Gå til innhold

Hvorfor bruker folk xp og linux?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-03-13 21:09, peakman skrev:

Hjelpe meg.


Hva i all verden ska man med Linux.? Ok det er stabilt, ja det er XP også.


Jada det er mindre virus. Men hvem gidder å lage virus til Linux når det er så få brukere?


Og kanskje det er bedre som server, men kjører du kun web og ftp på windows så krasjer ikke den heller. Den vanlige bruker skal jobbe med maskinen og ikke sitte og se på X-eyes som omtrent er det eneste Windows mangler fra Linux.


Linux diggere/anti Windows folk har ingen meninger selv, de har bare den meningen fordi de vil bli oppfattet som om de har peiling på data da de har hørt en gang at Linux var bedre en Win98 fra en nerd, og for da ikke virke amatør så må de si det samme. De fleste har ikke engang prøvd Windows XP.


Kjører selv multiboot med Win xp og mandrake men jeg bruker ikke linux da rett og slett at hvis jeg skal gjøre noe fornuftig med maskinen (bortsett fra og kompilere linux kjerner) så gjør windows det mye bedre. Ok det finnes en del greie Office klienter for Linux men MS office er uansett bedre. Og utviklingsverktøy for c++ og java er faktisk bedre for Windows. Og når man i tillegg har mye bedre utvalg av underholdning så er valget lett. Og når det gjelder brukervennlighet så skjønner jeg godt hva som skremmer folk vekk fra Linux. Har noen prøvd og lagre å komme ut av VI? Man må jo pinadø ha en lang huskelapp bare for å bruke en teksteditor. Linux er hjernedødt.


Går selv på datainglinje og treffer til stadighet på folk som skryter av Linux og hakker ned på Windows uten i det hele tatt og ha prøvd windows xp. De sier at det er ustabilt og usikkert. Tja den eneste PC på studentlabben som er hacket i løpet av siste år kjørte Linux så jeg vet ikke jeg altså.


Tar det nu som et godt tegn at en av klassens største Linux fan har begynt å bruke Win XP så det er håp for dere også. En dag vil dere nok også se lyset.


En ting er sikkert. Neste gang jeg formaterer så forsvinner Pingvinen.



Pingvin Killer



 

1 )Bruker Linux fordi jeg liker det, og det er stabilt og SIKKERT (det argumentet kom ikke du med !) - og det er effektivt for meg å bruke,... føler meg rett og slett LOST når jeg bruker Windows,... Smak og behag kalles det, folk er faktisk forskjellige om hverandre...

 

2 )Få brukere ? - hvor får du det fra,.... ? - Kanskje Linux ikke er så store på Desktop markedet,... men servere og slikt da ? - tells kanskje ikke dette ? , Uansett så er det ikke like lett å lage virus til Linux ville jeg trodd, da mange distroer er forskjellige om hverandre..

 

3 ) Jeg hørte aldri fra en nerd at Win98 var dårligere enn Linux,... Jeg tok Initiativet til å utforske nabolaget utenfor Windows området når jeg brukte det,.... Det ble til at jeg da hadde funnet en interesann bok med RedHat 6 CD-er.... - Det var min første kontakt,... og har ikke forlatt det siden,...

 

4 ) Og kom nå ikke og snakk dritt om VI her nå,... det er en drittbra teksteditor.... Er du så hjernedød som du sier du er så bruk PICO eller KATE(GUI-basert) Å gå ut fra VI = :q , lagre i VI = :save /home/somone/a_file.something (har du fått det med deg ? - eller må du virkelig skrive opp dette for å huske det ? - og en annen ting,.. VI har lenge vært i bruk i UNIX systemer,... det er **** meg ikke bare i Linux du finner den....

 

- Syns heller ikke at MS office er noe super bra Office pakke. Jeg foretrekker Star Office,... og gleder meg til Star Office 6 FINAL.

 

5 )Og du går på datalinje sier du ? - hvorfor er du da så sta av å lære noe nytt og nyttigt ? - Jeg kjenner MANGE som går på slike linjer, og så og si alle av dem har prøvd Linux for å utforske, selvom noen av dem fremdeles foretrekker WINDOWS....

 

6 ) Ja og jeg tar det som et godt tegn at Linux idet hele tatt finnes :cool:

 

7 ) En ting er sikkert med den formateringen din. Det forsvinner ingen pinviner, da det aldri har vært noen der fra før..... Pingvinen er bare en maskot ikke annet. Og om du er penguin killer bør du holde lavere profil før jeg melder deg til dyrebeskyttelsen :cool:

 

___________________________

Quote:



Postet: 2002-03-13 21:26   ID: 62

Til alle Windows ett eller annet brukere:

Slutt med å snakke dritt om, kritisere etc. Linux

--------------------------------------------------

Til alle Linux ett eller annet brukere:

Slutt med å snakke dritt om, kritisere etc. Windows

VÆR SÅ SNILL!!!!!



 

Er enig,... men alle hans påstander måtte jo rettes av noen.... :wink:

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: alaruz på 2002-03-13 21:52 ]</font>

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: alaruz på 2002-03-13 21:52 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: alaruz på 2002-03-13 21:53 ]

Lenke til kommentar

Dette med at Linux er et så sikkert OS:

 

Så lenge mange ikke legger de siste sikkerhets fixene så er ikke systemet sikkert. Dette gjelder både Linux og Windows.

 

Media elsker å skrive om sikkerhetsbrister i Windows, men Linux slipper veldig billig unna. F.eks. den siste sikkerhets feilen i OpenSSH som ble funnet ble omtrent ikke omtalt med unntak av på Slashdot. Og OpenSSH kjører så og si samtlige Linux bokser (bør ihvertfall).

Lenke til kommentar

Quote:


Media elsker å skrive om sikkerhetsbrister i Windows, men Linux slipper veldig billig unna. F.eks. den siste sikkerhets feilen i OpenSSH som ble funnet ble omtrent ikke omtalt med unntak av på Slashdot. Og OpenSSH kjører så og si samtlige Linux bokser (bør ihvertfall).


 

Får håpe alle som kjører OpenSSH på Windows

eller Unix har fått dette med seg, med mindre de kjører

SSH.com's versjon.

 

OpenSSH er desuten et program som installeres frivillig

(i allefall i min distro) i motsetning til f.eks. IE

-- Det er en vesentlig forskjell.

Lenke til kommentar

 

1 )Bruker Linux fordi jeg liker det, og det er stabilt og SIKKERT (det argumentet kom ikke du med !) - og det er effektivt for meg å bruke,... føler meg rett og slett LOST når jeg bruker Windows,... Smak og behag kalles det, folk er faktisk forskjellige om hverandre...

 

Poenget er at det er ikke så mye sikrere. (min siste poeng i teksten)(Hvorfor blir det ikke stjålet så mange Lamborghini i Norge, jo fordi det er så få av dem)

 

2 )Få brukere ? - hvor får du det fra,.... ? - Kanskje Linux ikke er så store på Desktop markedet,... men servere og slikt da ? - tells kanskje ikke dette ? , Uansett så er det ikke like lett å lage virus til Linux ville jeg trodd, da mange distroer er forskjellige om hverandre..

 

Hvis du vil kalle <1% av verdens Internett brukere mange så versægod. REALITY CHECK!!

 

3 ) Jeg hørte aldri fra en nerd at Win98 var dårligere enn Linux,... Jeg tok Initiativet til å utforske nabolaget utenfor Windows området når jeg brukte det,.... Det ble til at jeg da hadde funnet en interesann bok med RedHat 6 CD-er.... - Det var min første kontakt,... og har ikke forlatt det siden,...

 

Jeg har prøvd Mandrake 7 nå noen måneder. Har du prøvd XP i noen måneder`?

4 ) Og kom nå ikke og snakk dritt om VI her nå,... det er en drittbra teksteditor.... Er du så hjernedød som du sier du er så bruk PICO eller KATE(GUI-basert) Å gå ut fra VI = :q , lagre i VI = :save /home/somone/a_file.something (har du fått det med deg ? - eller må du virkelig skrive opp dette for å huske det ? - og en annen ting,.. VI har lenge vært i bruk i UNIX systemer,... det er **** meg ikke bare i Linux du finner den....

 

Hva med ctrl-c eller noe fornuftig. TEXTPAD ruler uansett.

 

- Syns heller ikke at MS office er noe super bra Office pakke. Jeg foretrekker Star Office,... og gleder meg til Star Office 6 FINAL.

 

Je men Office XP er bedre. Det blir bare en dugnadskopi.. Og så tregt da..

 

5 )Og du går på datalinje sier du ? - hvorfor er du da så sta av å lære noe nytt og nyttigt ? - Jeg kjenner MANGE som går på slike linjer, og så og si alle av dem har prøvd Linux for å utforske, selvom noen av dem fremdeles foretrekker WINDOWS....

 

Ja jeg har tatt 4 vektall Linux og jeg har gitt det opp. Å gi Linux en sjangs er jo et must. Men jeg forkastet det. Hva med å få noe nytt hardware til å funge.. Jada. Kjempelett. Teles ISDN kort, bye bye, Canon Scanner bye bye.. Takker til Windows. Trenger ikke søke rundt på 1000 nyhetsgrupper for å få det til å funke. (jada jeg vet det skal gå ann men jeg ga opp)

 

6 ) Ja og jeg tar det som et godt tegn at Linux idet hele tatt finnes :cool:

 

Linux er bra, men det proffe(store firmarer) bruker UNIX for da er det da minste noen som er ansvarlig.

 

7 ) En ting er sikkert med den formateringen din. Det forsvinner ingen pinviner, da det aldri har vært noen der fra før..... Pingvinen er bare en maskot ikke annet. Og om du er penguin killer bør du holde lavere profil før jeg melder deg til dyrebeskyttelsen :cool:

 

:smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-13 22:35, DanDruff skrev:

Dette med at Linux er et så sikkert OS:


Så lenge mange ikke legger de siste sikkerhets fixene så er ikke systemet sikkert. Dette gjelder både Linux og Windows.


Media elsker å skrive om sikkerhetsbrister i Windows, men Linux slipper veldig billig unna. F.eks. den siste sikkerhets feilen i OpenSSH som ble funnet ble omtrent ikke omtalt med unntak av på Slashdot. Og OpenSSH kjører så og si samtlige Linux bokser (bør ihvertfall).


Hva har OpenSSH egentlig med saken å gjøre? Den finnes til "alle" OS, inkludert MacOS X og windows (gjennom cygwin). Det er helt frivillig om man ønsker å kjøre ssh, og alle vet at det innebører potensielle sikkerhetsrisikoer ved å kjøre servere, uansett produsent. Feilen var også minimal i forhold til de fleste feil på M$-plattformen, hvis jeg husker riktig måtte man enable "uselogin" for at feilen skulle slå ut, og dette er av som default. Med andre ord: ingen uvitende nybegynnere ville blitt hacket, da man måtte inn i en config-fil for å endre dette. Det er greit å vite hva man snakker om før man slenger dritt.

 

Det forøvrig nok av steder på nettet hvor du kan lese om sikkerhetsfeil i linux, og de fleste oppegående distroer har mer enn nok informasjon om slikt på hjemmesidene sine. Hadde du ventet det skulle bli førsteside-stoff i VG?

 

[ Denne Melding var redigert av: Langbein på 2002-03-14 00:40 ]

Lenke til kommentar
Gjest mafister

Quote:



6 ) Ja og jeg tar det som et godt tegn at Linux idet hele tatt finnes
:cool:

>Linux er bra, men det proffe(store firmarer) bruker UNIX for da er det da >minste noen som er ansvarlig.



 

 

upz da... en linux mainframe fra IBM?!?! merklig... :grin:

http://www-1.ibm.com/servers/eserver/zseries/900.html

 

Jah. det betyr jo at det suger.. :razz:

 

Linux har sine fordeler og er på vei inn i data-verden. At du ga opp linux kan være veldig dumt av deg. Det sier jo noe også om din instilling. Hvis du noen gang har tenkt å jobbe med noen større servere så er jo det en fordel å ha litt posix kompetanse. Kanskje det til og med blir det nye desktop os'et... I følge M$ så skulle de trekke Wintendo fra markedet om antitrus saken gikk i dass! Vel, da får du sitte på M$ burken din og sture! Veit at dette er usaklig men, noen ganger blir man jo provosert!

 

M$ .net server har ikke blitt lansert enda men virus for det er det! Stå på M$, fortsett og kjør dere ned i møkka! :razz:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-11 16:39, lavizh skrev:

Windows systemet uansett hva det er, er jo ustabilt til de grader, trenger du sikekrhet og stabilitet velger man Linux, enkelt og greit!


 

Da har du ikke prøvd XP. Det er like stabil som Linux (kun dårlig programmerte programmer som henger der, og da er det bare å avslutte det programmet og fortsette å bruke XP).

 

Men Linux er veldig bra det også.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-12 16:15, TiaZzz skrev:

<flame>

Quote:


Er ikke så vanskelig å få linux stabilt hvis det eneste en kjører er en webserver og ftp server. Og ingen desktop aplikasjoner (bildebehandling, spill, office verktøy.....)


 

Og hvis f.eks. StarOffice er ustabilt så er det Linux' feil? Jaha. Jeg har som sagt ingen problemer. Tryner X så restarter jeg den. Maskinen går ikke ned. Du må vite hva du prater om.

 

 

Må du restarte Linux, eller deler av den?? Hehe. Jeg har ikke vært nødt til å restarte XP en eneste gang siden jeg fikk det da den engelske versjonen kom ut. Og jeg har maskinen på mange mange dager av gangen.

 

Ergo er XP mer stabilt!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-13 18:29, lorderror skrev:

Heisann.


Vel, jeg har 2 maskiner.

maskin 1: kjører redhat, og wintendo '98

maskin 2: kjører slackware.


Etter min mening er linux best. Jeg beholder bare wintendo for å spille litt spill i blandt



 

Prøv XP. Du forandrer nok ikke mening, men du blir garantert mer positiv til Windows.

 

Windows 98 = mer ustabilt enn ett korthus under ett jordskjelv.

Windows XP = mer stabilt enn ett fjell.

Lenke til kommentar

Hei dere som sier at ms (2000/xp) er så jævlig ustabilt. Hvordan I all verden er det dere setter opp os'ene deres? Selv en "noob" som meg klarer å runne os'en min (xp) I flere mnd uten reboots.. Og nei jeg sitter ikke og legger kabal på pc'en min. Bruker den til mere tyngre oppgaver en det de fleste linux folk kan bruke pc'en sin til, (3D).

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-14 06:07, Afseth skrev:

Quote:


On 2002-03-12 16:15, TiaZzz skrev:

<flame>

Quote:


Er ikke så vanskelig å få linux stabilt hvis det eneste en kjører er en webserver og ftp server. Og ingen desktop aplikasjoner (bildebehandling, spill, office verktøy.....)


 

Og hvis f.eks. StarOffice er ustabilt så er det Linux' feil? Jaha. Jeg har som sagt ingen problemer. Tryner X så restarter jeg den. Maskinen går ikke ned. Du må vite hva du prater om.

 

 

Må du restarte Linux, eller deler av den?? Hehe. Jeg har ikke vært nødt til å restarte XP en eneste gang siden jeg fikk det da den engelske versjonen kom ut. Og jeg har maskinen på mange mange dager av gangen.

 

Ergo er XP mer stabilt!

 

 

Xserveren er det grafiske grensesnittet for Linux. Selv er min Xserver helt stabil,.. men dette kan da variere. Er det dårlige drivere for akkurat ditt grafikkort så kan det jo ikke alltid gå like stabilt. WIndows har alltid hatt den luksus at de får som regel gode drivere med en gang direkte fra produsenten. Heldigvis har Nvidia fattet dette og lager også drivere til Linux. - Håper en dag at ATI også fatter dette... (en kan alltid håpe...)

 

Og nei Linux må ikke restartes, kun Xserveren. = 2 sek. Men GUIen på Windows kan du ikke bare skru av/på for å si det sånn.... Litt dumt i tilfeller der det kunne vært greit å hatt funsjonen da.... Og at XP er mer stabilt tror jeg neppe.... kan den XPen din gjøre alt Linux kan ? - neppe....

 

[qoute]

 

1 )Bruker Linux fordi jeg liker det, og det er stabilt og SIKKERT (det argumentet kom ikke du med !) - og det er effektivt for meg å bruke,... føler meg rett og slett LOST når jeg bruker Windows,... Smak og behag kalles det, folk er faktisk forskjellige om hverandre...

 

Poenget er at det er ikke så mye sikrere. (min siste poeng i teksten)(Hvorfor blir det ikke stjålet så mange Lamborghini i Norge, jo fordi det er så få av dem)

 

2 )Få brukere ? - hvor får du det fra,.... ? - Kanskje Linux ikke er så store på Desktop markedet,... men servere og slikt da ? - tells kanskje ikke dette ? , Uansett så er det ikke like lett å lage virus til Linux ville jeg trodd, da mange distroer er forskjellige om hverandre..

 

Hvis du vil kalle <1% av verdens Internett brukere mange så versægod. REALITY CHECK!!

 

3 ) Jeg hørte aldri fra en nerd at Win98 var dårligere enn Linux,... Jeg tok Initiativet til å utforske nabolaget utenfor Windows området når jeg brukte det,.... Det ble til at jeg da hadde funnet en interesann bok med RedHat 6 CD-er.... - Det var min første kontakt,... og har ikke forlatt det siden,...

 

Jeg har prøvd Mandrake 7 nå noen måneder. Har du prøvd XP i noen måneder`?

4 ) Og kom nå ikke og snakk dritt om VI her nå,... det er en drittbra teksteditor.... Er du så hjernedød som du sier du er så bruk PICO eller KATE(GUI-basert) Å gå ut fra VI = :q , lagre i VI = :save /home/somone/ a_file.something (har du fått det med deg ? - eller må du virkelig skrive opp dette for å huske det ? - og en annen ting,.. VI har lenge vært i bruk i UNIX systemer,... det er **** meg ikke bare i Linux du finner den....

 

Hva med ctrl-c eller noe fornuftig. TEXTPAD ruler uansett.

 

- Syns heller ikke at MS office er noe super bra Office pakke. Jeg foretrekker Star Office,... og gleder meg til Star Office 6 FINAL.

 

Je men Office XP er bedre. Det blir bare en dugnadskopi.. Og så tregt da..

 

5 )Og du går på datalinje sier du ? - hvorfor er du da så sta av å lære noe nytt og nyttigt ? - Jeg kjenner MANGE som går på slike linjer, og så og si alle av dem har prøvd Linux for å utforske, selvom noen av dem fremdeles foretrekker WINDOWS....

 

Ja jeg har tatt 4 vektall Linux og jeg har gitt det opp. Å gi Linux en sjangs er jo et must. Men jeg forkastet det. Hva med å få noe nytt hardware til å funge.. Jada. Kjempelett. Teles ISDN kort, bye bye, Canon Scanner bye bye.. Takker til Windows. Trenger ikke søke rundt på 1000 nyhetsgrupper for å få det til å funke. (jada jeg vet det skal gå ann men jeg ga opp)

 

6 ) Ja og jeg tar det som et godt tegn at Linux idet hele tatt finnes

 

Linux er bra, men det proffe(store firmarer) bruker UNIX for da er det da minste noen som er ansvarlig.

 

7 ) En ting er sikkert med den formateringen din. Det forsvinner ingen pinviner, da det aldri har vært noen der fra før..... Pingvinen er bare en maskot ikke annet. Og om du er penguin killer bør du holde lavere profil før jeg melder deg til dyrebeskyttelsen

 

 

2 ) aner ikke hvor mange % i verden som bruker internett daglig. Men det virker som om du enda sikter til Internett brukere på desktop markedet.

 

- Uansett hvor mange % det egentlig gjelder, er det en ære for meg å idet hele tatt være endel av den andelen....

 

3 ) Mandrake 7 ?? - hehe,... det er da både gammelt og full av bugs,.... Mandrake har alltid vært litt buggy av seg,... men 8.0-> har hatt bedre tider....Har aldri brukt XP på egen maskin..... - men har prøvd på andre,... og liker det ikke,... (smak og behag som jeg nevnte tidliggere....) - Har bare prøvd "Professional" XP - og den gjør jo **** meg narr av en system ansvarlig med tanke på alle wizards osv... mehe...

 

4 ) Som sagt PICO er veldig lettvindt den også.... og kate er også bra...

 

- Det finnes mange Office pakker,... StarOffice og M$ office er kun brøkdeler av alle som finnes... - Smak og behag,... jeg velger den jeg føler for å bruke og du bruker den du liker....

 

5 ) Jeg prøver på ingen måte å friste deg til å bruke Linux,... men likte ikke at du slengte så mye dritt på en gang mot et OS du innrømmer selv å aldri har fattet noe spesielt mye av.....

 

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: alaruz på 2002-03-14 08:14 ]

Lenke til kommentar

On 2002-03-14 00:34, Langbein skrev:

 

Quote:


Hva har OpenSSH egentlig med saken å gjøre? Den finnes til "alle" OS, inkludert MacOS X og windows (gjennom cygwin). Det er helt frivillig om man ønsker å kjøre ssh, og alle vet at det innebører potensielle sikkerhetsrisikoer ved å kjøre servere, uansett produsent. Feilen var også minimal i forhold til de fleste feil på M$-plattformen, hvis jeg husker riktig måtte man enable "uselogin" for at feilen skulle slå ut, og dette er av som default. Med andre ord: ingen uvitende nybegynnere ville blitt hacket, da man måtte inn i en config-fil for å endre dette. Det er greit å vite hva man snakker om før man slenger dritt.


Det forøvrig nok av steder på nettet hvor du kan lese om sikkerhetsfeil i linux, og de fleste oppegående distroer har mer enn nok informasjon om slikt på hjemmesidene sine. Hadde du ventet det skulle bli førsteside-stoff i VG?



 

Det er nok en annen OpenSSH bug du snakker om, sjekk:

http://www.pine.nl/advisories/pine-cert-20020301.asc

 

Kanskje på tide at du patcher maskinen din ?

 

Og hvor var forresten "dritt-slengingen" min ? Ingen OS er uten sikkerhetsfeil, heller ikke Linux.

Lenke til kommentar

Jeg har selv prøvd linux (redhat) og jeg likte det ganske bra. Jeg bruker windows no siden jeg er mest vant med det med prøver linux iblant. Det jeg har merket er at hvis det blir funnet en feil i linux, uansett hvor alvorlig den er så tar det ikke lang tid før det kommer en oppdatering som fixer dette.

Mens i windows så kan det ta måneder før en oppdatering kommer, untatt hvis det er så alvårlig at microsoft kan bli saksøkt for feilen.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-14 10:11, _NoMaN_ skrev:

Jeg har selv prøvd linux (redhat) og jeg likte det ganske bra. Jeg bruker windows no siden jeg er mest vant med det med prøver linux iblant. Det jeg har merket er at hvis det blir funnet en feil i linux, uansett hvor alvorlig den er så tar det ikke lang tid før det kommer en oppdatering som fixer dette.

Mens i windows så kan det ta måneder før en oppdatering kommer, untatt hvis det er så alvårlig at microsoft kan bli saksøkt for feilen.


 

 

Forbanna tull. Det går ikke mange dagene fra en stor bug blir rapport til at windows XP gir automatisk beskjed om at sikkerhetrs oppdatering er klar for nedlasting. Da er det bare å velge Windows uppdate, deretter en restart og så er problemet sikret. Så enkelt at enhver for det til og den vanlige mann i gata har en sikker pc. Mens på Linux blir jo feilene jholdt i skjul og man må jo leter rundt for å oppdage at det er oppdaget en feil. Derreter må man finne tak i en oppdatering selv og deretter kompilere kjernen/pakker. Dette blir for tungvint hvis man ønsker å være litt effektiv i løpet av en dag.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-14 10:23, peakman skrev:

Quote:


On 2002-03-14 10:11, _NoMaN_ skrev:

Jeg har selv prøvd linux (redhat) og jeg likte det ganske bra. Jeg bruker windows no siden jeg er mest vant med det med prøver linux iblant. Det jeg har merket er at hvis det blir funnet en feil i linux, uansett hvor alvorlig den er så tar det ikke lang tid før det kommer en oppdatering som fixer dette.

Mens i windows så kan det ta måneder før en oppdatering kommer, untatt hvis det er så alvårlig at microsoft kan bli saksøkt for feilen.


 

Forbanna tull. Det går ikke mange dagene fra en stor bug blir rapport til at windows XP gir automatisk beskjed om at sikkerhetrs oppdatering er klar for nedlasting. Da er det bare å velge Windows uppdate, deretter en restart og så er problemet sikret. Så enkelt at enhver for det til og den vanlige mann i gata har en sikker pc. Mens på Linux blir jo feilene jholdt i skjul og man må jo leter rundt for å oppdage at det er oppdaget en feil. Derreter må man finne tak i en oppdatering selv og deretter kompilere kjernen/pakker. Dette blir for tungvint hvis man ønsker å være litt effektiv i løpet av en dag.

 

Er du klar over at den dagen de hadde funnet hull i zlibs så ble jeg varslet om dette via mail fra RedHat tidlig... og KUN noen timer senere så hadde de en patch ferdig for å rette dette. - MS klarer ikke dette på under 2 dager minimum,.... (og de har endel mer programmerere enn det RedHat har...!!!) - Det er rett og slett for dårligt !

 

[ Denne Melding var redigert av: alaruz på 2002-03-14 10:58 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-14 10:23, peakman skrev:

Forbanna tull. Det går ikke mange dagene fra en stor bug blir rapport til at windows XP gir automatisk beskjed om at sikkerhetrs oppdatering er klar for nedlasting. Da er det bare å velge Windows uppdate, deretter en restart og så er problemet sikret. Så enkelt at enhver for det til og den vanlige mann i gata har en sikker pc. Mens på Linux blir jo feilene jholdt i skjul og man må jo leter rundt for å oppdage at det er oppdaget en feil. Derreter må man finne tak i en oppdatering selv og deretter kompilere kjernen/pakker. Dette blir for tungvint hvis man ønsker å være litt effektiv i løpet av en dag.


 

Nå kan jeg ikke snakke for WinXP, men jeg kan snakke for

Win2k da jeg patchet et 20 talls maskiner for min tidligere

arbeidsgiver i fjor sommer.

- Windows update er rett og slett ubrukelig!

Av den enkle grunn at patchene som gis ut av M$ ikke legges der.

De som trodde man kunne fikse Nimda ved hjelp av Windows update

fikk seg en liten overraskelse. Windows update ga rett og slett

en falsk trygghet. For å patche måtte jeg laste ned tonnevis

av patcher enkeltvis og kjøre de inn. Hadde det ikke vært for et

uoffisielt MS verktøy måtte jeg også reboote mellom hver patch.

 

I Debian GNU/Linux oppgraderer jeg med å skrive:

% apt-get update; apt-get upgrade

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...