Gå til innhold

nordmenn og penger


Anbefalte innlegg

Nå er jo faktisk ikke de private skolene de beste skolene vi har heller da. (?) Mer som en mulighet for enkelte til å kjøpe seg den gode utdannelsen de ikke fikk pga. sin egen labre innsats. Tenker da på VGS.

Jasså? Man får karakterer der også...

Hmm, skjønte du hva jeg mente?

 

Altså: de som dreit seg ut på u-skolen burde ta konsekvenser av det, uansett økonomisk situasjon. Det å opprette privatskoler som skal utkonkurrere de gode, offentlige skolene er å gi de rike en lett vei, og de ikke fullt så ressurssterke en langt tyngre. Med andre ord, det skal være samma f*** hvor mye penger du har, og alle kommer inn på skoler på samme premisser. Være det seg karakterer eller geografisk. Selv er jeg for førstnevnte.

Endret av HalTan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selvsagt er det hyggelig med billig strøm. Men det ville være naturlig å ligge på samme nivå som de vi handler med.

 

Som sikkert sagt tidligere, fastpris kan jo også være kjekt!

Så du mener at det er naturlig å betale en del for strøm, men du gjør det ikke selv? Er ikke det litt dobbelmoralsitisk?

 

Og hvorfor skal private skoler konkurrere mot private? De har helt forskjellig målsetting. Og man har faktisk rett på gratis utdanning...

Dobelmoralistisk nei! Jeg viser bare det at det går an å satse!

 

Private skoler gjør at de offentlige skolene må sette opp nivået. Da skaper man konkurranse, hvilket er positivt. Jeg sier jo ikke at alle skal gå på privateskoler, men vi kunne godt leve med at 15-20 % gikk på friskoler.

når man har privat skoler gjør det _IKKE_ at de offentlige skolene setter opp nivået..

 

det gjør bare at flere velger privat, og så blir de som går offentlig sett ned på..

 

men nå begynner vel dette å spore av?

Lenke til kommentar
Jeg synes forsåvidt det er greit at vi får høyere strømpriser. Vi får da klare å være på omtrent samme nivå som de vi selger strøm TIL? Alle andre land har strømåpriser tilsvarende +/- NOK 1,-, så da får da jammen vi også klare det,.

 

Strømlevrandørene kan lett TAPE penger også. Da kan de gå konkurs og det går ille med forbrukeren.

 

Dobelmoralistisk nei! Jeg viser bare det at det går an å satse!

 

Men hvis alle har så billig strøm som det du og pappaen din har, så vil det vel gå utover de stakkars strømleverandørene, vil det ikke? Og jo, det er dobbelmoralistisk.

Lenke til kommentar
Du er for fritt skolevalg? Bra! Gå inneom Høyres Hus og skriv under på det!

 

Se på OPG. Elller andre private skoler for den sagts skyld. Bortsett fra Oslo Int'l. koster få av dem mer enn 20 000 i året, som jeg tidligerer har dokumentert at de fleste har råd til. Altså er det ikke bare for de "rike".

Jeg er, overraskende nok, for fritt skolevalg, basert på karakterer og/eller særtilfeller. Med andre ord, rom for unntak. Men jeg er fremdeles imot privatskoler ;)

 

Må ikke tro at jeg er hardcore SV'er selv om det virker sånn i enkelte tilfeller. Jeg er fullstendig uavhengig.

 

EDIT: Den dagen jeg setter foten innafor Høyres hus, er den dagen jeg sprenger hele driten med høyeksplosiver :devil:

 

:p

Endret av HalTan
Lenke til kommentar
Det å opprette privatskoler som skal utkonkurrere de gode, offentlige skolene er å gi de rike en lett vei, og de ikke fullt så ressurssterke en langt tyngre. Med andre ord, det skal være samma f*** hvor mye penger du har, og alle kommer inn på skoler på samme premisser. Være det seg karakterer eller geografisk. Selv er jeg for førstnevnte.

Hmm

 

Jeg gikk på en privat videregående skole. Den kostet 4000 kroner i året, og det gikk mange elever der med foreldre med lav inntekt. Lærerene fikk lavere lønn enn de gjør i den offentlige skolen. På grunn av bl.a. godt miljø hadde skolen ingen problemer med å få lærere.

 

Så vidt jeg vet er ingen privatskoler opprettet for å erstatte de offentlige skolene. De er ofte opprettet av ildskjeler som vil gi elevene en bedre skole enn den offentlige, ved å gjøre litt om på undervisningsformen. Skolene er ingen måte for rike å kjøpe seg en god utdannelse, og man må ofte ha god karakter fra ungdomsskolen for å komme inn. Min erfaring var også at lærerene på privatskolen jeg gikk på ga strengere karakterer enn den offenlige, og at vi som studenter ble presset hardere til å lese.

 

Slik de virker i dag tror jeg privatskolene gir et godt supplement til den vanlige skolen. Ved at de har mulighet til å teste ut alternative undervisningsformer og pedagogiske plattformer gir de viktig kunnskap til resten av skolesystemet.

Lenke til kommentar

Problemet er dobbel og trippel beskattning:

 

Eks.

Du starter din egen bedrift og investerer dine penger i denne.

Bedriften går rundt og har overskudd :thumbup: noe som du skatter av pr. idag 28%. De 28% kan fort høres lite ut jmf. med inntekskatt, men det er av dette overskuddet du skal investere i maskiner, utstyr eller for den sak skyld ansette flere folk/skape arbeidsplasser etc. fremover.

 

Velger du å ta ut noen kroner i utbytte (gevinst/rente på investeringen din) så vil staten også at denne skal beskattes (satsen her har variert opp gjennom årene), dette er skatt av de samme pengene som du allerede har betalt 28% skatt på

Om du er så heldig å ikke ha noe særlig lån så må du i tillegg skatte (formueskatt) av aksjeverdien RISK beregnet (pengene du investerte i bedriften).

 

La oss si at bedriften her solgte klær. Om vi sier at driften av butikken gikk i 0,- før opptelling av varelager. Så viser det seg at du har økt varelageret endel, innkjøpsverdien av denne økningen i varelager er 500.000,- dette vil gi bedriften et regnskapsmessig overskudd på en halv million. Problemet ditt er at du ikke har disse pengene for de ligger jo som T-skjorter på lageret. Skattekravet på 140.000,- må du likevel betale.

Neste problem er at du ikke lenger kan få noe særlig for disse plagene. I fjor var orange motefargen, i år er det helt ut. :scared:

 

Sånn kunne man fortsatt; skatt på bolig, andre skatter som populært kalles avgifter (veiavgift, personskadeavgift, bensin avgift, bompenger, nrk lisens, vannavgift etc. etc.)

 

Problemet med alt dette er at de fleste skatter rammer like hard de som har lite som de som har millioner.

Problemet med bedriftsbeskattningen er at sjansen for noe særlig gevinst etter skatt er liten, noe som gjør at det ikke lenger er verdt risikoen (6 av 10 nystartede bedrifter går konk i løpet av 3 år) Dette gir igjen få nye arbeidsplasser noe som vi virkelig kommer til å trenge i årene fremover.

 

Kunne holdt på hele dagen......... :thumbdown:

Lenke til kommentar
senk bedriftsskatten betraktlig, og hev utbytteskatten kraftig som ******!

Forsåvidt fair nok. Desverre er jeg redd at samfunnet ikke vil få tilgang nødvendig risiko kapital i forbindelse med oppstart av nye virksomheter. De med stor tilgang til kapital vil investere i prossjekter andre steder.

 

Selv er jeg mer for å sette beløpsgrenser. Problemet er ikke enkeltmannsforetaket eller småbedriften hvor eieren(e) tar ut noen tusener etter å ha jobbet 12 - 15 timer i døgnet over lang tid.

Problemet er store konsern hvor kassene tømmes for kapital i million for ikke å si milliard klassen. Værste gutt i klassen mht. til utbytte er staten med sine eierskap i statoil, telenor etc...

 

Et annet problem er manglende forutsigbarhet i bedrift/utbytte beskattningen, et år er det ingen skatt på utbytte, neste år er det 20%, så er det noen år med ingen skatt før det nå varsles 10%...

 

Selv flytter jeg 550000,- fra driftskapital til aksjekapital pga. at signalene er utydlige og fremtiden uklar.

 

:no:

Lenke til kommentar
Det å opprette privatskoler som skal utkonkurrere de gode, offentlige skolene er å gi de rike en lett vei, og de ikke fullt så ressurssterke en langt tyngre. Med andre ord, det skal være samma f*** hvor mye penger du har, og alle kommer inn på skoler på samme premisser. Være det seg karakterer eller geografisk. Selv er jeg for førstnevnte.

Hmm

 

Jeg gikk på en privat videregående skole. Den kostet 4000 kroner i året, og det gikk mange elever der med foreldre med lav inntekt. Lærerene fikk lavere lønn enn de gjør i den offentlige skolen. På grunn av bl.a. godt miljø hadde skolen ingen problemer med å få lærere.

Kan jeg fø spørre hvilken skole dette var? Regner forresten med at den var STERKT subsidiert. 4000 kr er LITE i denne sammenhengen.

 

Så vidt jeg vet er ingen privatskoler opprettet for å erstatte de offentlige skolene. De er ofte opprettet av ildskjeler som vil gi elevene en bedre skole enn den offentlige, ved å gjøre litt om på undervisningsformen. Skolene er ingen måte for rike å kjøpe seg en god utdannelse, og man må ofte ha god karakter fra ungdomsskolen for å komme inn. Min erfaring var også at lærerene på privatskolen jeg gikk på ga strengere karakterer enn den offenlige, og at vi som studenter ble presset hardere til å lese.

 

 

Slik de virker i dag tror jeg privatskolene gir et godt supplement til den vanlige skolen. Ved at de har mulighet til å teste ut alternative undervisningsformer og pedagogiske plattformer gir de viktig kunnskap til resten av skolesystemet.

 

Dette gjelder slevsagt for NOEN skoler... Men ikke alle. Jeg har heller ikke sagt at undervisningen er god på private skoler, jeg har sagt at det er en veldig lett utvei for mange, dersom man har ressurssterke foreldre. Spør du meg burde denne alternative pedagogikken innlemmes i egne, offentlige skoler, slik at den gjøres tilgjengelig for alle.

 

By the way, jeg er nokså overbevist om at jeg, og mine medelever, blir presset langt over grensa hva krav og karakterer angår, så akkurat der overbeviser du meg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...