Gå til innhold

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA


Anbefalte innlegg

Etter å ha løst enkelte problemer med installasjonen av S-Ata hardisken, har jeg nå kommet videre til installasjonen av Windows XP. Men i slutten av installasjonen / starten av den påfølgende oppstarten etter installasjonen, får jeg feil meldingen:

 

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

 

i tillegg til at enkelte ganger bare slår PC'en seg av. Når jeg da kjenner på CPU'vifta, så er den brennende varm..... (hva skyldes dette, har de noe sammenheng disse meldingene?)

 

Har lest en del på forumet her, og lett etter løsninger.

Hittil har jeg prøvd dette:

* prøvd en av minnebrikkene alene

* prøve en annen minnebrikke som jeg vet virker

* prøvd et annet skjermkort

 

Har disse komponentene:

ASUS A7N8X-E

AMD Athlon XP2800+

Corsair XMS TWINX PRO3200 1024MB CL2

Sapphire Radeon 9600XT Atlantis 256M DDR

Seagate 120 GB Barracuda 7200.7 Harddisk

Logitech trådløst tastatur og mus

 

Noen som har en løsning på problemet(ene)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har testet med et annet minne, av et helt annet merke, som jeg vet virker

 

jeg tror jeg har riktig s-ata driver, lastet ned fra asus.com, men når jeg installerer kommer det opp en melding om at Silicon Valley Raid et eller annet, ikke har bestått xp - logo testen..... og så etterpå kommer det at den ikke finner en spesiell fil, en fil som jeg tror tilhører raidkontrolleren....

 

men som sagt, cpu-vifta mi er sinnsykt varm, kan dette være grunnen?

Endret av Stefan Slemdal
Lenke til kommentar

Bra at noen startet denne tråden. Har nemlig samme problem selv. Har XP2500, 2x 512MB (Twinmos :thumbdown: ) RAM, Coonect3d 9600PRO skjermkort.

 

Denne feilmeldingen begynte jeg å få etter at jeg satt sammen min nye PC, men de eneste delene som er forskjellig fra før er: Connect3d 9600PRO, en ekstra Twinmos 512brikke, nytt hovedkort Aopen AK79G-400 max (eller noe), har prøvd format c: flere ganger, men finner ikke feilen... Hjelp meg også :cry:

 

EDIT:

Har forresten installert Nvidia harddisk kontroller driverene som det står at jeg burde (som ikke er "godkjent" av XP), kan det ha noe å si?

 

Tror forresten ikke at det har noe med at cpu vifta blir for varm (med mindre du har klokket mye da), har kjørt samme vifta\cpu siden før jeg oppgraderte, og den vifta blir også varm...

Endret av schmelck
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Bra at noen startet denne tråden. Har nemlig samme problem selv. Har XP2500, 2x 512MB (Twinmos  :thumbdown: ) RAM, Coonect3d 9600PRO skjermkort.

 

Denne feilmeldingen begynte jeg å få etter at jeg satt sammen min nye PC, men de eneste delene som er forskjellig fra før er: Connect3d 9600PRO, en ekstra Twinmos 512brikke, nytt hovedkort Aopen AK79G-400 max (eller noe), har prøvd format c: flere ganger, men finner ikke feilen... Hjelp meg også  :cry:

 

EDIT:

Har forresten installert Nvidia harddisk kontroller driverene som det står at jeg burde (som ikke er "godkjent" av XP), kan det ha noe å si?

 

Tror forresten ikke at det har noe med at cpu vifta blir for varm (med mindre du har klokket mye da), har kjørt samme vifta\cpu siden før jeg oppgraderte, og den vifta blir også varm...

Hmmm.. har nettopp startet en tråd om tilsvarende problem med Aopen kort (MK79G-N nForce/nVida IGP "crush").

Opplevde akkurat de samme problemene.. XP-install som krasjet, og krasjet..og krasjet.. :thumbdown: Fikk bl.a. akkuart samme melding om PAGE-FAULT (Win32k.sys som "synderen" i de fleste tilfellene).

Her ble også CPU'en *sinnsykt* varm under installasjonen.. selv om vifter (CPU *og* brikkesett) gikk for full guffe!!

Da jeg ga opp XP og fikk installert ME.. gikk maskinen OK..inntil jeg installerte nVida driver fra "Bonus-CD'n".. ME er jo heldigvis noe mere "enkel" enn XP så det gikk på ett vis å få startet opp igjen i VGA-modus.. Etter å ha oppgradert bios og lastet ned og installert de siste ME-driverne for nForce/nVida funket alt perlekt (ser det ut til).. Og merkelig nok... CPU som ble gloheit *under* installasjons-prosesseen (helt normale verdier i Bios før installasjon) er nå kald og fin.. max. 37 gr. sålangt under ME..

Merkelige greier... Holder meg unna XP enn så lenge.. Her må det være alvorlig kompatibiltetsproblmer mellom XP og hardware..

Dersom noen kan motbevise dette hadde det vært fint ja... :yes:

 

EDIT:

 

Aopen MK79G-N

Athlon XP 2500+ "Baarton"

TwinMos PC2700 256MB

Aopen 12xDVD

IBM Deskstar 40GB

QTec L-CMD 300W Midi-tower

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Hm, har AOpen AK79D-400 MAX HK selv med nVidia nForce2 Ultra 400 chipsett, trodde jeg hadde de nyeste driverene, men kan sjekke til imorgen, kanskje det er problemet? Er jo folk som mener det kan ha noe med HDD, evt IDE kontrolleren/drivere...

 

TL1000S: Skulle akkurat til å svare på tråden din, hehe...

 

EDIT: må bruke en S-ATA driver for å få min tredje IDE port(?) til å funke, har ikke trengt denne før, husker at de første gangene maskinen kræsjet så var det når jeg overførte store mengder data mellom to disker, hvor den ene var koblet til IDE nummer tre. Noen liknende erfaringer?

 

EDIT2: TL1000S: Hvilke IDE kontroller drivere har du installert? De som du blir anbefalt å installere (men XP sier at ikke er godkjent)?

Endret av schmelck
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hm, har AOpen HK selv med Nvidia chipsett, trodde jeg hadde de nyeste driverene, men kan sjekke til imorgen, kanskje det er problemet? Er jo folk som mener det kan ha noe med HDD, evt IDE kontrolleren/drivere...

 

TL1000S: Skulle akkurat til å svare på tråden din, hehe...

 

EDIT: må bruke en S-ATA driver for å få min tredje IDE port(?) til å funke, har ikke trengt denne før, husker at de første gangene maskinen kræsjet så var det når jeg overførte store mengder data mellom to disker, hvor den ene var koblet til IDE nummer tre. Noen liknende erfaringer?

Takker for svar Schmelck :yes:

I mitt tilfelle tror jeg ikke det har noe med IDE-driver å gjøre... Dette kortet (MK79G-N har ikke SATA heller)...

Ser ut som om det er nVida grafikken (integrert på kortet i mitt tilfelle) som skaper problem...

Glemte forøvrig å presisere at det *kun* var under XP installsjonsprosessen at CPU'n gikk varm...DETTE TIL OG MED MED BIOS DEFAULT (100/266) hvor CPU'n da gikk "lobotomert" som 1.1GHz isf. 1.83GHz (Barton 2500+ 333Mhz FSB).

Jeg søkte *mye* på nett igår natt.. og fant *mye* om Win32k.sys som krasjer under XP for dette brikkesettet.. Prøvde alle tips som stort sett referte til minne.

(Jeg prøvde selv andre typer minnebrikker som jeg *visste* fungerte OK i andre maskiner jeg har).

Huff.. ser ut som ett vanskelig kort jeg har skaffet meg... :cry:

Lenke til kommentar

Tror faktisk ikke at det ligger i brikkesettet, ihvertfall så har jeg hatt utrolig flaks... Mitt forrige HK var nemlig AOpen AK79GMAX, er samme brikkesett og integrertgrafikkkort som deg, bare i ATX form, tror faktisk kortene er så godt som identiske. Dette hadde jeg i over 6mnd, og fikk aldri Page_fault... eller noe liknende! Installerte XP på det kortet kanskje 8-9 ganger, aldri noe feil! Jeg hadde også XP2500, men 1x512MB Twinmos RAM...

 

Merkelig det her...

Endret av schmelck
Lenke til kommentar

Ok, det virker LITT rart ja.... hehe... Har du klokket noe? Sikker på at viften din funker feilfritt? Hva slags vifte er det?

Merkelig det her...

Enig... Jeg kjører noen gamle RAM-moduler som heter Kingmax 400, gammel brenner, gammel DVDspiller, gammel Alpha PAL 8045 kjøler, Silver 2 kjølepasta, gammelt Geforce2 GTX....

På et moderne Abit NF7-S ver.2 med en XP Barton 2800+ @ 2,2 GHz og Raptor RAID. Dette har gått så feilfritt som PC bruker i 9 mnd. Og maskinen bruker fortsatt kun 35 sek på startup.

Hemligheten er nøyaktighet og stahet når jeg setter opp maskinen. :green:

Lenke til kommentar

Noen som har klart å løse det ennå? Trodde at jeg hadde fikset det, men plutselig så poppet den opp gijen... grrr :devil:

 

Nå prøver jeg med en RAM brikke, skal se om dette har noe å si, komme med oppdatering...

 

EDIT: tidligere så har det virket som om det har vært et større spoblem ved overklokking, men CPU'en har ikke vært for varm (rundt 50grader på load)

Endret av schmelck
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...