Gå til innhold

2.6.1 og acpi


riz

Anbefalte innlegg

har en laptop som kjører slack 9.1. prøver å få 2.6.1 kjerna til å virke.

bruker den samme config fila som jeg har brukt til 2.4, og kjører "make menuconfig".

vel, når maskinen skal boot med den nye kjerna henger den på acpi. ikke noe feilmelding eller noe. er det noe ekstra jeg trenger å ta med i 2.6.1 i forhold til 2.4?

noen forslag??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ACPI forskjellene fra 2.4 til 2.6 er rimelig store. jeg ville anbefalt å kjøre menuconfig og sjekke av de acpi opsjonene du trenger. ACPI er for tiden under rimelig kraftig utvikling og det tar nok enda en stund for det blir skikkelig stabilt. feks suspend funker ikke veldig bra, men cpu kontroll, batteri etc funker greit. For å "enable" acpi setter jeg acpi=on/acpi=force under boot, men hvis acpi feiler for deg under boot og den henger kan du prøve å "disable" acpi med acpi=off.

En av grunnene til at acpi kan feile er fordi acpi "tabellen" i biosen ikke er korrekt.

les mer på acpi.sf.net eller archive på linux.kernel for mer info.

Lenke til kommentar

suspend ja... Er ikke helt sikker (!) på om laptopen min kjører apm eller acpi, men når jeg setter den i suspend monger den og JA den skrur av LCD, men ikke bacligth... Du skulle sett de fargene. Vodoo 3 kortet i den stasjonærer monger også litt... Det blir stående 1-3 blinkende "D" i grønn, få linjer terminalskrift.

Lenke til kommentar

hei.

kjører acpi uten problemer med 2.4, suspend virker ikke, men det gjør ikke så mye for meg.

 

har gjort endel forsøk nå:

kompilert en 2.6.1 kjerne uten å bruke den gamle config fila, det hang på acpi under oppstart.

 

kompilert en 2.4.25 kjerne uten den gamle config fila, hang og på acpi.

 

kopilert en 2.4.25 kjerne med den gamle config fila (det er egentlig den som følger med slack 9.1, config-ide-2.4.22 som jeg har endret til denne maskinen.) dette fungerte fint.

 

har lest litt rundtom, noen sier at det er en konflikt mellom apic og acpi, har forsøkt "force noapic", uten hell.

er det noen som vet om andre konflikter, kan ikke finne noe jeg.

 

har lastet ned 2.6.3, har ikke nådd og prøve den enda.

 

er kanskje et litt rotete innlegg dette.......

Lenke til kommentar
suspend ja... Er ikke helt sikker (!) på om laptopen min kjører apm eller acpi, men når jeg setter den i suspend monger den og JA den skrur av LCD, men ikke bacligth... Du skulle sett de fargene. Vodoo 3 kortet i den stasjonærer monger også litt... Det blir stående 1-3 blinkende "D" i grønn, få linjer terminalskrift.

Med mindre du har en veldig gammel laptop, så skal den støtte både acpi og apm. Det som er mer interessant er hvorvidt produsenten virkelig har fulgt acpi-standarden (noe veldig mange ikke gjør, slik at man sitter igjen med herpa M$-acpi). Acpi er helt klart å foretrekke, og denne vil tvinge seg foran apm hvis begge er enablet (med mindre du bruker "acpi=off"). Apm er eldre, driter stiller mest krav til maskinvarestøtte for å virke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...