Gå til innhold

Linking av forsterkere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Svaret er ja.... men om det er noe særlig lønnsomt er noe annet. Har du Sub utgang på forsterkeren, kobler du bare den til bilforsterkeren. Så må du ha en strømforsyning til Bil-forst. din, det billigste da er å bruke et bilbatteri, MEN da må du selfølgelig også ha lader.. jo større lader, jo fortere lader du opp batteriet ditt. Du kan selfølgelig kjøpe en kraftig 230v til 12v adapter, men prisen er deretter. Har en 4amp. og den koster 600kr og er ALT for liten.

Du må også huske på at hvis du har vanlig syre-batteri, så avgir det svovel, og bør IKKE stå inne hvis du er glad i helsa. Også må du ha delefilter, enten på bilstereo-forsterkeren (elektronisk), eller bare en spole som deler på 80-100hz.

Min anbefaling til deg, er at du enten kjøper en sub m/innebygget forst. eller en vanlig 230v effektforsterker og setter en spole mellom bass-elementet og forsterkeren. Sjekk http://www.qxl.no, mange som skal selge brukt der, og der kan du by....

 

Håper dette kan være til noe hjelp.... Lykke til!

Lenke til kommentar

En slik omformer som jeg mistenker at du tenker på, kan ikke brukes. Grunnen er at bilstereoforsterkere går på 12V, som er en relativt lav spenning, og det må kompanseres av et høyt strømforbruk. Altså bil-forst. trekker alt for mye strøm til at en vanlig omformer kan brukes.

Lenke til kommentar

Blir ikke regnestykket slik?:

 

I=700w / 12v

 

=58A

 

Høres mye ut men dette blir jo på MAX load så er vel ikke helt på trynet tror jeg...?

 

Hvis disse 700w er litt "lekewatt" samtidig blir det jo mindre.

 

Off.. Lenge siden elektro...

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Akke på 2002-03-12 17:21 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-12 17:16, Akke skrev:

Blir ikke regnestykket slik?:


I=700w / 12v


=58A


Høres mye ut men dette blir jo på MAX load så er vel ikke helt på trynet tror jeg...?


Hvis disse 700w er litt "lekewatt" samtidig blir det jo mindre.


Off.. Lenge siden elektro...




<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Akke på 2002-03-12 17:21 ]</font>


 

Blir riktig det ja. Altså en forsterker som gir 700w krever et 60ah batteri for å klare å spille en time før det blir tomt. Så må du lade... Så noe snakk om dynamo her...Skal dynamo brukes, så må jo batteriet lades opp av en bil med motoren i gang, hvis ikke du "tilfeldigvis" har en motor som står å går på rommet ditt.... :wink: Uansett, veldig tungvint. Har selv regnet på dette regnestykket, da jeg var dum nok til å kjøpe meg en hi-fonics forsterker til 10000,- FØR jeg fikk bil... men selv med så dyr forsterker blir det litt for dyr løsning.

 

Velger du alikevel å bruke 12V-forsterkeren inne, aå anbefaler jeg å kjøpe et OPTIMA batteri, disse inneholder gele i steden for svovel-syre, og kan trygt stå inne. Kjøp deretter en kondensator, holder med en 0,5 F. Så trenger du en lader, kjøp en av litt størrelse, 6-8ah....

 

Prisen på OPTIMA-batteriet er mellom 1500-2000,- , kondensatoren får du faktisk av helt grei kvalitet på Biltema (!) til 5-600,- Og laderen er jeg litt mer usikker på (lenge siden jeg jobbet i Rekvisita-butikk), men tror du får noen ganske greie på Torshov til en ca.500,-

Til den summen er du oppe i en ganske grei aktiv sub.

 

Håper dette var til litt hjelp.....

Lenke til kommentar

Sorry, men det der høres ut som et dødfødt prosjekt!

 

1. Blybatterier har høy indre motstand det fører til at spenningen synker når belastningen øker. Det vil si: Et bilbatteri på 12V holder knapt 12V ved 50-60 Amp utladestrøm.--> Lav spenning til forsterker.

 

2. Spenningen på blybatterier synker når det blir utladet. Altså: Spenningen er bra til å begynne med, men når det belastes synker og synker spenningen gradvis mot null (faller raskest på slutten)---> Lav spenning til forsterker.

 

3. Et 60Ah blybatteri lades ikke helt opp på 15 timer med en 4 Amp lader ettersom ladestrømmen synker gradvis mot null når batterispenningen stiger.

(blybatteri SKAL lades med konstant spenning og synkende strøm)----> lang ladetid.

 

4. Hyppig tømming/opplading av et bilbatteri fører til at det blir ødelagt.

 

Optima batteriene som ble nevnt er noe bedre en vanlig batterier på punktene over, men det er fortsatt blybatterier. Store kondensatorer hjelper også, men....

 

Til "prosjektet" ditt vil jeg si at det bare er Ni-Cad batterier som er noenlunde brukbart ettersom de ikke har problemene nevnt over, men disse er lite tilgjengelige i store størrelser og kan være direkte farlige p.g.a varmgang (uforsiktig bruk kan gi temperaturer på flere hundre grader)

 

I det hele tatt.... batterier uten konstant lading som i en bil bør du glemme.

 

Men....hvis du har råd til å kjøpe en bilforsterker som gir 700Watt RMS, bør du ha råd til å kjøpe deg en aktiv sub eller en forsterker til 230Volt også....

 

 

:smile: Hilsen :smile: opptimisten :smile: :smile: Tor :smile:

 

PS! Hva F... skal du med sub? Det blir jo ikke bra lyd av sånt!!!

 

 

[ Denne Melding var redigert av: kongkrone på 2002-03-13 01:42 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-13 23:33, rexs skrev:

Hvist en forsterker er 5*90w, vil de si att den yter 90w på alle utganger? det er en sourund forsterker.


 

Skal gjøre det ja... Men watt er jo så mangt og måles på så mange forkjellige måter. En klasse A forterker på 15W kan knuse en vanlig forsterker på 60W.

Lenke til kommentar

mld til Akke....

 

En klasse A forsterker trenger nødvendigvis ikke å banke en 60watter...

Klasse A betyr bare at du ikke får forvrenging over transistorene i lydveien når sinusen i et signal kommer mellom +0,7V og -0,7V.

Dette gjøres ved at det kjøres en konstant vilestrøm gjennom transistoren..

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-18 14:42, w-maker skrev:

mld til Akke....


En klasse A forsterker trenger nødvendigvis ikke å banke en 60watter...

Klasse A betyr bare at du ikke får forvrenging over transistorene i lydveien når sinusen i et signal kommer mellom +0,7V og -0,7V.

Dette gjøres ved at det kjøres en konstant vilestrøm gjennom transistoren..


 

Jepp, lagde en når jeg gikk på serviceelektronikk :wink:

Varme er jo problemet med klasse A da den konstante hvilestrømmen utvikler ENDEL :smile: Dengang brukte jeg kun alu kjøleribber. (som var hele kabinettet)

 

Hmmm... Tenk alle kjøleløsninger man kunne bygget idag med allt CPU utstyr...

 

Skrev KAN knuse en 60watter forresten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...