Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Råd til W-LAN..


Anbefalte innlegg

Ahhh, håpte å få sleppe å legge meir kabel. har krysset vegen, til en nabo som bur oppom til venstre fra meg. frå rzz sin synsvinkel blir det overvegen og litt til venstre. :)

håpte vi kunne få legge trådlaust.

 

har endå et par små problem når det gjelder legging av kabel, først og fremst, graving og legging (arbeid! *sukk* *lèr*) , og det med å få kabelen inni rzz sitt hus. spørst om foreldra tillater å få båret inn eit hål ein eller anna plass. Eg har da eit inntak allerede for ein annan nabo...

 

grunnen for at eg ville bruke trådlaust er jo fordi om 2 år, så er eg kanskje vekke her ifrå. (her eg bur...) Flytter sikkert ut for å studere på høgskule/universitet... og det med lyn..hum..aldri tenkt på faren over å misse eller fått øydelagt nettverksutstyr...kabelen er jo gravd ned eit par cm i bakken og er lagt i rør uten om på slutten på kvar ende.

 

EDIT: må legge til at, viss vi legger kabel, så må denne kabelen legges langs vegen og ikkje rett igjennom "skogen", siden dette er ei tomt som kan når som helgst bli solgt. (erm, som det kommer til å skje..mange som allerede har prøvd men er ei gammal dame som sitter å ruger på tomta så den blir nok ikkje solgt før hun dør, men for sikkerhetensskyld... (dette var ikkje stygt sagt men virkeligheten ;)))

Endret av Rockj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hmmf... he en følelse av at de blir mykje grøftegraving på mej i sommar :)

*peike på å lè*

Du skal grave alt! :p ...oki, kanskje ikkje.

men men ...vi vurderer kabel om vi faktisk får lov for Rzz's foreldre å få puttet inn kabelen en plass og helst så mest skjult som mulig osv. ;)

Lenke til kommentar

Tre stk. av denne, samt litt antennekabel og noen hjemmelagede antenneforsterkere, og du har det du ønsker deg.

 

Oppskrift for huset i midten:

 

Du skrur ganske enkelt av den ene antenna, kobler på kabel og skrur antenna i enden av kabelen. Så moneterer du antenneforsterkeren og antenna en plass der du har fri sikt til naboens antenne. Gjenta med den andre antenna, bare sikt på nabo nr. 2.

 

I ytterpunktene gjør du da det samme, bare med en antenne.

 

Så går du på SveaSoft og laster ned den modifiserte firmwaren som lar deg øke utgangseffekten, og vips! Den modifiserte firmwaren gir deg også muligheten til å koble sammen _mange_ slike GWer til ett stort nett - automagisk! Har lest om folk som bruker disse over avstander på > 200m.

 

Anbefales!

Lenke til kommentar

Meget interessant. kabelen som du kan "skøyte" antenne med, er dette vanlig coax kabel? som brukt f.eks før i nettverk?

 

Veit at ASUS WG-500 også støttet å skru opp utgangseffekten nokså mykje.

Den asus routern er ganske grei, og burde fungere ganske ettersom man kan stille på sende effekten på den. Default effekt er vel 19mW, men den kan stilles helt opp til 84mW.  -Gromle-

 

Veit du kor mykje den forsterker utgangseffekten med den firmwaren? til Linksys routeren? også noen som kanskje veit om denne nye DLink routeren med hastighet 108mbps med snmp støtte og greier? *sikler litt etter den DLink routeren som har 108mbps og snmp støtte :D*

Lenke til kommentar

Linksysen og Asusen er veldig like, bare at Linksysen er billigere + har bedre firmware. Når det gjelder D-Link så har jeg aldri sett noe om at det går an å forandre på utgangseffekt på den.

 

Kabelen er vanlig coax med skrufeste i begge ender.

 

-KJ

 

EDIT: Samme effekt på begge.

Endret av jevel
Lenke til kommentar

hum....meget interessant. :D

Første blikk i vår verden var Asusen som vi hadde lest ganske så mykje positivt om. og det med å skru opp effekten osv. men når eg tenker over det no, i mellom Linksysen og Asusen, så er vel Linksysen bedre, siden her har den 2 antenner, og da kan Rzz skøyte antenne ut og henge den utenfor glaset/oppå veggen slik vi får mest mulig frisikt, dette kan eg også gjere. og det samme gjelder for joi som har pc'en i kjellaren og kan legge et par meter med coax kabel for å få antennen på oppsiden av huset og få siktet mot Rzz, samtidig vi får en WLAN zone i huset vårt samtidig med ein rettnings-antenne.

 

Er endå åpen for news om den Dlink 108mbps enheten, siden denne har støtte for SNMP og andre ting eg likte veldig godt. Linksysen er heldigvis sikker med at vi kan sette opp VPN tunnell, eller vil dette påvirke mykje av hastigheten på nettverket?

EDIT: retter dei grovaste skrivefeila.. ..prøver iallefall.. *små trøtt*

Endret av Rockj
Lenke til kommentar

har du noen fartstester på den Linksys routeren mot Asus sin kanskje?

leste på barbara.no

 

Her er f.eks en ting eg blei heilt wack0 av.. :

Linksys WRT54G er intet unntak, og oppnådde omtrent 20Mbit/s ut mot internett. Dette er ikke fra trådløse klienter, men maskiner koblet rett mot den innebygde switchen. Prosessoren som sitter i enheten klarer ikke å gi 20Mbit/s fra det trådløse og til internett, da faller hastigheten litt. Men likevel oppnår den over 14Mbit/s, noe som bør holde i massevis. ( http://www.barbara.no/art.php?artikkelid=781&side=4 )

Så vidt eg ser er testen gjort ved en NTNU student. men likavel, 20mbps frå den innebygde switchen burde jo ¤#%#¤&%! for å si det slik...det som er skrevet der forvirrer meg. enten så er hastighetene virkelig lave eller så surrer det for meg.

 

-> http://www.barbara.no/art.php?artikkelid=1016 er testen frå ASUS sin WL-500g.

 

ser ut som eg kan forlange 20mbps i praksis på eit vanlig trådlaust nettverk, rekner med dette faller kanskje litt ettersom det er litt avstand mellom oss.

 

Håper DLink 108mbps routeren kommer til å bli tested i nermeste tid, om ikkje alt for lenge.. ekstra digg med ein firmware hack for bedre ytelse på effekt også... er ganske spent på den, siden det står i DLink's presse omtale om routeren at den skal kunne "double" rekkevidden siden den gir ut eit mykje sterkare signal siden det er 108mbps teoretisk. jaja..vi venter spent på test? :D

EDIT: Her kan du lese om DLink's pressemelding omgående routeren med 108mbps fart :)

Endret av Rockj
Lenke til kommentar
En annen ting så er Symbol trådløse bokser veldig gode. D-Link og andre "vanlige" produkter har en tendens til å ikke gå så bra med flere hengendes på trådløs.

D.v.s vi bør går for Linksys eller Asus AP-routeren?

 

 

--

fleire kriterier eller rekomenderinger tillates på det sterkeste :thumbup::thumbup:

 

men gonatt for nå. på tide å hoppe i køys :) *see på klokken å sukke*

Lenke til kommentar

Linksysen er nok den kjappeste av dem. Men i praksis tror jeg nok ikke at hastighetsforskjellen er så veldig stor.

 

Når det gjelder VPN så støtter Linksysen VPN passthrough. Dvs. at du kan kjøre VPN gjennom den, men ikke opp mot den. Hva skal du med SNMP mot en boks som har alt integrert i et webinterface?

 

Hvis du ser for deg at du skal ha større hastighet en 20Mbps, så må du nok over på D-Link. Da må du nesten ta et valg: Vil du ha muligheten for å booste signalstyrken, eller vil du ha større hastighet? Linksysen gir deg i tillegg en hel haug med avanserte muligheter som INGEN andre AP gjør. (Sjekk Sveasoft... Det er bare en av de hacka firmwarene som finnes til Linksysen. Det er minst to andre som utvikler for den.)

 

-KJ

Lenke til kommentar

Oki, skal sjekke ut det med den hacka firmwaren, tingen er at D-Link router vil jo ha mykje meir effekt siden støtten for 108mbps er der. Det seier jo seg sjølv. men den støtter VPN passthrough, d.v.s, vi har faktisk alle vi 3, Zyxel Prestige routere for adsl, er sikkert mulig å opprette en VPN gjennom Linksys routeren da til hans Zyxel router. Men på kva måte er VPN bedre? for beskyttelse mot inntrengere?

 

ellers, så er SNMP fint for avlogging av kor mykje bandwidth som blir brukt på nettverket. holder på å sette opp for min internett tilkobling nå, naboens, kanskje den andre også, og så på LAN activity'en frå dei og meg. (desse naboane er noen andre :p) , så ville det vore fint å få sett dette opp mot Rzz og joi også. og ha ein fin side med trafikk opplysninger :o) (dette er jo selfølgelig berre for å eksprimentere og lære :))

Lenke til kommentar

Effekten er uavhengig av hastighet. 83mw er maks tillatte uteffekt for disse antennene som brukes på denne enheten så vidt jeg vet.

 

Du kan sikkert sette opp VPN via ZyXel routerne, men det blir da via internett. Hva er da vitsen med VPN passthrough på LANet? (ZyXel routerne støtter VPN på WAN interfacet...)

 

Hvis du ønsker deg en trafikkstatistikk for LANet kan jeg anbefale Clarkconnect. Finfin liten router/firewall linux distro.

 

-KJ

Lenke til kommentar
Effekten er uavhengig av hastighet. 83mw er maks tillatte uteffekt for disse antennene som brukes på denne enheten så vidt jeg vet.

Kvifor nevner D-Link at rekkevidden vil øke med det dobbelte da? på 108mbps routeren? Det må jo ha noen påvirkninger :)

 

Du kan sikkert sette opp VPN via ZyXel routerne, men det blir da via internett. Hva er da vitsen med VPN passthrough på LANet? (ZyXel routerne støtter VPN på WAN interfacet...)
Er det ikkje mulig å sette opp VPN med kryptering? var iallefall dette eg tenket på for å gjere nettet meir sikkert for trafikken mellom oss. Og VPN tunnellen skulle vere LAN til LAN forbindelse for å si det slik. (f.eks en fin løysning om vi eventuelt kommer til å kjøre på fleire subnett)

 

Hvis du ønsker deg en trafikkstatistikk for LANet kan jeg anbefale Clarkconnect. Finfin liten router/firewall linux distro.
Har allerede en finfin Debian distro som er oppe å kjører og ruller med MRTG og webserver og dhcp. MRTG'en var meininga å lage grafer for alle routerene vi hadde på nettverket. Så vi kunne overvåke trafikken OVERALT på kvar enhet ;) (dette er da berre noe eg bryr meg om, som eit lite eksperiment og erfarings prosjekt.) Ellers, om eg skulle brukt Clarkconnect, så tipper eg at trafikken måtte gå gjennom serveren i så tilfelle..noe som ikkje skjer her. her har vi Routere/switcher only ;) Derfor er SNMP støtte på routere/switcher en finfin ting. (for mine eksperiment :p)
Lenke til kommentar
Effekten er uavhengig av hastighet. 83mw er maks tillatte uteffekt for disse antennene som brukes på denne enheten så vidt jeg vet.

Kvifor nevner D-Link at rekkevidden vil øke med det dobbelte da? på 108mbps routeren? Det må jo ha noen påvirkninger :)

 

Du kan sikkert sette opp VPN via ZyXel routerne, men det blir da via internett. Hva er da vitsen med VPN passthrough på LANet? (ZyXel routerne støtter VPN på WAN interfacet...)
Er det ikkje mulig å sette opp VPN med kryptering? var iallefall dette eg tenket på for å gjere nettet meir sikkert for trafikken mellom oss. Og VPN tunnellen skulle vere LAN til LAN forbindelse for å si det slik. (f.eks en fin løysning om vi eventuelt kommer til å kjøre på fleire subnett)

 

Hvis du ønsker deg en trafikkstatistikk for LANet kan jeg anbefale Clarkconnect. Finfin liten router/firewall linux distro.
Har allerede en finfin Debian distro som er oppe å kjører og ruller med MRTG og webserver og dhcp. MRTG'en var meininga å lage grafer for alle routerene vi hadde på nettverket. Så vi kunne overvåke trafikken OVERALT på kvar enhet ;) (dette er da berre noe eg bryr meg om, som eit lite eksperiment og erfarings prosjekt.) Ellers, om eg skulle brukt Clarkconnect, så tipper eg at trafikken måtte gå gjennom serveren i så tilfelle..noe som ikkje skjer her. her har vi Routere/switcher only ;) Derfor er SNMP støtte på routere/switcher en finfin ting. (for mine eksperiment :p)

D-Link sier forsåvidt at ytelsen vil bli doblet, ikke rekkevidde? Har i alle fall ikke sett en slik reklame.

 

Når det gjelder bestemmelsene for utgangseffekt, så er disse internasjonalr. Tviler på at D-Link bryter disse med vitende og vilje. Ergo blir signalstyrken maks den samme som på de andre.

 

Skal du ha SNMP så er nok D-Link tingen. Jeg har satt opp flere D-Link nett, og de fungerer stort sett godt, men ikke like godt som Linksys sine produkter. (Dette er basert på personlig preferanse, ikke tester av hastighet o.l.)

 

Du kan godt sette opp VPN på nettet ditt, men da må du sette opp en server som styrer dette. (Win server eller Linux.) ZyXel routerne støtter bare å være endepunkt mot internett. Hadde de støttet innad i LANet så hadde vel ikke det vært interessant allikevel, da tunnellene ville ha gått fra WAN til WAN uansett.. ;) Hvilken modell av routeren er det du har?

 

EDIT:

 

Glemte å svare på CC biten.

 

Hvis du setter opp tre subnett via en CC boks med tre nettkort så kan du overvåke hvert enkelt nett. Aberet er jo at du må inn på hver enkelt router for å lese av internett-trafikk. Dermed blir nok SNMP eneste mulighet.

 

-KJ

Endret av jevel
Lenke til kommentar

D-Link's 108mbps Pressemelding

Quoter begynnelsen frå linken eg siden vi først er igang:

D-Link lanserer trådløse 108Mbps SuperG-produkter

Forbedret teknologi gir økt båndbredde og rekkevidde

 

D-Link lanserer nå SuperG-produkter for trådløse nett. 802.11g-standarden er utviklet og resultatet er produkter med en båndbredde på opp til 108Mbps og en økt sendestyrke på 20 desibel. Det siste betyr at rekkevidden kan fordobles, for dermed å kunne redusere antall aksesspunkter for å dekke ønsket område.

 

? Den økte sendestyrken eller Extended Range, XR, er en unik funksjon som gir et mer stabilt miljø og som samtidig betyr at det kreves færre aksesspunkter i det trådløse nettverket for å oppnå fullgod dekning. Dette gir økte muligheter for å bygge kostnadseffektive WLAN med lavere investeringskostnader og raskere ROI (Return On Investment), sier Hans Petter Hansen, forretningsutvikler hos D-Link.

Med andre ord, dette hørest veldig lovende ut. Skulle gjerne fått tak i folk som kunne ha tested dette produktet mot Linksys.

Vi har alle Zyxel Prestige 650 serien, min sin modell er jafall Prestige 650R-33. (kanskje mine naboer har en litt gamlere modell av 650 serien, dette er eg ikkje sikker på, kan få forska ut seinare idag sikkert)

Lenke til kommentar

Hum, den støtter jafall noe som heiter Remote node setup, som eg faktisk bruker mot min ISP. må vere mulig å få dette oppe mot andre Zyxel routera også. uansett, dette er jo egentlig ikkje eit problem. Den remote node setup er berre for lan til lan forbindelse over internett trur eg. tok visst feil. har en router bakom Zyxel'en, billig Unex en...som støtter VPN. iallefall noe med VPN. uansett, ikkje viktig. om vi skal ha det over fleire subnett er jo det bare å drage fram binærmatten :) einaste problemet eg veit om viss du har fleire subnett er forwarding på broadcast pakker eller noe. som trengst i spel som Command & Conquer : Generals og en rakke andre spel. Eg har jo litt trua på den nye D-Link routeren, sjølv om eg har litt små problemer med andre D-Link produkter. sjølv om Linksys er klart det produktet som er meir kjent og vel bedre også. spørsmålet er, kor mykje bedre er den?

 

Linksysen har iallefall eit sterkt poeng, med at den har 2 antenner, slik det er mulig å kioble en retningatenne og rzz kan henge en atenne ut som vi kan sikte på, og den andre for å ha WLAN i våre eigne hus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...