Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trøbbel med wlan: Kobles fra internett hver 30sek


Anbefalte innlegg

Det jeg tenkte på når jeg skrev den kryptiske meldingen var Windows Zero Configuration som er innebygd i Windows XP. Grunnen til at jeg ikke sa det rett ut var at jeg ikke var helt sikker på navnet, siden det bare hørtes merkelig ut for meg igår.

 

De fleste leverandørene har et alternativ for deres kort, for de som ikke har XP. Last ned dette programmet og tving det til å starte på XP. Dette måtte jeg gjøre på med mitt linksys kort da det ikke var snakk om å få linken til å holde seg.

 

Etter en uke med bare problemer så lærte jeg meg mye rundt dette programmet, og det var rett og slett bare trøbbel med de fleste produsentene så derfor er det mange som idag faktisk har det i innstallasjons manualen at du skal deaktivere denne servicen først, deretter skal man legge inn produsentens program og drivere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det har kommet frem mange gode forslag til løsning av vårt WLAN problem.

Jeg kommer til å prøve alle forslagene, men akkurat nå er jeg fri for aksesspunkt. Dette pga at den er sendt tilbake til Komplett.no.

 

For mitt vedkommende så trur jeg ikke at feilen ligger i WLAN kortet i PC'en, dette på grunn av at aksesspunktet kutter helt og restartes. Dette ser jeg på grunn av at begge de grønne lysene slukker. Jeg kommer heller ikke inn på aksesspunktet med andre PC'er via LAN når lysene er slukket. Dette betyr at aksesspunktet restartes fullstendig. Dersom feilen har ligget i PC'en så har de grønne lysene på aksesspunktet fortsatt lyst.

 

Vi får se på hva Komplett.no finner ut i morgen, dere skal ihvertfall få en tilbakemelding på resultatet. Det kan godt henne at jeg får tilbake samme aksesspunkt.

 

Tar gjerne imot flere gode forslag i dette vanskelige tema.

 

:yes:

Lenke til kommentar

edit: Snakket med Dell, og fikk en derifra til å ringe meg opp. Han kunne sakene sine :yes:

 

Jeg var visst ikke den første med det problemet. Intel's driver til wlan-kortet i Centrino oppsett lager lett trøbbel med windows automatiske oppsett av trådløse nettverk. :thumbup:

edit:

 

 

Det hjalp visst ikke helt likevel :angry:

 

Problemet er der enda. Mister ikke tilkoblingen, men kobles fra nettet.

Nå er spørsmålet om problemet ligger i smc-routeren, eller i ngt-routeren. Hva er mest trolig? Noen måter å teste på? Nyeste firmwire'e og drivere er i orden.

Endret av It's me
Lenke til kommentar

It's Me: Har du prøvd det jeg foreslo i en tidligere post, å disable automatisk power management på centrino-laptopen?

 

For meg var forbindelsen helt ubrukelig før jeg gjorde dette, hadde egentlig akkurat samme symptomer som deg!

 

Kan du ikke prøve det, og se om det hjelper? :)

 

Fredrik.

Lenke til kommentar

Se også her - Intel bekrefter problemet, og at det ligger i dårlig implementasjon av PSP funksjonen i noen AP.

 

http://www.intel.com/support/network/wirel...6205-prd944.htm

 

Selv bruker jeg medfølgende PROSet software, men det er mulig å konfigurere PSP via windows også, se linken til intel.

(Du må gi inn via network connections, wireless, properties, advanced klikk på power management og sett slideren helt til høyre.

 

Fredrik :)

Lenke til kommentar
edit: Snakket med Dell, og fikk en derifra til å ringe meg opp. Han kunne sakene sine  :yes:

 

Jeg var visst ikke den første med det problemet. Intel's driver til wlan-kortet i Centrino oppsett lager lett trøbbel med windows automatiske oppsett av trådløse nettverk.  :thumbup:

edit:

 

 

Det hjalp visst ikke helt likevel  :angry:

 

Problemet er der enda. Mister ikke tilkoblingen, men kobles fra nettet.

Nå er spørsmålet om problemet ligger i smc-routeren, eller i ngt-routeren. Hva er mest trolig? Noen måter å teste på? Nyeste firmwire'e og drivere er i orden.

Jeg har som sagt samme problem på mitt lignende utstyr.

På mitt SMC 2455W accesspoint så slukker begge de grønne lysene (TX og Link) når jeg mister kontakten. Jeg kommer heller ikke inn på accesspointet via LAN i denne perioden den er nede.

 

Dersom du slår av din bærbare PC så vil fortsatt de 2 grønne lysene lyse, dette tegnet oppfatter jeg som om feilen må ligge i accesspointet og ikke i PC'en.

 

It's me

Kan du se om dine lys slukker i den fasen du mister kontakten. Dersom ja så antar jeg at feilen ligger i accesspointet.

 

Få høre :wow:

Endret av John Kr
Lenke til kommentar

John KR: Skal sjekke dette med lysene.

 

I helgen opplevde jeg at jeg mistet kontakten med internett noen ganger, da koblet til via lan. Det samme gjorde kameraten min, som også var koblet på min router. Det skjedde også med en stasjonær jeg la inn linux på. Si en ca 5-6 ganger i løpet av ca 12 timer. Ikke ofte, men absolutt for mye.

Wlan-kortet som er innen centrino-oppsettet derimot, kobles fra i ny og ne, med minutters mellomrom. Med wlan kortene (pci) som jeg har i de andre pcene, skjer dette skjeldent. Men problemet kommer og går i peridoer. En resetting av routeren hjelper ofte, når den har klikket helt (av og på hele tiden til router hele tiden).

Det finnes ikke noen nyere drivere eller firmwire, så der kan intet gjøres (firmwire'en har snart 1. årsjubileum eller noe sånt).

 

Begynner å gå skikkelig lei av den routeren. Wlan har aldri vært skikkelig stabilt, og lite tyder på at det noen gang vil bli det. Nå som jeg for første gang har brukt den til lan (utenom til firmwire-oppdatering), har jeg funnet ut at den ikke fungerer skikkelig der heller...

 

Alt tyder på at routeren (smc) ikke fungerer slik den skal. Dette må være en garantisak.

 

Jeg kommer med tilbake etter å ha sjekket lysene på routeren. (fra de gangene smc-routeren skikkelig har slitet ved å koble fra og til hele tiden, har lysene oppført seg som defekte diskolys, så svaret på spørsmålet ditt, john kr, er nok ja)

Lenke til kommentar

Det jeg egentlig ville at du skulle sjekke var om du mistet lysende på accesspointet, men jeg forstår nå at du har en SMC ruter med innebygget WLAN.

 

Jeg har en SMC 7008ABR ruter og et accesspint SMC2455W. Jeg byttet ruteren pga at jeg trudde feilen lå i den, men nei jeg har fortsatt feilen inne. Dermed gikk jeg på accesspointet. Det er her mine lys slukker når nettet er nede. jeg kan fortsatt bruke de andre PC'ene som er koblet til ruteren via LAN.

 

Dersom jeg prøver å gå inn på accesspointet via LAN inngangen så er den låst i de sekundene den er nede.

 

Jeg er overbevist at feilen ligger i accesspointet, da med bakgrunn i disse lysene som slukker.

 

Spent på ditt svar og spent på hva Komplett.no finner ut i morgen.

 

Jeg kommer med rapport. :yes:

Lenke til kommentar

Har samme problem her med NGT - Cisco router og Dell Truemobile 2300 Wlan router.

 

Jeg har en teori om at det kan være leasingtiden for ip adresse på adsl routeren som er satt opp for kort (i ditt tilfelle utrolige 30 sek!), og at wlan routeren bruker litt tid på å oppdage at den har "mista" adressen sin, og går i gang med å fornye den. Jeg har prøvd med å sette opp fast IP på wlan routeren, men det virker som om min ikke er helt med på det... :mad: (får ikke kontakt med den, og må resette).

 

Anbefaler i alle fall å sjekke om wlan routeren kjører dhcp mot adsl routeren, og gå over til fast ip dersom du finner ut av hvordan det settes opp...

 

 

Gudd løcc

Endret av Meccer
Lenke til kommentar
Har samme problem her med NGT - Cisco router og Dell Truemobile 2300 Wlan router.

 

Jeg har en teori om at det kan være leasingtiden for ip adresse på adsl routeren som er satt opp for kort (i ditt tilfelle utrolige 30 sek!), og at wlan routeren bruker litt tid på å oppdage at den har "mista" adressen sin, og går i gang med å fornye den. Jeg har prøvd med å sette opp fast IP på wlan routeren, men det virker som om min ikke er helt med på det...  :mad: (får ikke kontakt med den, og må resette).

 

Anbefaler i alle fall å sjekke om wlan routeren kjører dhcp mot adsl routeren, og gå over til fast ip dersom du finner ut av hvordan det settes opp...

 

 

Gudd løcc

Meccer

-----------------------------------------------------

... for øvrig finnes det mye som kan mecces...

Her må jeg holde tunga beint i munnen.

 

Jeg trur jeg kjører DHCP både på ruteren og accesspointet, får ikke sjekket dette nå pga at accesspointet er hos Komplett.no.

Det jeg også trur er at det er fast IP mellom accesspoint og ruter.

 

At det er noe i selve ADSL modemet som kan skape problemer videre opp mot accesspointet er ikke umulig, men husk at jeg har byttet ruter på mistanke. Feilen er der fortsatt.

 

Har byttet fra SMC7004BR til SMC7008ABR V2. Helt ny ruter.

Endret av John Kr
Lenke til kommentar

Jeg har innebygget WLAN i min Fujitsu Siemens Lifebook E7110. Der sitter det er Intersil kort.

 

Nei jeg har ikke fjernet denne patchen.

 

Men når jeg oppdager at begge lysende (Både TX og aktivitet) på min accesspoint slukker og accesspointet restarter seg så ligger ikke feilen i PC'en. Jeg kommer heller ikke inn på accesspointet via LAN når nettet er nede.

 

Accesspointet restartes etter at jeg har lastet ned ca 2500 datapakker.

 

Jeg er overbevist om at feilen ligger i accesspointet og ikke i ruter eller PC.

Endret av John Kr
Lenke til kommentar

Dette er en kjent problem til meg. Jeg har hatt 2 SMC routere (BarricadeG) og begge 2 har hatt et forkjelig problem. Se på denne posten "Trådløst marerit":

 

http://forum.barbara.no/index.php?showtopic=200427&hl=

 

Jeg har akkurat det samme problemet (router mister IP adressen). Mitt ADSL modem er en Zyxel Prestige 600 og har aldri hatt noen problemer med å koble maskinen direkte til modemet.

 

Min første SMC router kann ikke få IP adressen då firewall var på. Den eneste måte som jeg kunne fikse problemet var å deaktivere firewallen på routeren (i den første som jeg hadde). Andre routeren (samme model men Versjon 2) mister IP adresen akurat som du beskriver. Den også henger seg når jeg aktivere UPnP og prøve messenger.

 

Jeg har lært etter 8 moneder at SMC har veldig dårlig kvalitet. Jeg bytter nå alle disse SMC produktene (Wlan kort og router) for Asus eller 3Com.

Lenke til kommentar

Vær klar over at autosensing av hastighet (både mellom AP/Router og evt. annen router/modem) kan gi slike symptomer på droppet forbindelse.

Forsøk derfor å sette faste innstillinger for hastigheten.

For LAN siden, forsøk med fast 100Half duplex, dersom begge enheter støtter 100Mbit.

Det samme bør prøves for WLAN siden, altså låse hastigheten til 11Mbit evt 54Mbit e.l.

 

Årsaken er at autosensingen kan tvinge frem "reforhandling" av hastigheten med gjevne mellomrom, og noen steder vil dette skje i faste intervaller uavhengig av om begge enheter egentlig er fornøyd med gjeldende hastighet.

Lenke til kommentar

Hei. Jobber som Tech for Dell. Kjenner til problemet. Problemet ligger sansynligvis i ditt Intel Wlan kort TM 1300.

 

Prøv dette: Sett av power saving mode (disable) i enhetsbehandlingen (avansert). Og sett også power management av.

 

Kjøre ping [routeradresse] /t for å sjekke om pakketap.

Lenke til kommentar

Hei rornes

Ble bare litt usikker på hvem du svarte, men jeg antok at det var meg. Ditt forslag vil jeg prøve, men akkurat nå er accesspointet hos Komplett.no. Vi får se på hva de finner ut først. Ellers så har jeg en Fujitsu Siemens Lifebokkk E serien (7110) med innebygget Intersil WLAN kort.

Ditt forslag vil bli testet.

 

Hei Tanguero

Jeg trur sannelig du har rett, jeg trur sannelig på ditt forslag. For det jeg har oppdaget er at den ramler ned fra 11Mbit linje til 2Mbit linje og så ramle fullstendig av nett. Deretter restarter den. Som sagt tidligere så er jeg overbevist om at feilen ikke ligger i PC'en, men i accesspointet.

 

Hei Thorz

Jeg er enig at det i den senere tid har vært noe tull med SMC, men jeg uenig at dette merket er et dårlig produkt. Jeg har også ADSL modem Zyxel Prestige 600.

 

Men uansett mange gode forslag til å løse problemet. :thumbup:

 

Håper at dette ordner seg

Lenke til kommentar

På min skole bruker de trådløst nettverk. De bærbare maskinene vi fikk utdelt er jo selvfølgelig laget til slik at vi er priviligerte brukere og dermed kan vi så si ikke gjøre noe på maskinen. Men med litt triksing så ordnet jeg admin til min bruker =)

Men poenget er, at alle andre som ikke er admin på skolen har utrolig mye problemer med WLAN'et. De har kontakt med ruteren men ikke med nette. Jeg som er admin fixet dette problemet med å gå inn i et program som fulgte med nettverkskortet (D-Link Air plus), gikk inn på Cofigurations---> skiftet SSID til det aktuelle luftrommet. Disable't også strømsparing. Etter dette var ikke det noe mer problemer for meg. Bare for de alle andre elevene som missunner meg :p

 

Håper dette var til hjelp til noen.

Lenke til kommentar

Hadde samme problem, min acer med centrino wlan og d-link DI614+ ville ikke jobbe lenge sammen, byttet router samme problem, ringte Acer support og han sier, slå av strømsparing.

Gå inn på trådløs nettverk, egenskaper, konfigurer wlan, avansert, power controll. Flytt denne fra min til maks. Restart. Og mitt problem ser ut til å være løst. Rart ingen i databutikken nevnte dette da jeg byttet router.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...