Gå til innhold

FX 5900XT mot FX5900/Ultra

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilket av disse kortene er best??

1) AOpen Geforce FX 5900XT 128MB 1890 Kr.

2) Gainward Geforce FX 5900/Ultra-1100 XP 128 MB 1830 Kr.

Noen som har erfaringer med disse kortene?

Hvilke klokkefrekvenser kjører de på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alternativ 2 är bättre. nVidias XT-versioner är "lågprestanda".

(Ett paket innehållande ett Gainward Ultra-1100 råkar faktiskt vara på väg hem till mej just nu...)

/Olle

Skrevet
.... men snakker man om valuta for pengene, så er det ingenting som kan slå 5900XT per dags dato.

./[/url]

ehm... Ultraen var jo faktisk billigere ifølge Headshot1337

Skrevet

FX5900/Ultra er bedre enn FX5900XT, men som Falconer sier så gir FX5900XT mer for pengene. Noe som er viktig å merke seg her er at Gainward markedsfører seg VELDIG sleipt! FX5900/Ultra er IKKE et vanlig Ultra-kort.

Skrevet
Hvilket av disse kortene er best??

1) AOpen Geforce FX 5900XT 128MB 1890 Kr.

2) Gainward Geforce FX 5900/Ultra-1100 XP 128 MB 1830 Kr.

Noen som har erfaringer med disse kortene?

Hvilke klokkefrekvenser kjører de på?

Det nederste kortet får samme score i 3dmark03 som mitt Radeon 9800 pro.. så det er ikke noe å kjimse av det der.

Skrevet (endret)
Er ikke XT som ATI`s SE ?

XT = Svak verson aka Nvidia

SE = Svak verson aka ATI

Det Gainward-kortet Headshot1337 refererer til har jo faktisk 5900XT spesifikasjoner da... Lureri fra Gainward sin side synes nå jeg. XT'en av FX59xx serien er en såkalt "svak" versjon.

Det som er flott med FX5900XT er at den ikke er så svak som den egentlig burde ha vært(?)

Her har du ett kort som ikke er så veldig mye dyrere enn ett 9600XT, men som gir deg hastighteter tilsvarende ett 9700Pro/9800Non-Pro. Nå skal det jo igjen sies at nå når 9800 Pro har sunket til under 2500,- så det er vel ikke det superkortet det var for bare noen uker siden.

Endret av Falconer
Skrevet
Det Gainward-kortet Headshot1337 refererer til har jo faktisk 5900XT spesifikasjoner da... Lureri fra Gainward sin side synes nå jeg.

Har det? Det kan jag inte se...

/Olle

Skrevet (endret)

Ultra-1100 XP 128 MB er et 5900XT kort. Er akkurat det samme kortet bortsett fra at Gainward har satt et mer forvirrende navn på det. Er det samme hva man velger, begge har 2,8ns ram i motsetning til et "reelt" 5900Ultra som har 2,2ns minne.

Men kortet yter virkelig bra selv om det er et "XT" kort. Fikk 5800 i 3dmark03. Specsene finner dere i profilen. Riktignok har jeg overklokket kortet til 480/820 da :)

Endret av lodott
Skrevet (endret)
Ultra-1100 XP 128 MB er et 5900XT kort. ... begge har 2,8ns ram i motsetning til et "reelt" 5900Ultra som har 2,2ns minne.
Jag tror inte man kan avgöra vilken version det är utifrån minnestypen.

Har kollat runt bland diverse tillverkare och endast Gainward anger överhuvudtaget accesstid för minnet. Gainward använder 2,8ns för standardkorten och 2,2 till "Golden Sample" (GS).

AOpen skiljer mellan sina kort endast genom att det ena anges ha XT-GPU och inte den andra.

Här är Gainwards egna data:
Kort (Ultra/-)  GPU     Core (MHz)       Minne
1600 (GS)   5900 Ultra    450+     256MB 2,2ns P-DDR@900+MHz
1300             5900         400+      256MB 2,8ns P-DDR@710+MHz
1200 (GS)     5900         400+      128MB 2,2ns P-DDR@900+MHz
1100             5900         400+      128MB 2,8ns P-DDR

Om minneshastigheten är direkt avgörande så är följaktligen både Gainward Ultra/1300 och ASUS 9950 SE också baserade på XT-GPUn utan att det anges.

/Olle

Endret av Olle P
Skrevet (endret)
Om minneshastigheten är direkt avgörande så är följaktligen både Gainward Ultra/1300 och ASUS 9950 SE också baserade på XT-GPUn utan att det anges.

/Olle

Faktisk så tror jeg at begge er basert på XT-GPU'en fordi Asus kortet er merket SE (Second Edition).

EDIT: Skriveleif

Endret av TJ
Skrevet (endret)

Gainward bruker masse rare navn på gf kortene sine (sammenlignet med andre). 5900XT og 5900 har samme GPU(men kjører på forskjellig hastighet) tror jeg.

Poenget mitt var i allefall at Gainward kortet som trådstarter spurte om er, og kan sammenlignes med et 5900XT kort (som er navnet hos de fleste andre produsenter). Begge kortene trådstarter spør om er like når vi snakker om minne og GPU. (og sannsynligvis resten også)

Endret av lodott
Skrevet

Tror jeg satser på Creative 3DBlas. GeForce FX5900 128MB.

Har hørt mye skryt om dette kortet + at jeg nå har samme produsent Creative Geforce 3 Ti200 og har vært fornøyd med kortet, men begynner å bli litt gammelt og utdatert nå da..

Skrevet

SE = Svak verson aka ATI

Her blander du nok de ulike produsentene litt, dessverre.

nVidia's GeForceFX 5900XT viser seg faktisk å være opptil 66% raskere enn ATI Radeon 9600XT i en del spill. XT versjonen er visst nok et "mellomklasse" kort fra nVidia, men kan nesten regnes som et mindre bra "toppklasse" kort.

Skrevet

SE = Svak verson aka ATI

Her blander du nok de ulike produsentene litt, dessverre.

nVidia's GeForceFX 5900XT viser seg faktisk å være opptil 66% raskere enn ATI Radeon 9600XT i en del spill. XT versjonen er visst nok et "mellomklasse" kort fra nVidia, men kan nesten regnes som et mindre bra "toppklasse" kort.

Han blander ikke produsentene, da... kort merket XT fra Nvidia er svakere enn samme kort uten XT. Hos ATI er det likt, bare da med SE og ikke XT.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...