Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ikke noe adsl pga variabel tråddiameter


Anbefalte innlegg

Joda, det ble en god jul da jeg fant ut at sentralen min skulle utbygges i første halvdel av 2004. Hjertet satt seg derimot fast i halsen, da kapaks viste at jeg var blant de få som ikke kunne få, nummersjekken til adsl-leverandørene gir meg også negativ respons, selv om naboene 500-700 meter nedenfor kan få høye hastigheter.

  • ADSL ikke tilgjengelig. Merknad Linjelengde sentral-endefordeler er for lang: 3862 meter
  • Sentralpunktet har ikke utstyr for produktet
  • Total linjelengde inkludert inntak: 3867 meter
  • Lengde på inntak: 5 meter
  • Tråddiameter: Varierer mellom flere tråddiametre
  • Sentralen planlegges utbygd 15.03.2004

Er det noen mulighet til å få telenor til å skifte ut linjene el, eller er jeg dømt til et liv med lav hastighet og dyre regninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

lol@Bitex! :lol:

 

Men det med 3km grense er egentlig bare bullshit. Er ikke noe i veien for å koble seg opp med ADSL hvis du f.eks. bor 4,5 - 5 km unna sentralen, såfremt kobberen er god. Det kan hende at du må ha ei 704 linje for å få 400 hastighet, men det vil sansyneligvis funke. Det med lengde fra sentralen er jo hvor langt i kabelstrekk de kan GARANTERE den hastigheten du har bestillt. Bluecom har jo 4km som "maximumsgrense". Dette er bare bullshit fra telenor.

Lenke til kommentar
Det med lengde fra sentralen er jo hvor langt i kabelstrekk de kan GARANTERE den hastigheten du har bestillt. Bluecom har jo 4km som "maximumsgrense". Dette er bare bullshit fra telenor.

Grensene til Bluecom er de samme som hos TN i og med BC leier fra TNN.

Er linja for dårlig får man ikke, desverre kan man ikke bestille linje på egen regning og risiko hos TNN.

Lenke til kommentar
Joda, det ble en god jul da jeg fant ut at sentralen min skulle utbygges i første halvdel av 2004. Hjertet satt seg derimot fast i halsen, da kapaks viste at jeg var blant de få som ikke kunne få, nummersjekken til adsl-leverandørene gir meg også negativ respons, selv om naboene 500-700 meter nedenfor kan få høye hastigheter.

  •  
  • ADSL ikke tilgjengelig. Merknad Linjelengde sentral-endefordeler er for lang: 3862 meter
     
  • Sentralpunktet har ikke utstyr for produktet
     
  • Total linjelengde inkludert inntak: 3867 meter
     
  • Lengde på inntak: 5 meter
     
  • Tråddiameter: Varierer mellom flere tråddiametre 
     
  • Sentralen planlegges utbygd 15.03.2004
     

Er det noen mulighet til å få telenor til å skifte ut linjene el, eller er jeg dømt til et liv med lav hastighet og dyre regninger?

 

 

"Tråddiameter: Varierer mellom flere tråddiametre "

Dette vil si at du har både 0,4 kobbertråd og 0,6 kobbertråd.

 

Max lengde for 0,4 kobber er rundt 3500 meter.

 

"Merknad Linjelengde sentral-endefordeler er for lang: 3862 meter"

Det vil da si at du bor 362 meter for langt unna og at du stortsett har 0,4 kobber hele veien.

 

Alternativet ditt blir å kontakte bravida eller tilsvarende Telemontør firma i nærheten å be dem legge 0,6 kobber på mulige strekk.

 

Som regel går dette greit, men det kan koste litt, siden de må legge rundt 200-400 meter ny kabel.

 

Det er ikke lengden som har noe å si, bare tykkelsen :)

Endret av Spoink
Lenke til kommentar
lol@Bitex! :lol:

 

Men det med 3km grense er egentlig bare bullshit. Er ikke noe i veien for å koble seg opp med ADSL hvis du f.eks. bor 4,5 - 5 km unna sentralen, såfremt kobberen er god. Det kan hende at du må ha ei 704 linje for å få 400 hastighet, men det vil sansyneligvis funke. Det med lengde fra sentralen er jo hvor langt i kabelstrekk de kan GARANTERE den hastigheten du har bestillt. Bluecom har jo 4km som "maximumsgrense". Dette er bare bullshit fra telenor.

 

Det finnes 2 forskjellige maxlengder, en for "tynn" kobbertråd og en for "tykk" kobbertråd.

 

Grensene ligger mellom 3500 og 5500 meter avhengig av kobbertrådtykkelse og andel av tykk eller tynn kobbertråd..

 

Jeg vet at NGT kan sette en default profil på din linje som sier hva som er max hastighet, det routeren vil gjøre er å "snakke" med utstyret på sentralen for å finne størst mulig hastighet. Så hvis NGT setter 2mbit på linjen din og linjen er så dårlig at du kun får 600kbits vil router og sentral bli enige om den hastigheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...