Gå til innhold

Hvorfor bruker folk xp og linux?


Anbefalte innlegg

Quote:


On 2002-03-11 22:23, Dj_Offset skrev:


Nei, nei, nei, nei, nei.

- Nå snur du ting på hodet!! (småirritert)


I Unix har du _ett_ filtre med rota "/".

Alt ligger der med sub directories.


I windows har du _mange_ filtrær med mange røtter.

Dvs du har C: med rota (med subdirs på nøyaktig samme måte).

- I tillegg til at du har A:, (B:?), D: etc...

Er litt av et opplegg å holde styr på!




Linux = tre

Windows = skog


Hva er lettest å finne frem i?




 

Hmm, det kan jo også diskuteres, det er lettere å finne en mutter viss den ligger i enn egen eske og ikke sammen med masse skruer og spiker,

Det er ganske lett at A: = diskett C= harddisk (med windows) og foreks D: =spillpartisjon E: cdrom F: brenner. Det pleier ikke være vanskelig, mens i linux ligger alt under /, jeg liker best linux men windows HAR faktisk en bra organisering :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windows er bedre brukervenligt. linux er for mye text basert, gidde!! du må jo bruke emulator for å spille eller holde på med programmer med linux, windows trenger ikke linux prgrammer for å bruke d, windows har de fra før av. SÅ de SÅ!!

Og viss du ska fikse linux så må du være mega geek, XeLix har vel holdt på med linux i mangen år, GEEEEK!! På norsk NERD!!

Lenke til kommentar

Hadde en diskusjon med en kamerat her forleden, angående hvem som var værst av Windows eller Linuxbrukere! Han påstod at folk som er tilhengere av Linux hadde mye mer usaklige kommentarer i diskusjonsfora ute på nettet, i forhold til folk som er tilhengere av Windows. Det gikk så langt at han påstod at Linuxbrukere er "fascister", men når jeg leser denne tråden her begynner jeg å lure på om ikke Windows tilhengerne er værst alikevell (jeg begynnte nesten å tru på'n).

 

Sender en link til kameraten min i dag, jeg

 

HVORFOR kan ikke Windowstilhengere som HATER Linux lære seg litt om hva de prater om først, FØR de uttaler seg om noe?? Og så MÅ linuxhaterne huske på det at folk som sitter med en Linuxbox, som regel har ROTA litt med Windows før (hvem har ikke det?)

 

Dette har blitt enda en TEIT tråd!!

 

Ta dere en tur ut, det er fint vær i dag!!:-)

 

runmad

Lenke til kommentar

WinXP:

kjører XP fordi jeg synses LINux har et klønete grensesnitt. Større utvalg av spill og programmer.

 

Formatere disk: hva er problemet?

 

Greit nok at XP plass men det gjør meg ingenting

HD størrelsen vokser jo paralellelt så OS'et tar ikke

større prosentandel av HD nå enn før.

Lenke til kommentar

>On 2002-03-11 22:18, SuperFly skrev:

>Ok.. here goes:

>

>Ælig talt dere, hvor legne gidder du å bruke på >installere OS, linux tar evigheter hvis alt skal >konfes. I tilleg tar det sinsvakt med plass

>(redhat) hvis du vil ha med litt stasj. Greit hvis >du kun skal ha en webserver, men til vanlig bruk >duger ikke linux, og til dere som synes linux er >mer stabilt har jeg bare en ting å si; Det kommer >FINT an på hva dere mener det.

 

JEg bruker begge deler, og det tar ikke lang tid å installerte Linux, eller å konfe det. Hvem har sagt at du trenger kun å installere RH? Windows så har du kun et valg, linux/unix har du masse valg.

 

>Er ikke så vanskelig å få linux stabilt hvis det >eneste en kjører er en webserver og ftp server. Og >ingen desktop aplikasjoner (bildebehandling, spill, >office verktøy.....)

 

Har du mye erfaringewr med Linux? Det virker som om at du kun har brukt det i 2 uker eller noe slikt.

Dessuten så ønsker jeg å peke på det at det er ikke Linux som er ustabilt, det er rå stabilt. Jeg vil nå heller påstå at det er X-windows som er en tanke ustabilt, men igjen. Det er ikke mer ustabilt en Windows

 

>Mine erfaringer er at linux som arbeidstasjon >SUGER, det er ekstremt ustabilt.

 

Tja, jeg syntes Windows suger like mye jeg.

 

Men når det kommer til slutten, så syntes jeg det er litt tåpelig å diskutere Windows vs Linux.

Jeg bruker begge deler, grunnen til at jeg bruker Windows er at de programmene jeg bruker ikke finnes til Linux, jada jeg har jo muligheten til å bruke andre lignende programmer, men når det programmet jeg bruker koster 199$ så gidder jeg ikke å finnene andre programmer.

 

Jeg liker veldig godt til å bruke linux til programmering, når jeg for tid (still a newbie), pluss at jeg bruker det til litt PostgreSQL og database.

 

alt etter hva man bruker OS`et til...

 

Frankey

Kr.sand

Lenke til kommentar

Vel. Jeg har nå kjørt Windows XP en god stund. Dualbooter med Win98. Hadde tidligere Mandrake 8.1. Men jeg må si; for en newbie er selv Mandrake ganske/veldig vanskelig å sette seg inn i. Hvordan opdaterer man drivere? Hvordan emulerer man windows= osv.. Ingenting av dette kommer naturlig. Hvis man har kjørt windows en god stund (som jeg har) vil man nok holde seg til det. Og jeg må si meg KJEMPE fornøyd med XP. Det ER veldig stabilt (Ja, faktisk!!), men det kan ha noe med mitt systemopsett å gjøre. Windows XP kjører også de aller fleste spill (ikke alle, derfor kjører jeg og win98). Dessverre er støtten for DOS-spill og programmer ALT for dårlig i XP.

 

Det var alt jeg hadde å si.

 

Linux= Too hard to learn!

Windows98= Har fått det passe stabilt nå, 2 år etter.

WindowsXP= Kjempestabilt og kjører det meste av spillene og programmene. Dårlig DOS-støtte.

Lenke til kommentar

Jeg må svare på en påstand her.

 

TiaZZz eller no sa:

 

"Og hvis f.eks. StarOffice er ustabilt så er det Linux' feil? Jaha. Jeg har som sagt ingen problemer. Tryner X så restarter jeg den. Maskinen går ikke ned. Du må vite hva du prater om."

 

Og her sier jeg:

 

Og hvis foreksempel RTCW/ThemePark/Shogun Total War/Gangsters/SiSoft Sandra er ustabilt så er det Windows' feil? Jaha. Jeg har som sagt ingen problemer. Tryner et program så lukker jeg det og starter det på nytt (uten reboot av hele maskina). Du må vite hva vi "XP" brukere prater om også.

 

Som regel henger programmer fordi de er dårlig laget av produsent/utvikler og det er IKKE Microsofts feil. Jeg hadde et spill en gang som klikket i Win98 (ulovlig operasjon) hver gang jeg klikket med høyre musetast. Det kaller jeg et "buggy" spill. Jeg gadd ikke sende et brev til Microsoft og klage på at de ikke får et "buggy" spill til å kjøre, tross alt.

 

Hehe..

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-13 18:17, Magic- skrev:

Jeg må svare på en påstand her.


TiaZZz eller no sa:


"Og hvis f.eks. StarOffice er ustabilt så er det Linux' feil? Jaha. Jeg har som sagt ingen problemer. Tryner X så restarter jeg den. Maskinen går ikke ned. Du må vite hva du prater om."


Og her sier jeg:


Og hvis foreksempel RTCW/ThemePark/Shogun Total War/Gangsters/SiSoft Sandra er ustabilt så er det Windows' feil? Jaha. Jeg har som sagt ingen problemer. Tryner et program så lukker jeg det og starter det på nytt (uten reboot av hele maskina). Du må vite hva vi "XP" brukere prater om også.


 

Har jeg påstått noe annet? Tror ikke det. Kan ikke huske å ha slengt dritt om XP.

 

Quote:


Som regel henger programmer fordi de er dårlig laget av produsent/utvikler og det er IKKE Microsofts feil. Jeg hadde et spill en gang som klikket i Win98 (ulovlig operasjon) hver gang jeg klikket med høyre musetast. Det kaller jeg et "buggy" spill. Jeg gadd ikke sende et brev til Microsoft og klage på at de ikke får et "buggy" spill til å kjøre, tross alt.


Hehe..


 

Enig. Jeg har ikke klaget på at det finnes dårlige programmer. Jeg har klaget på at folk som slenger dritt som f.eks. "Linux suger" gjerne har samme problem som spillet ditt i Win98.

 

Et annet spørsmål er hvorfor det diskuteres Wintendo her...

Lenke til kommentar
Gjest mafister

Heisann.

 

Vel, jeg har 2 maskiner.

maskin 1: kjører redhat, og wintendo '98

maskin 2: kjører slackware.

 

Etter min mening er linux best. Jeg beholder bare wintendo for å spille litt spill i blandt. Det som hadde jeg hadde synes vært tøft er om litt comerz firmaer som Adobe og Macromedia hadde laget Posix versjoner av programmene sine. Hvem vet kanskje de til og med gjør det en gang.

 

Jeg synes linux er et bra os fordi:

- Det gir deg muligheten til å lære noe om maskinen og ikke bare os'et

- Det er OpenSource og Gratis!!

- Det er sinnsykt stabilt.

- Det er morsomt å knote litt (dvs det er morsomt å lære), ikke bare trykke på fine knapper i wintendo. +++++++

 

Sikkert mye jeg har glemt å ta med men, nå har jeg ikke så mye tid på skrive dette inlegget!

 

Jeg bruker Windows 98 fordi:

- Det er mange kule spill.

- Det er lett

- Det er morsomt å se hva slags blå skjerm jeg får neste gang.

 

Vel, linux er kommet, og det er kommet for å bli. Mange tror at linux er en stor skummel pingvin som knuser pc'en din, hvis du gjør noe galt. Det er ikke det. Det er bare litt anerledes enn hva folk flest er vant til. Det krever litt av brukeren men, det er vel litt av poenget. Linux er for nerder, geek ol.

 

Hva er det som er så skummelt med å være "data-nerd" ?! Jeg tar dette heller som et komplemang (sikkert skrive feil i det ordet ja). Hvis noen sier at jeg er nerd føler jeg meg stolt av meg selv. Da ordet nerd og geek blir pleier å bety: en person med ekstremt høyt kunnskaps nivå, innenfor et område eller fler.

 

Nei nå blei detta mye lengere en jeg hadde tenkt så nå gidder jeg ikke å skrive mer.

 

Bli en NERD og bli stolt av det!!!

Lenke til kommentar
Gjest mafister

Heisann.

 

Vel, jeg har 2 maskiner.

maskin 1: kjører redhat, og wintendo '98

maskin 2: kjører slackware.

 

Etter min mening er linux best. Jeg beholder bare wintendo for å spille litt spill i blandt. Det som hadde jeg hadde synes vært tøft er om litt comerz firmaer som Adobe og Macromedia hadde laget Posix versjoner av programmene sine. Hvem vet kanskje de til og med gjør det en gang.

 

Jeg synes linux er et bra os fordi:

- Det gir deg muligheten til å lære noe om maskinen og ikke bare os'et

- Det er OpenSource og Gratis!!

- Det er sinnsykt stabilt.

- Det er morsomt å knote litt (dvs det er morsomt å lære), ikke bare trykke på fine knapper i wintendo. +++++++

 

Sikkert mye jeg har glemt å ta med men, nå har jeg ikke så mye tid på skrive dette inlegget!

 

Jeg bruker Windows 98 fordi:

- Det er mange kule spill.

- Det er lett

- Det er morsomt å se hva slags blå skjerm jeg får neste gang.

 

Vel, linux er kommet, og det er kommet for å bli. Mange tror at linux er en stor skummel pingvin som knuser pc'en din, hvis du gjør noe galt. Det er ikke det. Det er bare litt anerledes enn hva folk flest er vant til. Det krever litt av brukeren men, det er vel litt av poenget. Linux er for nerder, geek ol.

 

Hva er det som er så skummelt med å være "data-nerd" ?! Jeg tar dette heller som et komplemang (sikkert skrive feil i det ordet ja). Hvis noen sier at jeg er nerd føler jeg meg stolt av meg selv. Da ordet nerd og geek blir pleier å bety: en person med ekstremt høyt kunnskaps nivå, innenfor et område eller fler.

 

Nei nå blei detta mye lengere en jeg hadde tenkt så nå gidder jeg ikke å skrive mer.

 

Bli en NERD og bli stolt av det!!!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-13 18:17, Magic- skrev:


Og hvis foreksempel RTCW/ThemePark/Shogun Total War/Gangsters/SiSoft Sandra er ustabilt så er det Windows' feil? Jaha.



 

Dersom OS'et tryner pga at et program som tryner er OS'et CRAP!

Som du sier gjør ikke XP det, og det skulle da bare mangle...

Lenke til kommentar

Eg kan ikkje nok om *nix til å avgjere kva som er best, men her er mine grunnar for å bruke(prøve å konvertere til) Linux:

Ideologi - ideen om OSS tiltalar meg (i motsetning til å prøve å kapre og halde på kundar ved innelåsing). Dessutan vil eg gjere mitt for å bli kvitt .doc og .xls-marerittet som dumpar ned i eposten min stadig vekk.

 

Tryggleik - med stadig meir komplekse system så trur eg OSS er nødvendig, slik at tredjepart kan etterprøve/undersøke kva som *eigentleg* skjer.

 

Pris - eg har fram til no basert meg på kopiert Windows/programvare. Men studentlivet er snart over, og når det er slutt føler eg at det er umoralsk/barnsleg å stjele programvare. Eg dissar ikkje nødvendigvis folk som gjer det(les: unge/studentar med vanskeleg økonomisk situasjon som ønskjer å lære seg ting for å stille sterkare for framtida), men for min del er det på tide å bli litt vaksnare og ta litt ansvar.

Slik sett vil eg heller bruke pengar på maskinvare, og dermed er billeg/gratis software midt i blinken.

 

Bruksområde - eg har tidlegare vore ein talsmann for at det er best med spel på PC, og har satsa på å gjere PC-en min til ei komplett pakke (GF3, tv-kort osb.). Etter å tenkt litt over saka i det siste har eg komme til konklusjonen at det(for min del) kostar for mykje tid og pengar å få PC-en til å fungere optimalt for dei forskjellige bruksområda. Derfor kjem eg på litt sikt til å skaffe meg ein ellar annan konsoll for speling, og heller bruke PC-en til meir spesialiserte ting. Dermed fell behovet for Windows heilt vekk for min del. Linux kan oppfylle mine krav. Grunna simulering og slikt kjem eg framleis til å ha bra prosessorkraft, men 3D-karusellen hoppar eg av(sjølv om det har vore interessant).

 

Eigennytte - ved å lære seg fleire system, og vere (relativt) tidleg ute med å sette meg inn i det som eg trur blir framtidas viktigaste OS/system, vil eg ha ein fordel på arbeidsmarknaden.

Det kjennes dessutan godt å vite ting, dessutan blir du meir oppmerksam på kva du ikkje kan, og kan plassere innsatsen der det er mest påkrevd.

Lenke til kommentar

har prøvd Mandrake på maskinen min en 3 - 4 ganger (dvs antall installasjoner). To gode grunner til at jeg gikk tilbake var at jeg ALDRI fant de andre jeg har på LAN, selv om jeg prøvde SAMBA opp og ned i mente. Dessuten fant jeg aldri en antialiasing funksjon for fonter (slik man automatisk har i ei PDF-fil). Og siden jeg surfer mye, blir jeg sliten av taggete bokstaver.

 

Men jeg har nå installert Smoothwall på serveren. Fungerer perfekt! Har ikke boota den på 3 måneder nå, og det er tross alt snakk om en gammal 133 Mhz-boks. Så linux til sitt bruk for meg.

 

_________________

T-bird 1000 Mhz (200 Mhz BUS)

Asus A7V133-VM

128MB SDRAM

Abit Siluro Gf3 Ti200

Hitachi GD-2500 DVD

80GB Western Digital Caviar

6BG Quantum

 

[ Denne Melding var redigert av: Hoppesagåsa på 2002-03-13 20:01 ]

Lenke til kommentar

Linux og XP kjører jeg.

Skjønner egentlig ikke hvorfor folk hele tiden skal være så fiendtlige mot ting de ikke aner noe om eller ikke har prøvd engang.

Linux er stabilt, det er derimot X som kan kjøre seg i en stampe men det varier veldig mye fra Window manager til window manager. Det har også noe med hvilken X11 (eller var d xf86?)

 

Skriver fra Slackware 8.0 med nyeste kernel 2.4.18 og XMMS som spiller musikk fra en XP NTFS partisjon på en IBM 75GXP (som kommer til å kollapse en gang neste uke hvis man hører på lydene, har skjedd før vil skje igjen. Heldigvis kjører Slackware på min gamle Seagate et eller annet 17GB HD.

 

 

Både XP og linux er kjekt, men linux er mye snillere mot meg, man har man pages som er lett tilgjengelig hvis man lurer på noe, det er 30 tonn med dokumentasjon og Slackware kommer med den offisielle Slackware håndboken i HTML.

 

Noe er det så klart å utsette på linux, men hvor mange av de som lager windows sitter på IRC for å hjelpe folk med problemer med distrubisjonen?

 

Jeg vil på en måte faktisk si at Linux folk vanligvis er mye greiere og villig til å hjelpe andre med deres problemer enn win(douhs) folk.....

 

ooops, times out.

My Slackware needs nursing :smile:

 

_________

Tresprit

Lenke til kommentar

Hmmm... jeg må jo først få si at i denne debattomgangen var det en del konstruktive innlegg, i forhold til den vanlige fachismen som florerer.

 

Er det så vanskelig for noen å forstå at Pc'n er verktøy for de fleste, og hva bruker man verktøy til? Jo, man trenger det for å få jobben gjort. Jeg kan sitte og grine meg til søvn hver kveld over hvor slem Bill gates er, og hvor dårlig W(fyll inn) er. Men det hjelper overhodet ikke, når programmene jeg er avhengig av, ikke eksisterer for Linux(Windows er "standard", i henhold til hvor mange brukere det er.. selv om man ikke skulle like det). Ikke har de jeg "kommuniserer" med Linux, og da blir det j***** vanskelig. Ikke er alternativene(SW) for Linux gode nok etter min erfaring.

 

Men jeg ønsker stor fremgang for Linux(egentlig all konkurranse), eftersom "verdensherredømme" og monopol(MS) smaker dårlig i min munn. Kanskje Linux blir matnyttig en gang i fremtiden. Inntil den tid så blir Linux en experiment-greie for de fleste, og man sitte å kose seg med god sikkerhet, og mange valgmuligheter, når man stusler på litt i heimen. For hva er vitsen med dualboot?

 

For de som mener jeg ikke har vært spesifikk nok, i henhold til hvilket OS og programvare jeg bruker, så var ikke det meningen denne gangen. Lykke til!! :smile:

Lenke til kommentar

Hjelpe meg.

 

Hva i all verden ska man med Linux.? Ok det er stabilt, ja det er XP også.

 

Jada det er mindre virus. Men hvem gidder å lage virus til Linux når det er så få brukere?

 

Og kanskje det er bedre som server, men kjører du kun web og ftp på windows så krasjer ikke den heller. Den vanlige bruker skal jobbe med maskinen og ikke sitte og se på X-eyes som omtrent er det eneste Windows mangler fra Linux.

 

Linux diggere/anti Windows folk har ingen meninger selv, de har bare den meningen fordi de vil bli oppfattet som om de har peiling på data da de har hørt en gang at Linux var bedre en Win98 fra en nerd, og for da ikke virke amatør så må de si det samme. De fleste har ikke engang prøvd Windows XP.

 

Kjører selv multiboot med Win xp og mandrake men jeg bruker ikke linux da rett og slett at hvis jeg skal gjøre noe fornuftig med maskinen (bortsett fra og kompilere linux kjerner) så gjør windows det mye bedre. Ok det finnes en del greie Office klienter for Linux men MS office er uansett bedre. Og utviklingsverktøy for c++ og java er faktisk bedre for Windows. Og når man i tillegg har mye bedre utvalg av underholdning så er valget lett. Og når det gjelder brukervennlighet så skjønner jeg godt hva som skremmer folk vekk fra Linux. Har noen prøvd og lagre å komme ut av VI? Man må jo pinadø ha en lang huskelapp bare for å bruke en teksteditor. Linux er hjernedødt.

 

Går selv på datainglinje og treffer til stadighet på folk som skryter av Linux og hakker ned på Windows uten i det hele tatt og ha prøvd windows xp. De sier at det er ustabilt og usikkert. Tja den eneste PC på studentlabben som er hacket i løpet av siste år kjørte Linux så jeg vet ikke jeg altså.

 

Tar det nu som et godt tegn at en av klassens største Linux fan har begynt å bruke Win XP så det er håp for dere også. En dag vil dere nok også se lyset.

 

En ting er sikkert. Neste gang jeg formaterer så forsvinner Pingvinen.

 

 

Pingvin Killer

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...