Gå til innhold

LCD: To små eller en stor?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kommr an på hva du ternger det vel... Men du får større arbeidsflate med 2x17"...

 

Jeg ville heller gått for en virkelig bra 17" eller 19"...

Det samme har jeg tenkt, men er ikke Samsung 173t en virkelig bra 17"? Tenker da på testen til Øivind Dahle m.fl.

 

Best og best, kommer jo an på behovet ditt. Tror heller jeg hadde kjøpt to 17". Jeg sitter og jobber med tre stk 17" LCD og det er helt utrolig digg   :)

Jeg tenker å bruke det til videoredigering, photoshop og slikt - der er jo en flerskjermsløsning genialt! Men så skal jeg spille litt også - og da vil jeg tro opplevelsen med en stor LCD ville blitt veldig bra!

 

Har hørt rykter om at jo større skjermen er dess mer ghosting blir det? I så fall vil vel eksempelvis en 213t komme til kort?

Endret av Øl_Mariachi
Lenke til kommentar

Det blir litt både og.

 

Ja større skjermen ser ut til å ha tendensen til å ghoste meir enn små skjermer, men ghosting førekjem nesten berre i spel.

 

 

Dermed blir det nokre unkt som må avklarsat før ein kan avgjere om 2x17 er bedre enn 1x21.

Eg tar utgangspunkt i 173T og 213T sidan eg kan uttale meg godt om begge.

 

Plass til oppsettet 2x17 tar mykje meir plass enn kva en 21 gjer.

 

Oppløsning 2x17 vil vere 2560x1024 mot 1600X1200 for 21, ein større bredde men forsatt "lavt under taket"

 

bruksområdet:

Mange vinduer åpne samtidig = 2x17

Behov for stor arbeidsflate =21

 

På speling vil nok 17" overgå 21 men er ikkje oppsettet av skjermene perfekt, kan det like mykje hemme spelinga enn å gi spelarene bedre "view"

 

 

mvh

JanEirik

 

PS no er det få spel som liker 2500x1024 oppløysning slik at du vil nok tvinge spelet over på ein skjerm. Eller å må kjøre i ugunstige oppløsyningar (un-native)

Endret av Jankee
Lenke til kommentar

Til å se på film blir nok to skjermer ganske frustrernede og irriterende på grunn av "stolpen" i midten. Men ellers så er nok 2x 17" mye bedre:

 

1x21" = 1600x1200 punkter = 1,92 Megapixel

2x17" = 2560x1024 punkter = 2,62 Megapixel (35,6% fler pixler)

 

1x21" = ca 11.500 kr

2x17" = ca 9000 kr (22% lavere pris)

Lenke til kommentar
Til å se på film blir nok to skjermer ganske frustrernede og irriterende på grunn av "stolpen" i midten. Men ellers så er nok 2x 17" mye bedre:

 

1x21" = 1600x1200 punkter = 1,92 Megapixel

2x17" = 2560x1024 punkter = 2,62 Megapixel (35,6% fler pixler)

 

1x21" = ca 11.500 kr

2x17" = ca 9000 kr (22% lavere pris)

Hva med 2x19" til 12000? Da blir det i hvert fall ordentlig aktuelt! :)

Lenke til kommentar
Til å se på film blir nok to skjermer ganske frustrernede og irriterende på grunn av "stolpen" i midten. Men ellers så er nok 2x 17" mye bedre:

 

1x21" = 1600x1200 punkter = 1,92 Megapixel

2x17" = 2560x1024 punkter = 2,62 Megapixel (35,6% fler pixler)

 

1x21" = ca 11.500 kr

2x17" = ca 9000 kr (22% lavere pris)

Hva med 2x19" til 12000? Da blir det i hvert fall ordentlig aktuelt! :)

Tja.. Da får du nok ennå større bildeflate, men flere pixler enn 2x17" får du ikke.

 

Men det er jo en vurdering en må ta selv.. Enkelte foretrekker høy pixel-tetthet (dpi), andre gjør det ikke.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Til å se på film blir nok to skjermer ganske frustrernede og irriterende på grunn av "stolpen" i midten. Men ellers så er nok 2x 17" mye bedre:

 

1x21" = 1600x1200 punkter = 1,92 Megapixel

2x17" = 2560x1024 punkter = 2,62 Megapixel (35,6% fler pixler)

 

1x21" = ca 11.500 kr

2x17" = ca 9000 kr (22% lavere pris)

Hva med 2x19" til 12000? Da blir det i hvert fall ordentlig aktuelt! :)

Tja.. Da får du nok ennå større bildeflate, men flere pixler enn 2x17" får du ikke.

 

Men det er jo en vurdering en må ta selv.. Enkelte foretrekker høy pixel-tetthet (dpi), andre gjør det ikke.

Tja, pikselantall er som regel ikke grunnen til at man kjøper seg 19" istedenfor 17" (det finnes noen 19" med 1600x1200, men ikke mange, og prisen er HØY). Jeg vet hva jeg hadde valgt, men som du sier, ikke alle er like.

Endret av joebush
Lenke til kommentar
(..)

 

PS no er det få spel som liker 2500x1024 oppløysning slik at du vil nok tvinge spelet over på ein skjerm. Eller å må kjøre i ugunstige oppløsyningar (un-native)

Takk for godt svar JanErik! (og til dere andre også :thumbup: )

 

I forhold til dette med spilling og to skjermer; er det ingen spill som er optimalisert for dette? F.eks med å ha handling på den ene skjermen, og eksempelvis meny og lignende på den andre. Hvis du må strekke hele skjermbildet utover begge skjermene blir det jo utrolig frustrerende med de to kantene i midten - det er jo der all handlingen skjer...

Lenke til kommentar

Jeg har alltid lurt på hvorfor det ikke har kommet noe enda. Det er muligens hvordan Windows takler multi-skjerm som skaper et problem for utviklerne? Jeg skulle gjerne visst det. I alle fall, det hadde vært fint med 2 (3 eller flere) skjermer støttet ordentlig i et spill.

 

Dersom det er noen som vet om et unntak gjerne si fra.

Endret av joebush
Lenke til kommentar
hvor mye spiller du egentlig ØL?

 

spørs om ikke du bør vurdere nec her? Jeg mener siden du tydlig legger vekt på spillopplevelsen her

Jeg spiller for tiden ganske lite - men det er fordi jeg har for dårlig pc. Driver og setter opp ny pc, og da håper jeg å få spillt litt mer. Bilspill + Call Of Duty, MOHAAS o.l.

 

Men ellers så bruker jeg pc'en mest til, ehh web faktisk, og så videoredigering, photoshop og noe programmering.

 

(Til programmering er det forresten helt deilig med en skjerm med pivot!!)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...