Gå til innhold

Samsung 17" 172T -vs- Hyundai 17" Q17S

feed

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som topic sier, jeg ønsker andres meninger/erfaringer om hvilken lcd-skjerm av disse to vil være best til oppgaver innen multimedia som film, bilder, videoredigering og ikke minst spill.

Da jeg har hørt mest snakk om disse to skjermene valgte jeg å bare nevne disse i topic, men kom gjerne med andre lcd-skjermer som dere mener (og da ha begrunnelse) kan hevde seg mot disse. Helst i prisklassen 4000-6000,-

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, 172T er en konge skjerm, jeg vil si bedre enn q17s. 0 ghosting, sinnsykt bra bilde kvalitet, og utrolig bra gjenngivelse av svart :)

Skrevet

Q17S har en tendens til å virke "varmere" på en side, opp og nede.. Det blir liksom litt lysere enkelte plasser.. Så min naturlige intuisjon sier at Q17S ikke er det beste valget her.. *en liten tankevekker*

Skrevet (endret)

må bare si at jeg imponert over hvor mange som har prøvd begge de skjermene..

Legger til at q17s har blitt kåret som den beste spillskjermen i flere tester, og jeg tror faktisk den knuser 172t any day når det kommer til spill. Dette tørr jeg faktisk sette penger på selv om jeg ikke har prøvd 172t selv.

Uansett: jeg hadde ikke valgt noen av dem til min neste spillskjerm.

Endret av oivind_dahle
Skrevet

q17s er en av 6 skjermer som gikk til finale omgang når det gjelder spillskjermer hos meg, riktig nok vant den ikke og kom heller ikke på pallen, men når det gjelder spilling knuser den det meste.

Skrevet

jeg har testet 40 skjermer, hver i minst 12 timer ved hjelp av 8 personer. De er satt opp mot hverandre med videosplitter, både digital og analog. jeg baserer mine utalelser herfra, hva baserer du dine på?

;)

Skrevet (endret)
Nei, skal vi se.. Det bygges på mine øyne, "da vel".. Trenger ikke 16 øyne for å skille en god skjerm fra en mindre god en...

Må jo nevnes at sjangsen for at du har et veldig merkelig krav til skjermer er litt høyere enn vanlig hvis du er uenig med såpass mange andre som har testet skjermen (Som sagt har den jo vunnet flere tester i tillegg til at Øyvind her testet den for litt siden ;) )

Endret av Blib
Skrevet (endret)

Da er vi vel uenige..

Edit: Som sagt synes jeg Q17S virker lysere en plass og mørkere den andre, og i og med at andre skjermer jeg har sett virker jevnere, synes jeg ikke dette er den skjermen alle skal ha det til.. Finito!

Edit2: Kan jo legge til at jevnhet og til dels innsynsvinkel er noe jeg verdsetter.. Er jeg litt misfornøyd med min egen skjerm, da det kommer til innsv. btw..

Endret av Ingardj
Skrevet

Det som forundere meg er at ikkje det blir referert til kva skjermer som er blitt samanlikna med Q17S for ingardj sin del.

For mine auge er to av dei 18 augene som har vurdert 17" hjå dahle sist helg. Og etter antallet skjermer som blei testa kan nok ein konkludere med at der fantes det meste av 17" på markedet.

Så viss ingardj han nevne kva skjermar han synes prestere voldsom mykje bedre, så tar eg i mot det med takk.

mvh

JanEirik

Skrevet

vi snakker om skjermen til spilling ikke til alt annet. At baklysene er dårlige og er lys enkelte steder når du har alt sort har ingenting å si i spill. Der skjer forandringene så fort at skjermen ikke reagerer på dette.

Eller sikter du til spill som minesveiper og kabal?

Skrevet

Lg 1710B synes jeg virket hakket bedre, dog fikk ikke testet den mange timene (retur).

Det samme med Nec 1760NX

Eizo L557, renere, klarere...

Kan vi la mine meninger være mine, ok? Helhetinnstrykket er hva som gjør en god skjerm..

Skrevet (endret)

da vet jeg hgvor jeg har deg når du påstar at L557 er bedre enn q17s.

Kan da nevne at l557 er en av de skjermene som ghostet mest av samtlige skjermer i testen. Og den blir total slaktet av meg og mine når det gjelder spilling.

Tror du baserer dine utsagn på hva du leser til skjermtesteren på dinside jeg:)

edit: vi snakker fortsatt om til spill

Endret av oivind_dahle
Skrevet

Får nok bare sette meg ned i godstolen og vente litt til da. Var nylig innom ei lokal datasjappe hvor jeg bor og fikk se Q17S selv, var vel ikke akkuratt imponert over bilde og spesielt tekst da, men da med vanlig analog kabel. Kan tenkes at skarpheten på bilde og tekst forbedres ytterligere med dvi-kabel. Så lenge den holder et tilfredstillende nivå i applikasjoner/media og yter bra i spill skal jeg si meg fornøydd.

Det jeg også lurte på er hvor mye porto/frakt vil komme på ved bestilling av lcd-skjerm fra webshops. I lokalsjappa fikk jeg skjermen for 5000,- Dersom en skjerm koster 4500,- hos en webshop og i tillegg 400-500,- i porto er det nesten en selvfølge at jeg kjøper den lokalt.

Som mange andre venter jeg nok til den store testen her på forumet blir lagt ut :)

Skrevet

Ja heileitsinntrykket tel mykje det.

Men ein skjerm som drar dei " fine" fargane ut over heile skjermen blir ikkje mykje behageleg å sjå på i lengden.

Passer perfekt til word og slikt.

Men forsøke å sjå ein liten filmsnutt og skjermen griser heile bilde til er ikkje noko perfekt kjøp. Og ein sitt vel ikkje alltid med word når pcen er på?

mvh

JanEirik

Skrevet

feed

forskjellen mellom analog og DVI er ganske stor for dei fleste skjermar.

(kan forstå ingardj sin kritikk viss han brukte analog kabel)

Å bruke analog viss ein har muligheit for DVI er det samme som å sette inn wolksvagen boble motor inn i ein Farrari F50 (satt litt på spissen).

mvh

JanEirik

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...