Gå til innhold

Ferdig kontra selvbygg


Anbefalte innlegg

I den senere tid har jeg sett meg nødt til å argumentere for fordeler ved ferdig pc'r. Dette som svar på ubegrunnet og feilaktig argumentasjon som f.eks. "Ikke kjøp Dell/HP for de er dårlig og dyre! (ubegrunnet, sier ikke noe om hvorfor), "Ikke kjøp for du kan ikke klokke! (feil argumentasjon da personen som spør ikke har tenkt til å klokke). Jeg har prøvd å argumentere saklig mitt syn på ferdigbygde pc'r og har noen ganger blitt møtt med svar som går mere rettet mot meg enn hva saken gjelder (uten at det bryr meg spes. men mistenker mangel på argumenter). Dette gjelder i tråder som : "Vil ikke bruke AMD-prosessorer" og "utfordring til dere byggere uti der..DELL Mot HW".

 

La meg understreke at jeg har hadt mange saklige diskusjoner med mange hyggelige med brukere av dette forumet men skriver denne posten i håp om at brukere med mindre kompetanse som er her inne og stiller spørsmål ikke skal bli villedet. Jeg vil sammenligne kjøp av pc med kjøp av bil og har følgende eksempler.

 

PC : "Jeg fatter ikke at noen gidder å kjøpe XXXXX pc'r, så dårlig som de er!"

 

Bil : "Jeg fatter ikke at noen gidder å kjøpe Volkswagen, så dårlige som de er"

 

Her har altså behovet til brukeren forsvunnet ett eller annet sted på veien. Det som er viktig å huske er at ikke alle kan/gidder det å sette sammen en pc i deler. Det blir som om jeg spør en bilkyndig om bilen jeg har tenkt til å kjøpe er en grei bil til den prisen og får til svar "Nei, kjøp bilen din i deler det er mye bedre". Er det virkelig det for meg?

 

PC : "Ferdigbygde pc'r er dårlig for du kan ikke klokke."

 

Bil : "Opel er dårlig bil for du kan ikke trimme de."

 

Her igjen er det bruken som er i fokus. Petter Solberg og jeg har ikke samme behov/krav til bilene våre. Min bil er ett redskap jeg bruker til transport og har følgelig kjøpt meg bil etter mitt behov, han skal vinne Rally-løp og har da fått en bil tilpasset det. Så finnes det jo også de som er entusiaster når det gjelder bilen sin og kjøper akkurat DEN bilen med DE spesifikkasjonene. De skrur mye og kan mye om bilene sine og gjør det meste selv. Som de fleste av oss her inne gjør med pc'ne våre. Det er ikke dermed sagt at det er det beste for alle. Husk det er mange som klarer å skru på pc'n, dobbelklikke på "Internet Explorer" ikonet og taste "www.hw.no" i adresse linja, og det er omtrent det.

 

Til de som ennå ikke har begynt med yrkeslivet sitt kan jeg opplyse om at det er en helt annen verden med 400-500 maskiner i ett nettverk enn de 3-4 som står på gutterommet.

 

Min oppfordring/mitt ønske er at folk blir litt flinkere til å se litt lenger en hva nesa rekker og se de forskjellige problemstillingene før de kommer med bombastiske uttalelser. Personlig bidrar jeg gledelig med min kompetanse på mest mulig nyansert måte, og tar gjerne diskusjoner rundt ulike temaer.

 

Håper dette innlegget også gir noe til de som lurer på om de skal kjøpe ferdig pc og kommer med spørsmål her inne.

 

Takk

Wotan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enn kan jo lære noe nytt og det er farlig det.....

Du sparer noen kroner,du lærer hvordan er maskin er oppbbyget,går det noe gale med den(etter garantine er gått ut) sparer du igjen masse for da kan du fixe det selv og slippe 600kr+ i timen for repp..og du kan oppgradere den selv..

Eneste - med å ikke bygge den selv er somregel du får litt bedre garanti på ferdig pc..

 

Men for all del vist du ikke gidder å sette deg inn i det så kjøp en ferdig PC,ingenting gale i det..

 

TaZ

Lenke til kommentar

Enig i det meste du skriver. Men nå er dette et supportforum, og her ferdes de som har selvbygging eller spesielle "dataintresser"... Og de som har andre intresser sitter med ferdigmaskinene (Dell laptop) sine og studerer til fx. sykepleiere... De skjønner overhode ikke hvilken intresse vi har av å sitte å klikketiklakke på et tastatur ved siden av en maskin som uler som en støvsuger.

 

Dette har jeg familiære eksempler på... :green:

Lenke til kommentar
De skjønner overhode ikke hvilken intresse vi har av å sitte å klikketiklakke på et tastatur ved siden av en maskin som uler som en støvsuger.

Hehe - godt eksempel - kjenner til noe lignende selv på hjemmefronten :D

 

Siden jeg liker å spille litt og sånn bygger jeg gjerne hjemme-PC'en min selv for å få akkurat den kombinasjonen av hardware som jeg vil ha.

 

Skal jeg derimot ha en ny jobb-PC (driver et lite firma og vurderer å leie en kontorplass istedet for å sitte hjemme) så kommer jeg ganske sikkert til å gå for en ferdig 'kontor-PC' til en håndfull tusenlapper istedet for å bygge selv.

 

Jeg ser ingen grunn til å legge arbeid i en maskin som bare skal brukes som et rent verktøy (altså til 'kontorjobbing' og litt surfing). De siste par årene har det også blitt minimalt å spare på å bygge en helt 'standard' PC selv.

 

Er forøvrig helt enig med startinnlegget i denne tråden - en ferdig-PC fra f.eks. Dell med serviceavtale som innebærer feilretting eller ny PC innen et døgn er gull verdt for et firma fremfor en hjemmebygd løsning som man kanskje må bruke masse tid på + bestille deler for å fikse selv når man istedet burde tjent penger ved å bruke tid på det man faktisk jobber med.

 

Om f.eks. en Dell er dårlig til overklokking eller har begrensede utbygningsmuligheter har ekstremt lite å si når det gjelder den type oppgaver som 99% av alle jobb-PC'er brukes til. Det viktige er at den funker - og at man får ordnet opp raskt hvis det blir problemer.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Et lite tankekors: om man KUN solgte pcèr i deler, ville da pc bruk være like utbredt som idag??

 

De aller fleste kjøper fabrikk pc, pc`n er et verktøy for de aller fleste av oss, de som liker å skru sammen sine egne maskiner må for all del gjøre det, feilen ligger vel i at når man har skrudd sammen en maskin eller to blir mange så høye på pæra at de rakker ned på de som kjøper seg en fabrikk pc.

Lenke til kommentar

Dersom man skal kjøpe seg en ny pc i dag, vil det vel gjerne være naturlig å ta utgangspunkt i hva man skal bruke den til. Det er jo som kjent svært mange forskjellige bruksområder for en pc nå for tiden, og hvert av disse stiller sine krav.

Mange skal kun surfe på nettet og skrive brev til "tante Emma". Da holder jo strengt tatt hvilken som helst pc fra de siste tre årene. Skal man redigere litt video er det ganske kjekt å ha noe som skyfler ett-tall og nuller unna i noe større hastighet. Og dersom man syns det er stor stas å knalle ned monster og snike seg rundt, ja da bør man nok ha et ganske heftig tallknuseverk innenfor metall-veggene for å være helt på topp. :p

For de aller fleste av disse brukerene vil det nok være en helt OK ting å rusle en tur til nærmeste Elkjøp, eller kikke innom nettbutikken til Dell. De får det de trenger der og er glad og fornøyd en stund til.

 

Men så har vi en annen type brukere. Det er oss (ihvertfall mange) som f.eks. er brukere av dette forumet. Vi har gjerne en litt større interesse for hva som befinner seg innenfor veggene til kabinettet, og setter oss litt mer inn i hva som foregår inni der. Vi vil vite hvorfor det skjer sånn og sånn, når vi gjør slik og slik. Og vi vil etterhvert ha mest mulig igjen, for minst mulig. Noen vil med tiden tendere til å bli fanatisk opphengt i alle disse detaljene og gjør hva som helst for å få noe som de kan herje vilt med.

Det er NÅ det ikke nytter å komme med en, i utgangspunktet, ganske grei ferdig pc. Fordi; det er brukt feil komponenter i den, den kan kanskje ikke overklokkes, den har dårlige kjølemuligheter, den ser treig og kjedelig ut, den kan ikke oppgraderes (noe som gjøres med små intervaller), Og mest av alt fordi det er ikke sånn jeg ville ha gjort det.

Og noen bruksområder krever at man faktisk spesial tilpasser pc'en etter de...

 

Jeg tilhører nok desverre den siste gruppen, og derfor vil en ferdig pc aldri bli bra nok for meg. Ikke fordi at den er dyrere eller dårligere, men fordi at jeg finner en stor glede med å gjøre alle valgene selv. Jeg får en maskin som er bare min, og ikke noe som gud og hvermann kan snappe opp overalt.

Grunnen til at jeg vil anbefale mange som skal kjøpe seg en ny pc å bygge den selv, er at de kanskje en dag vil tippe over terskelen til den pc-verdenen som jeg befinner meg i, og da er det kjipt å vite at man har betalt mange penger for noe som man ikke lenger trives med.

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg vil anbefale mange som skal kjøpe seg en ny pc å bygge den selv, er at de kanskje en dag vil tippe over terskelen til den pc-verdenen som jeg befinner meg i, og da er det kjipt å vite at man har betalt mange penger for noe som man ikke lenger trives med.

Om ikke de tipper helt over terskelen da :green: Så kommer det kanskje en dag de vil utvide litt alikevel, eller trenge litt service, og når de da spør; så er det kjekkt å kunne hjelpe. :thumbup:

Lenke til kommentar

Okei....

 

Dette er forsåvidt ett tema ganske mange førstegangs-kjøpere stiller spørsmål rundt, hvilket er greit. Man skal ikke stupe uti noe, før man vet for dypt det er. Hva er poenget?

 

Jo, poenget er at dersom du kjøper PC for første gang er muligheten for å kjøpe katta i sekken ganske stor, Ikke fordi personen som kjøper maskinen er dum, men rett og slett fordi denne personen ikke helt vet hva han vil ha, og heller ikke klarer å deffinere ett behov. Sikkert mange som kommer til å reagere nå, men det er ett faktum i mange sammenhenger at Elkjøp, Ekspert og andre som selger PC billig, dytter dyrt skrammel nedover ørene på stakkars kjøpere som ikke vet bedre. Har faktisk stått å hørt på en selger som solgte en maskin til en kunde, gidder ikke nevne navn på sjappa, Selgeren fylte hodet på kunden med ting som kunden syntes hørtes veldig bra ut. Tja, resultatet ble at kunden kjøpte kassa, selgeren gjorde ett bra salg, men fikk kunden det han trengte?? Hvem vet.

 

Du kommer ikke unna at de maskinene du bygger selv er langt mer skreddersydd ditt behov en det den ferdigbygde kassa er. Tenker du penger, og syns den ferdigbygde maskinen hørtes billig ut, bør du sjekke dette litt mer nøye, I mange tilfeller dumpes maskiner ut på markedet, fordi Selgeren ikke vil brenne inne med noe, en annen ting er at Ferdigbygde maskiner er bygget for ett stort marked, med mange kunder, og dermed får du såkalte OEM-maskiner, ferdig bygde kasser med skjerm og det hele til en billig penge. Billig fordi leverandøren av disse kassene tenker stort. Greit nok, men dette passer kanskje ikke deg, så hva da.

 

Vel, du får en PC, og det er jo greit. Men den nye maskinen du kjøpte, er kanskje siste skrik når du kjøper den, men etter en tid sitter du med den boksen som, for det første er ett sant H..... å oppgradere til noe nytt. For det andre bruker OEM-produsenter som Dell, HP, Compaq og resten av gjengen såkalt proprietære komponenter, dvs. deler som er satt sammen for kun å fungere i nettopp den modellen. Er du riktig heldig kan du ikke bruke en eneste del i den maskinen når du ønsker å oppgradere.

 

Ett annet poeng i dette er at når en del ryker, må du i de fleste tilfeller sende denne vekk. Mange Elkjøp-butikker fikser ikke maskiner selv, de sender dem fra seg, til verksteder langt unna, som f.eks til Oslo. Det er nødvendigvis ikke ett problem for alle som bor i selve Oslo, men hva med de som bor rundt om i mindre byer og tettsteder, de får voldsomt problem med å få fiksa boksen. Itillegg til å måtte sende den fra seg, må de vente på å få den tilbake, noe som gjerne tar flere uker, enkelte skrekk-historier forteller om kunder som har måttet vente i mnd. vis på maskinen sin.

 

Heldigvis finnes det små dataverksteder rundt omkring, Det er disse du bør gå å handle PC hos. Hvis disse firmane tar seg selv høytidelig og er seriøse kan du gjøre gode handler der, og få ferdigpc skreddersydd til ditt behov. Her har du ikke noe multinasjonalt profittsugende selskap som prøver å tyne hver eneste krone ute av lommeboka di. Selvfølgelig vil de nok kunne være noe dyrere enn elkjøp osv. men det får du igjen den dagen du får feil på utstyret. Da tar du kassa med deg til den sjappa, de fikser alt der, og du kan, etter noen dager komme tilbake og hente den, fiks ferdig og i orden.

 

Uansett, det fins feller uansett, og sjekk grundig før du handler PC. Den er kostbar, og du bør få en maskin som duger til ditt behov, og som enkelt kan oppgraderes, med deler kjøpt, f.eks på Komplett. Har du ikke nok peiling, kan du jo altid ta deg en prat med noen som vet, slik at du kan få gode råd og vink om hva du bør kjøpe og hva du bør styre unna. Forum av denne typen er ett glimmrende sted å få slik Info. Dessverre er majoriteten av brukerne Fjortisser som ikke klare å formulere seg på en ordentlig måte, og dermed blir tråden ren svada uten mål og mening. Likevel er det best å prøve selv, men prøv og feil metoden er kostbar, så snakk med kyndige personer før du handler, men det gjelder nå uansett hva du skal kjøpe.

 

Disse entusiastene som sier at "Amd er bedre en Intel" osv... Det er ikke dem du skal høre på, det er dem som kommer med seriøse formuleringer og kan få dem frem uten å bruke settninger som at "Dette er Bedre en dette, fordi det bare er sånn". Det er etter mitt skjønn ett veldig dårlig argument. Prøv heller å overbevise med saklige og gode argumenter.

 

Ble litt langt, men jeg håper at jeg fikk frem poenget mitt.

Lenke til kommentar

Noen spørsmål til Beemer:

"Du kommer ikke unna at de maskinene du bygger selv er langt mer skreddersydd ditt behov en det den ferdigbygde kassa er"

-må man skreddersy en pc idag for internet/tekstbehandling/foto/musikk osv? Det er jo de største bruksområdene idag. Saken er at cpu/ram/mainboard osv i pc er bestemt av fabrikk, resten kan tilpasses etter som behov endrer seg like godt som bygge pc.

 

"For det andre bruker OEM-produsenter som Dell, HP, Compaq og resten av gjengen såkalt proprietære komponenter, dvs. deler som er satt sammen for kun å fungere i nettopp den modellen"

-Hp/Fujitsu Siemens/Packard Bell, Nec osv kjøper deler fra Aopen/Asus/Msi/Samsung osv, den tiden du henviser til er forbi. (Dell er jeg usikker på)

 

"Ett annet poeng i dette er at når en del ryker, må du i de fleste tilfeller sende denne vekk"

-Og det må du ikke om du kjøper av en webshop??

 

Når det gjelder oppgraderings problematikken kan det virke som en fabrikk bygget pc vil kunne ha begrenset med muligheter, men om man skal oppgradere sin maskin etter 3-4 års bruk (noe som vil tilsvare virkeligheten for de fleste idag) kan man da forvente at man ikke må bytte nesten alt av deler? Det naturlige å beholde er dvd-rom,brenner,lyd kort osv. Hovedkort/cpu/ram må man som oftest bytte uannsett da det er skjedd så store endringer i arkitektur. Altså ikke den helt store forskjellen mellom bygge og fabrikk pc her heller..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...