Gå til innhold

Hva skal jeg velge, LCD eller CRT?

Nénmacil

Anbefalte innlegg

Skrevet
men har det virkelig tatt så av at Folk vurderer å betale oppmot 6.000.-kr for å få en God LCD skjerm?

Ja.

Å fytti rakker'n verden er rar....6tusen kroner da... FOR EN SKJERM. huh...

jaja renten er jo lav nå, så folk kan vel unne seg litt ekstra i disse tider.

og nei, jeg har ikke sett ordentlig etter. men jeg har sett en CRT og LCD ved siden av hverandre før selv om jeg ikke så veldig nøye etter, å syns ikke akkurat at bilde var noe merkbart bedre, dessuten så er LCD litt værre å se på fra sidene, da bilde blir svart, men har også sett at dette er på bedringens vei også.

De tingene jeg kommer på ifarta med LCD er vel at: de er lette,ikke klumpete, har bra bilde men ikke merkbart bedre enn CRT, de har pent design, å det ser mer "proft" ut med LCD. og de skal visst også trekke mindre strøm, selv med alle disse positive sidene så syns jeg ikke det veier opp prisen når bilde kvaliteten ikke er noe spesielt bedre etter min mening.

Jaja, må si meg enig i DesertGlow sin signatur:

DG tells you: "Yes, I know you're entitled to your own wrong opinion."

Orker ikke diskutere mer, du vet jo tydeligvis hvordan det er.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
For tiden er jeg i en uheldig situasjon der jeg skal velge mellom ny skjerm. For tiden sitter jeg med en EIZO FlexScan F56 17" CRT som jeg ønsker å bytte ut til en annen 17" CRT/LCD eller en 19" CRT skjerm. Jeg spiller svært lite, og da går det for det meste i RTS/strategi spill som f.eks. C&C Generals o.l. spill. Jeg interesserer meg der i mot for web/bilde grafikk og ønsker dermed en skjerm som takler disse behovene på en bra måte.

Konge skjerm det der da :thumbs:

Hva med å ta en titt i LCD-testene her på hw.no

Skrevet (endret)

Gamle LCD skjermer synes jeg personlig er elendig, funker til kontorbruk i beste fall. Billige LCD skjermer er selfølelig ikke like bra som sine mer påkostede storebrødre. Er enig at LCD er for dyrt, og dette med sidesyn på skjermen i dag er blitt betraktelig bedre. Det er ikke fjernet helt, men nå kjenner jeg ingen som sitter å spiller fra skrå vinkel? Man sitter vel som oftest ganske nærme, rett foran skjermen. Sitter du og ser skrått på tv'en din kanskje, fra en 45 graders vinkel? Det er ikke et godt argument, og det holder heller ikke mål etter dagens LCD skjermer(se bort fra budsjett modeller kanskje). Jeg kan med sikkerhet si at de fleste LCD skjermer er hakket vassere enn CRT skjermer på biledkvalitet. Men husk at det er budsjett modeller av CRT og LCD som ikke er de beste referansepunkter!

Edit; og der endte diskusjonen for min del, uansett Mekkern; det er bra vi har forskjellige meninger, den er som baken....... :thumbup:

Endret av stigen1
Skrevet (endret)

Jaja, må si meg enig i DesertGlow sin signatur:

DG tells you: "Yes, I know you're entitled to your own wrong opinion."

1.Hva har det med saken å gjøre, og nei jeg er Så Absolutt ingen Geni på skjermer,2. men min mening er ihvertfall at jeg syns LCD er for Dyrt, jeg skal vel ikke gå noe mer inn på det tekniske her. Men LCD er Dyrt!

Endret av Mekkeren
Skrevet

Konge skjerm det der da :thumbs:

Hva med å ta en titt i LCD-testene her på hw.no

Ja takker for rådet, det skal jeg gjøre. så akkurat det kom ut en test av DEl 2 om LCD skjermer også nå. bare sånn info. ;)

Skrevet (endret)
Mekkern; det er merkbar forskjell på bildekvalitet fra CRT til LCD, dette gjelder NYE LCD skjermer. Er enig at de gamle 1-5 år gamle er "elendig". Men ikke kom her å påstå det du gjør! Da trenger du briller eller er blind som en flaggermus! Men du har tydeligvis ingen hensikt å kjøpe LCD, da kan du spamme andre poster istedet!

Kansje det, å kansje alle de LCD skjermene jeg har sett på har vært av "eldre Versjoner". jeg er ikke helt sikker på hvor Gamle de skjermene jeg så på var og i hvilken prisklasse de var i. så det kan jo hende jeg så på en billig versjon og eller at den var av eldre vare også...

Det er jo bra med Noe nytt. men er du sikker på da at de fleste Dagens LCD skjermer er bedre enn CRT på Bilde? eller kan du ikke si det Med 100% sikkerhet?

kompissene mine sier CRT er best mange andre her sier LCD er best. men hva er egentlig best da? eller kansje det kommer ann på hva man gjør osv?

er ikke f.eks LCD svak på når det gjelder å blitt sett på bra sidene når man er 1 til 3meter vekk, at de er dårigere i sollys og at de er noe svakere på spill? men ellers bedre enn CRT?

er det sånn ståa er?

Har faktisk planer om å blåse av opptil 15-16 lapper på den ultimate skjermen (en av de i del 3) ;)

Du er forresten klar over at du diskuterer med folk som kan dette ganke godt, og at enkelte av oss var med i testcrewet til LCD testen..?

Det blir bare usakelig og dumt da du trekker fra ting dine venner sa for noen år siden :roll:

edit; Når vi snakker om innsynsvinkel så har det seg sånn at en del an panelene har mye bedre innsynsvinkel enn de fleste bilderør baserte skjermer :p

Endret av enden
Skrevet (endret)
Gamle LCD skjermer synes jeg personlig er elendig, funker til kontorbruk i beste fall. Billige LCD skjermer er selfølelig ikke like bra som sine mer påkostede storebrødre. Er enig at LCD er for dyrt, og dette med sidesyn på skjermen i dag er blitt betraktelig bedre. Det er ikke fjernet helt, men nå kjenner jeg ingen som sitter å spiller fra skrå vinkel? Man sitter vel som oftest ganske nærme, rett foran skjermen. Sitter du og ser skrått på tv'en din kanskje, fra en 45 graders vinkel? Det er ikke et godt argument, og det holder heller ikke mål etter dagens LCD skjermer(se bort fra budsjett modeller kanskje). Jeg kan med sikkerhet si at de fleste LCD skjermer er hakket vassere enn CRT skjermer på biledkvalitet. Men husk at det er budsjett modeller av CRT og LCD som ikke er de beste referansepunkter!

Edit; og der endte diskusjonen for min del, uansett Mekkern; det er bra vi har forskjellige meninger, den er som baken....... :thumbup:

hehe Okay :laugh: . da har det sikkert blitt bedre. er ikke mange som ser på skrå, men tok bare et eks. men okay, da sluttet vel diskusjonen der og jeg er forsåvidt enig med mye av det du forklarer, Og Syns også at LCD er Dyrt.

Men okay har det blitt bedre så stemmer det sikkert, for jeg er ingen verdens mester med info på skjermer akkurat. så jeg må vel nesten stole på det du sier,

det virket også ganske riktig mye av det (logisk sett). tiden går framover heldigvis. ;)

siden jeg kan såpass lite om skjermer så skal jeg ikke utale meg om hva som er teknisk bedre osv. det kan jeg nemlig ikke, ville bare få med min mening som var at jeg ikke syntes at det var verdt pengene.det var vel egentlig alt jeg ville utalle meg om..

Endret av Mekkeren
Skrevet (endret)

1.Hva har det med saken å gjøre, og nei jeg er Så Absolutt ingen Geni på skjermer,2. men min mening er ihvertfall at jeg syns LCD er for Dyrt, jeg skal vel ikke gå noe mer inn på det tekniske her. Men LCD er Dyrt!

Alt er relativt! ;)

Endret av Ingardj
Skrevet
Det er jo noe med hvis du sitter konstant forand skjermen som jeg gjør på jobben, tar øynene skader av dette. (Etter lengre perioder).

Skadene kan være nedsatt syn, hodepine osv.

Dette gjør derimot ikke LCD, som bygger på en helt annen teknologi.

Jeg er ikke 110% sikkker på at dette stemmer, men jeg føler hvertfall at det var værdt å mase på en 19" LCD..

:)

At du får mer skader av en crt-skjerm (ihvertfall en moderen en) er vel lite annet en spekulasjon, jeg ikke tror på et øyeblikk før jeg ser forskningsrapporter på dette. Om skjermer skader, så tror jeg heller dette har med lysstyrke, fokuslengde og den slags å gjøre.

AtW

Skrevet
er ikke f.eks LCD svak på når det gjelder å blitt sett på bra sidene når man er 1 til 3meter vekk, at de er dårigere i sollys og at de er noe svakere på spill? men ellers bedre enn CRT?

er det sånn ståa er?

Synes egentlig LCD takler sollys bedre en crt, da er det heller mørke som er ett "problem" foor LCD.

AtW

Skrevet
Har faktisk planer om å blåse av opptil 15-16 lapper på den ultimate skjermen (en av de i del 3) ;)

edit; Når vi snakker om innsynsvinkel så har det seg sånn at en del an panelene har mye bedre innsynsvinkel enn de fleste bilderør baserte skjermer :p

"Selv om ATW liker å vise fram at en sak har flere sider"

Er enig, skjønner ikke at folk orker å spare penger på skjerm når de først skal kjøpe en skjerm (nå er det vitterlig en stund siden jeg har kjøpt en skjerm, så sitter vel ikke akkurat på toppoppsettet lenger, og dual-monitor krever også sitt av lommeboka..). Selv om 15 lapper er over midt budsjett. I tillegg har jeg faktisk ganske god plass i dybden, så blir nok en liten stund til jeg kjøper nytt. En fordel som jeg personlig synes er veldig stor med lcd er jo at interferensen på bildet ikke er tilstedet i samme grad som på crt, når man har monitorer ved siden av hverandre.

Når det gjelder innsynsvinkel må jeg si meg overrasket, vet du hvordan de måler det? CRT har i min erfaring "perfekt" innsynsvinkel (les fargene er så og si uendret, uavhengig av vinkelen), men det er jo en subjektiv oppfatning, så jeg ble litt nysjerrig på hvordan de faktisk måler det.

Og den siste uttalesen tar jeg som et stort kompliment :).

AtW

Skrevet (endret)

AtW

Du pleier å ha et reflektert syn på saker og ting som det står stor respekt av :thumbup:

Når det gjelder min uttalelse om innsysnvinkel så må jeg få presisere at dette helt og holdetnt er min erfaring. Jeg har sett en del skjermer, både CRT og LCD, og noen av de i LCD testen sol meg som meget sterke på innsynsvinklen. Tar jeg ikke helt feil så var det de med S-IPS panel :)

Jeg må nok ta forbehold om at jeg muligens ikke er vandt til å omgå det helt øvre sjiktet CRT på samme måte som jeg her snakker om absolutt toppen av LCD på markedet...

Endret av enden
Skrevet

AtW

Du pleier å ha et reflektert syn på saker og ting som det står stor respekt av :thumbup:

Når det gjelder min uttalelse om innsysnvinkel så må jeg få presisere at dette helt og holdetnt er min erfaring. Jeg har sett en del skjermer, både CRT og LCD, og noen av de i LCD testen sol meg som meget sterke på innsynsvinklen. Tar jeg ikke helt feil så var det de med S-IPS panel :)

Jeg må nok ta forbehold om at jeg muligens ikke er vandt til å omgå det helt øvre sjiktet CRT på samme måte som jeg her snakker om absolutt toppen av LCD på markedet...

Ok, da vil det jo egentlig si at innsynsvinkel ikke er noe problem på disse panelene, (eller på crt), ihvertfall ikke får den gjengse man.

AtW

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...