Gå til innhold

Noen spørsmål fra en nybegynner


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp begynt med php (laget en gjestebok og et mailskjema) og de er et par ting jeg lurer på.

 

1. Er det mulig å lage en timer? slik at funksjon kan bli oppkalt f. eks hvert sekund?

 

2. Hvordan kaller jeg opp en funksjon med en knapp (hvis det er mulig)?

(jeg brukte onClick="" i javascript)

 

3. Hva er en funksjon for å åpne en ny side (url)? ikke include, men en helt ny side i hele brwseren.

 

4. Er det mulig for andre å se kildekoden min? Hvis ikke, er det da trygt å legge passord rett inn i kildekoden uten kryptering?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


1. Er det mulig å lage en timer? slik at funksjon kan bli oppkalt f. eks hvert sekund?


Siden PHP er eit server-side-språk, er dette ikkje mogleg.

 

Quote:


2. Hvordan kaller jeg opp en funksjon med en knapp (hvis det er mulig)? (jeg brukte onClick="" i javascript)


. I motta.php sjekker du om $B1 (om "B1" er navnet på knappen) er satt, og evt. kva verdi den har fått.

 

Quote:


3. Hva er en funksjon for å åpne en ny side (url)? ikke include, men en helt ny side i hele brwseren.


Dette må gjerast med javascript eller evt. ein hyperlink. PHP er eit server-side-språk, det berre genererer HTML som vert sendt til brukaren.

 

Quote:


4. Er det mulig for andre å se kildekoden min? Hvis ikke, er det da trygt å legge passord rett inn i kildekoden uten kryptering?


Ikkje anbefalt, sidan det er mogleg for alle med FTP-tilgang til serveren å sjå kildekoden. Over HTTP vil det vera tilnærma umogleg å få tak i kildekoden, men ingenting er umogleg. Det er anbefalt at du krypterer alle passord og slike ting (sjekk funksjonen crypt()), og lagrer desse i ein mySQL-database, om du har tilgang på det. Om du ikkje har det, bør du lagra det i ei kryptert tekst-fil. Dette vil gjera det litt vanskeligare for folk å sjå passorda.

 

mvh.,

Vegard

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...