Gå til innhold

Realisme... for mye å be om?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som allerede nevnt, OFP er rimelig realistisk. Særlig når du kutter ut pysesiktet (crosshair) og kun bruker iron sights (altså våpensiktet). Det er lite som slår det å ha angrepet en leir med alt man har og så går sakte inn mens man spaner området gjennom våpensiktet. Har nesten skvettet til døde mange ganger i slike situasjoner når det viser seg at det fremdeles er en eller fler fiender der inne.

 

Blir du skutt i armen i OFP vil du få ubrukelig sikte og kan bare be om at du treffer noe som helst. Ergo - blir du truffet i armen er oppdraget spolert, eller (og) du må komme deg bort derfra i live om mulig fremfor å konfrontere fienden.

 

En av de utrolig kule tingene med OFP er alle kjøretøyene og flygende farkoster. Er du såret kan det hende du finner en gammel sivil lastebil ved en gård i nærheten (områdene man spiller på er enorme øyer, og man kan lage nytt terreng selv om ønskelig), slepe deg inn og kjøre din vei og i sikkerhet (med mindre en T80 venter på hovedveien.. men du kan alltids kjøre i terrenget). Det finnes også fler stilige offroad motorsykler laget av fans.

 

Gå til play.com og søk på operation flashpoint 1985 - og du vil finne GOTY pakken som mange av oss har kjøpt. Den samler selve spillet, den utrolig bra utvidelsen Resistance, som oppdaterer hele spillet, samt campaignen Red Hammer, som er veldig bra).

 

 

 

Å si at realisme aldri vil bli oppnådd i dataspill er som å si at jorden fremdeles er flat. Det er veldig, veldig trangsynt å komme med slike påstander, hva vet vel vi om hvordan dataspillene ser ut om 10-20-50-100 år? Lite eller ingenting, for det skjer så mye på mange fronter.

 

Men høy realisme i spill vil aldri selge like mye som en bra blanding realisme og arcade, det er banna bein sikkert og visst.

Endret av Hidden
Lenke til kommentar
Hvorfor kan ikke folk innse det, realisme er ikke morsomt. Et klart mindretall vil ha spill som er realistiske. Kan ikke tenke meg noe innenfor spill som er mer irriterende en at man f.eks. blir sliten når man springer eller at man går tregere og tregere etterhvert som man blir beskutt.

Spill med realisme :thumbdown:

Spill med vill meningsløs slakting og et snev av skilz :thumbup:

Derfor: CS= :thumbs: :w00t:
Lenke til kommentar

Har "mobbet" CS mye for "realismen" i det spillet. Men i et data spill er det jo gøy å være superman og løpe i 1Mach, aldri bli sliten osv osv. Som f.eks Quake 3 Arena eller Half-Life deathmatch. Å GÅ BEZERK I ET DATASPILL. DET ER GØY :)

 

Foretrekker egentlig urealistiske spill som Super Mario osv. :p Men realistiske er også gøy. Hva med i BF1942, når folk flyr utenfor jordas atmosfære, hopper ut av flyet. Detter ned mot bakken og løser ut fallskjermen 1 cm over bakken for å ikke bli most??? Det er stygt.

Lenke til kommentar
tja er jo en del av de tingene du lister som er relativt realistisk.

Det at hjelmen tåler skudd er jo riktig, hvertfall 50/50 sjanse på ett lavhastighetsvåpen som mp5,glock etc. vet ikke om dette er implementert i cs?forskjell på høyhastighetsvåpen og våpen med lavere hastighet.

betongvegger tåler jo omtrent ikke noe og ak og andre 7.62 høyhastighetsvåpen går lett igjennom.

Synes det også er rimelig realistisk at kulene ikke går akkurat der du forventer når du beveger deg og skyter, har du prøvd å løpe/gå fort med f'eks mp5 eller glock? Mye trening må hvertfall til for å beherske det.

Men en ting jeg er helt enig i er det med sniper våpen og korte avstander samt hopping og skyting samtidig, dette er jo en helt utrolig kombinasjon.

Hjelm stopper splinter, ikke kuler har jeg hørt ifra :no:

Jeg er temmelig sikker på betong har høyere densitet enn varmt smør, ikke helt sikker men :)

Neida.. Kanskje har du rett, men det er vegger i cs på over 4m du skyter rett gjennom, akkurat disse er vel ikke helt realistisk?

Altså, når en kule forlater våpenet skal denne gå noenlunde rett frem - selv om du hopper eller løper, jeg er 99% sikker på denne.

Om du klarer å få løpet på våpenet å peke rett imot fienden når du løper og hopper er en annen sak, det er lett i cs men ikke realistisk :)

Og så er det sniperene, en sniperkule vil alltid treffe omtrent der midten av siktet peker på, selv om du hopper og løper.

Jeg har ikke testet å løpe mens jeg skyter med noen våpen, men jeg tar utgangspunkt i at kulene går rett fremover da også.

Lenke til kommentar
Realisme/100% Arcade

Krever litt/Krever 0

Og med det tok du vekk all troverdighet du hadde. Du påstår f.eks at et brilliant spill som Quake3 ikke krever skills?

 

 

Ærlig talt, de som mener et ultrarealistisk spill er det ultimate er temmelig trangsynte. Jeg syntes jeg ser for meg et spill som selvdestruerer første gang dere blir drept i det. Dere er jo døde, kan ikke spille mer da vettu! Nei, inrøm heller at alle spill må ha et visst minimum med arkade i seg for å i det hele tatt være spillbare, og de må ha enda mer arkade for å kunne være underholdende

 

Og forresten, need for speed 2 se var den beste NFS som er sluppet til dags dato ;)

Lenke til kommentar

ja hjelm stopper ca halvparten av skudd fra lavhastighetsvåpen.

Også dette med sniper rifle da. ja en kule fra en sniper rifle vil treffe akkurat der siktet er hvis du er en god skytter og våpenet er riktig innstilt men det er såpass mange momenter som skal til for ett godt skudd og ett par av de er jo overhodet ikke mulig når du hopper og skyter. blant annet dette med avtrekk, for å få ett stødig skudd er jo ett rimelig kontrollert avtrekk essensiellt og dette vil du jo aldri få håppende i lufta med øya i kikkertsikte. dette vil aldri kunne skje med mindre du har homing bullets eller noe annet fra star trek.

Lenke til kommentar

realistisk gameplay? begynne som en stusslig kar, hvor du må spille i flere mnd i treningsleir før du kommer i god nok fysisk form, og blir god nok til å skyte på blink at du har sjangs til å overleve i krig. Da etter å ha blitt sendt ut i krig, må du ligge kanskje i flere dager i stilling, før du får ordre om å flytte litt på deg...og du venter og du venter......Plutselig en natt så blir du angrepet og du dør før du får løsnet et eneste skudd. respawn? ikke sjangs, dette er realistisk. Syntes dette virker som et kjedelig alternativ til å ha gå berserk med quad-damage og rocketlanucher

Lenke til kommentar

Jeg syntes ikke det er noe galt i å like litt realisme i spill. Det er smak som teller, noen liker litt arkade, noen liker litt realisme. Jeg liker begge deler hvis spillet er bra utført, Ghost Recon er det eneste spillet jeg vet om som er litt realistisk (på veteran difficulty såklart), men det er veldig vanskelig og litt kjedelig når du sniker deg sakte og blir skutt bakfra.

Og, arkade-spill krever vel så mye som realistiske spill. Se bare på Trackmania eller Elastomania (orginal versjon, ikke den med vipping)eller Battlefield1942.

Lenke til kommentar
1.

Våpene er speilvendte og finnes ikke i virkeligheten.

Våpene er speilvendte og holdes feil vei.

 

2.

Du kan skyte dine lagkamerater uten at disse blir skadet.

 

3.

Lyddemperene er magiske, de demper kulene sin hastighet til under-lydsfart.

1.

Hvis våpnene brukes venstehånd (links) vil de være korrekt,

slik har de vært siden beta 1.

 

2.

få server til å skru på friendlyfire

 

3.

Lyddemperen på en mp5sd5 gjør faktisk dette,

den bruker ikke sub-sonic ammo men vanlig 9mm parabellum.

lyddempere generelt senker prosjektilhastigheten en del.

 

 

btw, med Ag-3, GRU, full sekk med sovepose og slikt + na ******* feltradioen AN-PRC7 à 9.6 kg. gjør det svært hardt hoppe i det hele tatt faktisk, men det er fremdeles håp for fremtiden hvis Valve software er like modvennlig med HL2 som med gamle HL.

Lenke til kommentar
Skulle ønske at det var flere spill i dag som lignet litt på StrikeForce-mod'en til Unreal Tournament (som var ganske så populær for et par år siden) når det gjelder skader/død:

 

Noe av det beste med denne var selvfølgelig at hvis du ble skutt (og døde) så var du ute resten av runden og måtte pent sitte med henda i fanget og vente på at kampen ble avgjort. Dette virket ekstremt skjerpende på hvordan folk spilte - ikke noen tankeløs fremrykning uten planlegging (slik man ser i mange andre spill hvor man er tilbake i spillet etter noen sekunders spawntid og folk langt på vei gir blanke i om de stryker med eller ikke noe som igjen fører til at det blir et visst arcadepreg over mange i utgangspunktet lovende spill), men veloverveid og forsiktig spilling - altså litt mer 'realisme' i hvordan folk faktisk oppførte seg i spillet nettopp for å unngå å dø altfor tidlig.

 

Når jeg først er i gang trekker jeg frem noen andre ting jeg likte ved StrikeForce:

 

- Skader førte til ulike problemer; ble du skutt i benet løp du saktere, ble du skutt i armen fikk du 'skjelving' når du siktet med våpenet, ble du truffet i overkroppen mistet du blod og 1% helse pr. sekund (eller noe) helt frem til du fant en medpack.

Americas Army

Lenke til kommentar
tja er jo en del av de tingene du lister som er relativt realistisk.

Det at hjelmen tåler skudd er jo riktig, hvertfall 50/50 sjanse på ett lavhastighetsvåpen som mp5,glock etc. vet ikke om dette er implementert i cs?forskjell på høyhastighetsvåpen og våpen med lavere hastighet.

betongvegger tåler jo omtrent ikke noe og ak og andre 7.62 høyhastighetsvåpen går lett igjennom.

Synes det også er rimelig realistisk at kulene ikke går akkurat der du forventer når du beveger deg og skyter, har du prøvd å løpe/gå fort med f'eks mp5 eller glock? Mye trening må hvertfall til for å beherske det.

Men en ting jeg er helt enig i er det med sniper våpen og korte avstander samt hopping og skyting samtidig, dette er jo en helt utrolig kombinasjon.

Hjelm stopper splinter, ikke kuler har jeg hørt ifra :no:

Jeg er temmelig sikker på betong har høyere densitet enn varmt smør, ikke helt sikker men :)

Neida.. Kanskje har du rett, men det er vegger i cs på over 4m du skyter rett gjennom, akkurat disse er vel ikke helt realistisk?

Altså, når en kule forlater våpenet skal denne gå noenlunde rett frem - selv om du hopper eller løper, jeg er 99% sikker på denne.

Om du klarer å få løpet på våpenet å peke rett imot fienden når du løper og hopper er en annen sak, det er lett i cs men ikke realistisk :)

Og så er det sniperene, en sniperkule vil alltid treffe omtrent der midten av siktet peker på, selv om du hopper og løper.

Jeg har ikke testet å løpe mens jeg skyter med noen våpen, men jeg tar utgangspunkt i at kulene går rett fremover da også.

For det første er det litt vanskeligere i virkeligheten å få siktet til å være på riktig sted en på cs, er ikke bare å skru ned sensen veit du, står du oppreist er det ikke bare bare å holde ett gevær stille, også har du det med avtrekk og sånn, som er litt mer vanskelig enn å trykke på en museknapp. Derfor må det gjøres vasnkelig på en annen måte, fesk at du ikke treffer nøyaktig der du sikter.

 

Jeg vet ikke åssen det er med hjelm, har hørt at det stopper 9 mm fra de fleste vinkler (trenger ikke å være så veldig høy vinkel), ihvertfall de hjelmene vi hadde, men har som sagt ikke så mye peiling. På større kaliber (ag feks), kan jeg ikke skjønne at hjelmen hjelper så veldig mye om ikke treffer med stor vinkel.

 

AtW

Lenke til kommentar
Og med det tok du vekk all troverdighet du hadde. Du påstår f.eks at et brilliant spill som Quake3 ikke krever skills?

Har du sett fyren som runner Mario Bros på 10 minutter? Han har skills.

Du kan skille deg i alt. Noen kan bli gode i kabal eller minesveiper.

 

Et spill hvor du faktisk må tenke på ditt neste trekk, krever litt av en viss del av hjernen.

Lenke til kommentar
tja er jo en del av de tingene du lister som er relativt realistisk.

Det at hjelmen tåler skudd er jo riktig, hvertfall 50/50 sjanse på ett lavhastighetsvåpen som mp5,glock etc. vet ikke om dette er implementert i cs?forskjell på høyhastighetsvåpen og våpen med lavere hastighet.

betongvegger tåler jo omtrent ikke noe og ak og andre 7.62 høyhastighetsvåpen går lett igjennom.

Synes det også er rimelig realistisk at kulene ikke går akkurat der du forventer når du beveger deg og skyter, har du prøvd å løpe/gå fort med f'eks mp5 eller glock? Mye trening må hvertfall til for å beherske det.

Men en ting jeg er helt enig i er det med sniper våpen og korte avstander samt hopping og skyting samtidig, dette er jo en helt utrolig kombinasjon.

Hjelm stopper splinter, ikke kuler har jeg hørt ifra :no:

Jeg er temmelig sikker på betong har høyere densitet enn varmt smør, ikke helt sikker men :)

Neida.. Kanskje har du rett, men det er vegger i cs på over 4m du skyter rett gjennom, akkurat disse er vel ikke helt realistisk?

Altså, når en kule forlater våpenet skal denne gå noenlunde rett frem - selv om du hopper eller løper, jeg er 99% sikker på denne.

Om du klarer å få løpet på våpenet å peke rett imot fienden når du løper og hopper er en annen sak, det er lett i cs men ikke realistisk :)

Og så er det sniperene, en sniperkule vil alltid treffe omtrent der midten av siktet peker på, selv om du hopper og løper.

Jeg har ikke testet å løpe mens jeg skyter med noen våpen, men jeg tar utgangspunkt i at kulene går rett fremover da også.

For det første er det litt vanskeligere i virkeligheten å få siktet til å være på riktig sted en på cs, er ikke bare å skru ned sensen veit du, står du oppreist er det ikke bare bare å holde ett gevær stille, også har du det med avtrekk og sånn, som er litt mer vanskelig enn å trykke på en museknapp. Derfor må det gjøres vasnkelig på en annen måte, fesk at du ikke treffer nøyaktig der du sikter.

 

Jeg vet ikke åssen det er med hjelm, har hørt at det stopper 9 mm fra de fleste vinkler (trenger ikke å være så veldig høy vinkel), ihvertfall de hjelmene vi hadde, men har som sagt ikke så mye peiling. På større kaliber (ag feks), kan jeg ikke skjønne at hjelmen hjelper så veldig mye om ikke treffer med stor vinkel.

 

AtW

ang hjelm og større kaliber enn pistol ammo: enten går den gjennom, eller så knekker du nakken hvis den treffer rett på og for en eller annen grunn ikke går gjennom, eller så er du heldig og den treffer bare marginalt og rikosjerer videre... :)

 

skarru ha realisme/troværdighet, spill OPF ja

 

på veteran, uten team markers, med FF (tror ikke denne kan skrus av engang), uten crosshair, uten de dingsene som sier hvilken vei du ser, bare iron sights...

 

Det er både sånn markøs som viser deg hvor musa er og en markør som viser hvilken veil våpenet peker i opf.

 

løper du, vil markøren for våpenet hoppe rundt i ******, og du kommer 100% ikke til å treffe det du "ser" på med synsmarkøren.

 

det er nemlig en sånn usynlig boks crosshair beveger seg i midt på skjermen som du kan flytte flytte crosshair i uten å snu deg.. så hvis du tar bort begge to, så blir det ganske forbanna realsitish vil jeg si...da må du ty til jernsiktet :)

 

(man kan med andre ord ikke putte en dott i midten av skjermen, ettersom crosshair kan være flere CM fra midten av skjermen, alt etter hvordan du beveger musa...) ;)

 

da kan jeg love deg at det blir "realistisk"

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke de som gjør narr av søken etter realisme i dataspill. Selvsagt vil vi ikke kjenne smerte når vi blir truffet av ei kule eller gå gjennom rekruttskole for å få komme i en kampsituasjon. For mye realisme blir dumt, det vet alle, og det er det ikke noe vits i å diskutere en gang (i alle fall ikke før en virkelig versjon av The Matrix skal innføres).

 

Det som imidlertid er helt klart er at hovedgrunnen til at Operation Flashpoint er et av tidenes beste krigsspill er nettopp realismen. Det er slett ikke det mest realistiske spillet som er produsert, men det inneholder nok realisme til at det føles ganske troverdig til tider.

 

Det er et troverdig gameplay folk ønsker, ikke et 100% realistisk gameplay. Realisme i spill hjelper med å gjøre gameplayet troverdig. Dette gjelder ikke bare de sakene som er diskutert til nå (realistiske våpen og skadesystemer). Tenk for eksempel på Max Payne 2 og andre spill som bruker avanserte fysikkrutiner. Blir ikke spillopplevelsen bedre av realistisk fysikk? Skulle utviklerne bare ha droppet det, for "det er jo bare fantasi"?

 

Et helt annet eksempel: Jeg elsket Quest for Glory-serien, mye på grunn av at karakteren du spiller må spise og drikke, samt sove jevnlig for å overleve. Det (og naturligvis andre smarte grep fra designernes side) gjorde at jeg klarte å identifisere meg med karakteren min, og dermed at jeg fikk mer ut av spillet.

 

Uansett, det er ikke snakk om "enten eller". Det må være plass til spill med mer realisme og spill med mindre realisme. Det er ikke slik at enten må spill være slik som Quake III, eller så må de være slik som Operation Flashpoint.

Lenke til kommentar
Jeg forstår ikke de som gjør narr av søken etter realisme i dataspill. Selvsagt vil vi ikke kjenne smerte når vi blir truffet av ei kule eller gå gjennom rekruttskole for å få komme i en kampsituasjon. For mye realisme blir dumt, det vet alle, og det er det ikke noe vits i å diskutere en gang (i alle fall ikke før en virkelig versjon av The Matrix skal innføres).

 

Det som imidlertid er helt klart er at hovedgrunnen til at Operation Flashpoint er et av tidenes beste krigsspill er nettopp realismen. Det er slett ikke det mest realistiske spillet som er produsert, men det inneholder nok realisme til at det føles ganske troverdig til tider.

 

Det er et troverdig gameplay folk ønsker, ikke et 100% realistisk gameplay. Realisme i spill hjelper med å gjøre gameplayet troverdig. Dette gjelder ikke bare de sakene som er diskutert til nå (realistiske våpen og skadesystemer). Tenk for eksempel på Max Payne 2 og andre spill som bruker avanserte fysikkrutiner. Blir ikke spillopplevelsen bedre av realistisk fysikk? Skulle utviklerne bare ha droppet det, for "det er jo bare fantasi"?

 

Et helt annet eksempel: Jeg elsket Quest for Glory-serien, mye på grunn av at karakteren du spiller må spise og drikke, samt sove jevnlig for å overleve. Det (og naturligvis andre smarte grep fra designernes side) gjorde at jeg klarte å identifisere meg med karakteren min, og dermed at jeg fikk mer ut av spillet.

 

Uansett, det er ikke snakk om "enten eller". Det må være plass til spill med mer realisme og spill med mindre realisme. Det er ikke slik at enten må spill være slik som Quake III, eller så må de være slik som Operation Flashpoint.

Helt enig med deg!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...