Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Råd til W-LAN..


Anbefalte innlegg

Hei.

vi planlegger å legge nettverk mellom 3 bustander, d.v.s. 2 til med meg. Vi har da nesten heilt "frisikt" , kanskje ein liten grein som står i veien, så har du murvegg inn til rommet mitt som står i veien. Dette er da opp til naboen frå meg som er ca 120m. Så deretter så er det ca 60-90m til neste nabo men har ikkje heilt fine "forhold" siden pc'en hans står i kjellaren.... det eg lurer på om det er mulig å skaffe tak i noke "billig" AP'er , så vi kanskje kunne hatt kvar sitt i kvart hus, der vi kunne streke ethernet kabel til ein switch frå AP'ene. Med dette vil vi då klarer å få bedre frisikt til kvarandre. Men kva utstyr er det som kan gjere dette? tenkte litt på Asus Spacelink (WL-500g) ( link til varen på komplett Dette eg frykter at dette ikkje holder... at vi kanskje helder bør satse på ein feit/god AP som vi plasserer i huset til han som bur mellom alle oss, som har ein antenne forsterkar, men da igjen, trenger vi trådlause nettverkskort som da setter endå eit strek i regningen :cry:

 

Eg vil poste bilder seinere så dere kan få se det "visuelt" :)

Alle råd godtas :D

(etter vi har fått opp dette trådlause nettet vil vi da til slutt ha nettverk i 7 bustander...ikkje verst ;)) (der desse andre er strekt med kabel og den fjerden kommer vel automatisk inn på nettverket vårt siden den naboen har ein W-LAN router ;))

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det greieste kan nok være å sette opp tre basestasjoner som du antyder ja.

 

Den som er i "midten", setter opp med en rundstråleantenne utendørs, og de to andre med retningsbestemte antenner rettet mot denne.

 

Det kan hende det fungerer uten eksterne antenner siden det er så korte avstander, men for å sikre oppetid, stabilitet og høy overføringshastighet vil jeg absolutt anbefale eksterne antenner.

Lenke til kommentar

Orker vel ikkje tilfeldigvis å liste opp kanskje et par produkter vi kan bruke?

er ganske så fersk innen wlan og har tuklet med det berre når eg hjelper folk med å installere adsl eller slikt.

kanskje ha en rundstråleantenne ved naboen i midten ja, men duger Asus Spacelink WL-500g , eller har du andre vi kanskje bør satse på? vi vil også helst holde prisen så langt nede som mulig, siden vi er fattige studenter ;)

 

ps: skal leite opp bilde .. (desverre tatt i litt mykje skådde, skal prøve å få tatt nye imorgo)

Lenke til kommentar

Har dere tenkt på å lage antennene selv? Skal være så enkelt som å ta antenne + pigtailen fra en gammel mobiltelefon, også sette den i en tom pringles og vips *retnings antenne*

 

er noen linker med tips og råd her :

 

http://www.freeantennas.com/

http://www.qsl.net/n9zia/wireless/page01.html

 

 

Det er også en Wlan internett shop i norge hvor man selger deler.

 

Også noen entusiaster her :

 

http://www.norwaywireless.net/wiki/FrontPage

Lenke til kommentar

Den asus routern er ganske grei, og burde fungere ganske ettersom man kan stille på sende effekten på den. Default effekt er vel 19mW, men den kan stilles helt opp til 84mW.

 

Og for å forlenge rekke ytterligere, skjær bunnen av en pringels boks, tre den over antenna og pek det mot neste AP.

 

EDIT: Så at zup hadde litt merehi-tch pringles-løsning enn meg :blush:

Endret av Gromle
Lenke til kommentar

Har hørt dette om å skifte effekten, men bør vi da gå for 3 slike? eller 1 slik med 2 trådlause pci kort. (det som hadde vore fint med 3 ap'er er at vi får plassere dem nermest glaset og mot kvarandre...) men...har du tatt ein titt på bilda eg har lagt ut? har en følelse på det blir dårlig signal..

 

noen andre som har gode forslag?

"ønske seg spessielle AP'er som kan møte kvarandres signal midt på vegen *sukk*" :)

Lenke til kommentar
Jeg tror nok dere må gå for 3 slike. Holder ikke med kun en. Dert er jeg ganske sikker på.

 

Mulig det kan gå med en hvis dere kjøper kraftigere antenne.

Tingen er, kvifor skal det gå med 3 og ikkje 1? fordi signala routerane sende til kvarandre må uansett nå kvarandre. Så vitt eg veit kan ikkje signala møtast på halvvegen slik destansen blir lengre og bedre forhold under kortare avstander..

 

i så tilfelle, må du ha tenkt på routeren som må stå ved Rzz(som må ha ein sirklel sender atenne mens Eg og joi må ha antenne-peker mot Rzz. men dette kommer jo ikkje til å bli noe særlig billig....

 

noen andre råd ? :)

Lenke til kommentar

Hei

 

Det holder med en ASUS WL-500g hos den som har ADSL. Du bør i midlertid ha en god antenne (utendørs ?) slik at de andre når deg.

 

For å sette opp senderstyrken gjør du som følger:

 

Kall opp routeren: http://192.168.1.1/Main_AdmStatus_Content.asp

Les av styrke: wl -i eth2 txpwr +"Refresh"

Sett styrke: wl -i eth2 txpwr 30 + "refresh" - setter styrken til 30 (19-84 tilgj).

 

Jeg tror denne resettes til 19 hvis du må reboote routeren.

 

Et problem som garanter vil oppstå er at hvis en setter igang å laste ned noe stort tar han beslag i det meste av båndbredden slik at det andre får sinnsykt treg ADSL. Vet ikke helt hvordan dette løses, men dette MÅ dere bli enige om - ellers er der ikke kamerater om en liten stund !

Lenke til kommentar

Det er dette spm omgående en god antenne hos Rzz (som bur i midten/mellom oss) som sikkert er den løysninga. Veit at Asus WL-500g faktisk støtter ekstern antennere viss eg husker rett, men kva bør vi ha oss?

 

Redd for Iternetten blir aldri noe problem, vi har alle adsl, viss vi samler dette til sammen så får vi nesten 7mbps internett :)

 

Ein ting som også er å tenke på, er at ingen av oss har noe form frå trådlaust utstyr fra før, so vi kjøper frå scracth. Tingen er at, viss vi bare har 1 Asus WL-500g som står ved Rzz, så må eg og joi kjøpe trådlause nettverkskort og så etterpå bridge dem med det vanlige nettverket vi har i kvar sitt hus. Eg har en følelse på at dette er unødvendig siden det er nesten like greit å fått kjøpt 3 stykk Asus WL-500g, og da gjenstår berre problemet: er rekkevidden bra nok? det hadde f.eks berre holdt med 1 om vi hadde hatt trådlause nettverkskort fra før men det har vi ikkje. Rekkevidden blir ikkje noke bedre sjølv om vi har 3 AP'er p.g.a. signale kan desverre ikkje møtast på midten slik man ofte kunne ønske seg ;) Da står vi igjen med retnings-antenne og sirkel-antenne ikkje sant? eg har da ein skrekkelig følelese på at da stiger prisen ganske så fort siden ein ny antenne koster jo minst 600,- og +++ mens ein stykk Asus WL-500g koster "bare" 1200,-.

D.v.s vi kommer oppi :

3x Asus WL-500g , 1200kr * 3 = 3600

+ 1x sirkel-antenne = ???

+ 2x rettnings-antenne = 600,- ++ tipper eg. Begynner å bli mykje penger.. ;)

Lenke til kommentar

friske opp tråden og håpe på noen andre kanskje legger merke til den. er endå usikker på korleis dette med sirkel-antenne og rettnings-antenne fungerer siden kva godt gjer sirkel antenne? siden signal ikkje kan møtast på midten... einaste at den ..hum..ja. need some help :o)

Lenke til kommentar

prøver endå en gang for siste gang, kanskje en Dlink 108mbps router vil hjelpe her? siden denne skal øke/styrke signalet også siden den er 108mbps... men noen som orker å hjelpe meg med meir korleis retnings antenner og slikt fungerer? og om det har noe å sei å bestille 3 stykk DLink(108mbps) routera?

Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke akkurat ekspert på WLAN men tenkte jeg skulle komme med innspill.

 

3 Asus WL-500g høres ut som et godt utgangspunkt. Still alle opp til max sende effekt. Den i midten (av de 3 husene) har rundstråle antenne og de andre 2 bruker "Pringles antenne"

 

Asus WL-500G: 1178,44 (Komplett.no)

10 dBi Omni Antenne 360°: 1254,- (www.wlansupply.no)

Pringles antenne: 100,- (???)

 

Det blir ca 1700,- pr stk.

 

Jeg anbefaler å ta kontakt med Wlansupply og høre hva de vil anbefale.

Lenke til kommentar
Mulig jeg er dum, men jeg skjønner ikke hva dere skal med 3 Routere ??

 

Router/aksespunkt deler ADSL signalet på opp til 256 klienter så hvorfor trøble med å koble sammen 3 rotere i nett for å forbinde 3 husstander ???

Godt spm. Først levde eg på truen at dette ville forsterke signala, men uansett, signal kan ikkje møtast på halvvegen... men tingen er at, det er nesten like greit å invistere i ein AP med router når du slipper trådlaust nettverkskort. så får vi kjøpe trådlaust nettverkskort om det så trengst seinare :) også ved bruk av 3 AP'er så kan vi sette retningsantenne på den.... ein ting om rettningsantenne..viss eg setter den opp mot å peike til Rzz, vil eg få dårlig signal i huset mitt om eg så får ein laptop som har trådlaust nettverkskort på besøk?

Lenke til kommentar

Altså du trenger jo ikke AP, det holder med bridge, men det kan jo være kjekt med AP slik at du kan bruket det til andre ting senere.

 

Hvis jeg har forstått det riktig, når du bruker ekstern antenne på en AP så kobler den ut den internet antenne så jeg tror ikke en laptop vil få signal, spesielt siden du bruker en rettnings antenne.

Lenke til kommentar

er ikke det nesten likegreit å legge en kat5 kabel i rør mellom deg og rzz, så trådløst mellom rzz og joi?

 

Dette ser jeg egentlig som den enkleste løsningen siden det ser ut som det skulle vær relativt greit å legge kabel mellom dere.

 

Men mellom rzz og joi så ser det ut som om der kan bli en vei å krysse, det kan bli litt mer komplisert, men er du heldig så kan der ligge et dreneringsrør dere kan "låne".

 

Vi har prøvd dette selv med gode resultat, har ikke hatt noen problem med kabel lengder på opptil 170meter (dette er sikkert ikke 100mbit, men raskere enn trådløst)

 

*edit Kabel vil også bli mye rimligere

 

Lykke til :)

Endret av Mr-Smith
Lenke til kommentar

Det hørtes ut som en godt plan å legge ned Cat5 kabel i rør mellom deg og rzz, og trådløst mellom rzz og joi. Det blir mye billigere for da trenger du bare x meter Cat5 kabel, 2 Asus WL-500G og 2 Pringles antenner. Men det har vært skrever utallige tråder og det er trygt å legge nettverkskabel i rør på yttersiden. Søk litt rundt på forumet, les og gjør opp en egen mening. Det virker som største problemet er: 1 kabelen blir ødelagt, 2 nettverksutstyret som står i hver ende at kabelen kan blir ødelagt og 3 hastigheten kan bli dårligere.

 

Problem 1: Hvis kabelen blir ødelagt er det jo bare å legge ny. Cat5 kabel er ikke så dyr

 

Problem 2: Kjøp inn 2 av de billigste switchene/hub'ene dere finner og koble på kabene, for hvis det blir kortslutting i kabelen, lynet slår ned, osv, så er det bare de billig switchene/hub'ene som blir ødelagt ikke f.eks ADSL routeren.

 

Problem 3: Hvis du holder deg under 100m så klarer du 100mbit, men flere her på forumet har påstått at de har over 100m kabel og klarer fremdeles 100mbit.

 

Jeg ville kjøpt inn 2 x Asus WL-500G, lagd 2 Pringles antenner og kjøpt 100m Cat5 kabel. Hvis ikke kabelen ikke er god/stabil så er det bare å kjøpe inn en til Asus WL-500G og en rundstråle antenne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...