Gå til innhold

3000 liter i timen? Ingen idé, tror det er bortkastet.....


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-03-21 13:14, Thargoth skrev:

personlig synes jeg det må være greit å ha et lite buffer - vanntanken.


 

Det er jeg fullstendig enig i, selv om det også finnes systemer som fungerer helt uten vanntank.

Har sjøl et lite reservoar/tank av plexi, slik at jeg til enhver tid har kontroll på vannmengden.

 

Men enkelte later til å tro at man får bedre kjøling ved å bruke en "stor" vanntank, (1ltr. eller mer), men det er altså ikke tilfelle.

Jeg ser da bort ifra den eventuelle nedkjølingen som vannet måtte få i tanken, da denne normalt vil være forsvinnende liten.

Men i samme åndedrag: Om man lager en tank i kobber og utstyrer denne med kjølefinner, så _kan_ man kanskje oppnå en viss avkjøling i tanken, i allefall om man monterer en passende vifte foran kjøleribbene. Har faktisk tenkt å gjøre et eksperiment på dette, men det får komme siden :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-21 13:54, Skrue skrev:


Men enkelte later til å tro at man får bedre kjøling ved å bruke en "stor" vanntank, (1ltr. eller mer), men det er altså ikke tilfelle.

Jeg ser da bort ifra den eventuelle nedkjølingen som vannet måtte få i tanken, da denne normalt vil være forsvinnende liten.


 

Du snakker rundt deg selv her. Først kommer du med en påstand, så kommer du med ett innspill som helt avbevæpner påstanden din :grin:

 

En tank med vann gir fra seg ubetydelig varme ja, men litt kjøler den. Kjenner du på tanken så er den varm, ergo så gir den fra seg varmen. _men_ det var ikke det som var poenget med den "store" tanken. Det var mest praktisk, grunnet vannmengde jeg i systemet + den var billig.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-21 14:52, SirHartge skrev:

Quote:


On 2002-03-21 13:54, Skrue skrev:


Men enkelte later til å tro at man får bedre kjøling ved å bruke en "stor" vanntank, (1ltr. eller mer), men det er altså ikke tilfelle.

Jeg ser da bort ifra den eventuelle nedkjølingen som vannet måtte få i tanken, da denne normalt vil være forsvinnende liten.


 

Du snakker rundt deg selv her. Først kommer du med en påstand, så kommer du med ett innspill som helt avbevæpner påstanden din
:grin:

 

En tank med vann gir fra seg ubetydelig varme ja, men litt kjøler den. Kjenner du på tanken så er den varm, ergo så gir den fra seg varmen. _men_ det var ikke det som var poenget med den "store" tanken. Det var mest praktisk, grunnet vannmengde jeg i systemet + den var billig.

 

 

Lenke til kommentar

jeg har liten ballast, men slik jeg har forstått det (før, "bekreftet" mens jeg leste):

 

eksempel:

 

cpu er på 85 enheter

radiator kan ta seg av 75 enheter

kjøleblokk kan gi fra seg 80 enheter

 

vann ved 500 l/t kan transportere 100 enheter

vann ved 1000 l/t kan transportere 150 enheter.

 

 

 

konklusjon: flaskehalsen ville her være radiator og kjøleblokk, og ikke vannmengden. dette er vel rimelig karakteristisk for et vanlig system?

 

(merk: tallene kan på ingen måte tas for god fisk!)

Lenke til kommentar

T delta er alfa og omega når det gjelder vannkjøling. Derfor vil vi ha vannet fort gjennom kjøleblokka og sakte gjennom radiatoren.

 

Folk satser tungt på maze design, men når vannet har vert en stund i kjøleblokka synker T delta og vannet tar ikke opp varmen så bra! Så få vannet ut av blokka fort! Har selv tenkt å bygge en micro blokk :smile:

 

Men hvis vannet går for fort gjennom systemet får vil ikke radiatoren kjøle vannet serlig ned...

 

Så det som begrenser mest i et vannkjølings system er ikke blokka men radiatoren...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...