Gå til innhold

Abit AN7 Tips triks og filer


Bateman26

Anbefalte innlegg

Meget pent OcMax :yes:

Men til saken har fått abit an7 i dag (byttet fra asus a7n8x deluxe) og det er noen små ting med dette kortet som jeg stusser på....

 

1. Cpu temp en virker usansynlig høy har 50c med vannkjølingen :hmm: så konklusjonen er enten har jeg montert blokken feil (lite trolig montert den en del ganger før og i tillegg er den borti mot idiot sikker dd maze 4) ellers så er temp måleren på kortet litt på avveie.. Så spørsmålet er stemmer cpu dioden på andre sine an7 kort ?

 

2.Har lurt på å prøve tictac biosen evnt en annen modet hvilken er den beste ?

 

3.Er det for høyt med 3.10vdim på tvin mos pc3200 brikker ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Meget pent OcMax :yes:

Men til saken har fått abit an7 i dag (byttet fra asus a7n8x deluxe) og det er noen små ting med dette kortet som jeg stusser på....

 

1. Cpu temp en virker usansynlig høy har 50c med vannkjølingen :hmm: så konklusjonen er enten har jeg montert blokken feil (lite trolig montert den en del ganger før og i tillegg er den borti mot idiot sikker dd maze 4) ellers så er temp måleren på kortet litt på avveie.. Så spørsmålet er stemmer cpu dioden på andre sine an7 kort ?

 

2.Har lurt på å prøve tictac biosen evnt en annen modet hvilken er den beste ?

 

3.Er det for høyt med 3.10vdim på tvin mos pc3200 brikker ?

1. Er du sikker på at BIOS jumperen ikke står på "reset"? Hvis den gjør det vil nemlig vcore bli satt til 1,85. Jeg har montert en egen temp sensor ved kjernen og denne måler +/- 2 grader av det kortet gjør så det virker som sensoren på kortet stemmer ganske bra.

 

2. ANer ikke :)

 

3. Det er for høyt ja

Lenke til kommentar

Den står ikke på resett nei :p Har nå bestilt noe små snacks MicroCool ChipSink og TempCheck (Thermometer) for og nevne noe må finne ut om cpu tempen er reel!

Det som er rart er at den stiger fra 48 til 60 på 0.09 sec når jeg kjører full load på cpu en men går ikke høyere når cpu blir idle detter den ned til rundt 48/50 momentant :(

Lenke til kommentar

Hei. Merkelig den tempen ja. Men det kan jo være at AN7 blir forvirret fordi den ikke greier å lese lave temperaturer rett. På mitt hovedkort ser den ut til å lese helt fint. Bruker en Volcano 12 dog og ikke vannavkjøling.

 

Når det gjelder bioser så er Tictac og Enduracell sine eneste som duger på dette hovedkortet. Tror de fleste har mest suksess med 16DE8cpc1t og 2t biosene. For min del med denne Rammen ble det N24AAC18-RevC som ble den beste. Greier mye høyere buss med denne biosen enn med 16DE8 biosene. Men jeg MÅTTE ha L12 mod på denne biosen for å få den til å overklokke skikkelig. Før L12 mod var den helt ustabil på alle hastigheter. På 16DE8 biosene trenger du ikke L12 mod.

 

Når det gjelder 3.1 Volt på din RAM så tror jeg ikke det er noen fare så lenge du har bra kabinett kjøling.

 

Lykke til videre! Og husk at du må prøve deg fram med forskjellige bioser for å se hvilken som funker best med din RAM!

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Greit. Da tenker jeg vi liver opp igjen dette. Store nyheter nemlig. En VDD mod som virker til AN7 !!!

 

http://micutzu20.home.ro/an7vdd.htm

 

enduracell's bios basert på 1.8 driverne er ute.

Har bare testet 1.7 selv. Driver og prøver meg frem med de nye HyperX 1024 brikkene mine. Det er 2 utgaver av enduracell biosene. 1T og 2T timings på rammen. Med de nye brikkene takler mitt kun 2T, error på lave hastigheter på 1T. Før, med singel brikke gikk 1T. 1T er raskest.. Det skal visst være litt individuelt hvilken av 1,5 1,7 eller 1,8 som passer for de forskjellige systemene.

 

EDIT: forøvrig står det i enduracell bios at 11-2-2-2 og 11-2-2-2,5 ramtimings funker best.

Endret av ~inso
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
hei og hå.

 

dette er ikke kun myntet på AN7, men egentlig alle hk med Nforce2 chipset. men legger ved en link til en patch hos TechConnect som skal senke idle tempen på din CPU opptil 10 grader.

 

TechConnect

 

om dette er en gammel nyhet så ikke grill meg :D

 

Epz.

Og jeg spør atter engang, hvorfor skal man senke idle temp? Det er jo load som er av interesse ;)

Lenke til kommentar

Har bygget meg en maskin nr. 2 igjen. Og der brukte jeg mitt AN7 som jeg hadde liggende og Mobil Athlon 2500+ som jeg også hadde liggende. Må bare si igjen at det som fortsatt skuffer meg er at CPU trenger høyere volt på samme hastighet i forhold til mange andre nForce2 hovedkort. F.eks så brukte jeg denne CPU-en på et Soltek FRN2-L. Og her kunne jeg kjøre 2500MHz på 1.75 Volt. AN7 derimot trenger ca. 1.875 Volt på samme hastighet! Så jeg kjører den istedet på litt over 2400MHz hvor den trenger 1.75 Volt. Til sammenligning, så vidt jeg kan huske trengte den bare ca. 1.65 Volt på Soltek FRN2-L hovedkortet. Har også hørt at folk som har oppgradert fra Asus A7N8X til AN7 hadde samme problemet. Og det finnes visst en løsning som omhandler å hardware modde AN7-en. Men dette synes jeg er latterlig. Dette skulle man ikke vente fra Abit. Og spes. med hensyn til at de faktisk promoterer hovedkortet for overklokking. Jeg husker at en av de største grunnene til at jeg oppgraderte fra FRN2-L til AN7 var fordi AN7 kunne kjøre mye høyere CPU Spenning. Og ved dette håpet jeg på 2600MHz. Men endte istedet opp med å ha problemer med å holde den stabil på 2500MHz lengre. Som ikke var noen problem på Soltek. :)

 

Hmm.. Dette har fått meg til å lure litt... Se for deg en orginal 3200+ som kjører på 1.65 Volt. Den vil jo kjøre "lettere" på andre hovedkort enn dette. Det kan vel egentlig sammenlignes som om man skulle få den stabil på 1.55 Volt på et "normalt" hovedkort som Soltek FRN-2 og Asus A7N8X som ikke har denne Bug-en. Ellers vil jeg si at Abit selv har gitt ut noen utrolig dårlige bioser til dette hovedkortet. Tictac og Enduracell sine bioser gjør det hele litt lettere. Men fortsatt er det mye RAM som ikke trives på dette hovedkortet med CPC1T. Og dette er for dårlig. CPC2t er ikke noe alternativ for min del iallefall.

 

Dette hovedkortet kunne vært SÅ MYE MER. Det har kjempebra spesifikasjoner med mulighet for "ekstrem" justering av både Minne-Spenning og CPU-Spenning. Få andre hovedkort kan gå så høyt. Stortsett bare DFI sitt LAN Party! Men det hjelper så lite når kortet ikke har skikkelige bioser og når denne "CPU-trenger-enda-mer-spenning-enn-andre-hovedkort på samme hastighet" Bug-en!

 

En liten ting om RAM på dette hovedkortet. Hadde Corsair Twinx 1024LL (Basert på CH5 Chips) på dette hovedkortet en stund. Disse så ut til å klokke skikkelig dårlig i begynnelsen. Det viste seg etterhvert at brikkene plutselig begynte å klokke som faen når de fikk 3.2 Volt. Da kunne jeg plutselig kjøre Cas 2-2-2-5 (2-3-2-5 orginalt) ved 240MHz buss på CPC1T! Helt stabilt! Og dette var vel med Enduracell sin 1.5 bios. Dessverre var det feil med SPD på den ene RAM brikken, så sendte de tilbake. Fikk 3200XL som erstatning istedet for LL. Og det er jo greit. For XL er jo enda bedre. Men ikke på dette hovedkortet! De klokket elendig! Og likte best CPC2T!.

 

Men nå skal det sies at til slutt fikk jeg brukt disse XL brikkene i et DFI Lanparty UT Sokkel 754 hovedkort. Og her klokker de kjempebra! Og jeg har som sagt bygget en sekundær maskin igjen basert på AN7-en min. Og her valgte jeg billig Corsair Value RAM. 2 stk 512 Twinx brikker. Kjører de nå på 220MHz CAS 2.5-3-3-11. Og dette på CPC1T. Greit nok.

 

Håper jeg har fått med meg det meste av mine erfaringer og synspunkter om dette hovedkortet nå. Jeg synes forøvrig det var artig å få opp en sokkel A maskin igjen. Og en Sokkel A maskin basert på nForce2 Ultra 400, 2 stk. 512 brikker i dual modus, en mobil Athlon klokket ganske høyt og et Radeon 9800 Pro er slettes ikke noe dårlig maskin. Selv ikke i dag! Greit nok at den er utdatert av nyere hardware. Men den driver alt av nye spill uten problemer! Meget bra maskin faktisk.

Lenke til kommentar

Liten oppdatering. Leste i går om det at CPU trenger høyere spenning på dette hovedkortet når overklokket enn andre hovedkort. Så vidt jeg fikk med meg så gjaldt dette 2350MHz +. Altså AN7 trengte mer spenning for å oppnå samme hastighet som andre hovedkort først fra 2350MHz og oppover. Har ikke testet selv. Men om dette stemmer så er f.eks en orginal 3200+ utenfor fare når gjelder stabilitet. Siden den bare kjører på 2200MHz. Men dette later for meg som om at AN7 har dårlig oppsett på spenningsregulering. Virker for meg som dette går på at de har spart på kvaliteten og ofret stabilitet på høyere hastigheter. Om det ikke bare er en tabbe da. Ikke vet jeg...

Endret av OcMax
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
mannen med ljåen!

 

jeg kjører nå min XP2800Barton på 2400Mhz ved hjelp av 1.938Volt. skal si dette hovedkortet liker høye spenninger.

 

spørsmål: er en spenning på over 2Volt mye om jeg har bra kjøling ?

 

Epz,

Alt over 1.9 Volt blir nok i drøyeste laget for luftkjøling... Kjører Mobil Athlon XP 2500+ på 2500MHz og 1.844 Volt nå. Bruker Volcano 12 og kjører vifte på rundt 2800rpm nå. Ligger på ca. 52 grader nå ved full last. Men det er kaldt her inne nå. Ca. 18 Celsius i rommet bare.

Lenke til kommentar

jeg er en av mange som skal venter på vannkjøing ifra PSdata. når jeg fikk CPUen opp på 2400Mhz så ble den hele 84 grader varm på det meste. og MOSFETene var vell nærmere 60 tror jeg. :D har ingen planer om å klokke noe høyere før Vannkjølingen er i hus.

 

Epz.

 

spm: det går greit med over 2 volt spenning om jeg bare har dugelig med kjøling ? skal fikse noe termisk lim og lime på noen kjøleribber på MOSFETene så de blir litt kaldere.

Lenke til kommentar
jeg er en av mange som skal venter på vannkjøing ifra PSdata. når jeg fikk CPUen opp på 2400Mhz så ble den hele 84 grader varm på det meste. og MOSFETene var vell nærmere 60 tror jeg. :D har ingen planer om å klokke noe høyere før Vannkjølingen er i hus.

 

Epz.

 

spm: det går greit med over 2 volt spenning om jeg bare har dugelig med kjøling ? skal fikse noe termisk lim og lime på noen kjøleribber på MOSFETene så de blir litt kaldere.

Har du bare kjøling nok så kan du vel omtrent kjøre så høy spenning du bare vil. Bare du greier å holde tempen nede.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...