Gå til innhold

Hyundai Q17


rlz

Anbefalte innlegg

Har selv denne skjermen MED DVI kabel (som fulgte med i pakka). Skjermen min er heller ikke sølvfarget.. men det er ikke så viktig.

 

Når jeg skrudde på maskina første gangen ble jeg skuffet over at skjermen ikke viste noe bilde før maskina var nesten inne i windows. (ja jeg kjører windows ;) )

 

Dette er ett av de få minusene jeg ser med denne skjermen, det går laang tid fra jeg skrur den på til bildet kommer opp, uansett om maskina er i ferd med å starte eller har stått på en god stund allerede før skjermen blir skrudd på.

 

Når det gjelder farger,

 

jeg ble mildt sagt skuffet når jeg kom i windows. Alle fargene virker feil og generelt var alt i en rødaktig tone. Men heldigvis hadde jeg lastet ned fargeprofilen til denne skjermen fra tomshardware, og så fort denne var vel lastet inn fikk jeg gode gamle windows tilbake.

 

Jeg har ikke rørt menyen på denne skjermen, etter alle de negative omtalene den har hatt. Det vil si, jeg kom i skade for å trykke på noe der inne en gang, og jeg brukte lang tid etter det på å justere det tilbake. Stort minus...

 

Så var det da denne mye omtalte fargegjengivelsen... Jeg tørr å påstå at rødt er rødt, grønt er grønt og at blått er blått på denne skjermen. Ja, gjengivelsen av store svarte eller hvite områder er ikke så gode, men alt i alt er den flere hakk bedre enn min CRT Funai 17GD (som forøvrig sovnet stille inn med kun blå og grønne fargetoner) =/

 

Jeg har også prøvd å bruke photoshop på denne skjermen. Første gangen var det med en coca cola logo. Det var grusomt. Jeg klarte simpelthen ikke å finne en skikkelig rød tone. hele bakgrunnen var rosa i skjæret og jeg kunne ikke fatte hva som var galt... Men en rask kikk inn i fargeprofilene på photoshop avslørte at den brukte standard. Når jeg prøvde å legge inn skjermens egen profil, ble alt mye bedre!

 

Derfor: Skal du bruke en skjerm seriøst til grafisk arbeid bør du nok bla opp mer penger enn 4-5000 kroner, når man kommer opp i ca 10 000 kroner begynner kvaliteten å ta seg såpass opp at man kan klage dersom skjermen har for dårlig fargegjengivelse, men for alle oss som bare er ute etter en skjerm som viser oss desktoppen og litt spill vil jeg anbefalle Q17!

 

Dere grafikk-guruer kan heller innse at dere må grave dypere i pengeboka! ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjengivelse av mørke farger må være svært subjektivt. Jeg synes den viser detaljer meget godt i mørke områder når jeg f.eks ser film.

 

Fulgte ikke med DVI-kabel? Noen må ha rappa den for det fulgte med min. (Q17S) ;)

 

Jeg merker også klart forskjell når jeg justerer brightness, men så har jeg også gjort mitt beste på å kalibrere skjermen.

 

Fargegjengivelse avhenger mye av om skjermen er rett satt opp, spesielt med tanke på fargeprofiler. Sammenlikner jeg fargene mot TV-ut-bildet og utskrift er de uhyre lik.

 

Bruker skjermen allroung og må si jeg er veldig fornøyd. Eneste ankepunktet (som jeg ikke vet om er skjermens feil, ATIs eller Microsofts) er at installasjonen av Windows er vanskelig fordi nedre halvdel av skjermen blir vrengt. Dog ikke noe stort problem når man kan det utenat ;)

Lenke til kommentar
Dette er ett av de få minusene jeg ser med denne skjermen, det går laang tid fra jeg skrur den på til bildet kommer opp, uansett om maskina er i ferd med å starte eller har stått på en god stund allerede før skjermen blir skrudd på.

Dette må det være skjermkortet ditt som er årsaken til. Har bildet etter 1 sekund.

Enkelte skjermkort er trege til å slå på DVI, spesielt hvis det er en skjerm på VGA-utgangen også.

Lenke til kommentar

Som trådstarter har heller ikke jeg noe erfaring med TFT skjermer, annet enn fra de to bærbare pc'ene jeg har hatt. Jeg er imidlertid KJEMPEFORNØYD med min Q17S (og JA, det fulgte DVI kabel med). "fargegjengivelsen er elendig" har et par sagt.... mulig det, jeg har ikke lagt merke i det, men jeg bruker da min PC til internet og spilling, og til de 2 bruksområdene funker den utmerket. Når jeg stiller "brightness" , så blir det merkbar forskjell, kanskje dette har noe med Dsub-DVI , jeg har kun brukt min skjerm med DVI tilkobling. Bruker du PCn din til spilling/internett/office har jeg ingen kvaler med å anbefale denne. Betalte kr. 4690,- i januar (psdata).

Lenke til kommentar
Derfor: Skal du bruke en skjerm seriøst til grafisk arbeid bør du nok bla opp mer penger enn 4-5000 kroner...

 

Dere grafikk-guruer kan heller innse at dere må grave dypere i pengeboka! ;)

Og det kan du si ut i fra?

Min nye 173T har en fargegjengivelse som nesten kan sammenlignes med min MX70 CRT, og den koster ikke mer enn 5.500.-

 

Så var det da denne mye omtalte fargegjengivelsen... Jeg tørr å påstå at rødt er rødt, grønt er grønt og at blått er blått på denne skjermen.

Det er vel fair enough, men tingen er om den viser RIKTIG rød, grønn og blåfarge.

 

Men heldigvis hadde jeg lastet ned fargeprofilen til denne skjermen fra tomshardware, og så fort denne var vel lastet inn fikk jeg gode gamle windows tilbake.

Jepp, det er helt riktig.

Fargeprofilene fra Toms Hardware er mye bedre enn den som følger med skjermen.

 

 

Mulig det kan virke som jeg er ute etter å hive denne skjermen ned i søla, men det er jeg ikke. Synes bare det blir veldig feil å sitte å lese at denne skjermen har en god fargegjengivelse, når det er så langt fra sannheten som en kan få det.

Lenke til kommentar
Må alle bare tenke på hva han skrevet om fargegjengivelser ogl?? Gi personen skryt eller noe av hvordan han har lagt alt frem da også!!  :mad:

For all del, det er et kjempe initiativ, han skal ha all ære for det, jeg bare diskuterer rundt det faktum at jeg ikke er enig med alt av det han mener, det er vel en like viktig brukererfaring det. ;)

 

Håper dette med brukererfaringer blir en ny trend! :yes:

 

EDIT; Den kom litt i skyggen av en laaaang tråd, men her er iallefall min erfaring av min nye 173T til sammenligning.

Endret av PoleCat
Lenke til kommentar

Har ikke noe negativt å si om denne skjermen, det at folk klager på fargenegjengivelsene virker merkelig. (Bruker profilen fra Toms HW) Sitter daglig på en LG Flatron L1811S (18", DSub) på jobb, men holder en knapp på Q17S. Det fulgte også med en DVI kabel i pakken, men fant denne litt puslete så oppgraderte til en noe bedre kabel, tror ikke det var så dumt.

 

Spiller en god del i tillegg til vanlig bruk og den er rett og slett helt konge :thumbs:

 

Anbefales!

Lenke til kommentar
Må alle bare tenke på hva han skrevet om fargegjengivelser ogl?? Gi personen skryt eller noe av hvordan han har lagt alt frem da også!!  :mad:

For all del, det er et kjempe initiativ, han skal ha all ære for det, jeg bare diskuterer rundt det faktum at jeg ikke er enig med alt av det han mener, det er vel en like viktig brukererfaring det. ;)

 

Håper dette med brukererfaringer blir en ny trend! :yes:

 

EDIT; Den kom litt i skyggen av en laaaang tråd, men her er iallefall min erfaring av min nye 173T til sammenligning.

Er enig med deg at man skal være bevisst på hva man skriver, men syns han at skjermen er bra i hans øyne er det egentlig bra for meg eller andre å vite at han har funnet en skjerm som holder hans mål!! Dette hadde vell blitt noe annet hvis noen som driver slik testing som deltidsarbeid eller heltid, for de har i bunn og grunn bedre utstyr å bruke, samt sammenligninger.

Skal ikke være med på å tyne tråden til mer skriving allà dette, håper folk kan skrive noe annet enn å egentlig være med p å "terpe" på dette.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg sitter akkurat nå med 2 stk. q17s kobla til mitt Radeon 9600. En på DVI og en på analog. Etter hva jeg har lest på forumet sier "alle" at denne skjermen med analog ikke er brukens, så derfor har jeg alltid brukt DVI. Siden jeg idag fikk en til Q17s så ville jeg teste hvordan det var å ha begge koblet til samtidig. Min mening er hvert fall at fargene blir mye finere med analog. Den hvit-fargen som "alle" synes er off-white med DVI er mye hvitere når jeg bruker analog.

 

Hvorfor er det egentlig bedre å bruke DVI på akkurat denne skjermen, når fargene (etter min mening) er finere med analog?

 

mvh,

Knut

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Noen som har en forklaring på hvorfor jeg må dra kabelen som er koblet til USB-huben ut og inn for at Windows (XP SP1) skal forstå at huben er tilkoblet?

 

Det er jo ikke noe stress å gjøre det, men når jeg har gått til anskaffelse av en Muvo TX som jeg kan plugge inn i huben, så er det bare utrolig irriterende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...