Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

arbeidsgruppe vs. domene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

er det mulig og ha paralelle nettverksoppsett på en maskin med winXP. For å skolen må jeg være koblet opp i et domene, med et passord kun admin har, mens hjemme vil jeg være koblet opp i en arbeidsgruppe mot en annen maskin via krysset kabel. Men når man krysser av for domene så forsvinner arbeidsgruppen og omvendt.

iacob

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Desverre så har ikke XP dette innbygd. Det kan hende det finnes program som gjør det, men vet ikke om noen. Men jeg har hørt rykter om at det kommer en oppdatering med servicepack 2 som vil gi XP denne funksjonen. men inntill da tror jeg man bare må gjøre det den tungvinte måten.

Skrevet

Du kan velge om du skal logge deg på domene eller lokalt når du logger deg på maskinen. Når du er logget på lokalt vil maskinen legges i en arbeisgruppe.

Skrevet

i et domene må du ha en sentral server (domenekontroller) mens en arbeidsgruppe består av mange maskiner koblet sammen uten en sentral server...

det er forøvrig unødvendig med domene i et vanlig hjemmenettverk....

Skrevet (endret)

Slik det foregår her på instituttet så logger jeg på lokal maskin, men denne er satt opp i domenet (som jeg ikke har passordet til). Dersom jeg logger på domenet, så forsvinner jo alle mine innstillinger og alt mulig annet rart.

Og armitage; hva er forresten den tungvindte måten?

iacob

Endret av iacob
Skrevet
Slik det foregår her på instituttet så logger jeg på lokal maskin, men denne er satt opp i domenet (som jeg ikke har passordet til).

hm... skjønner jeg deg rett når du sier at du ikke har pasord til å melde maskinen inn i et domene? snakk med systemadministrator på instituttet ditt.... så skal han ordne det...

du kan lage flere hardware-profiler som du kan bruke avhengig av om du er hjemme, på skolen og lignende.... disse hardware-profilene lar deg ha forskjellige innstillinger på maskinen avhengig av hvor du er.....

nå husker jeg ikke helt hvordan du lager hardware-profiler i Xp da jeg har holdt meg mest borte fra dette.... bruk hjelpefunksjonen eller søk på m$ sin hjemmeside (eller eventuelt Google) så finner du helt sikkert ut av det.... kanskje det er noen som vet det her tilogmed...

Skrevet (endret)

Nei altså det passordet er kun administratorene som sitter med. Altså det passordet som brukes for å melde maskinen inn i domenet. Dersom jeg vil ha en arbeidsgruppe hjemme så må melde den ut (og restarte). For så å gjøre det samme (ehh, motsatte) når jeg kommer tilbake på instituttet.

Et slikt paralellt oppsett høres veldig interessant ut.

iacob

Endret av iacob
Skrevet

da er hardware-profiler tingen for deg. Du lager en hardware-profil som du bruker hjemme og en annen som du har på jobben/skole. Du skal selv kunne velge hvilkene av disse du skal bruke når du logger deg på maskinen.

Her er en how-to på hvordan du lager hardware-profiler. (forklaringen gjelder Xp men er det samme under Windows 2000).

(du går til kontrollpaneler -> System -> Maskinvare (arkfane). trykk så på knappen som heter 'Maskinvareprofiler' nederst....

Skrevet
Nei altså det passordet er kun administratorene som sitter med. Altså det passordet som brukes for å melde maskinen inn i domenet. Dersom jeg vil ha en arbeidsgruppe hjemme så må melde den ut (og restarte). For så å gjøre det samme (ehh, motsatte) når jeg kommer tilbake på instituttet.

iacob

Vanligvis er det bare tungvint å sette opp flere profiler. - I 2000 og XP lønner det seg heller å bare alltid logge inn på domenet og sette opp alt slik du vil ha det på den profilen du automatisk får da. - PC'en din vil cache alt dette automatisk slik at du kan logge på domenet uansett om du er koblet til eller ikke....

Skrevet

Forsøkte å logge på domenet. Det gikk dårlig. Tror at nettet tror at maskinen min er en vanlig pc-stue maskin. Fikk en mengde feilmeldinger ang. diverse programmer som ligger lokalt på min maskin.

i

Skrevet
Forsøkte å logge på domenet. Det gikk dårlig. Tror at nettet tror at maskinen min er en vanlig pc-stue maskin. Fikk en mengde feilmeldinger ang. diverse programmer som ligger lokalt på min maskin.

i

Du må melde inn maskinen i domenet, - og så må alle programmer som er avhengig av å finne noe i din lokale profil reinstalleres ....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...