Djevlen Skrevet 21. februar 2004 Skrevet 21. februar 2004 Jeg har en AMD athlon XP 2200+ som går på 60grader C, er dette veldig mye? Burde jeg gjøre noe med det? eller er det greit så lenge maskinen virker ganske så stabil.
PoleCat Skrevet 21. februar 2004 Skrevet 21. februar 2004 60º er ikke ekstremt mye, men du bør nok prøve å få ned tempen litt ja. Den tar vel ikke skade av det før opp mot 70-75º. Er dette idle eller full-load?
Mira Skrevet 21. februar 2004 Skrevet 21. februar 2004 CPU tar heller ikke skade av å kjøre på 70-75 grader. Men den trives ikke så godt på de temperaturene.
endrebjo Skrevet 21. februar 2004 Skrevet 21. februar 2004 Temperaturen bør være så lav som mulig Seriøst: Min XP2500+@194*11(3100+) ligger på 40-50° uten kabbisvifter og med billig kjøler. Har du montert kjøleren riktig? Har du (hvilken) kjølepasta? Ta på ribben og kjenn om den er skikkelig varm, kan være HK viser feil.
Djevlen Skrevet 21. februar 2004 Forfatter Skrevet 21. februar 2004 Det er det som er litt rart her; den ligger på 60 selv om den kjører på full guffe, eller står i ro.. Hvordan skal jeg evt. få ned temperaturen? en ekstra vifte er vel alt som trengs?
PoleCat Skrevet 21. februar 2004 Skrevet 21. februar 2004 en ekstra vifte er vel alt som trengs? Heller ny en ekstra tror jeg. Tror ikke du får så mye utbytte av to kjølere.
CFD Skrevet 21. februar 2004 Skrevet 21. februar 2004 Vil ikke si at 60c er så mye. Det går helt fint og kjøre en maskin over det i mange år. Og si noe annet er egentlig bare tull. Sålenge maskinen er stabil og du har en temp på 60c så er det ikke så farlig egentlig. Jeg husker den gangen jeg drev og støydempet den ene maskinen min jeg. Ble litt overasket over at CPU var på 77c. Men så er det MYE høyere enn 60c. Maskinen var til gjengjeld så stille at jeg ikke hørte den gå inne i skapet han stod i.
Djevlen Skrevet 21. februar 2004 Forfatter Skrevet 21. februar 2004 tenkte på kabinettvifte jeg nå da, men det hjelper kanskje ikke?
CFD Skrevet 21. februar 2004 Skrevet 21. februar 2004 en ekstra vifte er vel alt som trengs? Heller ny en ekstra tror jeg. Tror ikke du får så mye utbytte av to kjølere. Ikke vær flisespikker da. Han mente sikkert en kabinettvifte. Men hardwarebutikken har Volcano7+ for 100kr =) Bedre kjøp skal du lete lenge etter =)
Debauchery Skrevet 21. februar 2004 Skrevet 21. februar 2004 Min Athlon XP 2800+ ligger på 38-40 idle og 45-46 på full load. Har tre kabinettvifter. 2 vifter i front som blåser inn luft, én bak som blåser ut + PSU-vifte (så klart) og VGA Silenceren på skjermkortet som også blåser luft ut av kabinettet. Før jeg fikk meg de viftene lå den på ca. 45 idle og 50-52 på full load. Så ja, det vil mest sannsynlig hjelpe!
Jarmo Skrevet 21. februar 2004 Skrevet 21. februar 2004 (endret) Jeg har en AMD athlon XP 2200+ som går på 60grader C, er dette veldig mye?Burde jeg gjøre noe med det? eller er det greit så lenge maskinen virker ganske så stabil. Sjekk ut spyware og backdoors osv. i taskmanager, hvis du har XP OS Har du flere prosesser som kjører i bakgrunn enn nødvendig så har du et problem, stresser opp CPUèn og tempen.... Edit: Hvilken temp har i rommet hvor PCèn står ? (golvnivå) Endret 21. februar 2004 av jarmo
salomo Skrevet 21. februar 2004 Skrevet 21. februar 2004 Kjørte min Thunderbird 1GHz på 55ºC idle i 2 år uten problemer, men syntes det var varmt. Har nå oppgradert til Intel [email protected] 800 som har en idle temp på 31ºC så det var en god grunn til å bytte til Intel. btw bruker samme kabinettet.
Templar Skrevet 21. februar 2004 Skrevet 21. februar 2004 LOL par replyer her er litt tullete. CPUen kan opererere opp til 95c og den "trives"gott så lenge den er under sin gitt temperatur grense HELE tiden. 60c er ikke noet til at ha hovedpine over, dette er sikkert internal diode temperaturen som ligger alt fra 20 til 35c over thermistor temperaturer. AMD var først ute med slik reading og AMD HKene først til at støtte den. Glem dette og nyt PCen din. "Har nå oppgradert til Intel [email protected] 800 som har en idle temp på 31ºC så det var en god grunn til å bytte til Intel. btw bruker samme kabinettet." jeg vil bare bruke anledningen og si disse temperaturer som du er å få er noet som jeg kaller "dummies tall". Dette er tall fra thermistor som ikke engang er tunet til at gi det rigtig underflate temperatur, den LANGT fra reel temperatur. www.intel.com for thermal specs for CPUen din, vi snakker om over 90W og det er rett og slett fysiskt umulig for deg at få denne tempen uten vapo chill. Hvorfor HK produsenten med vilje koder BIOSen til at gi denne feil temperaturen kan jeg ikke si, sikkert har du "overclocker" rettet HK og da er det sikkert grunnen, så at OCerene tror de kjører kalt. Som ett postet sa, "CPUen trives ikke gott på den temperaturen".. akkurat som kaldere CPU trives bedre. Dette er ikke ett pattedyr, dette er en ting med målbare grenser og spesifikasjoner. Det vet HK produsentene og for dem at gi deg ett "dummies tall" har dem ingen problem med i det hele tatt, uten Abit som nekter at gå med på dette Temp tull og koder sin BIOS i følge winbond spesifikasjoner. Sjekk abit sine forum stickier. P4 er varmere en både AMD64 og AthlonXP Thoroughbred rev. B og Barton core CPUer. Dette kan jeg verifisere fordi i Mai siste år hadde jeg en P4 3GHz og "samme kabinett" her og, www.intel.com og www.amd.com for thermal specs hvis du tror ikke på meg Simon Simon
Joddze Skrevet 22. februar 2004 Skrevet 22. februar 2004 (endret) No offence,jeg er så jævlig lei av "CPUen min er 60grader,er dette for varmt?" topicer. Disse går igjen HELE tiden. Den finnes ikke noe fasitsvar på hvor varm CPUen skal være,er mye som avgjør det. Det som du kan gjøre noe med er følgende: -Vcore -Bedre luftgjennomstrømning i kabinettet -Bedre kjøleløsning til CPU -Lavere romtempratur -Andre ting som avgir varme,f.eks harddisker og skjermkort Har sikkert glemt noe,men er litt trøtt,orker ikke å tenke over det Og,CPUen tåler høy tempratur før den brenner seg. Vil tro den overlever 80-90 grader fint,dog litt ustabil sikkert. EDIT:Savnet sensur Endret 22. februar 2004 av Joddze
dostojevski Skrevet 22. februar 2004 Skrevet 22. februar 2004 (endret) OK, for å utfylle litt her: Jeg har en XP2500 klokket til ca 2100 mhz, dette er godt under maksimal ytelse.Denne ligger på 58-72 grader avhengig av romtemperatur og hvor hardt jeg kjører viftene. Har da TO 12 cm kabinettvifter, stort godt kabinett og SLK800 med kraftigste 80mm Papst vifte. Har opplevd mange ganger at dette ligger godt over 65 grader med alle vifter på fullt. Med litt lav temp på soverommet og viftene på "godlunting" ligger temp nå på 63 grader. Det er minimal forskjell på denne driftsituasjonen og uklokket drift. Til sammenligning ligger min nyinnkjøpte uoverklokkede xp2500 i møkkakabinettet til Suntek med kun PSU vifte som kabinettkjøling og litt høyere romtemperatrur rundt 50 grader. Alle temperaturer er ved full last. Min konklusjon basert på denne erfaringen og andre uttalelser her på forumet er at varmeutvikling fra Bartonkjernen varierer voildsomt fra enhet til enhet. Jeg kan ikke se at det er noen feilkilder i målingen min, og ta-på-kjøleribbe-testen bekrefter at temperaturavlesniongen antagelig stemmer. Ang. "jeg er j*vlig lei av...."-svaret: Problemet er at folk som spør om dette alltid får beskjed om at problemet kan løses med flere vifter og bedre kjøler. Det er altså ikke min erfaring. Har forøvrig hatt lillemann oppe i nærmere 80 grader, og han lever fremdeles... Endret 22. februar 2004 av dostojevski
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå