Gå til innhold

Hyundai Q17


rlz

Anbefalte innlegg

Begynnelsen

Jeg var veldig ivrig da jeg var på postkontoret og hentet pakken. Det første som overrasket meg var hvor liten pakken var. Det var fordi skjermen nå bøyd som en Z. Så, etter å ha betalt mine 3600kr, skulle jeg hjem og teste herligheten - Hyundai Q17 17" LCD :)

 

Pakkens innhold

Foruten selve skjermen inneholder også pakken

  • Manual med garantibevis
  • VGA-kabel
  • Lydkabel
  • Driver-CD

Førsteinntrykk

Deretter monterte jeg skjermen for å teste den i min store lidenskap, spilling. Det fulgte ikke med DVI-kabel, så jeg har ikek hatt sjansen til å teste skjermen med pure digitale signaler. Men først måtte jeg sette i gang med noe heftig fargeinnstilling. Med fabrikkinnstillinger har skjermen et kraftig blåskjær, noe som blir veldig skarpt og ubehagelig i lengden. Autoadjust virker heller ikke problemfritt, men etter manuell innstilling av fargene både på skjermen og i nVidia-driverne fikk jeg den gode, gamle klassiske Windowsfargen som jeg liker så godt :) Etter å ha brukt CRT i all min dag var selvsagt overgangen enorm, men jeg ble gledelig overrasket, spesielt etter alt snakket om at LCD er CRT underlegen. Det viste seg i mine øyne å være stikk motsatt. Responstiden var svært god, og jeg merket ingen forskjell fra CRTen. Fargegjengivelsen var også god, bortsett fra at det er litt lysere i kantene med helsort skjerm. Kontrasten var også veldig imponerende, og lovordene haglet ut av munnen på meg, der jeg satt lykkelig med ny skjerm.

 

Daglig bruk

Jeg synes at skjermen er svært god til så og si all slags bruk. I de programmene jeg bruker til vanlig er den meget behagelig. Surfing og leksearbeid går som en lek :p På grunn av at LCD er en flimmerfri teknologi er den meget behagelig for øynene. Også når rommet er helt mørkt er den ikke ubehagelig for øynene. Til "vanlig Windowsbruk" er skjermen mer enn bra nok spør du meg, men så er dette den eneste LCD-skjermen jeg har brukt over tid.

 

Spilling

Så over til det som opptar meg mest - spilling. Jeg fyrte opp CS, Quake III, SC:BW og NFSU for å få mest mulig variasjon i vurderingen :) Klare farger, god kontrast, lysstyrke og ypperlig responstid var fellesnevner i alle spillene. Jeg prøvde også spillene på CRTen og kan ikke gjøre annet enn å si at Q17 var overlegen! Overgangen var så enorm at jeg nesten måtte sette meg ned ( :laugh: ). Til spilling duger denne skjermen, annet er det ikke å si :)

 

Annet

Dette kunne da egentlig stått først i posten, men jeg er litt glemst so here goes. Utseendet på skjermen: Rammen rundt er sølvfarget, og det er også sokkelen. "Fjøla" som går fra sokkelen og opp langs "ryggen" på skjermen er sort. Et lite minus er plasseringen av kontaktene. De er festet helt bak på sokkelen, så om du prøver å sette skjermen helt inntil en vegg stikker kontaktene ute 6-7cm, noe som kan være ganske irriterende om du ikke har så god plass. Ellers er det ingeting å si på designet. Menysystemet er også ganske bra, i alle fall etter at du har blitt vant til det. Stort sett er det ingenting å klage over på denne skjermen. Prisen var den tiden jeg kjøpte meget god. Hvis jeg ikke husker feil var det 3400kr eller noe slikt, men nå koster den i følge prisguiden nærmere 4500kr.

 

Oppsummering

Dette ble kanskje ikke den lengste testen, så en stor oppsummering er kanskje ikke nødvenig. Men her er i alle fall en liste over cons og pros:

 

Pros

  • Deilig utseende
  • Brukervennlig menygrensesnitt
  • Meget bra farger, kontrast og lysstyrke
  • Sinnsykt god spillskjerm
  • Pris

 

Cons

  • Følger ikke med DVI-kabel
  • Er i følge Øivind Dahle & Co ikke en spesielt god alroundskjerm

 

Terningkast

5+

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har prøvd denne skjermen og er ikke så imponert. Jeg er ikke så veldig imponert over LCD teknologien generelt heller. Synes man burde kunne site flere personer rundt en skjerm og at alle skal se det samme. Ikke et mørkere eller lysere bilde.

 

Men Har du prøvd analog mot Digital på denne skjermen? Det er en ting akkurat DU burde prøve =)

 

 

Jeg har selv disse skjermene for og tilfredstille mine behover:

21" Eizo CRT skjerm ifra 2000

15" LCD ifra Samsung (ikke noe ny og liker ikke og spille med den.)

15" CRT som IRC skjerm. Evt musikkvideoer.

 

Eneste fordelen med LCD skjermen er imo at den bruker liten plass som gjør at jeg kan drive med arbeid på skrivebordet. Har hatt 3x CRT og da er det ikke noe plass igjen =)

Lenke til kommentar
Fargegjengivelsen på denne skjermen er værre en værst, å si noe annet er tull.

Det er en ubrukelig skjerm om du har tenkt å bruke den til grafikkbaserte programmer der farger spiller en stor rolle.

 

Men når det er sagt funker den meget bra til alt annet, og til spilling er den suveren! :thumbup:

Jeg har Q17s, og stusser over at mange klager på fargene. Synes de er helt supre, har ikke gjort noe for å tweake dette heller. Har ikke noe annet å sammenligne med, enn en 12" LCD på powerbooken og en 14.2" LCD på en annen bærbar, men synes den er lik/bedre disse.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke prøvd andre skjermer enn denne, så jeg forstår at mange synes at denne er dårlig etter å ha prøvd mange av de andre godbitene i LCD-testen. Men jeg synes den er deilig :) Jeg mener, helt ærlig, at skjermen har gode farger og kontrast - alt i alt en meget god skjerm. Jeg bruker den til vanlig kontorbruk, chatting, surfing og en god del spilling/film. Synes den er herlig jeg ;)

Lenke til kommentar
Jeg har Q17s, og stusser over at mange klager på fargene. Synes de er helt supre, har ikke gjort noe for å tweake dette heller. Har ikke noe annet å sammenligne med, enn en 12" LCD på powerbooken og en 14.2" LCD på en annen bærbar, men synes den er lik/bedre disse.

Det har vel heller med at skjermen på ingen måte er i nærheten av å vise "riktige" farger. Rødnyanser er den mildt sagt håpløs på.

Men om du liker det, er det bare bra for deg. Derimot, må du huske på at de fargene du ser på skjermen ikke nødvendigvis er de andre ser på sin skjerm.

Der ligger problemet. ;)

Lenke til kommentar
Jeg har Q17s, og stusser over at mange klager på fargene. Synes de er helt supre, har ikke gjort noe for å tweake dette heller. Har ikke noe annet å sammenligne med, enn en 12" LCD på powerbooken og en 14.2" LCD på en annen bærbar, men synes den er lik/bedre disse.

Det har vel heller med at skjermen på ingen måte er i nærheten av å vise "riktige" farger. Rødnyanser er den mildt sagt håpløs på.

Men om du liker det, er det bare bra for deg. Derimot, må du huske på at de fargene du ser på skjermen ikke nødvendigvis er de andre ser på sin skjerm.

Der ligger problemet. ;)

Det kan godt hende ;)

Lenke til kommentar

Jeg har denne skjermen. Fornøyd jeg, er ikke så himla kresen. Men er to ting den godt kunne vært litt bedre på;

-Hvitt blir aldri helt hvitt, bare nesten ("off-white")

-Mørke farger blir aldri helt svart, heller grått

 

Dette er to ytterpunkter i fargespekteret. Fargene ellers har jeg ikke noe å utsette på.

 

Uansett kjøpte jeg denne skjermen for 4000,- kr for et år siden, skulle jeg kjøpt skjerm idag hadde jeg kjøpt en av de nyere, s.s Samsung xx3T eller NEC ettellerannet, den som ble anbefalt som spilleskjerm i LCD-testen.

Lenke til kommentar
Menysystemet er også ganske bra, i alle fall etter at du har blitt vant til det.

Har du lagt merke til at å justere brightness vha "onscreen"-menyen ikke har noen innvirkning på lysstyrken i det hele tatt? ;)

Ja. Det er litt merkelig, det er bare så vidt det er forskjell på 0% og 100% :roll:

Kan legge til at jeg kjøpte skjermen i november, hvis det ikke ble sagt tidligere...

Endret av rlz
Lenke til kommentar

Jeg var veldig ivrig da jeg var på postkontoret og hentet pakken. Det første som overrasket meg var hvor liten pakken var. Det var fordi skjermen nå bøyd som en Z.

Bøyd som en Z? Hva mener du?

Forestill deg at skjermen står oppreist. Først bøyer du panelet bakover så det ligger horisontalt. Deretter presser du "ryggen" nedover... Fra siden ser skjermen da ut som en Z... Litt dårlig forklaring ;)

Lenke til kommentar

Jeg forstår at mange av dere, som har testet mange skjermer, synes at denne er dårlig i forhold til konkurrentene. Men dette er det eneste skjermen jeg har brukt, og derfor har jeg ikke et sammenligningsgrunnlag i det hele tatt. Jeg synes det er en _god_ skjerm - og hvis dere ikke synes det så får det være sånn - til neste gang jeg skal handle skjerm. Da håper jeg at Øyvind Dahle & Co kommer med gode tips slik at jeg ikke kjøper enn "dårlig" skjerm som bare duger til spilling :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...