Gå til innhold

EU


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hovedtanken bak EU var å forhindre krig i europa. Dette skjedde ved å inføre delt stålindustri mellom sentrale land i europa.

nåja. Det var da vitterlig de store industriherrene i Europa som samlet seg og i stor grad skrev romatraktaten. Men at EU muligens har forhindret krig skal jeg være enig i ;)

I 1951 ble ECSC opprettet, dette var felles kull og stålindustri.

Romatraktaten kom i 1957.

 

Når denne var felles kunne ingen av landene bygge opp en hær uten at de andre fikk vite det.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg begynner å bli overbevist om at EU ikke er noe særlig. Har endret min posisjon fra "vet ikke" til "nei" for nå. EU virker rett og slett ikke særlig demokratisk og da spiller resten liten rolle. Synes et eveltuellt valg bør ha tre alternativer. "Ja", "nei" og "nei og ut av EØS".

Lenke til kommentar

Ja, det må du selvsagt få mene også, men jeg skjønner ikke at EU er udemokratisk.

 

Og til sluffy: I Tyskland vet jeg det er en del misnøye med EU, men det er spesielt på grunn av valutaen, euroen, som har endret en del prisforhold i Tyskland.

 

alexf: det eksisterer.

Endret av FreeBSD
Lenke til kommentar
Bare en liten tanke:

Til dere som mener at vi vil bli så mye mer demokratisk av å komme inn i EU, hvor ofte er det avstemminger om man skal melde oss ut hvis vi først er inne?

Du kan ikke melde deg ut... Når du først er med i EU så er du med. Det er altså umulig å melde seg ut, eneste som kan få et medlemsland ut av EU er hvis de blir kastet ut.

 

Denne avtalen man skriver under på når det gjelder EU, gjelder for ubegrenset tid.

Lenke til kommentar
Bare en liten tanke:

Til dere som mener at vi vil bli så mye mer demokratisk av å komme inn i EU, hvor ofte er det avstemminger om man skal melde oss ut hvis vi først er inne?

Du kan ikke melde deg ut... Når du først er med i EU så er du med. Det er altså umulig å melde seg ut, eneste som kan få et medlemsland ut av EU er hvis de blir kastet ut.

 

Denne avtalen man skriver under på når det gjelder EU, gjelder for ubegrenset tid.

Dvs. Eu er ikke demokratisk, for hvis flertallet i Norge vil ut igjen, så kommer vi oss ikke ut.

Lenke til kommentar

Syntes Eu selv sier det ganske bra jeg.

 

Following the rejection of EU membership by the population in the referendum of 1994, the then government declared that there would be no new initiative in this respect for at least ten years. However there are signs that Norwegians are becoming aware of the anomalous position in which they have placed themselves, being obliged to take over rules that affect their lives and businesses very deeply, on which their government has only very limited influence.

 

Vi er jo praktisk talt medlem når man ser på alt vi er med på:

 

Norway has an association agreement with EU concerning on the implementation, application and development of the Schengen acquis. Norway participates in the work of the Council through a Mixed Committee as of May 1999 and the operational parts of the Agreement were implemented in March 2001. An agreement between the EU, Iceland and Norway concerning the criteria and mechanisms for establishing the State responsible for examining a request for asylum entered in force on 1 April 2001, associating Norway with the Dublin convention and Eurodac. Norway furthermore has a co-operation agreement with Europol since June 2001 and has in 2003 applied to participate in the Eurojust co-operation.

 

Norway is very active in international relations and a member of key international organisations such as the UN, NATO, the Nordic, Barents and Baltic Councils, EFTA, OECD, WTO, Council of Europe and OSCE. Norway is as integrated in European policy and economy as any non-member State can be, and the close EU-Norway relations generally run smoothly.

 

Jeg har ikke bestemt meg enda, men jeg lener mest mot medlemskap.

Endret av Nimzowitsch
Lenke til kommentar

som sagt så er jeg imot..

blant annet, så er det idiotisk at et større land skal få flere representanter enn et lite land. dette ødelegger jo hele balansen i EU, og det vil bare være ødeleggende for norge hvis vi blir med.

f.eks. så har jeg hørt at england ønsker seg ut fordi at eple industrien deres har blitt helt knust. om det var flere ting, det husker jeg ikke, men england kunne ikke melde seg ut, det ville bli for dyrt.

 

og hvis norge blir medlem, joda, vi får billigere mat, men hva vil skje med norsk matindusti da? jo, den kommer til å bli helt knust, f.eks. alle gårdene vil gå konkurs fordi de ikke får solgt noe osv osv.

 

hvis norge blir medlem, så blir vi nødt til å følge enda flere av eu's lovforslag, som for den saks skyld ikke tar noe hensyn til et lands geografiske beliggenhet, og dets følger.

 

og så har vi jo dette med representanter da. norge vil nesten ikke få noen representanter inn, fordi at norge er slikt et "lite" land, og det vil jo ikke hjelpe oss et døyt, fordi at mange av disse tingene som blir stemt om, så er norge en av de som er f.eks. imot, og de som er imot taper jo så rått i avstemmingen at vi ikke vil han noen inflytelse.

jeg husker ikke om det faktisk har blitt sånn, men i eu, så må man nå ha med en dyrlege på elgjakta bare for å vertifisere at elgen er død eller noe. noe som faktisk har blitt "aktivert" i norge er jo et ekstremt urealistisk krav om hvor fort etter at et dy dør, at det skal være hos slakteren. jeg husker ikke hvor mye, men det er så godt som umulig og overholde for bønder og jegere.

 

og ang det med å stemme oss ut av EØS.. jeg skjønner tankegangen, men det er heller ikke lurt, for da vil Norge bli helt utestengt fra forhandlinger med resten av EU.. vel, kanskje ikke HELT, men ikke langt unna, og det er helelr ikke bra for Norge..

helst skulle EU ha mindre innvirkning på Norges lover gjennom EØS avtalen, men det tror jeg blir vanskelig å gjennomføre..

 

NEI TIL EU!!! :thumbdown:

Lenke til kommentar

Om Norge skulle vært likestilt med alle de store landene, ville ihvertfall det vært udemokratisk. Skulle alle de ti største partiene hatt lik mandatfordeling, selvom noen er størrre andre? Det blir på samme måten. Nei, selvfølgelig ikke. Norge er lite. Vi vil ikke ha like mye å si som et land som er tjue ganger større enn oss.

 

Norsk jordbruk? Er allerede på vei ned, med store sammenslåinger, og nedleggelser av bruk på dårlige områder. Norge har 3% jordbruksareal, og mye av det er gress- og potetdyrking. Fiske er det Norge, ved siden av oljen har gjort store penger på - og når flere og flere nordlendinger vil inn i EU, jevnf. foreningen "Kysten inn i EU" - er det vel ikke uten grunn?

Lenke til kommentar

vel, nettopp det at jordbruket er på vei ned er en av grunnene til å ikke bli medlem i EU, for da vil vi bare fremskynde prosessen. og hva er det som er så udemokratisk med at f.eks. hvert land hadde hatt en representant?

 

og hvis norge blir med i EU, så er det mange som frykter at mange fra hvor-det-nå-var kommer til å flytte inn til norge uten at vi kan stoppe dem. vi har jo allerede høy arbeidsløshet, det er ingen grunn til å gjøre den høyere, det fører jo bare til mere skatt.

Lenke til kommentar
Bare en liten tanke:

Til dere som mener at vi vil bli så mye mer demokratisk av å komme inn i EU, hvor ofte er det avstemminger om man skal melde oss ut hvis vi først er inne?

Du kan ikke melde deg ut... Når du først er med i EU så er du med. Det er altså umulig å melde seg ut, eneste som kan få et medlemsland ut av EU er hvis de blir kastet ut.

 

Denne avtalen man skriver under på når det gjelder EU, gjelder for ubegrenset tid.

naah, det er vel en klausul som sier at man kan melde seg ut, men da må man betale erstatning til alle de selskapene som tjener peng på at Norge er med i EU. omtrent som i WTO/GATS.

Lenke til kommentar

NEI til EU!

grunn:

Ikke mer taxfree = ikke mer billig sprit til meg

Hjelper med å bygge opp østblokk landa = økte lønninger og økonomisk vekst = dyrere øl i Praha!

Får få stemmer i Eu hvis vi blir medlem = Ingen stemmer er som sagt mye bedre!

Vi blir ikke Bush sitt favorittland lenger hvis vi blir med i frekke EU som faktisk tør å si imot USA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...