Gå til innhold

Temperatur (igjen...)


gundik

Anbefalte innlegg

Har satt sammen en pc med 3.0 Ghz P4 CPU. :D Idle temp uten sidedør ligger på 50 grader. :wow: Høres mye ut sammenlignet med den 2.6 P4 jeg har på jobben, den ligger på 40 grader med senket hastighet på boxed viften med sidedør. Skiller i realiteten ca. 13-14 på disse to altså. :cry:

 

Har noen av dere idle temp målinger på deres 3.0 som jeg kan sammenligne med?

 

 

Gunnar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ett par ting...

 

Det blåser kjølig fra CPU viften...har ikke tatt mot til meg når det gjelder å stikke hånda inn i kab "i fart" og kjenne på kjøleblokka...

 

Tror ikke CPU temp i bios stemmer...

 

Kjølingen skal være bra med boxed og uten sidedør...derfor er det ikke kab.vifte som mangler...viften går bra (fort) og uten ulyder, så den stoler jeg på...

Lenke til kommentar

Synes det høres ut som du trenger noe kjølepasta.

 

Jeg har vanligvis ~40 på min, opptil 55 ved load, med sidedøren lukket og klokket til 3.4GHz. Bruker riktignok ikke stock kjøler'n lenger men tempen din er høy (ikke så mye at det er bekymringsverdig, bare sånn at det hemmer eventuell overklokking)

Endret av Dollar
Lenke til kommentar

Man bør ikke stole 100% på BIOS temp.

 

Synes 50C hørtes i overkant ut ja, ligger vel 15-20 grader under det på idle selv.

 

Ser for meg 3 scenarioer her rangert etter det jeg mener er sannsynlig:

1) BIOS temp. sensor viser feil

2) Kjøleribba ligger ikke helt nedtil prosessoren

3) Prosessoren er 'unormal'

 

Kun i case 3) vil du kjenne at kjøleribba er unormalt varm.

 

Vet ikke hvordan du skal sikre at ribba ligger helt nedtil, men du kan jo prøve å skrape vekk aluminiumen (?) som sitter på kjøleribben og legge på et (tynt!) lag kjølepasta istedetfor?

 

timtowtdi

Lenke til kommentar

Min cpu ligger mellom 50-55 grader c og system mellom 35-40 grader c dette er målt med max load (prime95) (1,5t) er dette greie tempraturer eller er dem for høye?Har lett i forum men ikke funnet noen konkrete temp og gå etter det varierer

såppas mye,har foresten en P4 celeron 2,6 takker for svar. :roll:

Lenke til kommentar

Har du kabinettvifter? Hvis ikke så hjelper det godt på. Når jeg ikke hadde noen kab.vifter så lå jeg på 47-50'c idle og oppmot 66'c full load. Kjøpte meg et par kabinettvifter og ligger nå på 40-42'c idle og oppmot 55'c full load. Hk gikk fra 39'c max til stabilt 22-24'c.

Lenke til kommentar

Satser på at det er bios som viser feil...

Kjøleblokka er i alle fall ikke veldig varm...

Sjekker temp i Aida32, ligger enten på 43 eller 59 grader fra dag til dag...

Varierer som sagt mye, men er stabil hver dag...

Skal prøve og oppgradere bios, bare jeg får ånden over meg.

 

Takk for alle tips!

 

mvh

Gunnar

 

(PS! Trenger ikke kab. vifter i første omgang, kjører foreløpig uten sidedør, og dette har vist seg å redusere CPU temp med 4-5 grader...)

Lenke til kommentar

siden vi er inne på temp...har noen e forklaring på kvifor att eg har gådd opp i fra ca 40'C til å ligge på rundt 54'C ved full load..her en p 4 2,4 som eg klokket til 3,1, men klokket ned igjenn til 2,4 igjenn..etter ca 1 mnd så steig tempen under load til ca 54'C...har ikke søttet opp strømmen eller klokket den nå,men alika vell så ligger den ganske høgt i foeskjell til kva den gjor!? takker for svar ;)

Lenke til kommentar
Ett par ting...

 

Det blåser kjølig fra CPU viften...har ikke tatt mot til meg når det gjelder å stikke hånda inn i kab "i fart" og kjenne på kjøleblokka...

 

Tror ikke CPU temp i bios stemmer...

 

Kjølingen skal være bra med boxed og uten sidedør...derfor er det ikke kab.vifte som mangler...viften går bra (fort) og uten ulyder, så den stoler jeg på...

Blåser det fra cpu-vifta di? Er ikke mulig at du har satt den på feil vei da?

Jeg hadde gjort det på min Xp 1800 og den gikk ned 10 grader når jeg

fikk snudd den rett vei (fra 50-51 til litt over 40 grader)

Lenke til kommentar

Dollar: "Hemmer" evt. klokking kan du trygt si, klarte ikke 213 i FSB (3,2Ghz) en gang (med DDR433 Geil), da fikk jeg "insert boot disk" enda jeg hadde satt opp boot til HD,cd, floppy. Måtte bruke clear cmos for å få i gang skiten igjen... nå er jeg ikke happy...ligger an til ett annet hk i nær fremtid...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...