Gå til innhold

Guide for nye PC-eiere


Anbefalte innlegg

Hei og hoi. Jeg er rimelig grønn når det gjelder det meste innen PC, men har fulgt forumet i noen måneder nå. Mange kommer med gode råd når man spør, men her er noe jeg tror ikke er tatt opp ennå (og correct me gjerne if I'm wrong):

 

Hva med en slags start-up guide for nye PC-eiere? Jeg tenker da ikke på en guide for hvordan du kjøper/velger komponenter, men for det som skjer umiddelbart etter at du har fått pc'en hjem i stua og den er satt sammen og systemet surrer og går. En slags startsjekk. Jeg har nettopp fått min maskin (AMD64-system) ferdig smurt sammen av leverandøren, og lurer på veldig mye, som:

 

- Joda. Maskinen slår seg på og windows dukker opp, men Kjører alt som det skal og får jeg best ytelse? Hvordan finner jeg ut dette?

- For å få max fps i spill, hva er normal prosedyre å gjøre i evnt. BIOS, på hovedkort, Windows, skjermkortet?

- Hvilke programmer (shareware og annet) bare må jeg ha for at min datahverdag skal bli enklere?

 

Altså: Stort sett alt man trenger å vite for å skape maksimal hygge av investeringen. Er det flere spørsmål som bør besvares? I såfall hvilke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden f.eks. Bios ( er den oppdatert ? ) ser forskjellig ut på de ymse hovedkort, så trengs detaljer om hardware og OS, og hvilke programmer du bruker aller mest.

 

edit: mener ikke at jeg kan guide deg, men at dette er detaljer som bør med.

Endret av Zink
Lenke til kommentar

det er jo egentlig bare å spore opp et par av de skikkelig data geniene her og be dem gi fra seg et par generelle tips om hva som bør lastes ned og innstillinger som bør fikses. da hadde det blitt mindre tråder av samme type også. det er mange som får de samme problemmene.

Lenke til kommentar
det er jo egentlig bare å spore opp et par av de skikkelig data geniene her og be dem gi fra seg et par generelle tips om hva som bør lastes ned og innstillinger som bør fikses. da hadde det blitt mindre tråder av samme type også. det er mange som får de samme problemmene.

Jeg hadde håpet at noen av geniene vill svare på denne tråden. Som du sier er det nok flere som lurer på dette, og en sak på linje med denne her til mr. Dahle hadde jo vært det ultimate.

 

Edit: Feil url

Endret av Larsrrrr
Lenke til kommentar
god guide - http://www.abxzone.com/forums/showthread.php?threadid=34558

 

er en del flere som ligger på forumet der.

 

angående filer osv du burde hente ned, alt av chipset drivere, du sier du har fått en ferdigkomponert pc, men hvor "ferdigkomponert" er den ? er windows installert + programvare ?

Jeg tenkte på noe mer generelt, ikke detaljert for hvert spesifikt hovedkort/grafikk-kort/prosessor. Min tanke er at det må finnes en del universelle kjøreregler som kan være til nytte for alle når det gjelder hva man bør gjøre etter å ha installert sitt system. Mulig jeg er litt optimistisk.

 

Den linken du la ved sier veldig mye bra om hvordan man installerer ny windows og slikt, men det jeg har i tankene her er skrittet etter at alt er på plass og når man vil optimalisere sitt installerte system.

 

---

 

(Mitt system kom ferdig skrudd sammen uten windows installert, men klarte å kjøre den biten selv uten for mye hjelp, og tror de fleste får til det. For meg er verden mer usikker når alt står "klart" og jeg egentlig ikke helt vet hva de neste skrittene bør være)

 

Edit: La til det i parentesen

Endret av Larsrrrr
Lenke til kommentar

Noen ting å begynne med etter at windows er ferdig installert:

 

- Installer antivirus program. Er alltid greit å ha i disse tider, enten noe du kjøper eller en av de som tilbys gratis på nettet.

- Oppdatter windows via Windows Update.

- Laste ned de nyeste driverene til skjermkort, lydkort, hovedkort (chipset) og annet hardware du har tilknyttet til pc'en.

- Oppdatter alle programmer du har installert (enten via automatisk oppdattering eller via produsentens hjemmeside)

- Last ned og installer nyeste DivX-driver fra divx.com (alltid kjekt å ha i tilfelle du skal se et filmklipp som er komprimert med divx)

Endret av John_^
Lenke til kommentar

Det viktigste rådet er ikke rot med alt for mye som du ikke kan resette etterpå.

 

Hvis du plutselig trenger hjelp til å rette opp noe galt du har gjort - er det veldig greit å ha en nedtegnelse av hva du har gjort (galt). Det vil si hva du har innstallert og hvilke settinger du har justert på. (Veldig kjekt å ha for deg selv også hvis du må reinnstallere)

 

Ta backup av ting du har laget selv (dokumenter, epost, bilder ++) og alt annet du er glad i - slik at du kan reinnstallere alt uten å ha hjertet i halsen og tårer i øynene.

 

Det er kjempelett å nedklokke en maskin uten å vite at en har gjort det - så nyt at maskinen virker en stund før du begynner å rote. Så oppdager du lettere om den har blitt dårligere enn før ;)

Lenke til kommentar
Noen ting å begynne med etter at windows er ferdig installert:

 

- Installer antivirus program. Er alltid greit å ha i disse tider, enten noe du kjøper eller en av de som tilbys gratis på nettet.

- Oppdatter windows via Windows Update.

- Laste ned de nyeste driverene til skjermkort, lydkort, hovedkort (chipset) og annet hardware du har tilknyttet til pc'en.

- Oppdatter alle programmer du har installert (enten via automatisk oppdattering eller via produsentens hjemmeside)

- Last ned og installer nyeste DivX-driver fra divx.com (alltid kjekt å ha i tilfelle du skal se et filmklipp som er komprimert med divx)

Supre tips det. Kom gjerne med flere. Mange lurer nok også på hvordan man kan verifisere innholdet av det som skulle komme med i PC'en. Hvordan vet man f.eks at prosessor er klokket riktig og at RAM'en går i den hastigheten den skal.

Lenke til kommentar
Mange lurer nok også på hvordan man kan verifisere innholdet av det som skulle komme med i PC'en. Hvordan vet man f.eks at prosessor er klokket riktig og at RAM'en går i den hastigheten den skal.

da legger du inn Aida32 edit: Aida32 enterprise

Endret av Zink
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...