Gå til innhold

Strømforsyning til PIII-hovedkort


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg trenger en ny strømforsyning til mitt PIII-hovedkort. Først kjøpte jeg en Q-tec 400W da denne er kompatibel med PIII-hovedkort, men det viste seg at den ikke holdt mål. Tenkte på en Enermax eller Chieftec, men på de står det "Strømforsyning for P4/AMD CPUs". Noen som vet om disse også går på PIII-hovedkort? Må være på 350-400W. Evt. noen andre strømforsyninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det står "Strømforsyning for P4/AMD CPUs" så betyr det at de har gir mye strøm på 12V og har P4 og/eller AUX plugg. Altså at det har mer enn du trenger for PIII, så det er ikke noe problem.

PIII trenger mer strøm på 5V, men det burde ikke være noe problem for en 350-400W PSU.

Lenke til kommentar

Pentium 3 avgir maksimalt 13 - 34 Watt avhengig av modell, med de kjappeste Katmai-prosessorne på topp, og de tregeste Coppermine-prosessorne på bunn. På vanlig Windowsbruk er effektforbruket veldig lite. Min Pentium 3 blir ikke lunken en gang, og den kjører uten vifte.

 

Slik at hvis du har problemer med at spenningen synker under standardisert område, så har nok ikke det noe med CPU-en å gjøre.

 

Hvordan vet dere at det er 5-volten fra PSU som CPU belaster? Det går jo en haug med ledninger fra PSU til hovedkortet.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar!

 

 

Problemet er at maskinen stadig henger seg i 3D-spill (aldri i Windows). Har en del som trekker strøm, bl.a. 2x1GHz PIII, 2x WD Raptor 36.7 GB (raid 0), Radeon 9700, ++. Regna ut (vha. en nettside) at jeg trengte minimum 350W. Hvis jeg fjerner noen komponenter (f.eks. en av cpu'ene), henger ikke maskinen seg. Derfor tror jeg det er strømforsyningen som er for dårlig. Kan selvfølgelig være de andre komponentene. Tror ikke det da..

Men, det er altså ikke noe problem å kjøpe en Chieftec 420W strømforsyning? Den har de riktige kablene?

Lenke til kommentar
Takker for alle svar!

 

 

Problemet er at maskinen stadig henger seg i 3D-spill (aldri i Windows). Har en del som trekker strøm, bl.a. 2x1GHz PIII, 2x WD Raptor 36.7 GB (raid 0), Radeon 9700, ++. Regna ut (vha. en nettside) at jeg trengte minimum 350W. Hvis jeg fjerner noen komponenter (f.eks. en av cpu'ene), henger ikke maskinen seg. Derfor tror jeg det er strømforsyningen som er for dårlig. Kan selvfølgelig være de andre komponentene. Tror ikke det da..

Men, det er altså ikke noe problem å kjøpe en Chieftec 420W strømforsyning? Den har de riktige kablene?

Når jeg ser hva du har i boxen din så bør du ha minst en 350W kvalitetsPSU,

Lenke til kommentar

Har nå fått kjøpt meg en Chieftec 420W strømforsyning. Virker uten problemer i windows, men når jeg prøver et 3D-spill henger maskinen seg etter kort tid. F. eks. har jeg testet Colin McRae Rally 2 og 3 og noen ganger får jeg kjørt noen sekunder før den henger, mens andre ganger henger den i menyene. Setter jeg tilbake Q-tec strømforsyningen, virker det som det skal. Dette er med bare en cpu. Setter jeg inn begge cpu'ene, henger den med Q-tec'en Hva kan dette komme av? Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Jeg har et P6DGU fra Supermicro. Det er over 5 år gammelt.

Hei,

 

Ser hovedkortet er Slot-1 100Mhz FSB (viste ikke der fandtes 1Ghz Slot-1 prosessorer).

 

Først må du sjekke om processorerne er like (sammme model nr.)

Processsorene er vel 133Mhz FSB - men det sku ikke betyde noget om de bare kører 100 Mhz FSB.

 

Leste lidt i maunalen - ser ut til at der en masse jumpers du må kontrollere også.

 

Vet ikke om den Serial ATA controller har noget med sagen at gøre - men du kan prøve at flytte den lidt rundt på de forskellige PCI-slots. PCI slots deler IRQ med hverandre og AGP slotten.

 

Kører du WinXP eller 2K?

 

Jeg tror ikke det er stømforsyningen der kødder.

 

Hadde selv en Aopen 300w PSU i dette system:

 

2 x 1Ghz PIII PCPGA og ABIT VP6 mobo

4 x 256MB Apacer SDRAM CL2

GeForce3 TV in/out

1 x 40MB Maxtor (system)

3 x 120GB Maxtor

2 x 120 GB WD

Adaptech 29160n SCSI controller

3 x Atlas IV LVD 160 SCSI-diske

(+ 2 x 18GB IBM SCSI UW eksterne i eget kabinet og PSU)

Plestor 40x SCSI CD-rom

Yamaha 2100s SCSI CD-brenner

miroVideo DC30+ (analog video grabberkort m. lydkort)

Realtek 10/100 netverkkort

SB Live 5.1

3 x 80mm kraftige kabinett vifter (bråker helt jevligt)

og Windows 2K

 

Det kørte hammer stabilt med Aopen 300w PSU - skiftet bare PSU pga. den bråket enormt.

Købte en Q-tec 450w dual-fan PSU (har ikke hat problemer med den Q-tec ennå)

 

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar

Begge prosessorene er slot-1 100MHz. Må ha en terminator i den ene slotten når jeg ikke bruker den ene prosessoren. Hvordan sjekker jeg om det er samme modellnr? Kjører forøvrig Windows XP.

Jeg får ta en nærmere kikk i manualen og prøve og skifte litt rundt på PCI-kortene.

Grunnen til at jeg kjøpte en Q-tec 400W strømforsyning er at det står "A 300 watt power supply or greater is recomended to ensure normal system operation where a number of other internal devices is installed" på pakken til ATI Radeon 9700 kortet. Jeg hadde bare en 230W.

Mitt system:

2 x 1GHz Intel PIII slot-1 100MHz FSB

2 x 256 PC100 SDRAM

2 x 128 PC100 SDRAM

Supermicro P6DGU hovedkort med onboard SCSI

Sapphire ATI Radeon 9700

2 x WD Raptor 36.7 GB

1 x 40 GB WD IDE ATA

Tekram Serial ATA 150 PCI kontroller

Hercules SmartTV Stereo

PCI nettverkskort

Soundblaser PCI lydkort

UltraPlex 40max SCSI cdrom

Asus cdbrenner

 

Mange takk for svar!

Lenke til kommentar
Begge prosessorene er slot-1 100MHz. Må ha en terminator i den ene slotten når jeg ikke bruker den ene prosessoren. Hvordan sjekker jeg om det er samme modellnr? Kjører forøvrig Windows XP.

Jeg får ta en nærmere kikk i manualen og prøve og skifte litt rundt på PCI-kortene.

Hei,

 

Model nr. står i toppen (på den lange smalle side) av CPU på plastikken med meget lille skrift.

 

Ser såen ut på en 600Mhz SLOT 1:

 

600B/512/133/2.05V S1

99370262-0226 Malay

i XX '98 SL3JU

 

Har du købt CPU'erne samtidigt?

 

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...