Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trøbbel med wlan: Kobles fra internett hver 30sek


Anbefalte innlegg

Relevant utstyr:

Dell Inspirion 8600, centrino

SMC trådløs router, 22mbps

 

Mitt problem er at jeg i ny og ne blir koblet fra internett. Jeg

kobles ikke fra routeren, men fra nettet. Altså er jeg koblet til

routeren hele tiden, så slikt sett merker jeg ikke at jeg ikke er på

nettet. Derimot logges jeg av og på msn hele tiden. Jeg får nesten

ingen av de meldingene folk sender til meg. Hvis jeg prøver å laste

ned noe, stopper den alltid. Feks ved nedlastning av codec pakke stoppet

den på 38 prosent. Hastigheten, gjenværende tid m.m. står der, men

ingenting skjer. Jeg kan surfe rundt på nettet i vanlig toppfart, men

ca hvert 30 sekund tar det laaaaaang tid å loade en side, før jeg får

beskjed om at den ikke finner server (altså at jeg er koblet fra nettet).

Trykker jeg oppdater, kommer den ofte med en gang.

 

Hva er det som gjør at jeg kobles fra nettet hele tiden?

Hvis jeg også

mistet kontakten med routeren hadde jeg hatt litt mer ide om hva som

kan være galt, men nå står jeg helt blank.

(de 3 andre maskinene i nettverket fungerer glimrende, alle med smc

trådløst nettverkskort, med med pci og en med pcmcia)

 

Jeg har prøvd alt av alle mulige drivere, samt formatert noen ganger.

Problemet har vært der helt siden jeg kjøpte maskinen (november en gang)

 

Hjelp mottas med stor takk ;o)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Jeg var akkurat innpå for å legge inn en forespørsel om det samme som du spør om. Jeg regner med at det er instillingene på ruteren, men jeg vet ikke hva som må forandres, eller hva som er godt setup.. Jeg har adsl fra telenor, og hvis jeg kobler maskinen direkte til adslmodemet, så er ikke problemer der. Men når jeg går gjennom ruteren, opplever jeg de samme tingene. F.eks kan jeg ikke sende mail med vedlegg, eller det er problemer å sende filer, plus det som er skrevet.

 

Så det hadde vært veldig fint hvis noen kunne komme med en løsning på problemet..

 

mvh,

irritert routerbruker :(

Lenke til kommentar

Hei igjen.

 

Mitt problem tilsier seg ikke til tråløst, men til vanlig tilkobling.. jeg har akkurat nå hentet ned firmware oppdateringer fra hjemmesiden til routerleverandøren og håper det knekker problemene. Det knakk hvertfall problemet med eposten, fordi dett var en sak på hjemmesiden deres. (En egen firmvare oppdatering for bare norge, pga problemer med mail)

 

mvh,

mrflo

Lenke til kommentar
Tips: Ta av den IEEE-autentiserings-greia i Windows'en din!

Hva er det og hvordan gjør jeg det?

 

Mitt oppsett hjemme er:

 

NGT router (Netopica 3351) --> SMC Barracade Router 22mbps --> til maskinen.

 

Som sagt har jeg centrino oppsett, altså har jeg intels trådløse nettverkskort i maskinen. Mitt problem gjelder kun trådløst.

 

Hvilken router ligger trolig problemet i? NGT eller SMC?

Endret av It's me
Lenke til kommentar
Snakket med Dell, og fikk en derifra til å ringe meg opp. Han kunne sakene sine :yes:

 

Jeg var visst ikke den første med det problemet. Intel's driver til wlan-kortet i Centrino oppsett lager lett trøbbel med windows automatiske oppsett av trådløse nettverk. Gjorde følgende:

 

høyrelikke på min datamskin og velge "behandle" --> i venstre kolonne "tjeneste og programmer" --> "tjenester" --> (langt nede på siden) "Wireless Zero Configuration".

 

Der står det trolig automatisk. Velg "deaktivert". Dette ser ut til å ha fikset mitt problem :green::D:thumbup:

Beklager, dette hjalp ikke meg. :(

Lenke til kommentar
Tips: Ta av den IEEE-autentiserings-greia i Windows'en din!

Hva er det og hvordan gjør jeg det?

Eg har ikkje trådlaust NIC (nettverkskort) i maskina eg sit på no, men leit litt då...

På eigenskapar for det trådlause NIC'et finn du kanskje ein flik (fane/skiljefane/inndeling av vindauga) for trådlaust oppsett, der du kan setja ESSID, WEP, osb... Vidare har du kanskje ei fane til, der du kan ta vekk autentiseringa for IEEE 802.1x eller kva det no var...

 

Dette løyste problemet for meg ein gong!

 

Meld tilbake med status då!! :-)

Lenke til kommentar

Ser vel egentlig ett par ting som kan gjøres i slike tilfeller.

 

Først og fremst la oss ta en ping/packet loss sjekk ut mot internettet.

 

kjør command/cmd og skriv dette inn: ping -t 193.69.165.20

 

La den gå en god stund, og så sjekker du om du fikk noen som ikke svarte og ca antallet på de som ikke svarte.

 

Etterpå tar du en ping/packet loss test mot ruteren din.

 

kjør command/cmd og skriv dette inn: ping -t *ruterens ip*

 

Kjør det samme som du gjorde tidlgiere. Har du mistet noen packet?

 

Dette skal forklare akkurat hvor problemet ligger. Ruteren eller internettet. Prøv så de to siste firmware versjonene og se om det skjer noen forandringer.

 

Noen andre ting du kan prøve er å plassere dine trådløse enheter rett ved siden av hverandre eller fjerne den automatiske saken som kommer med windows og dens wireless. Dette programmet er ikke annet enn problemer og etter det så legger du in windows 2000 programmet som blir levert av leverandør.

Endret av pantrax
Lenke til kommentar
Tips: Ta av den IEEE-autentiserings-greia i Windows'en din!

Hva er det og hvordan gjør jeg det?

Eg har ikkje trådlaust NIC (nettverkskort) i maskina eg sit på no, men leit litt då...

..men no har eg:

 

Altså: Firmware og Internettrelaterte problem til side (**skubbe-skubbe**)

 

På min Windows XP Pro (Engelsk) har eg Intel PRO Wireless LAN 2100 3B Mini PCI og har hatt same type problem. På NIC'et sine eigenskapar er det tre delar:

 

General

Wireless Networks

Advanced

 

På Wireless Networks skal du altså ha ein "connection" under Preferred networks som er den du prøver å bruka. Velg Properties for denne. Sjå til at alt er rett (Når noko står feil, så blir det feil... enkelt og greit) med ESSID og oppsett av WEP.

 

Klikk deg no over til Authentication og fjern haka for Enable IEEE 802.1x authentication for this network.

 

OK, ok, ok, ok, ok... evt restart og tut og kjør!

Lenke til kommentar
Ser vel egentlig ett par ting som kan gjøres i slike tilfeller.

 

Først og fremst la oss ta en ping/packet loss sjekk ut mot internettet.

 

kjør command/cmd og skriv dette inn: ping -t 193.69.165.20

 

La den gå en god stund, og så sjekker du om du fikk noen som ikke svarte og ca antallet på de som ikke svarte.

 

Etterpå tar du en ping/packet loss test mot ruteren din.

 

kjør command/cmd og skriv dette inn: ping -t *ruterens ip*

 

Kjør det samme som du gjorde tidlgiere. Har du mistet noen packet?

 

Dette skal forklare akkurat hvor problemet ligger. Ruteren eller internettet. Prøv så de to siste firmware versjonene og se om det skjer noen forandringer.

 

Noen andre ting du kan prøve er å plassere dine trådløse enheter rett ved siden av hverandre eller fjerne den automatiske saken som kommer med windows og dens wireless. Dette programmet er ikke annet enn problemer og etter det så legger du in windows 2000 programmet som blir levert av leverandør.

Dette hørtes ut som en god ide, men nå er det slik at Komplett.no har allerede mottatt mitt aksesspunkt. Dette burde jeg ha testet ut tidligere.

 

pantrax du skrev dette:

 

Noen andre ting du kan prøve er å plassere dine trådløse enheter rett ved siden av hverandre eller fjerne den automatiske saken som kommer med windows og dens wireless. Dette programmet er ikke annet enn problemer og etter det så legger du in windows 2000 programmet som blir levert av leverandør.

 

Jeg forsto ikke hva du mente med det jeg har uthevet. Kan du prøve å forklare dette litt bedre for meg.

 

Takke for alle svar. :yes:

Lenke til kommentar

Hei, tenkte bare jeg ville dele med dere noe som var et stort problem her hos meg.

- Og løsningen på det.

 

Jeg har en Tundra 1555S Centrino laptop. Fungerer utmerket. Har bredbånd (telenor ADSL inn via en 3Com DSL gateway, ikke trådløs). Har bruk laptopen og min stasjonære (se profil) via trådfast nett lenge. ingen problemer.

 

Så kjøpte jeg en Dlink DI-514 trådløs router. (http://www.psdata.no/prodSearch.asp?IT=102728&urlAction=details )

Satte opp denne som et AP, bruker altså ikke routing-delen (WAN) på den.

Via de switchede portene var det ikke noe problem, alt fungerte.

MEN - det trådløse nettet var håpløst, mistet forbindelse hele tiden, nettet datt ut og kom inn igjen. Ingenting jeg gjorde fungerte.... Brukte først XP Pro's innebyggede zero-conf, men byttet til Intel PROset software, uten at det hjalp på dette problemet.

 

Trikset som gjorde en enorm forskjell, og som har gjort at forbindelsen er knallstabil?

Dette gjelder ant. bare centrino-laptops, men uansett: disable auto-strømsparingsfunksjonen på det trådløse kortet. Dette tror jeg du må ha PROset software for å gjøre, men den er langt å foretrekke uansett. Sett den til max ytelse. Så funket alt for meg iallefall :)

Det virker som om intels kort ikke skjønner helt dette....

 

Må legge til at jeg har brukt laptopen på et høgskole-WLAN en stund uten trøbbel i det hele tatt, så dette er et problem med Dlink'en og 2100-WLAN kortet til intel.

Vet ikke om det hjelper noen i denne tråden, men verdt et forsøk!

 

Fredrik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...