Gå til innhold

Noen som har erfaring med Radeon 9600XT ?


goODeye

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Jeg har installert alle de nyeste driverne, men jeg får opp en feilmelding.

Når jeg spiller spill så skjer det av og til at spillet bare stopper opp, og pc'en henger seg. Ender som regel med at jeg må restarte pc'en.

Jeg har en annen ting også som bekymrer meg; jeg får lav score i 3DMark 2001SE. Scoren min er lavere enn samme maskin med et TI4800SE kort.

(Scoren min er ca 12-13 000 poeng.)

 

 

System:

 

Intel P4 2,4GHz PC 800

2x 512 Geil DDR

160GB Seagate Serial-ATA

120GB Seagate Serial-ATA

875P Chipset

ATI Radeon 9600 XT (TDM)

Endret av goODeye
Lenke til kommentar
Jeg har installert alle de nyeste driverne, men jeg får opp en feilmelding.

Når jeg spiller spill så skjer det av og til at spillet bare stopper opp, og pc'en henger seg. Ender som regel med at jeg må restarte pc'en.

Jeg har en annen ting også som bekymrer meg; jeg får lav score i 3DMark 2001SE. Scoren min er lavere enn samme maskin med et TI4800SE kort.

(Scoren min er ca 12-13 000 poeng.)

 

 

System:

 

Intel P4 2,4GHz PC 800

2x 512 Geil DDR

160GB Seagate Serial-ATA

120GB Seagate Serial-ATA

875P Chipset

ATI Radeon 9600 XT (TDM)

Radeon 9600XT skal yte ca. like bra som Ti4800SE i DirectX 8.1, men i DirectX 9 yter det betraktelig bedre. 3DMark 2001SE bruker DirectX 8.1, derfor yter det gamle kortet ditt litt bedre. Hvis du kjører 3DMark03 i stedet, så vil det ikke lenger være tvil om hvilket kort som er best. De fleste nye spillene fremover vil baseres på DirectX 9. F. eks Half Life 2. I disse spillene vil Ti4800SE garantert ikke være noe tess.

 

Min post nr. 200 btw :green:

Lenke til kommentar

Det har vist seg at noen Radeon 9600XT kort har et problem med en kondensator som går i stykker etter kort tids bruk. Har hatt dårlig erfaring med kortet fra Asus, men om problemet er gjennomgående for alle 9600XT modeller vet jeg ikke.

 

Problemet som blir nevnt litt over med pc som henger seg er kjent for meg, og skyldes nok det ovennevnte problemet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Har andre innlegg/tråd(er) om dette kortet...

Styr unna er min erfaring...selv om det yter greit nok i forhold til pris..

Men det kan godt hende at jeg har vært uheldig..

Har fremdeles kortet (nyinnkjøpt) og det kjører greit i en annen PC enn den jeg hadde kjøpt kortet for..

Ref. forrige poster ang. problem med kondensator..

I mitt tilfelle var rett og slett annen hardware/drivere problemet...tror jeg..

Ingen andre som har hatt noen gode tips enn de jeg allerede har funnet/prøvd selv.

Og jeg er ikke opptatt av å krangle om 9800 Pro er bedre enn FX5900U.. men at ting skal virke.. og ikke koste 10ggr. så mye som hovedkortet... :p

 

Edit:

Dersom du sjekker litt (googl'er litt) så vil du finne ganske mange frustrerte brukere av dette og andre 9600-kort på nettet...

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Jeg har installert alle de nyeste driverne,  men jeg får opp en feilmelding.

Når jeg spiller spill så skjer det av og til at spillet bare stopper opp, og pc'en henger seg. Ender som regel med at jeg må restarte pc'en.

Jeg har en annen ting også som bekymrer meg; jeg får lav score i 3DMark 2001SE. Scoren min er lavere enn samme maskin med et TI4800SE kort.

(Scoren min er ca 12-13 000 poeng.)

 

 

System:

 

             Intel P4 2,4GHz PC 800

             2x 512 Geil DDR

             160GB Seagate Serial-ATA                                

             120GB Seagate Serial-ATA

             875P Chipset 

             ATI Radeon 9600 XT  (TDM)

3Dmark scoren din er der den skal ligge, tross alt så er dette et mainstream kort og yter ikke noe spesielt bra.

Til sammenligning så har jeg nesten det samme oppsettet som deg (men klokket CPU til 3.3GHz) og kjører med et 9800PRO AIW og her får jeg i underkant av 23000 i 3Dmark 2001 (litt klokket men men).

9600XT kortet er veldig oppskrytt og når du har et så ellers bra oppsett så burde du skaffe deg et kjappere skjermkort som står i stil med resten av hardwaren.

Problemet med mange av 9600/9800 kortene er at de rett og slett har alt for svak kjøling og det får skjermkortet til å låse seg, anbefaler at du tar en titt på og vurderer en bedre kjøleløsning.

Jeg hadde selv problemer med kjølingen men det rettet jeg lett å med en ekstra vifte i nærheten av kortet.

 

Når maskinen din låser seg hører du om spillet kjører i bakgrunnen?

Hvis spillet fremdeles går men bildet fryser så er det feil med skjermkort/drivere.

Hvis hele maskinen låser seg og spillet ikke kjøres i bakgrunnen så er det noe feil med annen hardware elller selve spillet eventuelt drivere, det kan hende at det finnes patch for de spillene du kjører.

Prøv også med å slå av fastwrite samt sett AGP akselrasjon til 4X.

Jeg vil også anbefale deg å laste ned ATI OMEGA driverene, han er den beste ATI driver kompilatoren og arbeider tett sammen med ATI når det gjelder forbedringer av driverene deres.

Endret av norrick
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

3Dmark scoren din er der den skal ligge, tross alt så er dette et mainstream kort og yter ikke noe spesielt bra.

 

Er dette almenn oppfattelse???

Ref: http://www20.tomshardware.com/firstlook/20040119/index.html

 

Til sammenligning så har jeg nesten det samme oppsettet som deg (men klokket CPU til 3.3GHz) og kjører med et 9800PRO AIW og her får jeg i underkant av 23000 i 3Dmark 2001 (litt klokket men men).

 

3DMark 2001 tester da vitterlig CPU såpass mye i forhold til GPU slik at her får du ganske store forbedringer ved å overklokke?

 

Problemet med mange av 9600/9800 kortene er at de rett og slett har alt for svak kjøling og det får skjermkortet til å låse seg, anbefaler at du tar en titt på og vurderer en bedre kjøleløsning

 

Merkelig... det kortet jeg har - ASUS 9600XT ble ikke engang lunken selv når jeg kjørte benchmarks som krasjet fullstendig både GPU og etterhvert PC'n..

Så dette får ikke jeg til å stemme..

Det Ti 4200-8x kortet jeg satte inn istedet.. det *varmer* det.. selv på idle..

CPU-temp gikk opp 3 grader, Northbridge opp 5-6 etter å ha "ditchet" 9600XT-kortet til fordel for Ti 4200-8x.

Sistnevnte er joe *svak* i 3DMark03 i forhold til 9600XT..

 

Så dine erfaringer må da være basert på eksisterende DX8-spill? Der scorer jo Ti-baserte kort like bra og tildels mye bedre enn dette 9600XT-kortet..

Ref. den linken jeg referer til ovenfor...

For "neste generasjon" DX9-spill er vel 9600XT "mye for penga"...når du får det til å virke da.. :roll:

Lenke til kommentar

9600XT kortene er blitt ganske "billige" (ca. 1400 kr), og yter helt greit. Mitt gir ca. 4500 poeng i 3d marks 2003, og det holder til de fleste spill.

 

Oppsettet mitt er:

 

Asus A7N8X-E Deluxe

AMD XP2500+ @ XP3200+

1024 MB TwinMos PC3200 (512 mb dual ddr 200 mhz)

sapphire 9600XT Firebalde edition

Lenke til kommentar

Spør du meg vil jeg ikke anbefale deg å kjøpe 9600Xt.. Legg på litt mer penger og kjøp 9800Pro. Har selv et 9600XT kort, og det funker greit på de fleste spill, men i BF Vietnam og Far Cry må du belage deg på max lagg hvis du ikke vil spille med laveste detaljer da, kjipt! Det er mulig at det er fordi kortet mitt har 256 MB minne at det lagger, ettersom minne hastigheten på den er lavere enn 128MB versjonen.. Skulle jeg ha kjøpt meg et nytt skjermkort ville jeg ha kjøpt 9800Pro uannsett, men MÅ du under 1500 så kjøp for all del ikke makent til mitt! :no:

 

EDIT: Skrive feil... :)

Endret av X-c@libR
Lenke til kommentar
Spør du meg vil jeg ikke anbefale deg å kjøpe 9600Xt.. Legg på litt mer penger og kjøp 9800Pro. Har selv et 9600XT kort, og det funker greit på de fleste spill, men i BF Vietnam og Far Cry må du belage deg på max lagg hvis du ikke vil spille med laveste detaljer da, kjipt!

Jeg er ikke helt enig her. For det første er R9600XT et helt greit kort for pengene, og var tidligere det kortet som ga mest "bang for the bucks". Etterhvert har R9800Pro kommet så langt ned i pris at du kanskje bør vurdere det istedet, men det gjør ikke 9600XT til noe dårligere kort. For det andre, jeg har et 9600XT fra geCube, med 128MB, og det klokker svært bra, selv med originalkjølingen. Skal ikke legge skjul på at det klokker enda bedre med bedre kjøling, men det tillegget kan du jo evt ta når/hvis det skulle passe. For det tredje spiller jeg både BFV og Far Cry på full guffe, max detaljer og AA og AF uten problemer.

 

Til syvende og sist kommer det an på lommeboken din. Har du dårlig råd, gå for 9600XT. Har du middels råd, gå for 9800Pro. Har du god råd (og MÅ ha det heftigste NÅ), gå for 9800XT. Har du god råd og god tålmodighet, vent til neste generasjon grafikkort har blitt sluppet, om en måned eller tre.

Lenke til kommentar

Jeg vil sterkt anbefale 9800xt, særlig det fra asus, har det selv, har hatt det i noen mnd.. veldig god ytelse for 1600-1800 kr.. varierer i pris.

 

Vil kanskje gå for 9800 pro fra sapphire for 2000 kr.

 

Lenge siden jeg har sett på hardware fronten, er kanskje ikke helt oppdatert, men stemmer vel sånn ca. :p koskos

Lenke til kommentar
Jeg vil sterkt anbefale 9800xt, særlig det fra asus, har det selv, har hatt det i noen mnd.. veldig god ytelse for 1600-1800 kr.. varierer i pris.

 

Vil kanskje gå for 9800 pro fra sapphire for 2000 kr.

Altså det er ikke 9800Xt vi diskuterer her.. 9600Xt... :D

Alle kan jo være enige i at 9800Xt er et genialt kort ytelses messig!

Lenke til kommentar
Hmm.. du kjører både far cry og bf vietnam full guffe? Hakke sjans med mitt kort! :(

Jeg dobbeltsjekket, bare for å være sikker, og fant at jeg pga monitoren min ikke kjører Far Cry på max oppløsning, men 1024. Bortsett fra det, er alt på max.

 

Jeg bruker Zalman heatpipe til å kjøle kortet, og det er klokket til oppunder taket, så det kan være derfor det går bra, men bra går det i alle fall. :-) Har forresten også 1024 MB RAM, og jeg har hørt rykter om at Far Cry er temmelig ram-sultent og funker ikke 100% med 512 MB.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte mitt Powercolor Radeon 9600 XT før juletider for en billig penge (ca. 1300-1400 kr), og jeg vil på mange måter anbefale kortet. Eneste jeg har hatt problemer med er CS(1.6), siden ATI har driverproblemer når det gjelder det spillet, og dermed sliter jeg med fps-drop. Det jeg misliker mest med kortet er det drivermessige. ATI er nok ikke så god som Nvidia i å lage gode drivere.

Å laste ned omega driverne er det de fleste vil anbefale, men de driverne gjorde at min maskin låste seg ofte, og ble ustabil, så dermed bruker jeg cathalyst driverne.

 

Stort sett så er jeg veldig fornøyd med kortet. Farcry går tregt nå og da på max innstillinger, men dette er rett og slett pga. mangel av RAM (har bare 512 MB Twinmos 2700). Siden 9800 pro nå ligger på 2000 kr ca. så ville jeg nok heller spyttet inn de få hundre kronene, og fått meg det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...