Gå til innhold

EU


Anbefalte innlegg

Jeg er i utgangspunktet for EU. Dog er jeg blitt mer og mer skeptisk. Jeg er redd EU vil kunne komme til aa sette seg opp i mot USA. Det ville väre ille, slik jeg ser det. Norge staar naa utenfor en klubb der alle naboene er med. Det skjönner jeg ogsaa at er et problem, men tenk om EU setter seg oppimot USA. Tenk om EU etterhvert vil bli "united states of Europe". Den dag, haaper jeg at jeg bor i USA.

 

Som nordmann ser jeg alle poengene og ville nok stemt for EU. Men som amerikaner er jeg imot.

So?

 

Hvorfor gjør det noe at EU setter seg opp i mot USA? Det er jo bare bra?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er i utgangspunktet for EU. Dog er jeg blitt mer og mer skeptisk. Jeg er redd EU vil kunne komme til aa sette seg opp i mot USA. Det ville väre ille, slik jeg ser det. Norge staar naa utenfor en klubb der alle naboene er med. Det skjönner jeg ogsaa at er et problem, men tenk om EU setter seg oppimot USA. Tenk om EU etterhvert vil bli "united states of Europe". Den dag, haaper jeg at jeg bor i USA.

 

Som nordmann ser jeg alle poengene og ville nok stemt for EU. Men som amerikaner er jeg imot.

So?

 

Hvorfor gjør det noe at EU setter seg opp i mot USA? Det er jo bare bra?

Jeg tror det vil _kunne_ gi en ny kald krig. Dersom EU begynner aa tulle enda mer, saa er vi der. Särlig om EU etterhvert blir "the united states of europe", som sagt over.

 

Den kalde krigen vil vi ikke ha noen gjentagelse av. :yes:

Lenke til kommentar
Jeg er i utgangspunktet for EU. Dog er jeg blitt mer og mer skeptisk. Jeg er redd EU vil kunne komme til aa sette seg opp i mot USA. Det ville väre ille, slik jeg ser det. Norge staar naa utenfor en klubb der alle naboene er med. Det skjönner jeg ogsaa at er et problem, men tenk om EU setter seg oppimot USA. Tenk om EU etterhvert vil bli "united states of Europe". Den dag, haaper jeg at jeg bor i USA.

 

Som nordmann ser jeg alle poengene og ville nok stemt for EU. Men som amerikaner er jeg imot.

So?

 

Hvorfor gjør det noe at EU setter seg opp i mot USA? Det er jo bare bra?

Jeg tror det vil _kunne_ gi en ny kald krig. Dersom EU begynner aa tulle enda mer, saa er vi der. Särlig om EU etterhvert blir "the united states of europe", som sagt over.

 

Den kalde krigen vil vi ikke ha noen gjentagelse av. :yes:

Tror nok ikke en gjentakelse av den kalde krigen ville blitt noe scenario. For det første er både EU og USA kapitalistiske. Sovjet var kommunister hvilket USA da, og du nå, syntes var helt gursomt. Den kalde krigen startet, hvis jeg ikke husker helt feil, når de allierte og Sovjet skulle dele opp tyske områdene etter krigen, da de ikke kunne bli enige om hvordan dette skulle gå for seg, ble Sovjeterene litt aggressive og kjørte masse tanks og sånn inn i Berlin. Jeg tviler på at en slik situasjon vil gjenta seg med det første.

 

Hva er det som er så fint og flott med USA som ikke må ødelegges da JoachimR? Landet er jo pill råttent politisk. Er det ikke bedre å bo i Norge. Kose seg med gode velferdsordninger. Kanskje melde oss inn i EU hvis vi blir lei av å leke med Island og Liechtenstein. Innse at EU ikke vil røve oljen fra oss. Innse igjen at oljens viktighet er overvurdert. Er ikke det bedre å enn slikke rompe på Capitol Hill?

Lenke til kommentar

Jeg er tildels enig med deg fthomassen. Vi skal ikke totalt avfeie USA, selvom vi er kritiske, riktignok. Jeg tror ikke det vil bli noe krig mellom EU og USA bortsett fra på det økonomiske området. Båndene mellom USA og Europa er så tydelige, vi er helt avgjørende for deres eksistens, og dermed vanskelig.

 

EU har sikret fred mellom europeiske land i etterkrigstiden. Forholdet mellom Frankrike og Tyskland er blant annet blitt svært godt, etter to verdenskriger og tidligere disputer i de forrige århundrene. Forholdet mellom vest- og øst-europa ser ut til å kunne jevnes mer ut med EU-samarbeidet. EU har donert mye penger til gjenoppbygging av infrastrukturen i disse landene.

Lenke til kommentar

Men EU er ikke en kopi av USA. EU er annerledes paa mange maater. USA er noe spesielt. Vi vil ikke ha to konkurrende supermakter igjen. Det vil kunen före til ting vi helst ikke vil tenke paa. USA er og bli noe for seg selv. Det blir ikke det samme om Norge plutselig blir en stat, en stat paa samme maate som Vermont, en skikkelig sosialdemokratisk sutrestat. Det ser ikke jeg for meg som noe maal i det hele tatt. Vi vil ikke bli like integrerte som de amerikanske statene. Vi har nemlig nasjonalfölse, og det har alle land. Saa spör du meg, maa ikke EU under noen omstendighet utvikle seg til United States of Europe. Det er min störste frykt.

 

Det er slik jeg ser paa det som amerikaner. Som nordmann mener jeg at Norge ikke bör staa utenfor en slik union. Vi er bare fire millioner mennesker, og maa passe paa aa ha handelspartnere og andre allierte. Jeg ville egentlig ikke ha noe imot om vi fikk laget en spesailoprdning ala EÖS med USA, men selv jeg ser at det vil väre vanskelig.

 

Jeg er altsaa i tvil paa naavärende tidspunkt om jeg ville stemt for EU. Jeg ville nok gjort det. Men det er som nordmann. Og jeg er faktisk blitt mer og mer tvilende etterhvert. Var mer oppsatt paa EU tidligere.

Lenke til kommentar
*habblahabbla*

Så en motvekt til USA superskummelt? En av de få grunnene JEG ser for å stemme for EU (fra mitt sosialistiske standpunkt) er at det er det eneste som kan skape en realistisk motmakt mot USA. Det er ikke RIKTIG at èn nasjon skal sitte med makta.

Ja, EU og Kina kan sammen skape en motvekt. Ellers, finnes det ikke muligheter - utviklingene i India til tross. Det finnes mange sosialister, som har likt og liker ideen med EU. Men du har også dem som mener det er nok et innslag i vestlig imperalisme. Jeg mener at det kan bli det, hvis ikke noen styrer retningen. Er imperialisme å samarbeide? Skal land hindres samarbeid, og lukkes? Nei, imperialisme er gjerne blitt definert som all ekspansiv stormaktspolitikk.

 

Lønnsomhetspolitikken har gått hardt utover land i den tredje verden, som sliter med å få hjulene i gang som en følge av press fra den økonomiske stormakt, USA, og EU. For å endre denne retningen for EUs del, må vi være med i det store felleskap å bidra, komme med ideer, og tanker. Det nytter ikke å være sære lenger. Dette er den økonomiske imperialismen. Det er også viktig å ivareta verdenskulturene. Språk, tradisjoner, kunst, arkitektur, litteratur - er alle med på å bidra i verdensmangfoldet. Dette må ikke utjevnes. Europa har en solid kultur-tradisjon som må iveratas, men ikke utenfor de europeiske grenser.

 

EU bidrar til styrkning innen sitt område, utenfor skal den bidra økonomisk - en plikt Europa har som mangeårig undertrykker og kolonimakt i Afrika. Mange krefter i EU jobber med denne saken.

Lenke til kommentar

jeg syntes å ha hørt at hvis vi blir med i EU så vil vi måtte dele sjøen vår med de andre Eu landene, slik at de også kan fikse i vår sjø.

 

Og at gårdene må ha en minste størrelse for å kunne få fortsette i eu. Og derfor så vil så godt som alle gårder i norge fall under minste grensen?

 

dette er bare ting jeg syntes å ha hørt for noen år siden.

 

Liker ikke Eu nå mener de store landene at de små landene skal ha felles stemmer.

 

Det er jo sågodt som garantert ut i fra det jeg kan se at hvis det kommer en krise situasjon(feks usa truer med krig) og da sier lederen I EU eller hva han kalles gi meg all makt mens trusselen er der og jeg skal gjøre det felles beste for oss alle.

Så når trusselen er over og makten skal fratas lederen så vil han ikke det og han har et eller flere av de landene med størst militær makt i ryggen, så hva kan lille norge gjøre, eller staten Norge?

 

Akkurat slik som i starwars

 

Hvorfor ikke starte vår egen union med de landene som ikke er slukt av store E, og satse på teknologi og alt det brae, og når vår union er best innen romfart og vi har kolonisert andre planeter så kommer Eu tryglende på sine knær for å bli med vår union. da kan vi si ja hvis dere godtar styre under den store lederen (selvfølgelig meg :D)

 

For at jorda skal komme seg ut av isolasjonen fra resten av befolkningen av universet, så må vi bli en enhet slik vi kan slå sammen utviklingen og bli mer rettningsstyrt. Et språk burde vi snakket bare også for å lette sammenslåingen.

;)

 

 

nu ble det mykket vissvas fra meg ja.

 

Og komunisme fungerer jo egentlig...

så lenge man ikke bruker ressurser på militæret eller?...

Lenke til kommentar

Jeg håper ikke dette var ment seriøst, jeg har store problemer med å kommentere innlegget. Til opplysning må vi dele våre ressurser, når vi kommer inn i EU. Det er klart, skal vi få noe igjen, må vi dele - og der tror jeg motviljen sitter i det norske folk, nemlig det å dele godene med andre. En slik klubb, som du snakker om, for de små landene som ikke har villet melde seg inn, eksisterer, og heter EØS. Det er en sutreklubb for land som ønsker å ha de samme fordelene som EU-landene, men uten å gi noe for det.

Lenke til kommentar
jeg syntes å ha hørt at hvis vi blir med i EU så vil vi måtte dele sjøen vår med de andre Eu landene, slik at de også kan fikse i vår sjø.

 

Og at gårdene må ha en minste størrelse for å kunne få fortsette i eu. Og derfor så vil så godt som alle gårder i norge fall under minste grensen?

 

dette er bare ting jeg syntes å ha hørt for noen år siden.

 

Liker ikke Eu nå mener de store landene at de små landene skal ha felles stemmer.

 

Det er jo sågodt som garantert ut i fra det jeg kan se at hvis det kommer en krise situasjon(feks usa truer med krig) og da sier lederen I EU eller hva han kalles gi meg all makt mens trusselen er der og jeg skal gjøre det felles beste for oss alle.

Så når trusselen er over og makten skal fratas lederen så vil han ikke det og han har et eller flere av de landene med størst militær makt i ryggen, så hva kan lille norge gjøre, eller staten Norge?

 

Akkurat slik som i starwars

 

Hvorfor ikke starte vår egen union med de landene som ikke er slukt av store E, og satse på teknologi og alt det brae, og når vår union er best innen romfart og vi har kolonisert andre planeter så kommer Eu tryglende på sine knær for å bli med vår union. da kan vi si ja hvis dere godtar styre under den store lederen (selvfølgelig meg :D)

 

For at jorda skal komme seg ut av isolasjonen fra resten av befolkningen av universet, så må vi bli en enhet slik vi kan slå sammen utviklingen og bli mer rettningsstyrt. Et språk burde vi snakket bare også for å lette sammenslåingen.

;)

 

 

nu ble det mykket vissvas fra meg ja.

 

Og komunisme fungerer jo egentlig...

så lenge man ikke bruker ressurser på militæret eller?...

Dette var en bra tråd. Skjerp deg da!

Lenke til kommentar
En slik klubb, som du snakker om, for de små landene som ikke har villet melde seg inn, eksisterer, og heter EØS. Det er en sutreklubb for land som ønsker å ha de samme fordelene som EU-landene, men uten å gi noe for det.

men vi gir jo massevis av penger hvert å for å få ha den avtalen...

og er det ingen som tenker på overfiske?

og det der med at gårdene i norge vil bli lagt ned, det er et veldig godt poeng...

for de vil bli lagnt ned, ikke fordi de er for små, men fordi at "gård-produkter" er billigere når vi får det fra litt fattigere land i EU...

 

vi har jo også det at det skal være like regler overalt, og det skaper problemer, fordi at differanser i forskjellige geografiske områder gjør det ganske så umulig...

jeg husker alt helt krystallklart, men det var nå en regel for hvor fort et dødt dyr (tror det var elg, men det kan godt ha vært flere dyr) skal komme seg til slakteren etter at det har dødd, og det ville ha vært ganske så umulig og overholde, iallefall i visse områder her i landet, det tar jo en stund å få slept dyret ned ifra fjellet eller hvor det nå er drept, og det tar jo også tid å kjøre det til en slakter som dessuten er veldig langt unna...

 

og enda en ting, hva vi skje når gårdene er borte? jo, flere flytter inn til byene, kanskje vi får mere arbeidsløshet, og de stedene hvor det var dyrket mark osv. vil gro igjen noe veeeldig fort...

 

min (subjetive) <-? mening er at vi alle bør stemme NEI til EU...

 

de fleste av de siste postene har uansett for det meste gått i hva de andre synes om oss, og det er vel ikke fullt så viktig så lenge de vil handle (<-?) med oss...

Endret av the coolkid
Lenke til kommentar

- Nei, den viktigste begrunnelsen min for å stemme JA til EU (jeg er i tvil, bare så det er klart) er poenget med solidaritet. Vi får muligheten til å være med å bygge opp øst-europa og vi får også muligheten til å hjelpe å bygge opp Afrika, hvilket EU faktisk konsentrerer seg ganske mye om.

 

- Det andre argumentet mitt for EU er at vi må få muligheten til å påvirke vår egen hverdag. I dag er Norge det landet i Europa som har høyest tilpassningsprosent til EUs forskrifter! Dette er galt, vi får jo ikke engang påvirke beslutningen selv. Norges EU representant får ikke delta på møtene, men må jobbe på linje med en journalist for å få informasjon.

 

 

- Argumentene i mot er frykt for at EU skal ta ressursene våre. I boken "Hva skal vi med oljepengene?" blir en banebrytende teori som sier: "Stor forekomst av naturressurser gi lavere økonomisk vekst" og beviser dette med hundrevis av statistikker og en logisk fremførelse; "I Afrika kan man bare gå ut å plukke seg en banan når man er sulten, trenger man 'penger' går man 40 km til elva og graver etter gull. 3 timer senere har du et glitrende gullklump. I Europa må man bygge en gård, så en åker, høste inn åkeren, foredle produktene, tilberede maten for deretter spise maten. Vil man ha penger må man pakke produktene, kjøre produktene et sted for deretter å selge produktene til noen som kanskje igjen lager noe annet av dette produktet. I Europa skapes bærekraftig industri."

Poenget er at det er ikke så uhyre farlig om vi må dele litt med ressursene våre. Den kan tilogmed føre til større økonomisk vekst.

Dette var ikke helt korrekt slik boka beskrev det, men, men.

 

- Og uvisshet om hvor EU vil føre oss, vi kan heller melde oss inn når vi er helt sikre på at dette er lurt.

Endret av fthomassen
Lenke til kommentar

Et fornuftig innlegg fthomassen - jeg er enig i mye av det du skriver. I solidaritetsspørsmålet er EU solid, men det finnes, skal jeg medgi, økonomiske krefter i EU som også forsøker å motarbeide dette - det må vi sette en stopper for, men det kan vi ikke før vi blir en del av unionen.

 

EU vil ikke direkte verne over våre ressurser, og de vil bli mer utsatt nå. Men er det slik vi vil ha det - sitte og ruge på alle ressursene, uten å dele noe med andre? Jeg føler det riktig.

 

The_coolkid: Norge betalte omlag 1.45 milliarder til EU-kommisjonen for EØS-samarbeidet i fjor. Det kan kanskje virke mye, men det er lite i en slik sammenheng. Jeg kjenner ikke detaljene i regnskapet, men analytikere mener Norge slipper billig unna. Sveits klarte på sin side som vanlig å slippe unna, uten å betale noe som helst, fordi Sveits er et viktig transit-land og et økonomisk nøkkelland.

 

Det kom et forslag fra SP og SV tidligere i år, om å utrede denne Sveitsiske modellen i Norge. Jeg ønsker ikke å kommentere det engang - det sier sitt om partienes holdning.

Lenke til kommentar
The_coolkid: Norge betalte omlag 1.45 milliarder til EU-kommisjonen for EØS-samarbeidet i fjor. Det kan kanskje virke mye, men det er lite i en slik sammenheng. Jeg kjenner ikke detaljene i regnskapet, men analytikere mener Norge slipper billig unna. Sveits klarte på sin side som vanlig å slippe unna, uten å betale noe som helst, fordi Sveits er et viktig transit-land og et økonomisk nøkkelland.

 

Det kom et forslag fra SP og SV tidligere i år, om å utrede denne Sveitsiske modellen i Norge. Jeg ønsker ikke å kommentere det engang - det sier sitt om partienes holdning.

 

Vi betalte vel mer enn 1,45 mrd gjorde vi ikke det. Syntes å huske at vi gikk på en solid smell jeg.

 

Uansett, mye bra, tror vi i hovedsak er enig FreeBSD. Men jeg skjønner ikke hva som er galt med å utrede den Sveitsiske modellen. Norge er også et enormt stort transitt-land og er har også en nøkkelposisjon økonomisk. Jeg sytnes denne utredningen hørtes ut som en god idé jeg. Norge har vært råttne til å forhandle, det må vi innse tror jeg.

Lenke til kommentar
pga. at jeg er litt trøtt nå, så gidder jeg ikke å skrive mye, men tenker du ikke på hvor mye av norge, og den norske kulturen som vil bli ødelagt?

og overfiske kommer nrsten garantert til å bli et problem også.. bl.a....

Det virker som du kaster løse påstander ut i lufta for å siden forvente svar på dem. Hvorfor skulle den norske kulturen bli ødelagt? Tror du de andre europeiske landene er så upatriotiske at de vil satse sin kultur for et bredere samarbeid. Det er ikke i EUs ønske. EU skal tvert imot ivareta europeisk kultur.

 

Ikke bekymre deg. EU er velrutinerte, jeg tror det meste er uttenkt. Den tid, den sorg. Vi er ikke inne ennå, men jeg håper vi er inne før 2008.

 

fthomassen: Poenget var at det viser hvor lite Norge er interessert i å bidra, når vi vil adoptere den Sveitsiske modellen. Hvis Norge synger et rungende, tredje NEI i 2007 (hvis det blir avstemming dette året), er nok dette den mest lønnsomme løsningen for Norge. Faktum er at vi burde komme oss inn. NÅ. Europa og EU er nå så nært som ensbetydende. Hvem tenker på Norge? Få kjenner til oss.

 

Norge burde kanskje danne sin egen verdensdel? Den eneste grunnen Norge nå har til å holde seg utenfor, er for å gjøre seg interessante.

Endret av FreeBSD
Lenke til kommentar
pga. at jeg er litt trøtt nå, så gidder jeg ikke å skrive mye, men tenker du ikke på hvor mye av norge, og den norske kulturen som vil bli ødelagt?

og overfiske kommer nrsten garantert til å bli et problem også.. bl.a....

Nei, det tror jeg ikke. Norge har ikke vist at vi er flinke til å overholde eller sette fiskekvoter. Tror ikke det kan bli noe verre i EU. Den Norske kulturen vil ikke bli ødelagt. Uansett; SO? Hva er det vi har som er så viktig å ta vare på da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...