Gå til innhold

trenger man så mye plass?

wichtom

Anbefalte innlegg

Skrevet

hm, tja...harddiskplass har den ulempen at den fylles opp for fort...så litt mer skader ikke.

Ser for meg 4 TB disker i raid 1: 2 TB med sikkerhet...det hadde vært noe for meg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har i dag 2*180GB disker, og det er mer enn nok for meg. Bruker ca. 100 GB.

Men ser for meg at jeg kan komme til å få bruk for mye mer med tiden. Digital tv og opptak fra slikt er noe jeg ser på som meget interessant, og slikt kommer garantert til å ta opp en del plass.

Så når behovet melder seg er det greit om diskene ligger i størrelseorden som svarer til det. :)

Skrevet
hd plass er en ting man ikke kan få for mye av :)

Har ennå ikke hørt om noen som har klaget på for stor HD eller for mye ram.

Tror ikke det er noe som er FOR stort på det området nei. :thumbs:

Skrevet
Har ennå ikke hørt om noen som har klaget på for stor HD eller for mye ram.

Det tar et ****** av tid å telle opp rammen på den ene maskinen min... og så går den gjennom masse tester ditt og datt, og så må den starte opp fire SCSI disker.

Det tar ca 1 min fra den starter til du ser den første windows oppstart skjermen.

Skrevet

Hva er det man trenger så mye plass til?

Filmer? skal du se dem flere ganger?

Klarer meg fint med 160gig :D

Går jeg tom for plass, bare sletter jeg noe jeg ikke har brukt på lenge. Man spiller ikke 20 spiller hver dag!

Skrevet
Hva er det man trenger så mye plass til?

Filmer? skal du se dem flere ganger?

Klarer meg fint med 160gig :D

Går jeg tom for plass, bare sletter jeg noe jeg ikke har brukt på lenge. Man spiller ikke 20 spiller hver dag!

Ikke sant...Jeg har ikke fylt opp min 120 på langt nær, klarer meg fint...hvis ikke en film lar seg brenne på cd, er det lite vits å spare på den

Skrevet
Ikke sant...Jeg har ikke fylt opp min 120 på langt nær, klarer meg fint...hvis ikke en film lar seg brenne på cd, er det lite vits å spare på den

Kanskje noen ikke har lyst til å ha CD'er med filmer og annet pø liggende og slenge ut over alt? Men, for all del.. kos deg med 120gb'en din, du.

Skrevet
Det med ikke mekaniske hdd'er:

leste noen av dere artikkelen i Illustrert Vitenskap for noen år siden?

det sto det at IBM var i ferd med å lage Holgram disker, som hadde en enorm lagringskapasitet, pluss at søketiden var lik null.

Den har jeg sikla på lenge, men har ikke hørt noe mer om den.

Edit: det var vist ikke IBM, men 3 forskere som sto bak dette her.

Link til artikkelen

ja pokker, jeg leste den artikkelen da den kom jeg også - venter fremdeles spent...

hehe: og hva skjedde med opticom..... :thumbup:

Opticom

Linken som forklarer litt av teknologien til opticom.

Ser ut som et veldig spennende produkt om det noen gang kommer. Men de gutta har Intel som spytter penger til dem. Såvidt jeg vet ligger Opticom litt bak schedule når det gjelder produktene sine og er nødt til å reforhandle avtalen med intel.

Jeg håper norske opticom får til noe men har mest tro på at gode gamle IBM får ut fingern først. Mye petter smart folk hos IBM

Skrevet

Har selv 880 GB fordelt på 7 harddisker, men vil ha enda mer, så de 2 små på 60 GB må nok snart byttes ut med "storebrødrene" sine på 200 GB. Ja, man kan faktisk bruke opp så mye plass hvis man vil. Har selv hele serier som Stargate SG1, Smallville, Babylon 5 osv. Pluss så på en 120-130 spill, og vips, så krymper plassen fort. Hvis det er noen her over 18 og som jobber på ett firma, så vet dere helt sikkert at uansett hvor mye man bygger ut verkstedet\lagerplassen, så blir den fortsatt full. Det kommer bare mere ting inn etterhvert.

Men, man tilpasser bruken til størrelsen av harddisken(e) sine, noen sletter ofte, andre sjelden.

Uansett, utviklingen går forover, spillene blir større, software blir bedre og desverre større også i de fleste tilfeller, så det og sitte og klamre seg til 2 disker på 8 GB og si at de holder til meg "for alltid", er ikke særlig fremtidsrettet spør du meg. Hvis man ikke spiller ping pong og syntes at windows 3.11 er det største og beste man noengang har sett da. :D

Men, folk er forskjellige, og hver man sin egen smak.

Trenger man så mye plass? : Nei, egentlig ikke, men vil man slippe og slette alt mulig hele tiden og heller bruke dataen til noe annet enn bare å rydde opp hver gang man legger inn noe nytt, da er svaret JA. Ihvertfall for min del.

Skrevet
Fylle opp en disk på 1 terre kan nok ta litt tid, tenk da vis den går i stykker :scared: . Best å ha en mindre disk å brenne ofte ut :yes:

Det samme sa jeg når jeg hadde Pentium 200MMX med 1stk. Quantum Fireball 3.2GB og en 3.8GB, altså 7GB totalt. "dette er umulig og fylle opp".. :)

Nå sitter jeg med 300GB, og sliter med for lite plass!

Skrevet
Det med ikke mekaniske hdd'er:

leste noen av dere artikkelen i Illustrert Vitenskap for noen år siden?

det sto det at IBM var i ferd med å lage Holgram disker, som hadde en enorm lagringskapasitet, pluss at søketiden var lik null.

Den har jeg sikla på lenge, men har ikke hørt noe mer om den.

Edit: det var vist ikke IBM, men 3 forskere som sto bak dette her.

Link til artikkelen

:thumbs:

Skrevet (endret)

Har nærmere 600GB det mest i RAID 1 og 5, og får aldri nok. Før trodde eg at det før eller senere ville komme til et punkt der man sa seg rimelig fornøyd. Det var på den tiden da de største diskene begynnte å nærme seg en GigaByte.

Men etterhvert har eg forstått at vi _aldri_ vil få nok. Det er som med penger; mye vil ha mer! Alltid mere.

De fleste syns det er bedre med xx enn med x. Tror det kommer fra _veldig_ langt tilbake at mennesker har lært seg til at mye er rett å slett bedre enn lite.

Bare tenk på hvor mye bedre bildekvaliteten på dataspill kan bli før vi begynner å nærme oss likhet med virkeligheten. Så jeg tar gjerne en exabyte-disk en gang i fremtiden.

Lurer på om Komplett vil ta imot en bestilling på en exabyte-disk nå og sende den når de får den inn på lager?

Endret av Jattajatta
Skrevet
Blir bare rot med for mye filer på harddisken(e), det slower maskina endel, så like greit og brenne ut, gjerne på dvd plater.

Så, la oss si at du hadde fått et par 300gb harddisker gratis.. du hadde ikke brukt dem, fordi de "slower ned maskinen"? Riiight..

Hvordan vet du egentlig at det "slower ned maskinen", når du selv bare har én 120gb disk?

Skrevet
Blir bare rot med for mye filer på harddisken(e), det slower maskina endel, så like greit og brenne ut, gjerne på dvd plater.

Så, la oss si at du hadde fått et par 300gb harddisker gratis.. du hadde ikke brukt dem, fordi de "slower ned maskinen"? Riiight..

Hvordan vet du egentlig at det "slower ned maskinen", når du selv bare har én 120gb disk?

vel, nå er jo problemet at man vanligvis ikke bare får hardisker på 300gig. hadde jeg fått dem hadde jeg nok ikke sagt nei. Men hva er egentlig vits med så mye plass. Må du ha 100 filmer på pcen din?

må du ha 200 spill installert?

Må du......

osv. jeg har for øyeblikket 2 spill installert.

har et par filmer.

har rundt 80 gig ledig.

Er du på lan, så er det jo greit å ha ekstra plass. Men jeg dreper ikke for å få ny hardisk.

Skrevet
Har selv 880 GB fordelt på 7 harddisker, men vil ha enda mer, så de 2 små på 60 GB må nok snart byttes ut med "storebrødrene" sine på 200 GB. Ja, man kan faktisk bruke opp så mye plass hvis man vil. Har selv hele serier som Stargate SG1, Smallville, Babylon 5 osv. Pluss så på en 120-130 spill, og vips, så krymper plassen fort. Hvis det er noen her over 18 og som jobber på ett firma, så vet dere helt sikkert at uansett hvor mye man bygger ut verkstedet\lagerplassen, så blir den fortsatt full. Det kommer bare mere ting inn etterhvert.

Men, man tilpasser bruken til størrelsen av harddisken(e) sine, noen sletter ofte, andre sjelden.

Uansett, utviklingen går forover, spillene blir større, software blir bedre og desverre større også i de fleste tilfeller, så det og sitte og klamre seg til 2 disker på 8 GB og si at de holder til meg "for alltid", er ikke særlig fremtidsrettet spør du meg. Hvis man ikke spiller ping pong og syntes at windows 3.11 er det største og beste man noengang har sett da. :D

Men, folk er forskjellige, og hver man sin egen smak.

Trenger man så mye plass? : Nei, egentlig ikke, men vil man slippe og slette alt mulig hele tiden og heller bruke dataen til noe annet enn bare å rydde opp hver gang man legger inn noe nytt, da er svaret JA. Ihvertfall for min del.

Hva i alle dager er vitsen med å ha over hundre spill? Greit nok å variere litt, men har du gått lei av er spill er det vel bare å slette det? har vanskeligheter med å forestille meg at du klarer å spille gjennom alle de spillene med det første. Har selv den praksisen at jeg slette et spill dersom jeg har rundet det og er lei av det og det samme gjelder f.eks. filmer.

Men nå skal jeg i grunnen ikke snakke så høyt siden jeg selv sitter med 400GB fulle harddisker. Altid greit å vite at du har plenty med plass.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...