Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er det mulig å ende MAC-adressa?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Litt utenfor emnet her, men jeg spør likevel: Hvis jeg har en PC der jeg kjenner MAC-adressen og den blir stjålet, kan jeg da spore opp PC'n via internett dersom den kobles opp på nettet uten å endre/gi ut falsk MAC-adresse? Kan jeg f.eks finne den nye IP'en til PC'n min bare ved å vite MAC?

Nei, det kan du bare ved å sitte på samme nettverket som maskinen din er på.

 

En ISP som er i direktet kontakt med den stjålne maskinen din, kan se MAC'en.

En ISP er ikke forpliktet til å utlevere noe som helst til 'vanlige' borgere.

 

Med IPv4 vil Mac forsvinne ved første router, kun bevares via switch og hub.

 

Med IPv6 vil Mac følge med IP-pakker helt fra til målet over Internett.

 

Selv med IPv6 vil det omtrent være umulig å spore en avsender Mac på Internett(da opplysningene ligger pakket inn i selve TCP pakken).

Lenke til kommentar

Mac addressen er BARE synlig til første router du møter. Der blir header med mac addresse skiftet ut med mac addresse til routeren, slik at mottager (nest router) vet hvem som skal ha retur pakken. Så din Mac addresse er BARE synlig innefor ditt subnet.

Lenke til kommentar

Alle kan endre mac adressene. Er kjekt i noen tilfeller.

Firstmile leverer ut router til sdsl kundene sine. den er totalt ubruklig. fått ny 3-4 ganger av dem. datt ut av nett iblandt etc. Vi bygga oss en ny router. men fikk ikke opp no nett. teite firstmile hadde satt så bare deres produkter kunne komme på nett. så vi måtte spoffe macadressa til den orginala routern. Anbefaller alle med firstmile og gjøre det samme. mindre lagg på linja og nå detter den aldri ut

Lenke til kommentar

Enda litt mer offtopic, men diskusjonen fikk en interessant vending. Hvis jeg har en switch og en ruter. Så vil switchen huske mac addressen til de to maskinene jeg har og ruteren vil huske mac addressen til switchen? Eller har jeg ikke forstått?

 

Dette vil også si at mac addressen til ruteren er synlig ut på internett, og ikke mac addressen til selve nettverkskortet mitt, fordi den "forsvinner" i ruteren?

Lenke til kommentar
Enda litt mer offtopic, men diskusjonen fikk en interessant vending. Hvis jeg har en switch og en ruter. Så vil switchen huske mac addressen til de to maskinene jeg har og ruteren vil huske mac addressen til switchen? Eller har jeg ikke forstått?

 

Dette vil også si at mac addressen til ruteren er synlig ut på internett, og ikke mac addressen til selve nettverkskortet mitt, fordi den "forsvinner" i ruteren?

Switcher sender pakker videre på grunnlag av MAC-adressa (Lag 2 i OSI-modellen). Dermed vil MAC-adressa bli værende like hel helt fram til mottaker, om denne ligger innenfor samme subnet (altså, ikke behov for ruter).

 

Men når du skal utenfor ditt subnet, må pakkene innom en ruter. Rutere flytter pakker mellom subnet på grunnlag av IP-adresse (Lag 3 i OSI-modellen), men når pakka skal sendes til neste ruter/mottager, skjer dette på Lag2 igjen (MAC)

 

Rutere bytter derfor ut avsender MAC med sin egen MAC, slik at neste router/mottager kan finne veien tilbake til ruteren osv osv. Så om du forsøker deg på filtrering av MAC fra internett, vil du mest sannsynlig bare se en MAC, nemlig MAC'en til første router ut fra deg ;-) Å blokkere all trafikk fra denne er neppe lurt :p

Lenke til kommentar

Hvordan fungerer det da i routeren.

Deles IP ut etter hvilken mac adresse du har.

Hvis jeg forandrer min "WAN Mac adresse" i

routeren (dlink DI604) så får jeg tildelt en

ny IP adresse. (Internett IP)

Det ligger 2 lagrede MAC adresser i "WAN Mac Adr."

på routeren min.

Lenke til kommentar
Hvordan fungerer det da i routeren.

Deles IP ut etter hvilken mac adresse du har.

Hvis jeg forandrer min "WAN Mac adresse" i

routeren (dlink DI604) så får jeg tildelt en

ny IP adresse. (Internett IP)

Det ligger 2 lagrede MAC adresser i "WAN Mac Adr."

på routeren min.

Noen dager gammel post, men kanskje enda aktuell?

 

Hvordan MAC fungerer i router(i prinsippet, veldig forenklet):

 

Routeren har en routingstabell, og 'MAC-pakken'(ethernet-pakken) pakkes opp for å se hvilken IP den skal til sendes videre til. Routeren vil da kunne finne fram til hvilken MAC addresse som tilsvarer neste steg på turen mot målet(den nye MAC addresse på pakken).

 

Prinsippet blir det samme som for en maskin som skal sende pakker på et LAN; når IP-pakken skal 'ut på nettverket' er det avgjort på forhånd hvilket nettverkskort som skal sende pakken(via routingstabellen).

Så vil det bli sjekkes hvilken MAC addresse som skal motta pakken(via arp tabellen, oppslag på MAC mot IP).

 

Når du endrer MAC addressen, vil også ARP tabellen oppdaters hos ISP og alt vil fremdeles fungere(ISP vet hvilken MAC som skal motta pakkene hos deg).

 

IP addresse:

 

Det som skjer er at DCHP serveren ser en ny MAC som må få en ny unik IP.

ISP ser en helt annen router, dersom du endre MAC.

 

DHCP servere har lease-tid på utleverte IP'er, derfor får du en annen IP ved å endre MAC addressen. Endrer du tilbake til en tidligere benyttet MAC vil du kunne få samme IP(avhengig av oppsett hos ISP). Det er ikke uvanlig å få endret IP nå og da uansett, dersom du ikke har betalt for en statisk IP.

 

 

 

Ja, noen ISP'er benytter MAC addressen(og da kan du ikke endre MAC uten å miste internett).

 

De lagrede WAN MAC addressene du har, er vel selvlaget og/eller en av de originale?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har UPC som internettleverandør.. og pga ustabilt hovedkort på Laptop'en min måtte jeg bytte det i vinter. Etter å ha fått maskinen tilbake fra verksedet kom jeg meg ikke på nett igjen hjemme.

 

Det sto også INVALID MAC ADRESS rett under teksten der hvor det står at musa er innstallert, og i samme bildet hvor man kan gå inn i bios f.eks.

 

14 dager tok det før supporten min i Danmark skaffet meg en annen Mac adresse som jeg måtte skrive inn under min datamaskin - behandle - enhetsbehandling - nettverkskort.

Det var umulig å komme seg på nett med auto_config av mac-adresse, eller å bruke den som er på kortet fra før av (utilgjengelig).

 

Verkstedet (Info-Care) mente at UPC logger og låser den første MAC-adressen, og da jeg byttet kortet og fikk ny MAC-adresse måtte jeg ringe UPC og be dem frigi MAC adressen fra serveren deres. Men de mener da at de ikke har noe med MAC adressen min å gjøre.. at de bare logger og låser IP adressen og MAC adressen på kabelmodemet.

 

Det som skjer nå er rett og slett at datamaskinen kopler seg av nettet, med ugjevne mellomrom, kan det være fordi det kanskje er flere som har samme MAC adresse der ute?? Hva skal jeg egentlig gjøre??

 

Det må også sies at verkstedet som har sjekka datamaskinen i ettertid ikke har funnet noen feil, at de har Nextgentel og kommer seg på nettet uten problemer når nettverkskortet står på auto_config.

Lenke til kommentar
det siste der kanke jeg være enig i? Så vidt jeg vet (trur) så er vel ikke mac adressa tilgjengelig på INTERNETT. Men det å skifte mac adresse har jeg tenkt på før. Men jeg har UPC og for å skifte IP, så satte jeg statisk IP ifconfig, eller på nettverksegenskaper. Og den nye IP-adressen fungerte den. skifta fra ***.**.***.125 til 126.og da fikk jeg 126 som IP. :cool: Men UPC har skiftet IP serie for en stund siden før var det vel 62.179.20*.*** nå er den 80.111.2**.*** Den endret serie etter at nettet var ende en gang.

Vel, hvis du klarte det - OG at det funket, hadde nok IPS'ene fått paranoia. At du endret ip-adressen funker fint det. og hvis du da satt opp en ftp/web-server for å teste om den "nye" ip'n din funka, vil det seff funke siden det er lokalt. hadde du derimot fått en venn av deg til å teste mot den "nye" ip-adressen din, hadde han neppe fått kontakt :roll:

Lenke til kommentar
sjekk ut astalavista.com, de lister opp sw som ma. kan endre på mac adresser.

 

De har forøvrig en del annet snacks

 

 

!

Det er en kjentsak at den siden du refererer til, er en kime til piratvirksomhet og diverse andre ulovligheter...

Du trenger vel neppe og skifte MAC adresse hivs du har oppført deg 100% eksemplarisk... dete gjøres for og komme rundt noens regler...

 

:hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...