Gå til innhold

skjema for kobling av sigarettenner?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
NB! Det som er svært viktig å huske på, er at + (gul leder) skal kobles til senterkontakten på tenneren og - (sort leder) kobles til "gods" på tenneren. Bytter du om, risikerer du å kortslutte PSU!

Mener du at sigarettenneren har diodeegenskaper?

Selve glødetråden i sigarettenneren bryr seg ikke om strømretningen, men om du stikker noe metall inn i sigarettenneruttaket, så kommer du høyst sannsynlig borti metallet på sidene, som ved feil kobling er +12V. Normalt skal dette være jord, eller 0V, som resten av kabinettet ditt. Er det +12V, vil du lettere kunne kortslutte psu, og får deg en aldri så liten karamell selv ;)

 

Jeg har ikke testa, men jeg tror ikke at alle psuer liker at det plutselig trekkes 9A ekstra fra +12V-utgangen. (Sigarettenneren som microplex selger kan trekke opptil 9A).

Jeg ville ikke installert sigarettenner.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke testa, men jeg tror ikke at alle psuer liker at det plutselig trekkes 9A ekstra fra +12V-utgangen.

For når man starter opp PSU, så gir den litt og litt strøm til den er oppe i det den egentlig skal gi?

Hva med å sette på en kondensator over 12 volt og jord. (med plus side mot 12 volt). Denne vil da lade seg opp, og kanskje hjelpe psu litt... Vet ikke om det funker, men er jo verdt et forsøk :yes:

Lenke til kommentar
NB! Det som er svært viktig å huske på, er at + (gul leder) skal kobles til senterkontakten på tenneren og - (sort leder) kobles til "gods" på tenneren. Bytter du om, risikerer du å kortslutte PSU!

Mener du at sigarettenneren har diodeegenskaper?

Nei, langt ifra!

 

Men om du legger + til "gods" på tenneren (som normalt er minus) så legges +12v til chassiet i maskinen i det øyeblikk du monterer tenneren der.

Monteres den derimot uten fysisk forbindelse til chassi, spiller det ingen rolle hvordan du kobler til pluss / minus.

Men som et prinsipp; Det lønner seg å følge "standard" for slikt, da er man på den trygge siden.

Lenke til kommentar
NB! Det som er svært viktig å huske på, er at + (gul leder) skal kobles til senterkontakten på tenneren og - (sort leder) kobles til "gods" på tenneren. Bytter du om, risikerer du å kortslutte PSU!

Mener du at sigarettenneren har diodeegenskaper?

Nei, langt ifra!

 

Men om du legger + til "gods" på tenneren (som normalt er minus) så legges +12v til chassiet i maskinen i det øyeblikk du monterer tenneren der.

Monteres den derimot uten fysisk forbindelse til chassi, spiller det ingen rolle hvordan du kobler til pluss / minus.

Men som et prinsipp; Det lønner seg å følge "standard" for slikt, da er man på den trygge siden.

OK, da er vi enige. Jeg så for meg montering i en av plastikkdekslene for 5 1/4" eller 3 1/2" brønnene.

Lenke til kommentar
men hva er den røde til???? skal den bare henge og slenge???

Beklager å si det, men jeg tror rett og slett at du skal holde deg unna det prosjektet.

Spør heller om assistanse hos en som kan hjelpe deg med det, i praksis.

 

En annen sak: Hva skal du egentlig med sigarettenneren? For du er vel ikke så gammel at du har begynt å røyke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...