Gå til innhold

Test av Vulcano 12


Anbefalte innlegg

Thermaltake Extreme Volcano 12

 

Innledning: Volcano 12 er en kjøler Thermaltake til Socket A. Den skal i følge produsent klarer XP 3400+.

 

Spesifikasjoner:

 

Kjøler:

Kompatibilitet: Socket A

Materiale: Kobber

Funksjoner: 2stk Variabel viftehastighet,automatisk temperaturkontroll

Dimensjoner: (BxDxH) 8 cm x 8.2 cm x 8.5 cm

Vekt: 708 g

 

 

Vifte:

Støy: 17 ~ 48 dB(A)

Luftmengde: 20.55 ~ 75.70 CFM

Turtall: 1300 ~ 4800 ±10% RPM

Dimensjoner: (BxDxH) 8 cm x 8 cm x 3,5 cm

 

 

Tilbehør:

Temperatursensor

2stk Viftestyring

 

 

Kjøleren:

Kjøleren er laget i kobber og leder derfor varme meget godt. Finishen er meget bra. Pga den store vekten anbefales det og fjerne kjøleren ved transport. Det er også meget lett og montere kjøleren.

 

 

Viften: Med kjøleren følger det med en stor sort vifte. Denne bråker mye på høyt turtall (4500rpm++), men kjøler meget godt. Viften kan styres av enten en av de to viftestyringene som følger med (pci slot eller 3,5") eller en temperatur sensor.

Sensoren funker helt greit, men litt iriterende når den går fra 2200rpm til 4400rpm mitt i et spill.

 

Testing:

 

Hardware:

AMD XP 2500+

Abit NF7-S v2.0

Vifter i kabinettet: 5

 

Testresultater:

 

Høyeste rpm (12v)

 

2500+:

Idle: 34c

Load: 41c

 

 

2500+@ 2,3ghz (219x10.5) 1.875 vcore

Idle: 40c

Load: 53c

 

Laveste rpm (5v)

 

2500+

Idle: 37c

Load: 45c

 

2500+@ 2,3ghz (219x10.5) 1.875 vcore

Idle: 48

Load: 59c

 

 

Konklusjon:

 

Volcano 12 er en kjøler med meget god ytelse og et godt utseende. I tillegg har den flere muligheter for å justere viftens hastighet.

 

Fordeler

 

+ God ytelse

+ Godt utseende

+ Viftestyring

 

 

Ulemper

 

+ Pris

+ Vekt

 

Karakter: 5

 

Kan kjøpes for 300-400kr hos Komplett.no,MPX.no eller microplex.no

Endret av eXploid
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
[/b]
Pga den store vekten anbefales det og fjerne kjøleren ved transport.
iriterende
Ulemper

 

+ Pris

+ Vekt

 

Kanskje nevne støyforhold? Har du testet kjøleren med viften på 12 volt (full)? Hvordan har du avlest temperaturene?

Ville ikke skrive støyen som et minus, siden den kan reguleres selv.

 

Testen ble kjørt på 12v.

 

Den første delen av QUOTE`inga din forstod jeg ikke noe av :(

Lenke til kommentar
Fin test :)

Men kanskje litt bilder?

Jeg syns i tillegg den var ganske vanskelig og feste...

 

Edit: En ting til , de teste av temp, hvilken hastighet er de kjørt på?

Jeg bruke et flat skrujern til og feste med. Letteste kjøleren jeg noengang har festet. :dontgetit:

Endret av eXploid
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Har/hadde selv Volcano 12 men den ble byttet ut etter å ha avlivet tre stykk XP2500+ Barton, hvorav en av dem hadde ulåst multiplier. Grunnen til at den drepte alle disse prosessorene var den massive vekten og utrolig stramme festbøylen.

Den kjølte ganske godt når den sto på da, men den bråket ganske godt når hastigheten kom litt opp.

Nå er den byttet ut til fordel for et TT Bigwater sett :love:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Å skylde på TT12 for å ha knust 3 stk Barton's er drøyt.. Høres mer ut som en som skal la sine pølsefingre knote med grovmekanikk.. og holde seg unna PC-mekk :)

Joda.. man må være forsiktig.. Klipset er *knallhardt* nettopp pga. vekten på kjøler.

 

Tall fra mitt system (temp. målt med probe)

 

XP2500+ @ 2200 (dette er en ulåst "gull-barton").. @ 1.675VCore

 

Idle: 32

Load: 39

 

XP2500+ @ 2400 (12x200) @ 1.95 Vcore

 

Idle: 37

Load: 46

 

I begge tilfelle med vifte på 5000rpm = *ekstrem* støy..

Ett levelig nivå er ca. 3000rpm.. Da kjøler den fremdeles i toppklassen.

Denne kjøleren krever jevnlig støvrens for å yte som forutsatt..

De mange finnene samler opp støv og vil etterhvert redusere vifta's effekt betraktelig.. (Det er snakk om over 5 grader)..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har samme kjøler selv og er veldig fornøyd med ytelsen. Kjører den alltid i laveste "gir" for å få minst mulig støy. Kan ikke si noe om temperatur på idle og load, da dette ikke er så viktig for meg. Det viktige er bra kjøling uten nå nevnverdig støy. Og det leverer denne så absolutt.

 

Men, som TL1000S sier, den må ofte rengjøres, ellers øker temperaturen betraktelig. Spesielt om finnene i kjøleren blir helt tette.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+1242
Har/hadde selv Volcano 12 men den ble byttet ut etter å ha avlivet tre stykk XP2500+ Barton, hvorav en av dem hadde ulåst multiplier. Grunnen til at den drepte alle disse prosessorene var den massive vekten og utrolig stramme festbøylen.

Den kjølte ganske godt når den sto på da, men den bråket ganske godt når hastigheten kom litt opp.

Nå er den byttet ut til fordel for et TT Bigwater sett :love:

Jeg har opplevd det samme.

Festebøylen var så vanvittig starmm/hard at jeg måtte bruke 3 skrujern for å få den av. Kjøpte nettop ny cpu og er redd for å ødelegge noe igjen. Burde jeg kjøpe ny?

Legg til at den bråker endel på laveste også. Da jeg var på lan for noen uker siden sammenlignet jeg med de andre og Volcano 12 er ganske bråkete

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...