Gå til innhold

Ny spillpc, kan jeg bruke TV i stedet for CRT


ADSL768/128

Anbefalte innlegg

Hei

 

Hadde for mange år siden en PC med et Matrox (tror deg var G400) skjermkort med 32Mb minne og S-VHS utgang. Da kjørte jeg monitor som skjerm 1 og tv som skjerm 2.

Dette ga et håpløst dårlig bilde på TVén med alt for treg oppdatering, særlig hvis man prøvde å se DVD. Så det jeg lurer på nå er om jeg må kjøpe en billig 19" (f.eks. Samtron Monitor 19" TCO99 96kHz) i stedet for å bruke TV eller om dagens grafikkort (f.eks. Connect3d VGA-Card Radeon 9600 256MB DDR AGP DVI TV-Out) gir bra nok bilde sånn at vi bare trenger å bruke TV?

 

Det er i hovedsak pga. størrelsen på bildet (28" TV) at jeg ønsker å bruke TV.

Vil f.eks en slik TV løsning gi like bra bilde som PS2/Gamecube gir gjennom vanlig phono plugg?

 

Noen som har et råd å gi meg her?

 

KT

Endret av ADSL768/128
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som pleier å være faktoren som gjør at man får dårlig bilde på TV er TV-en selv. Hadde vært lurt å gi noe mer informasjon om TV-en. Eldre TV-er eller lavpris TV-er pleier ikke ha mer enn en refreshrate på 50hz. Og jeg vil ikke tro at det vil være noe serlig å bruke TV som skjerm grunnet dens høye punkt avstand, eksempelvis liten skrift blir vanskelig å lese.

Lenke til kommentar

Tv, selv ikke nye gir brukbart bilde for surfing og annet databehandling. Til Dvd avspilling blir det vel så bra som med en ordinær DVD spiller og en rimelig god tv gir ok bilde for endel spill. Er litt morsomt å spille Battelfield, general på en "stor skjerm", kvaliten, bildeskarpheten kan selvsagt ikke sammenlignes mot en CRT skjerm. Oppløsningen på en Tv tilsvarer noe i området 640x480.

 

Til nød går det å sufe med oppløsning 800x600, du bør da sette opp skriftstørelse, samt at du med fordel kan finjustere farge/kontrast, dette gjør det nogelunde brukbart, bruker du pc som HTPC, finnes det programmer for fri nedlastning som i stor grad tar hensyn til den dårige kvaliteten som en tv gir.

 

Bruker du pc til avspilling av musikk, mp3 osv, så er itunes enkel å finne ut av selv på en TV.

Lenke til kommentar

Du får noen bokser som du kobler til VGA-utgangen på PC'en, også derfra rett i TV'en. Har ikke prøvd de selv, men har en kjenning som har prøvd, og sa det funket helt fint, tekst var leselig uten problemer. Burde være veldig fint til spilling på TV.

kosta vel en rundt 700kr. Se på komplett eller lignende butikk om de har.

Lenke til kommentar

Hei alle sammen

 

Takk for all tilbakemelding!

 

Det ser ut som om dere nesten samlet ikke anbefaler TV, så da ser det ikke ut som om utviklingen har gått noe videre der, satser derfor på nevnte Samtron CRT monitor så får de heller greie seg med 19".

 

Syntes det er rart at de ikke klarer å gi et bedre bilde forbeholdt TV´er når en ser hvor god kvalitet det er på bilder fra PS2/Gamecube, men greit nok, de er jo lagt for kun å brukes på TV så det ligger vel noe der.

 

Ha en riktig god helg alle sammen, og igjen en stor takk :)

 

mvh

KT

Lenke til kommentar
Er det stor forskjell på 100hz tv, med tanke på leslighet av tekst?

 

Tenkte jeg skulle bygge meg en liten boks med dvd spiller og trådløst tatatur.

Nei, det er fortsatt uleselig. Oppdateringsfrekvensen til TVn har ingenting med antall linjer den viser. Tekst er og blir noe dritt på TV

Lenke til kommentar
Er det stor forskjell på 100hz tv, med tanke på leslighet av tekst?

 

Tenkte jeg skulle bygge meg en liten boks med dvd spiller og trådløst tatatur.

Nei, det er fortsatt uleselig. Oppdateringsfrekvensen til TVn har ingenting med antall linjer den viser. Tekst er og blir noe dritt på TV

Stemmer det "enden sier". Den eneste fordelen du får med 100hz er at du ikke får vondt i hodet pga flimring, men hvis du skal prøve å lese skrift, får du nok vondt likevel da skriften er liten og ytydelig.

Lenke til kommentar
Jeg synes iallfall kvaliteten på filmer blir mye bedre når de spilles av på TV'n min, men den er ikke gammel da, en Sony Flatscreen 32" 100Hz Widescreen TV. Sammen med anlegget mitt er dette supert å se film på.

Kvaliteten blir dårligere... du får en falsk skarphet på filmene og det blir smurt utover. Det har ikke noe å si hvilken tv du har fordi ingen tv'er viser alle pixlene fra dataen. Du får hele bilde med en pc-skjerm og uten at det blir smurt utover.

Lenke til kommentar
Jeg synes iallfall kvaliteten på filmer blir mye bedre når de spilles av på TV'n min, men den er ikke gammel da, en Sony Flatscreen 32" 100Hz Widescreen TV. Sammen med anlegget mitt er dette supert å se film på.

Kvaliteten blir dårligere... du får en falsk skarphet på filmene og det blir smurt utover. Det har ikke noe å si hvilken tv du har fordi ingen tv'er viser alle pixlene fra dataen. Du får hele bilde med en pc-skjerm og uten at det blir smurt utover.

Nå er du pirkete da. Film blir helt ok på tv, selv om kvaliteten ikke er like høy. Blir det samme som mp3 kontra cd...

Lenke til kommentar

Alt kommer an på øyet som ser, jeg foretrekker å se film på TV iallfall. Hadde jeg hatt en 32" LCD-skjerm ville jeg sikkert merket mye forskjell, men i forhold til å se film på en 19" CRT er TV'n min mye bedre synes jeg. At det er en slags falsk kvalitet kan godt være, men det holder for meg iallfall! :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...