Gå til innhold

Slippe Skatt, moms


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge siklet etter P900! Har hengt opp bilde av den over senga mi, og spikket og spart, og syns selv at det er overkill å bruke nesten 7k for en mobil, men skal ha den for det.

 

I dag kom kompisen min og sa;

 

Jeg bestillte P900 i dag for 3 000! Han kjøpte igjennom bedrifta (AS) til faren, og slapp skatt og moms som utgjorde mer enn 50%.

 

Hvordan er dette mulig?? Får alle som har bedrift denne muligheten? Har det noe å si hvilke selskap det er også? AS (aksjeselskap), ANS (ansvarleg selskap), Eineeigerforetak?

 

Noen som har peiling???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fult mulig å spare moms ved å kjøpe ting via sitt eget selskap. Har selv puslet med denne ideen. Du kan opprette AS, men det koster flere titusen, så enkeltmasforetak er det beste.

Da kan du handle alt på firmaet, datautstyr, epler, møbler, (leilighet!), snowboardutstyr osv. I tillegg kan du få en deal med venner, at de kjøper ting i ditt firma sitt navn, og at du får f.eks 10 % av momsen de sparer.

 

Men vær klar over at dette er gråsone, og det krever at du har satt de inn i regnskapsloven, og du må føre regnskap og bokhold, eventuelt ha en ekstern revisor. Får se om jeg starter EMF (enkeltmannsforetak) når flytter ut og får egen husholdning.

 

Glemte det med avgifter. Har ikke satt meg helt inn i dette, men det er mye du kan trekke fra på avgifter osv, f.eks i forhold til bil. Hvis du f.eks kjører 15000 km i året og alt er i "jobbsammenheng/i firma", så kan du trekke fra en god posjon etter statens satser for kjøregodgjørelse.

Endret av FiskePinna
Lenke til kommentar

Lykke til folkens! Delingsmodeller er enda oppe og går og har dere lyst til å sette dere inn i den, så be my guest! Den er stor, uoversiktlig, og inneholder et mylder med regler og paragrafer som skal følges til enhver tid. Men kan man smutthullene ut og inn og vet hvor man kan spare inn penger så trenger det ikke å være så dumt når man er selvstendig næringsdrivende. Men husk på at det er også ting som blir dyrer og vanskeligere når man oppretter egne bedrifter/foretak!

Lenke til kommentar
Men vær klar over at dette er gråsone.

Dette er ikke en gråsone, det er ulovlig. Moms fradraget som bedrifter får gjelder ikke personlige effekter, og mange mindre bedrifter har fått seg en smell på dette når revisor har gått igjennom regnskapet og raportert til skattekontoret.

 

Det ser ut til å herske en generell formening om at de som jobber på skattekontorene o.l. er idioter, da man bare kan si; "Men sønnen min gjør litt små arbeid for bedriften min, så lønningen for dette er mobilregningen" etc... Alle vet hvor tvilsomt dette er, og tro meg, de som jobber med dette har hørt alle unnskyldningene. Mitt råd: Følg loven, kjøp som den vanlige forbrukeren du er.

Lenke til kommentar

Tro meg, det går fint å gjøre det lovlig.

 

En PC: Denne bruker du da selvsagt til å skrive kundebrev og holde orden på fakturaer ol. = ET redskap du kan trekke fra momsen på.

 

En mobil: Denne bruker du da for å holde kontakten med dine kunder, og den er derfor noe du trenger: Et redskap du kan trekke fra momsen på.

 

En leilighet/hus: Her har du et kontor og et møterom du bruker i forbindelse med arbeidet din bedrift utfører. = Et redskap/nødvendig utstyr= bort med moms.

 

Et snowboard: Mer tvilsomt... Men du kan i prinsippet si at du bruker det for å promotere ditt selskap(forutsatt et klistremerke med navnet på selskapet), og dermed er det mulig å trekke fra momsen.

 

Møbler, sofa, spisebord etc. Dette bruker du da i arbeidet da du f.eks. tar mewd forettningsforbindelser hjem. = momsfritak.

 

Slik kan det tolkes, og det er lovlig som bare det. Foreløpig.

Lenke til kommentar

husk at det er et ord som heter gjennomskjæring som skattemyndighetene tyr til når det gjelder snusk og fanteri. så det er ikke så veldig lett å slippe unna med dette..

dessuten skal det leveres inn årsregnskap/rapporter med vider som skal godkjennes av revisorer og sånt.. så lykke til.. så jeg tror vinninga veldig fort forsvinner i spinninga når det gjelder sånt..

Endret av Ktulu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...