Gå til innhold

gale Subwoofer


Anbefalte innlegg

jeg akal ha ny sub men jeg vet ikke vilken.

jeg har gale højttalere i fra før,

det blir enten GALE 3070W eller GALE 3080W.

jeg har et ganske lite rom på 9 kvadratmeter,

så jeg tror det holder med en 8", men jeg er ikke sikker. er det noen som har testet disse her.

 

http://www.hifiklubben.no/iz.asp?id=2|p|118|118|359|pdetail

 

http://www.hifiklubben.no/iz.asp?id=2|p|118|118|358|pdetail

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har samme problemet. Bor på hybel på ca. 8-9 kvadratmeter og har 4 gale-høytalere fra før av. Lurer også på hvilken av de to sub'ene jeg skal velge.

 

En høytaler-frelst som jeg snakket med sa at det kunne lønne seg å bygge sub selv... Vet ikke om jeg orker da, med tanke på utseendet (er ikke særlig flink med håndverk :blush: )

Lenke til kommentar
kjøp 10"

spiller sikkert dobbelt så høyt som 8" det er jo ikke så stor forskjel i pris heller

På hvilket grunnlag kan du si at den spiller dobbelt så høyt?

har hørt begge og det virket som om 10" spillte dobbelt så høyt rommet var jo uendelig stor da men men

 

en 10" kan også være raskere en en 8" kommer vel ann på kvalitet

Lenke til kommentar
kjøp 10"

spiller sikkert dobbelt så høyt som 8" det er jo ikke så stor forskjel i pris heller

På hvilket grunnlag kan du si at den spiller dobbelt så høyt?

har hørt begge og det virket som om 10" spillte dobbelt så høyt rommet var jo uendelig stor da men men

 

en 10" kan også være raskere en en 8" kommer vel ann på kvalitet

Tynt grunnlag spørr du meg.

 

Store elemt i veldig små rom har ofte en tendens til å brumme veldig. Derfor 8" i stede for 10".

Lenke til kommentar

vell... en sub skal jo brumme litt. Den skal jo tross alt spille de laveste frekvensene....

 

En 10'er (nå snakker jeg VELDIG generellt) er ofte et bedre valg enn en 8'er da 10eren går dypere, men kan fortsatt være rask nok for de fleste. Har selv en 18'tommer, men en kompis har 2 12'ere som er MYE treigere enn min 18... så at desto mindre element desto raskere TRENGER ikke å stemme i 100% av tilfellene.

Endret av DJ-JK
Lenke til kommentar
kjøp 10"

spiller sikkert dobbelt så høyt som 8" det er jo ikke så stor forskjel i pris heller

På hvilket grunnlag kan du si at den spiller dobbelt så høyt?

har hørt begge og det virket som om 10" spillte dobbelt så høyt rommet var jo uendelig stor da men men

 

en 10" kan også være raskere en en 8" kommer vel ann på kvalitet

Tynt grunnlag spørr du meg.

 

Store elemt i veldig små rom har ofte en tendens til å brumme veldig. Derfor 8" i stede for 10".

10" er jo ikke så veldig stort men i enkelte rom kan det kanskje "brumme" litt

 

 

 

 

 

 

mx mann hva skal du bruke subben til spør om du får høre på subbene du har tengt på og gjerne andre også

Lenke til kommentar
off topic dj-jk hvilken 18" har du

 

jeg har også tengt å skaffe meg ny subb men greier ikke å bestemme meg for mange små eller 1 stor

Jeg har en gammel Cerwin Vega Xl18s. (har også en xl15s) Det er egentlig en bil-sub, men jeg bruker den hjemme.

 

Det kommer an på hvor du skal bruke den/dem. Skal du ha dem i en bil, blir det definitift overkill med noe større enn 15. Vil du ha fin bass i tillegg til litt trøkk, ville jeg gått for 2x10" ... muligens fra MA audio (JEG har hørt et slikt oppsett som låt jævli pent i en bil, samtidig som det trøkka).

 

Er du ute etter mest mulig trøkk... f.eks. for å sprenge taket av stasjonsvogna, så kan du jo satse på 2x12'ere fra rockford fosgate elns. i tillegg til 2x monoblokker.

 

hjemme er en 12'er greit nok til både musikk og film, men er du en filmfreak, eller hører på klassisk musikk eller krikeorgel der de dypeste tonene må frem, er en 15'er et ok valg også. Det kommer som sagt an på hvilken type musikk du hører på. 15'tommere er også kurrant til film.

 

Jeg personlig er glad i 18tommer lyden... ikke akurat optimal til musikk, men fy ****** hvor fett på ringenes herre og blade 2 :D

Endret av DJ-JK
Lenke til kommentar
Jeg personlig er glad i 18tommer lyden... ikke akurat optimal til musikk, men fy ****** hvor fett på ringenes herre og blade 2 

 

 

Viser vel at suben din ikke er av god nok kvalitet. En god sub skal klare all musikk og film bra. Ikke bare klassisk eller bare rock.

 

Selv har jeg en god 18" sub, som spiller all musikk meget bra. Passer også brillefint med mine ATC A7 med 4" bass/mellomtone.

Lenke til kommentar
Jeg har samme problemet. Bor på hybel på ca. 8-9 kvadratmeter og har 4 gale-høytalere fra før av. Lurer også på hvilken av de to sub'ene jeg skal velge.

 

En høytaler-frelst som jeg snakket med sa at det kunne lønne seg å bygge sub selv... Vet ikke om jeg orker da, med tanke på utseendet (er ikke særlig flink med håndverk :blush: )

Thumbs up!

Altfor få folk som har innsett at det lønner seg å bygge selv!

Bygg selv og du får en kvalitet som absolutt ikke henger sammen med prisen du betalte (i positiv retning). Stikk på nærmeste byggevaresjappe og be dem bestille 22 mm MDF plate til deg, bestill elementer og finn frem snekkerutstyret! Selve bygginga er enkel, viktigste er å få bra utskjærte plater. Videre er det som å lage ei forvokst fuglekasse ;) Bare ta deg god tid...

 

Mange kjøper sub i butikk fordi de er ute etter aktiv sub, men er ikkenoe problem å bygge inn forsterkermodul inn i en selvbygget sub. Både Eltek (dynaBel) og Ljudia har slike moduler til en rimelig penge.

Lenke til kommentar
Hvis du skal bygge selv, få de folka på trelestsjappa til å skjære ut platene til deg. Det koster ikke noe særlig ekstra, og er mye enklere. MDF er noe drit å sage i siden det er så kompakt.

Kappe i MDF er faktisk meget behagelig i forhold til spontyper som er laget under lavere trykk. PGA at MDF er så tettpakket fliser den seg aldri under kapping, noe som er et ****** med spon.. Dessuten er jeg uenig i at man bør få noen få trelastsjappa til å kappe, jeg jobber selv på Maxbo og synes det er møkkjett å kappe for kunder ;) Utenom når du får driks, da er det alltid kos... hehe :thumbs:

Lenke til kommentar
Jeg personlig er glad i 18tommer lyden... ikke akurat optimal til musikk, men fy ****** hvor fett på ringenes herre og blade 2 

 

 

Viser vel at suben din ikke er av god nok kvalitet. En god sub skal klare all musikk og film bra. Ikke bare klassisk eller bare rock.

 

Selv har jeg en god 18" sub, som spiller all musikk meget bra. Passer også brillefint med mine ATC A7 med 4" bass/mellomtone.

hehe... du har et poeng, MEN det er ikke det som er hovedproblemet mitt.

 

Flaskehalsen min er rett og slett forsterkeren.... den utnytter kanskje så vidt 1/4 av subbens potensiale. Men ja, det er en gammel sub.....gammel og god ;)

 

Kassa er heller ikke helt optimal, men jeg holder på å mekke ny, så det blir vel årnings.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...