Gå til innhold

Generere automatisk ny side?


Anbefalte innlegg

Har lagd et vanlig HTML skjema hvor man kan

velge antall sider man vil opprette og hvor mange

spørsmål og svaralternativer det skal være pr side.

 

Problemet er at når jeg trykker på submit knappen

så vil jeg at det skal generes en eller flere nye sider

som da blir spørreskjemaet.

 

Dette spørreskjemaet skal hvem som helst kunne svare på...

 

Spørsmålet er altså hvordan man oppretter en ny side

fra et form med de valgene man har gjort?

 

Takker for svar

Endret av CLaSS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okai. Skal prøve med et konkret eksempel.

 

Saken er at jeg vil ha en side admin bruker for å lage/generere nye spørre undersøkelser (sider) som hvem som helst kan svare på.

 

Det er slik at denne adminen(f.eks. en lærer) har svært lite IT kunnskap generelt, så det hele må virke på enkel måte.

 

Så da tenkte jeg på å lage en enkel internett side denne mannen kan bruke for å opprette et spørreskjema. Siden inneholder da hvor mange spørsmål du ønsker, antall svaralternativer på disse, skal svarene vises med radioknapper, avmerking boxer, textboxer etc. Og skrive inn spørsmålene og svaralternativene.

 

Nå kommer problemet:

Når denne mannen er ferdig med å velge det han ønsker av det ovennevte, og skrevet inn spørsmålene og svarene han ønsker;

Trykker han da på ferdig/generer knappen (submit) skal det da genereres en ny ferdig side som da blir spørreskjemat han ønsket seg. Dette spørreskjemaet som nettop er blitt generert skal hvem som helst kunne svare på.

 

Jeg har tilgang til server med støtte for MySql, Php, Asp, og det meste anna, hvis det skulle ha noen betydning.

 

Så problemet er å opprette/generere automatisk en ny side på bakgrunn av valg man har gjort på den foregående siden.

 

Da tenkte jeg kanskje at man kunne bruke et PHP skript til å generere en ny side.

 

Så får vi bare vente med paging til senere.

 

Var det litt mer forståelig nå?

Forklar skriptet gjerne step by step. Er ny på PHP-området...

 

Takker for svar

Lenke til kommentar

Er du ny på php kan dette kanskje bli litt heavy (?)....

 

Desverre er jeg dårlig på forklarkinger, men jeg ser det for meg i hodet så jeg kan prøve.. :D

 

Du må bruke MySQL og PHP....

 

må ha fler tabeller i db din.....

-

Der du lagrer spm og svar alternativ.....

 

Så skriver du det bare ut fra DB....

 

ja jeg veit skikkelig bad forklart :(

 

 

det kan vel lønne seg å begynne med å lage gjestebok, login, shoutbox og vote for å lære seg elementene...

 

 

kanskje noe kan ta det videre for meg?

Lenke til kommentar

Hmmm....

 

Jeg har allerede laget manuelt en tabell i db og et spørre skjema i vanlig html.

Jeg har laget et php-script for å legge dataene inn db'n. Dette funker bra så der er ikke problemet.

 

Tingen er at jeg ikke har mulighet til å opprette nye spørreundersøkelser og tabeller selv i framtida for han. Det må han gjøre selv, og da må det være svært enkelt.

Finnes det for eksempel noe smarte greier for å redigere spørreskjemaet jeg allerede laget, på en enkel måte for en som har minimalt med kunnskaper?

Men da blir det vel tull med databbasen, siden den ikke oppdateres automatisk når spørreskjemaet er redigert hvis det er lagt til flere spørsmål, etc. enn det var opprinnelig?

 

 

Men hvis jeg vil generere en ny side automatisk. Så må dataene først legges inn i egen tabell i db og deretter hentes ut og vises på ny side? Er det ikke bedre måte å gjøre det på?

 

Vil aller helst at skriptet kun lager en ny side som legges på servern sammen med de andre internettsidene uten å måtte gå via databasen.

Lenke til kommentar
Men hvis jeg vil generere en ny side automatisk. Så må dataene først legges inn i egen tabell i db og deretter hentes ut og vises på ny side? Er det ikke bedre måte å gjøre det på?

 

Vil aller helst at skriptet kun lager en ny side som legges på servern sammen med de andre internettsidene uten å måtte gå via databasen.

Nuvel.. Du kan jo bruke vanlige filer for å hente ut spørsmål, svaralternativer og slikt - men det blir jo samme prinsippet som med DB - bare en annen lagringsplass.

 

Så ja: Du må nødvendigvis innom databasen/filen for å hente ut spørsmål og slikt. Det er jo det som er hele poenget med dynamiske sider :thumbs:

Lenke til kommentar
Men hvis jeg vil generere en ny side automatisk. Så må dataene først legges inn i egen tabell i db og deretter hentes ut og vises på ny side? Er det ikke bedre måte å gjøre det på?

 

Vil aller helst at skriptet kun lager en ny side som legges på servern sammen med de andre internettsidene uten å måtte gå via databasen.

Nuvel.. Du kan jo bruke vanlige filer for å hente ut spørsmål, svaralternativer og slikt - men det blir jo samme prinsippet som med DB - bare en annen lagringsplass.

 

Så ja: Du må nødvendigvis innom databasen/filen for å hente ut spørsmål og slikt. Det er jo det som er hele poenget med dynamiske sider :thumbs:

hmmmm...ja okai. Skjønner.

 

Da blir det neste spørsmålet:

Hvordan går jeg fram for å legge inn dette i db, både spørsmål og svaralternativer. Og dataene om at f.eks svaralternativene skal presenteres("layout") med radioknapper.

 

Og deretter hente ut alt dette fra db'n og til en ny webside?

Da trenger jeg to forskellige skript da? En til å legge inn dataene fra "konfig"-skjemaet.

Et annet for å hente ut dataene fra db som, nettop ble lagt inn, og lager/genererer denne spørreundersøkelsen som folk kan delta i... Right?

 

 

 

Ps. Hvis noen har andre forslag så ikke nøl :yes:

Lenke til kommentar

man må jo da seff ha id på alt...

 

slik at man har en tabell med spm der du har id,spm og en svar_alternativer med: id,spm_id og svar_alt

 

 

kan og være kjekt med en tabell "session" som du knytter til spm.... for å vite hvem som er med når...

 

edit: dårlig ord valg

Endret av Svendsen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har noen andre forslag på hvordan det kan gjøres?

Og hjelpe meg littegrann på vei??

Står helt bomfast folkens. Hver gang jeg tror jeg har funnet en løsning dukker det opp alltid minst to nye problemer opp.

 

Er det ingen som har gjort noe lignende før?

Lenke til kommentar

Du kan jo gjøre det enkelt ved å rett å slett skrive sidene i html.

 

Du lager en mal, og deretter når du sender alt videre fra formen til en ny side. Så bruker du php til å skrive en .html side med informasjonen som du har puttet inn.

 

www.php.net/fopen

www.php.net/fwrite

 

Bare et forslag i farten..

Lenke til kommentar

vel det er ganske langt php script du ber om...men får prøve.

 

Jeg synes du skal ha 2 tabeller, en til spørsmålene og en til svarene.

 

lag manuelt to tabeller med følgende kolonner:

 

tabell_navn : spørsmål

id(auto increasement) , skjemaid, question, antall

 

tabell_navn : svar

id(auto increasement), skjemaid, questionid, svar, svartype

 

så er det scriptet som skriver til databasen når du lager et nytt spørsmål:

 

<?php

if(isset($_POST['et feltnavn i formen']))
{
$skjemnavn = $_POST['navn på skjemanavn felt']; //navnet kan ligge i hidden field

$spørsmål = $_POST['navn på spørsmål felt'];
$antallsvar = $_POST['navn på antall svar felt'];

$qnyttspm = "INSERT INTO spørsmål (skjemaid, question, antall)
VALUES('$skjemanavn', '$question', '$antallsvar')";
mysql_query($qnyttspm, $link);
}
?>

 

Det var koden for å legge til et spørsmål, forutsetter at du vet at du vet at du må bruke mysql_connect(); før den koden der.

 

sorry, sitter på skolen nå. lager posten ferdig når jeg kommer hjem.

Endret av rogbiff
Lenke til kommentar

Takker!

Det kaller jeg service :thumbs:

 

Nå har jeg fått masse idèer om videre utvikling :D

Skal virkelig gripe fatt i alt dere har bidratt med og lære meg selv dette.

 

Takker igjen, til alle :thumbup:

 

Bare kom med mer hvis dere føler for å bidra med mer :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...