jeg har sett en god del LCD-skjermer også nye (uten at jeg er så god på modellnumre, men kan undersøke hvilke modeller det er om det er viktig), at ghostingen ikke er plagsom er en ting, men at det ikke finnes spor av ghosting er noe helt annet, det er lett å framprovosere ghosting på alle LCD-skjermer om det er det du vil.

Greit nok at det er en drøy beskyldning, men påstand er også rimelig drøy i mine øyne, jeg mistenker egentlig at han som skrev posten har misforstått hva anmelderene har ment.

AtW

Skrevet
Det følger også med en USB-kabel som går til skjermen som gjør at du kan stille alle instillinger i et program i Windows som heter Mouscreen. Dette gjør at du lett kan stille skjermen til perfekt størrelse i alle retninger og former. Skjermen har også en funksjon som heter "Highlight" som gjør at du med et trykk kan endre brightness/kontrast (til en valgt verdi) som er greit å ha i spill.

Tusen takk! har sittet her i noen dager og klødd meg i hodet over den usb kabelen.

Skjønte rett og slett ikke hva den var til ;)

Har samsung 957mb.

On topic: kan anbefale samsung 757nf :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...