Gå til innhold

Revolusjonerende vifter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


fat_guy skrev (2002-03-14 21:16):

tøfft, men er det noen som vet når den kommer ut?



Quote:


CannoliBoy skrev (2002-03-14 19:36):

Disse viftene er bare prototyp så langt, og er ikke i vanlig salg enda - i alle fall ikke i Norge. Regner med at de kommer med et større utvalg i løpet av året.


Lenke til kommentar

Tja, vifte uten bevegelige deler er egentlig lett å lage, spørs bare hvem som orker å gjøre d...

Man ionisrer atomene i luften og støter dem fra seg med samme/eller motsatt pol(Husker ikke...:grin:

Samme teknikken brukes forresten i kanonrøret i TVene...

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-15 15:52, erl skrev:

Tja, vifte uten bevegelige deler er egentlig lett å lage, spørs bare hvem som orker å gjøre d...

Man ionisrer atomene i luften og støter dem fra seg med samme/eller motsatt pol(Husker ikke...
:grin:
Samme teknikken brukes forresten i kanonrøret i TVene...


 

En propell som er svært lett og dra rundt, som ligger inne i vakuum kan gå rundt av elektronstrålene skutt ut av en kanon :wink:

Ble vel demonstrert på 1900 tallet engang av en kjent forsker..

 

Men over til den "nye" saken. Tror ikke det er noe å tenke på med denne nye typen vifte. Inne i sentrum av viften er nemmelig lufthastigheten liten og det har lite å si om det er en motor der eller ikke. Lyden kommer fra tuppene av viften der lufthastigheten er høy, det er lyden av luftmolekyler som akselereres :smile: Den har forøvrig like mange bevegelige deler som alle andre pc vifter.

Lenke til kommentar
Hondaen skrev (2002-03-15 22:01):

...

Inne i sentrum av viften er nemmelig lufthastigheten liten og det har lite å si om det er en motor der eller ikke.  

...

 

interresant poeng hvor mye i cmf eller m^3/h tror du de tjener på å lage viften slik? hvor mye mer luft kan den dytte på samme rotasjonshastighet, siden det alikevel er mye lavere lufthastighet inn mot sentrum?

 

Jeg vil tro at det er noe å tjene på dette siden de har valgt å utvikle det.

 

[ endret av Xell den 2002-03-16 08:48 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-16 08:42, Xell skrev:

Quote:


Hondaen skrev (2002-03-15 22:01):

...

Inne i sentrum av viften er nemmelig lufthastigheten liten og det har lite å si om det er en motor der eller ikke.

...


 

interresant poeng hvor mye i cmf eller m^3/h tror du de tjener på å lage viften slik? hvor mye mer luft kan den dytte på samme rotasjonshastighet, siden det alikevel er mye lavere lufthastighet inn mot sentrum?

 

Jeg vil tro at det er noe å tjene på dette siden de har valgt å utvikle det.

 

<font class=editedby>[ endret av Xell den 2002-03-16 08:48 ]</font>

 

Dette har betydning for et prosjekt jeg har, derfor gidder jeg utlede dette:

 

Denne designen øker i teorien m^3/time tallet.

En _ideel_ vifte der er pitchen på bladene vridd slik at luften som strømmer ut har en konstant m/s fra sentrum ut til tuppen. Vi kan ta utgangspunkt i dette og finne ut hva vi MAKS kan hente ut ved å fjerne motorhuset:

 

Standard 80mm vifte der er bladene 75mm i diameter, et areal på 3,14*3,75^2 = 44,16cm^2

 

Motorhuset: 30mm i diameter, areal: 3,14*1,5^2=7,1cm^2

 

Altså går 7,1cm^2 tapt, det tilsvarer 16% av det totale arealet. 16% mer luft kan man MAKS få hvis motoren fjernes. 16% mer får man aldri;

 

*Det vil bli et vakuum i sentrum av propellen og dermed får viften mindre luft å "bite" i enn lenger ut ved propellen. Dermed blir lufthastigheten fra sentrum av viften mindre.

 

*Pitchen skal i teorien være 90 grader helt inne ved navet av propellen, denne delen flytter ingen luft.

 

*Virkninsgraden på små vifter er liten.

 

En annen ting så må taes hensyn til er virkningsgraden på selve motoren. Grunnet produksjonen og praktiske årsaker ( støv ) så kan ikke rotor av motoren gå like tett intil stator som den ved motorhus i sentrum. Dette gir magnetiseringstap og minsker virkingsgraden av motoren.

 

Ikke noe å rope hurra for igrunn...

 

En kvalitetsvifte har nøye utformede blader slik at det blir minst mulig turbulens. Billigmerker har dårlige blad/vingeprofiler og grader (kanter) etter støpingen, dette gir luftmotstand og høyere sus/lydnivå.. Vet papst lager kvalitetsvifter, så vil du ha lavt lydnivå og høy ytelse så velger du dem :smile:

 

Jeg vil påstå at en vifte fra papst yter like godt som den nye mtp støy, m^3/s og effekt forbruk :smile:

Lenke til kommentar

Noen som har tenkt på hvor stusselig lite man kan tjene på sånne vifter? Utvide vifteradiusen innover mot sentrum ved å omplassere motoren, for en fantastisk virkningsløs idé! Jeg foreslår heller at cpu-vifter blir får en større standard, f.eks 80mm eller større istedet for 60mm, og at kabinettene er laget utelukkende for 120mm (eller gjerne større) vifter, DET ville gitt resultat på forholdet cfm/støy! Eller at alle komponentene var vanntette, og at kabinettet egentlig var et eneste stort badekar. Det hadde vært det råeste uansett!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-18 19:21, spn skrev:

Noen som har tenkt på hvor stusselig lite man kan tjene på sånne vifter? Utvide vifteradiusen innover mot sentrum ved å omplassere motoren, for en fantastisk virkningsløs idé! Jeg foreslår heller at cpu-vifter blir får en større standard, f.eks 80mm eller større istedet for 60mm, og at kabinettene er laget utelukkende for 120mm (eller gjerne større) vifter, DET ville gitt resultat på forholdet cfm/støy! Eller at alle komponentene var vanntette, og at kabinettet egentlig var et eneste stort badekar. Det hadde vært det råeste uansett!


 

 

har du ikke sett kabinettet til koolance, fant det på en webside, da var kabinettet i plexi og alt lå nedsenka i mineral olje (tror jeg da).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...