Gå til innhold

Mystiske problemer: det forsvunne kvadrat


bfisk

Anbefalte innlegg

NY :

 

Du stokker kortstokken din og får en tilfeldig rekkefølge på kortene.

 

 

Anta at alle på kloden har hver sin kortstokk - at de stokker kortene en gang i sekundet - døgnet rundt - hele livet hvis det skulle være nødvendig. 

 

Hvor lang tid er vil det sannsynligvis ta før noen får den samme rekkefølgen på kortene som deg ? Du kan anta at jorden befolkning er 5 milliarder.

 

a : 1 minutt

b : 1 time

c  : 1 dag

d : 1 uke

e : 1 måned

f : 1 år

g : 1 tiår

h : 1 århundre

i : 1 årtusen

j : lenger

Arti tråd. Alt j. Lenger. 52!/((5x10^9)x60x60x24x365x75) = 6.82x10^66 år

 

[Edit:]

Det var tiden det tok å teste alle kombinasjonene (worst case). Gjennomsnittet skulle gi et bra sannsyn: (6.82x10^66)/2 = 3.41x10^66

Endret av kenny
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kenny:

Regnestykket ditt må være feil...

Får 6.82x10^48 hvis du regner ut det du har satt opp der. Ser ut til at det bare er svaret som er feil, selv om jeg ikke helt følger logikken din...

 

Først er det 52 fakultet som er antall mulig kombinasjoner, og så har du funnet ut hvor mange forskjellige kombinasjoner 5 milliarder mennesker får i løpet av 75 år.

 

Du tar altså antall mulige og deler på antall kombinasjoner som alle de menneskene får i løpet av livet sitt. Skjønner ikke helt av det skulle gi riktig svar men men...

 

Gjennomsnittet er jo heller ikke det tallet du får delt på 2.

Lenke til kommentar
Slik jeg ser det er sannsynligheten 3,41^79.

 

Har filosofert meg frem til det svaret  :)

 

Rune.

litt dumt at svaret ditt tar flere år enn det er mulige kombinasjoner ;)

 

Det blir prøvd ut 31,5 * 10^6 kombinasjoner i året.

Ups. Jeg tok med jokerene, det var en stor tabbe hø hø.

 

Skal slutte å filosofere, blir bare rot av den slags. I alle fall etter en flaske vin og to :p

 

Rune.

Lenke til kommentar
kenny:

Regnestykket ditt må være feil...

Får 6.82x10^48 hvis du regner ut det du har satt opp der. Ser ut til at det bare er svaret som er feil, selv om jeg ikke helt følger logikken din...

Stemmer nok det ja, testa med kalkulator også ;)

 

Gjennomsnittet er jo heller ikke det tallet du får delt på 2.

Slik jeg ser det er det like stor sjangs for at den rette kombinasjonen blir funnet etter 1 sekund, som etter 6.82x10^48 år. En sivilisasjon som har lite å gjøre på som utfører 1000 gjennomføringer vil da se at gjennomsnittet av utprøvingene ligger rundt 6.82x10^48 / 2 = 3.41x10^48 Gjennomsnittet av en mengd er vel definert som summen av elementene delt på kardinaliteten, siden elementene er tilfeldige tall mellom to ekstremalverdier vil gjennomsnittet ligge mellom differansen av disse delt på to.

Lenke til kommentar
Sannsynlighet er alltid mellom 0 og 1

 

Du har sannsynligvis rett i det. Jeg spurte ikke etter sannsynlighet.

 

"Sannsynligvis" er antakelig et annet ord som vi kan gjette at har et litt annet og noe mer udefinert meningsinnhold.

 

Setningen var jo klønete da - det skal du ha - takk for korreksen.

Lenke til kommentar
Ny gåte:

 

gåte

Jobba han i 50. etasje i blokka eller no?

 

bfisk

nope, han tok heisen helt ned om morningen, men bare opp til 50. etasje når han sku hjemm. hvorfor?

En mulighet er at heisen ikke går lengre opp en 50. etasje, evt at han hadde lyst på trim? Jeg har seriøst ikke clue. Gimme a clue?

 

(the pun?)

 

bfisk

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Ny gåte:

 

gåte

Jobba han i 50. etasje i blokka eller no?

 

bfisk

nope, han tok heisen helt ned om morningen, men bare opp til 50. etasje når han sku hjemm. hvorfor?

Kanskje heisen ikke gikk lengre enn 50. etasje? Det er jo ikke gitt i oppgaven.

 

 

En annen en:

 

Professor Ferdinand bor i Moss. En morgen tar han bilen og kjører til Oslo, hvor han holder et foredrag. Når han er ferdig setter han seg i bilen og fortsetter å kjøre i samme retning, og likevel er han hjemme før det er mørkt. Hvordan går det an?

 

bfisk

Lenke til kommentar

Hvis noen fremdeles lurer på kvadrat-saken.

At den blå trekanten ikke er likesidet gjør at vi hverken kan snu den røde (den passer ikke helt) eller flytte den blå opp så den passer med rutenettet.

Se hvor streken som skiller rød og blå krysser streken som skiller blå og grønn.

 

image1.gif

 

Edit:

Her ser dere feila. Legg merke til at den tynne ikke passer helt og at de stikker utenfor firkantnettet på grunn av skeivheten nevnt på toppen.

image2.gif

 

Edit2:

Hele greia er altså en "Mange bekker små, gjør en stor å"

Endret av RottePostei
Lenke til kommentar

Om heisen: Mannen er så lav at han ikke når de ti høyeste knappene. Når det regner derimot klarer han det ved å trykke med paraplyen sin.

 

Hemmelig tall

Et hemmelig tall har tre siffer. Summen av disse tre sifrene ganger 36 blir dette tallet.

 

Syv ganger det første sifferet pluss 9 blir det samme som 5 ganger summen av de to andre sifrene. 8 ganger det andre sifferet minus 9 er det samme som det første pluss det tredje.

 

Hva er det hemmelige tallet?

 

 

Arven

En mann etterlot seg en arv på 100,000,- for deling på sine tre sønner og deres koner.

 

Til sammen mottok de tre konene 39,600,-. Janne mottok 1,000 mer enn Karin og Marie mottok 1,000,- mer enn Janne.

Jon mottok det samme beløpet som sin kone, Harald fikk 50% mer enn det beløpet som konen hans mottok og Tom mottok dobbelt så mye som sin kone.

 

Hvor mye penger mottok de respektive personene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...