Gå til innhold

2 stk. S-ATA raptorer (36,7gb) i raid, hvordan?

Caliber

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei...igjen.

Jeg som trodde jeg hadde fått til raid, sukk. De to wd-diskene dukker opp som en hdd i systemet mitt, de står begge under et raid-array under startup og jeg fikk beskjed om å installere raid-kontroller når jeg kom inn i windows (lå på cd'en som fulgte med holvedkortet), men får da ikke noe spesiellt god ytelse i f.eks. HD tach? Hva burde jeg oppnå med to raptorer i raid? Noen som kan henvise til noen tester el.l. jeg kan sammeligne med? Begynner å bli lei nå ass... :cry:

Mvh,

Haakon

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Jeg har ikke raptors men maxtor diamind max 9 sata .

Folk tror ikke noe på performance økning i sil raid 0 .

Bare prøv en defrag med diskene i raid-0 kontra single.

Joda det er dobbelt så raskt å defragmenere disken/partisjonen,

Beste raid-0 for sil3112 nforce er 16kb stripe og faktisk

default ntfs cluster size ,

Har testet diverse nå i et par maåneder og

ender opp med 16kb stripe og default NTFS .

Hvilket testprogram har du brukt da? Det er forskjellig ifra hva slags testprogram du bruker og hva som er best. og skal du lese ifra disken er liten stripesize greit nok ,men du skal jo også skrive til disken og da går det kjappere med høy stripesize =)

F*** a duck: Har du ikke tenkt og trekke litt ifra pga rotasjonshastighet? Er en grunn til at de fleste IDE disker ligger på omtrent 13ms i HDtach. Min 180gxp lå på 12.1 og det var jeg meget førnøyd med =)

Har OS'et installert på raidet , og da funnet ut at 16 stripe size funker best .

(mye små filer på os volumet vettu..)

Jeg sa ikke at jeg brukte test program men defrag (Perfectdisk 2000 ikke MS$)

Endret av syar2003
Skrevet

Får fortsatt ikke i nærhetene resultatene hw.no får i sin test, de ligger på 70mb pr/sec i read, jeg ligger på rundt 50, altså det samme jeg får med en disk. Som dere ser på bildet jeg har lagt ut på side en er diskene forskjellig størrelse, noen som kan forklare dette? raid-volumet blir heller ikke funnet hvis jeg har de to raptorene koblet på s-ata kontakt 1 og 2, 3 og 4 derimot fungerer med maxtor-disken (lagringsdisken) koblet på s-ata 1. Trenger sårt raid-ekspertise her, før depresjonen tar meg! :cry:

Mvh,

Haakon

Skrevet
Hei...igjen.

Jeg som trodde jeg hadde fått til raid, sukk. De to wd-diskene dukker opp som en hdd i systemet mitt, de står begge under et raid-array under startup og jeg fikk beskjed om å installere raid-kontroller når jeg kom inn i windows (lå på cd'en som fulgte med holvedkortet), men får da ikke noe spesiellt god ytelse i f.eks. HD tach? Hva burde jeg oppnå med to raptorer i raid? Noen som kan henvise til noen tester el.l. jeg kan sammeligne med? Begynner å bli lei nå ass... :cry:

Mvh,

Haakon

Vell.. Jeg bruker ofte HDtach for og teste CPUbruk osv. FÅr jo et greit tall og forholde meg til. Men dette er lagerdisker og IKKE OS disker. Ganske forskjellige ting man må tenke på da.

http://home.no/stlover/samsung%20disker/hd...me%20kabel).jpg

Kt333+XP2400+256.

2x Samsung 5400rpm 160gig 16k stripe. hpt 370

http://home.no/stlover/Kallemaskin/2x%2018...36mhz%20pci.jpg

I865PE+p4 2.4 +512

2x IBM 180gxp 123.5gig 16k stripe Via kontroller

http://home.no/stlover/samsung%20disker/hd...kabel%202mb.jpg

Kt333+XP2400+256.

2x Samsung 5400rpm 160gig 2mb stripe hpt 370

Skrevet

uhm.....Caliber....

Jeg oppfattet at du har et ABIT IC7-MAX3 hovedkort og hvis du slår opp i boken som fulgte med på chapter 3-13 så står det relativt godt forklart hvordan du skal sette opp det RAID'et du ønsker. Du må skille mellom nord- og sørbroen(Altså INTEL eller SIL sine RAID-kontrollere)

Jeg har akkurat samme oppsett som deg og installasjonen gikk knirkefritt...

Jeg vil definitivt anbefale 2 raptorer i RAID.... Jeg var først litt bekymret for at de skulle støye for mye men de viste seg å være mer stillegående enn min gamle Maxtor... Synes JEG ihvertfall.

Eller så er det fordi mine 2 Cheetah 15k disker overdøver dem.... men det er en annen historie:)

have faith!

Skrevet
uhm.....Caliber....

Jeg oppfattet at du har et ABIT IC7-MAX3 hovedkort og hvis du slår opp i boken som fulgte med på chapter 3-13 så står det relativt godt forklart hvordan du skal sette opp det RAID'et du ønsker. Du må skille mellom nord- og sørbroen(Altså INTEL eller SIL sine RAID-kontrollere)

Jeg har akkurat samme oppsett som deg og installasjonen gikk knirkefritt...

Jeg vil definitivt anbefale 2 raptorer i RAID.... Jeg var først litt bekymret for at de skulle støye for mye men de viste seg å være mer stillegående enn min gamle Maxtor... Synes JEG ihvertfall.

Eller så er det fordi mine 2 Cheetah 15k disker overdøver dem.... men det er en annen historie:)

have faith!

...and faith shall be my savior!

Har nettopp snakket med www.hwb.no og de har vært borti problemet før. Er nemlig flere modeller av raptor-diskene ute på markedet, jeg har da altså to forskjellige modeller, det forklarer forskjellen i størrelse på diskene. Raid mellom to disker fungerer jo heller dårlig, og der har vi vel løsningen. De skal prøve å skaffe meg to like modeller, slik upåklagelig support burde vært nominert til en eller annen pris spør du meg! @ dandruza; Joda, klønte litt i begynnelsen, men fikk jo satt opp raid-oppsettet til slutt! Takker uansett for hjelpen... :yes:

mvh,

haaklon

Skrevet
Mine 2 raptorer i raid-0 128k stripe klarer bare 9ms i HDtach, mens de er oppgitt til 5.2 fra produsenten....

Mens i ATTO benchmark fikk jeg rimelig grei score.

ATTO finner du på http://www.short-media.com/download.php?view.103

Det er ikke så gale score det. Har du noensinne tenkt på at 7200 disker som er oppgitt til feks 8.9ms får rundt 13ms? Man skal nemelig legge til 4ms på 7200 disker. Ikke spør meg hvorfor ,men det er iallefall det som skal gjøres.

Jeg regner med at det er en forklaring på dette på storagerewiev.com

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...