Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Råd til W-LAN..


Anbefalte innlegg

Remote Node Setup betyr at du kan pushe oppsett ut til routerne uten å ha fysisk adgang til boksen.

 

Ellers så tror jeg ikke at maskinvaren fra D-Link står tilbake for Linksys i det heletatt. Det jeg mener er avgjørende er firmware der Linksysen støttes av minst tre ulike "hackede" embedded versjoner, samt at utviklingslisten er mildt sagt lovende. (QOS, SSHD, SPS etc.)

 

-KJ

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Linksys WRT-54G og Asus WL-500g benytter akkuratt den samme prosessoren og trådløse enhet. Asus har en intern antenne og en ekstern.

 

Linksys har ikke mer funksjonalitet med sveasoft firmwaren enda, men når det blir skikkelig vpn server funksjonalitet der blir det bedre. Men det ser også ut som at sveasoft skal ha penger for sin firmware fremover og da blir det vanskeligere. Det ser også ut som at det blir utviklet custom firmwares for asus sin enhet og buffalo sin, hvor alle tre enheter benytter den samme prosessoren og trådløse radio.

 

Asus søtter dessuten WDS (bridging/repeating) direkte fra asus, men linksys får denne støtten via en modifisert firmware som det ikke gis noe support på fra produsenten.

 

D-Link sine 108 Mbps produkter har diverse ulemper. Blant annet benytter SuperG funksjonaliteten seg av å koble sammen flere kanaler, som gjør det vanskeligere for andre trådløse nettverk i nærheten til å fungere. Hastigheten varierer også endel når det bare er noen svært få hindringer i veien (bord, hånd osv).

 

Extended range funksjonaliteten er hovedsaklig bare å øke sendeeffekten på radioen fra 15dBm (32 mW) til 20dBm (100mW). Det som du da må passe på er at du egentlig må senke uteffekten om du skal kjøre kraftigere antenner. hvis radioeffekten er på 15dBm og antennen er på 5 dBi når du taket på 20 dBm styrke i den retningen du forsterker signalene.

 

Jeg har et par produkter som baserer seg på SuperG teknologien til test nå, og ytelsen er ganske god, men den ytelsen detter også raskt. Aksesspunktet jeg har til test har allerede "XR" funksjonen med en uteffekt på 20 dBm.

Lenke til kommentar
Hei

 

Det holder med en ASUS WL-500g hos den som har ADSL. Du bør i midlertid ha en god antenne (utendørs ?) slik at de andre når deg.

 

For å sette opp senderstyrken gjør du som følger:

 

Kall opp routeren: http://192.168.1.1/Main_AdmStatus_Content.asp

Les av styrke: wl -i eth2 txpwr +"Refresh"

Sett styrke: wl -i eth2 txpwr 30 + "refresh" - setter styrken til 30 (19-84 tilgj).

 

Jeg tror denne resettes til 19 hvis du må reboote routeren.

 

Et problem som garanter vil oppstå er at hvis en setter igang å laste ned noe stort tar han beslag i det meste av båndbredden slik at det andre får sinnsykt treg ADSL. Vet ikke helt hvordan dette løses, men dette MÅ dere bli enige om - ellers er der ikke kamerater om en liten stund !

Hei

 

jeg har en azus wl-500g

Sekka http://192.168.1.1/Main_AdmStatus_Content.asp og default er 19.

 

Men det jeg lurer på, finnes det en oversikt over alle system kommandoer noe sted?

 

 

 

Takker!

Lenke til kommentar
Linksys har ikke mer funksjonalitet med sveasoft firmwaren enda, men når det blir skikkelig vpn server funksjonalitet der blir det bedre. Men det ser også ut som at sveasoft skal ha penger for sin firmware fremover og da blir det vanskeligere. Det ser også ut som at det blir utviklet custom firmwares for asus sin enhet og buffalo sin, hvor alle tre enheter benytter den samme prosessoren og trådløse radio.

Mener du å fortelle at ASUSen har alle de featuresene Sveasoft firmwaren legger til som default. Det hadde i alle fall ikke den jeg hadde. Hvilken versjon er det i såfall du kjører?

 

-KJ

Lenke til kommentar

Det er ikke så lett å finne hvilke ekstra funksjoner som sveasoft versjonene har. men la merke til at de har begynt å få inn bandwith management, pptp server og klient har også kommet inn.

 

Funksjoner Asus har til å begynne med som ikke Linksys har er WDS systemet, Brannmur mellom wlan og lan (med forskjellige subnett), usb og paralellport for printerserver. usb porten kan også benyttes til en masselagringsenhet over ftp, og webkamera server til enkelte webkameraer.

 

Asus har også en meget praktisk måte å velge hvilken måte den skal fungere i, enten som et aksesspunkt, gateway eller router. Om den står i aksesspunkt modus vil WAN porten bli en LAN port slik at man har en 5 porters switch.

 

Jeg synes også Asus sin implementasjon av WDS er bedre enn den som finnes i sveasoft versjonen (og WEP54G).

 

Webgrensesnittet er bedre i Linksys sine produkter, men det spørs hva du skal bruke den til. Hvis man vil beholde garantien og gjøre det du har tenkt å gjøre kan du ikke velge wrt54g. Jeg har selv opplevd at en firmware oppgradering feilet på en slik enhet.

 

Jeg har ikke testet ut sveasoft firmwaren på et par måneder, og den har helt sikkert fått implementert flere funksjoner.

 

Jeg har satt opp tre buffalo airstation basestasjoner i bridging som fungerer meget bra siden jeg installerte denne i begynnelsen av januar. Har ikke testet linksys wrt54g og asus wl-500g over like lang periode, men siden disse deler svært mange deler både i maskinvaren og i programvaren vil jeg tro at det går bra med disse også.

Lenke til kommentar
Det er ikke så lett å finne hvilke ekstra funksjoner som sveasoft versjonene har. men la merke til at de har begynt å få inn bandwith management, pptp server og klient har også kommet inn.

 

Her må du nok lese release notes. Det er _mange_ funksjoner som har kommet inn. Jeg bruker noen av disse selv. (Bandwidth managment, statisk IP i DHCP, SSH og NTP.) I tillegg har jeg sett mulighet for syslogd og shorewall.

 

Funksjoner Asus har til å begynne med som ikke Linksys har er WDS systemet, Brannmur mellom wlan og lan (med forskjellige subnett), usb og paralellport for printerserver. usb porten kan også benyttes til en masselagringsenhet over ftp, og webkamera server til enkelte webkameraer.

 

WDS er implementert i Sveasoft firmwaren. Printerporten var ubrukelig mot min Epson Laserprinter, da programvaren som fulgte med ikke klarte å kommunisere med printeren. Dermed var det rett tilbake til å koble via maskina. USB disk på FTP er fint og bra, men hastigheten var noe annet... :roll: Slet voldsomt med hastighet når jeg brukte en 200GB ekstern fra WD, men ble litt bedre med en 20GB i standard jallakabinett fra komplett.no Firewall mellom LAN og WAN har jeg ikke kikket etter, men har heller ikke sett det.

 

Asus har også en meget praktisk måte å velge hvilken måte den skal fungere i, enten som et aksesspunkt, gateway eller router. Om den står i aksesspunkt modus vil WAN porten bli en LAN port slik at man har en 5 porters switch.

 

Her har nok ASUS en fordel foran Linksys. (Enda..) ;)

 

Webgrensesnittet er bedre i Linksys sine produkter, men det spørs hva du skal bruke den til. Hvis man vil beholde garantien og gjøre det du har tenkt å gjøre kan du ikke velge wrt54g. Jeg har selv opplevd at en firmware oppgradering feilet på en slik enhet.

 

Her finnes det en finfin feature i Sveasoft firmwaren som heter Boot Wait. Denne settes i bootblocken på enheten, og gjør at du kan reflashe via TFTP i tilfelle noe går på rattata under senere oppgraderinger.

 

Men, som du sier, det finnes flere merker som er basert på nesten samme hardware, og disse vil nok i stor grad yte likt og kunne tilby samme features. (Alle firmwarene er basert på embedded linux...)

 

-KJ

Endret av jevel
Lenke til kommentar

Her må du nok lese release notes. Det er _mange_ funksjoner som har kommet inn. Jeg bruker noen av disse selv. (Bandwidth managment, statisk IP i DHCP, SSH og NTP.) I tillegg har jeg sett mulighet for syslogd og shorewall.

 

Jeg synes ikke statisk dhcp er så veldig godt implementert foreløpig i sveasoft versjonen, men det finnes dessverre ikke i asus'en enda heller. Andre produsenter har vært flinkere der, f.eks. d-link sine siste produkter fungerer fint, og f.eks. linksys sin rv082 som jeg leker meg med for øyeblikket.

 

ssh er også fint for de som har linux kunnskaper fra før. ntp bruker også ganske lite ressurser så det er i de fleste tilfeller ikke noe problem å bruke en ekstern ntp server, men det kan uansett være meget praktisk for noen. asus har muligheten til å sende loggen til en syslog server.

 

Her finnes det en finfin feature i Sveasoft firmwaren som heter Boot Wait. Denne settes i bootblocken på enheten, og gjør at du kan reflashe via TFTP i tilfelle noe går på rattata under senere oppgraderinger.

 

Den finnes i den orginale linksysen også, men det hjalp ikke meg, lasta opp via TFTP flere ganger uten at det ble noe mer liv i boksen.

 

Jeg liker også meget godt at produsenter kommer med linux i sine produkter med GPL koden, men den ekstra funksjonaliteten i sveasoft firmwarene er ikke like godt testet som i de orginale, men sannsynligvis fungerer disse godt. Og kan ikke oppfordre til at brukere benytter seg av uatoriserte firmwarer pga garantiproblematikken.

Lenke til kommentar

Oki, mange poster eg ikkje har fått følgt med på nå.. *jobbet med prosjekt i hele dag, skule.. *sukk**

eg blir endå meir uenig med meg sjølv, om vi skal gå for Asus sin eller Linksys sin. hehe :)

jevel: Bandwidth mangemant? forklare litt meir her? er det for å begrense folk for å bruke internetten om du hadde delt den med linksys routeren?

 

Trur du det kommer noen gang støtte for snmp kanskje? *glise litt* (i denne hacked firmwaren?)

 

Omgående Asus sin, den hadde også 2 antenner, men bruker den begge ? viss ja, dvs den har samme muligheter som Linksys med å plassere antenne der Rzz bur ut og så kan vi også legge litt coax kabel for å peike den mot Rzz. MEN, asus bruker vel ikkje direkte slik coax kabel vi har. (har kabler som vi brukte før til coax lan...viss eg har forstått rett så kan eg bruke desse på Linksys routeren for å "skøyte".)

*trøtt, hoppe iseng*

btw, er det kanskje mulig at Linksys kanskje kjem med ny router som støtter det nye SuperG bandet? eller vil det lide av same svakheter dom D-Link sin som bludern nemde. (lett å forstyrre signal..med en vegg/hand osv.)

 

Når vi skal gå til sak for å få kjøpt alt utstyret vårt, trur du vi klarer å få eit fint tilbud enten med komplett eller noe slikt? Har planer om å skrive om nettverket mitt seinare når det er i full drift, om korleis vi har sett det opp, eksperimentert for å fått det opp osv for å dele kunnskapen med andre.. for det er jo så mange som har spurt om akkoratt dette, råd om å sette opp WLAN på lengre avstander.

en ting til før eg hopper i køys, noen som tørr å tippe på kva signalstyrke vi får? flotte/fine/dårlige signaler mellom oss? også hastighet? :)

 

(beklager alle skriveleifer, er for trøtt...håper det lager noe meining det eg skriv no..*lèr* *gonatt*)

Endret av Rockj
Lenke til kommentar
Jeg synes ikke statisk dhcp er så veldig godt implementert foreløpig i sveasoft versjonen, men det finnes dessverre ikke i asus'en enda heller. Andre produsenter har vært flinkere der, f.eks. d-link sine siste produkter fungerer fint, og f.eks. linksys sin rv082 som jeg leker meg med for øyeblikket.

 

Ikke godt implementert? Forklar? Du skriver inn de macadressene du ønsker og skriver IP adressene på samme linje. Fungerer gulle godt hos meg. Er det kanskje interfacet du reagerer på? Det er nok litt "linux" i kantene på akkurat denne, ja :)

 

Den finnes i den orginale linksysen også, men det hjalp ikke meg, lasta opp via TFTP flere ganger uten at det ble noe mer liv i boksen.

 

BootWait fantes ikke i den originale firmwaren. Problemet du opplevde lå sikkert i det at enheten bootet forbi det punktet der den lytter etter TFTP, og dermed ikke klarte å ta i mot. I den originale FWen måtte du være veldig kjapp. Dette har Sveasoft gjort noe med :) Setter du på BootWait får du god tid, og er dermed sikret suksess ;)

 

Jeg liker også meget godt at produsenter kommer med linux i sine produkter med GPL koden, men den ekstra funksjonaliteten i sveasoft firmwarene er ikke like godt testet som i de orginale, men sannsynligvis fungerer disse godt. Og kan ikke oppfordre til at brukere benytter seg av uatoriserte firmwarer pga garantiproblematikken.

 

Enhver modifisering av programvaren på en slik blackbox enhet vil selvfølgelig være på brukers ansvar. Det er ikke verre enn å skrive det. Man kan jo f.eks. ha to anbefalinger; en for entusiasten og en for de som kjører "stock"? :)

 

Kan forøvrig også fortelle at min Sveasoft Beta 2 ikke har krasjet en eneste gang siden jeg satte den opp i januar. Sammenligner du dette med min erfaring med ASUS så skjønner man fort hva min konklusjon vil bli...

 

-KJ

Endret av jevel
Lenke til kommentar
jevel: Bandwidth mangemant? forklare litt meir her? er det for å begrense folk for å bruke internetten om du hadde delt den med linksys routeren?

 

Riktig. Her kan du begrense hvor stor båndbredde den enkelte IP skal ha mot nett.

 

Trur du det kommer noen gang støtte for snmp kanskje? *glise litt* (i denne hacked firmwaren?)

 

Kanskje? Hvem vet? Det er bare å registrere en konto hos Sveasoft og begynne å mase :)

 

Omgående Asus sin, den hadde også 2 antenner, men bruker den begge ? viss ja, dvs den har samme muligheter som Linksys med å plassere antenne der Rzz bur ut og så kan vi også legge litt coax kabel for å peike den mot Rzz. MEN,  asus bruker vel ikkje direkte slik coax kabel vi har. (har kabler som vi brukte før til coax lan...viss eg har forstått rett så kan eg bruke desse på Linksys routeren for å "skøyte".)

 

ASUSen har en intern og en ekstern antenne. Den eksterne er koblet via standard coax skrue. (Gjenger rundt med tynn tapp midt i....) Overganger mellom coax kabel og slike koblinger må du uansett ha samme hvilket merke du velger.

 

Jeg tror at prosjektet ditt vil avhenge av at du får montert antennene høyt slik at de ikke blir forstyrret av ting som kommer i mellom. Selv små grener med lauv vil gi deg en alvorlig forringelse av signalet. Ellers kan jeg ikke si noe annet enn lykke til. Kjøp enhetene en plass der du vet at du kan få levert tilbake hvis du ikke får det til å fungere.

 

-KJ

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igjen.

 

endå litt usikkert på dette om skjøyting av antenner.

Det blir sikkert til at vi ender opp med Linksys WRT54G routeren, siden denne har god støtte på hacked firmware's. nokon som kan vise meg kor eg kan kjøpe nødvendig utstyr for å skjøyte den eine antenna? Den har ekstern antennekontakter (type RP-TNC). nokon som kan vise meg eit par linkar til delar som eg treng for å skjøyte ein av antenna, slik eg får den ut på kanten av huset for å så lage en pringles peike-antenne.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-66d37

Hei!

Unnskyld for bump, men asus routeren tar ikke skade av å kjøre på 80 i sendestyrke over tid? siden den er satt til 19 i default mener jeg..

Lenke til kommentar
Hei igjen.

 

endå litt usikkert på dette om skjøyting av antenner.

Det blir sikkert til at vi ender opp med Linksys WRT54G routeren, siden denne har god støtte på hacked firmware's. nokon som kan vise meg kor eg kan kjøpe nødvendig utstyr for å skjøyte den eine antenna? Den har ekstern antennekontakter (type RP-TNC). nokon som kan vise meg eit par linkar til delar som eg treng for å skjøyte ein av antenna, slik eg får den ut på kanten av huset for å så lage en pringles peike-antenne.

*bumper igjen, beklager*

men vil så gjerne ha svar på kva eg trenger av kabel og plugger for å strekke den eine antenna på linksys routeren min ut vinduet så eg kan lage ein pringles peike antenne utenfor opp mot min nabo :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...