Gå til innhold

Hvorfor bruker folk xp og linux?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-03-11 14:50, alaruz skrev:

Gamedevelopers burde tenke mer som ID software ,.... deres spill har alltid vært godt støtta under Linux,.....


 

dessverre gikk Loki Games konkurs for en tid siden. De stod for mye av portinga. Får håpe noen plukker opp tråden. Ellers blir jeg nødt til å vurdere en windos lisens når Unreal 2 kommer...

Lenke til kommentar

hvis en skal dnloade RedHat: siden RedHat finnes i en betalversjon er GPL versjonen litt godt skjult.

 

trykk på redhat linux, du kommer til ei side med ei liste over forskjellige linux'er fra RH, og ved siden av RH7.2 er to ikoner: hjem og dnload. hjem: du finner _aldri_ dnload, dnload: rett til ftp serveren tror jeg.

 

husk: iso. :smile:

 

-fra en nybegynner til en nybegynner

Lenke til kommentar

Jeg er litt uenig der, jeg har forsøkt linux, og jeg var en flittig DOS bruker i sin tid. Jeg vil da si at etter min meining så gjør ikke denne erfaringen nødvendigvis linuxovergangen lettere.

Filstruktursystemet i linux (mappe systemet?) er helt villt, i windows skal det være til å sammen ligne med et lite tre med noen greiner, men i Linux så er det jo hele reinskogen og enda litt til. Det er ikke så lett å finne frem der.

 

Men jeg vil allikevel anbefale de som er litt lysten på å prøve linux til å kjøre på. Det kan jo være at dette er det rette for deg.

Når tiden er moden så prøver jeg meg kanskje på linux igjen.

Lenke til kommentar

Ok.. here goes:

 

Ælig talt dere, hvor legne gidder du å bruke på installere OS, linux tar evigheter hvis alt skal konfes. I tilleg tar det sinsvakt med plass (redhat) hvis du vil ha med litt stasj. Greit hvis du kun skal ha en webserver, men til vanlig bruk duger ikke linux, og til dere som synes linux er mer stabilt har jeg bare en ting å si; Det kommer FINT an på hva dere mener det.

 

Er ikke så vanskelig å få linux stabilt hvis det eneste en kjører er en webserver og ftp server. Og ingen desktop aplikasjoner (bildebehandling, spill, office verktøy.....)

 

Mine erfaringer er at linux som arbeidstasjon SUGER, det er ekstremt ustabilt.

 

Nei, jeg har i alle fall sluttet med linux, har andre ting å gjøre en å kompilere hvert minste program som jeg ønsker å bruke, som f.eks å skrive dette her :smile:

 

Alt til sitt bruk sier da jeg...

"linux for folk med ekstremt behov for å løse stadige problemer forran en svart skjerm"

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-11 22:06, Grimmy skrev:

Jeg er litt uenig der, jeg har forsøkt linux, og jeg var en flittig DOS bruker i sin tid. Jeg vil da si at etter min meining så gjør ikke denne erfaringen nødvendigvis linuxovergangen lettere.

Filstruktursystemet i linux (mappe systemet?) er helt villt, i windows skal det være til å sammen ligne med et lite tre med noen greiner, men i Linux så er det jo hele reinskogen og enda litt til. Det er ikke så lett å finne frem der.


 

Nei, nei, nei, nei, nei.

- Nå snur du ting på hodet!! (småirritert)

 

I Unix har du _ett_ filtre med rota "/".

Alt ligger der med sub directories.

 

I windows har du _mange_ filtrær med mange røtter.

Dvs du har C: med rota (med subdirs på nøyaktig samme måte).

- I tillegg til at du har A:, (B:?), D: etc...

Er litt av et opplegg å holde styr på!

 

 

Linux = tre

Windows = skog

 

Hva er lettest å finne frem i?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-11 22:18, SuperFly skrev:

Ok.. here goes:


Ælig talt dere, hvor legne gidder du å bruke på installere OS, linux tar evigheter hvis alt skal konfes. I tilleg tar det sinsvakt med plass (redhat) hvis du vil ha med litt stasj. Greit hvis du kun skal ha en webserver, men til vanlig bruk duger ikke linux, og til dere som synes linux er mer stabilt har jeg bare en ting å si; Det kommer FINT an på hva dere mener det.


 

Dette er hva jeg mener med stabilt:

10:24pm up 127 days, 2:19, 4 users, load average: 0.00, 0.00, 0.00

 

Det "har hendt" at X har krasjet. Da snakker vi kanskje om 1-2

gang pr mnd på min konfigurasjon.

Programmene mine er relativt stabile.

 

Dette er mitt oppsett:

Hardware: AMD/VIA cpu/mobo 256MB

Software: Debian Woody, Linux 2.4, XFree 4.1, KDE 2.2.2

 

Når du snakker om stabilitet -- hva i all verden -- snakker du om da

(OS, hardware/drivere, programmer)?

Lenke til kommentar

Som du sier XeLix:

XP er det helt motsatte av Linux, derfor brukes det til helt forskjellige ting også. Jeg for min del synes bare det er morsomt å leke meg med forskjellige OS'er, og når jeg har flere OS er mulighetene mange. :smile:

Jeg har enda ikke brukt XP noe særlig, men det kan jo hende jeg finner på å gjøre det.

Lenke til kommentar

Disse os har jeg kjørt i mitt liv:

Windows 2.0

Windows 3.1

Windows 3.11

Windows 95

Windows 98

Windows 98 Se

Windows Me

Windows 2000

Windows Xp

Ms.dos 6.22

Ms.dos 6.0

msdos Husker ikke verisjon, låg på ein 286.

Slackware 7.1

Mandrake 8.1

Red hat (Ukjent nummer)

FreeBSD

OpenBSD

 

Og JEG mener at Slackware er det beste OS i denne listen og jeg kommer ikke til å endre min mening, windows er noe tull og det har jeg personligt funnet ut. Har tross alt brukt pc siden jeg var 7år. er snart 18 :smile: det blir noen år det ja :wink:

Lenke til kommentar

I det store bildet...

 

Linux er på vei, men IT verden består av mer enn web og name servere.. Linux har ingen ting og stille opp med når det kommer til domene kontrollere med skikkeleig katalog tjenester som Microsoft har i sin AD. Print og fil delings tjenster er helt håpløst og få til med Samba f.eks...

 

Men en ting skal Linux ha, Den er kjapp utrolig kjapp.

Lenke til kommentar

Jeg har lastet ned windows 1.01 !! tok bare 800 KB zippet!

 

noen som vet om det vil funke? det er en setup.exe fil som må kjøres i dos. Den kommer til å føkke opp alle partisjoner og OS sant?

 

hadde vært litt kult å prøvd. windows 1.01 ser faktisk kulest ut av alle windowsene før XP. (det er farger!! blå rød og grønn m.m. - ikke bare grå :sad: !)

Lenke til kommentar

<flame>

 

Quote:


On 2002-03-11 22:18, SuperFly skrev:

Ok.. here goes:


Ælig talt dere, hvor legne gidder du å bruke på installere OS, linux tar evigheter hvis alt skal konfes. I tilleg tar det sinsvakt med plass (redhat) hvis du vil ha med litt stasj. Greit hvis du kun skal ha en webserver, men til vanlig bruk duger ikke linux, og til dere som synes linux er mer stabilt har jeg bare en ting å si; Det kommer FINT an på hva dere mener det.


 

Hvorfor skal Wintendo-mennesker alltid fortelle Linux-brukere hvor dårlig Linux er. Fikser du det ikke så har du vel ikke brukt nok tid. Trodde du virkelig alt skulle være som i M$? TTT. Jeg bruker Linux, er jeg da flinkere enn deg? Jeg kan "konfe" det jeg trenger og mine bokser er stabile.

 

Quote:


Er ikke så vanskelig å få linux stabilt hvis det eneste en kjører er en webserver og ftp server. Og ingen desktop aplikasjoner (bildebehandling, spill, office verktøy.....)


 

Og hvis f.eks. StarOffice er ustabilt så er det Linux' feil? Jaha. Jeg har som sagt ingen problemer. Tryner X så restarter jeg den. Maskinen går ikke ned. Du må vite hva du prater om.

 

 

Quote:


Mine erfaringer er at linux som arbeidstasjon SUGER, det er ekstremt ustabilt.


 

Ja, du har jo vist oss din _enorme_ kunnskap på området.

 

Quote:


Nei, jeg har i alle fall sluttet med linux, har andre ting å gjøre en å kompilere hvert minste program som jeg ønsker å bruke, som f.eks å skrive dette her :smile:


 

Kompilerte du noen ting som helst da du la inn RedHat? Nei. Det gjorde du i etterkant, fordi du ville ha noe ekstra. Det meste finnes som rpm(binær)-pakke. Last ned, legg inn. Vit hva du snakker om.

 

Quote:


Alt til sitt bruk sier da jeg...

"linux for folk med ekstremt behov for å løse stadige problemer forran en svart skjerm"


 

Enig med det første. Du trenger Wintendo fordi du gidder ikke Linux. Ok. Det gjør du som du selv vil, men at Linux er for ektreme behov er bare tull. Satt du forran en svart skjerm da du la inn Linux, anbefaler jeg deg å skru den på.

 

Du har vel ikke akkurat overbevist noen. Men du var vel bare ute etter å slenge dritt uansett. Venter i spenning på det neste gullkornet.

</flame>

 

Note to self; Ignorere slikt.

Lenke til kommentar

Forresten, for de som lurer på det:

 

Synes du en installajon av en distro tar stor plass, så se hva du får med. En enkel installasjon av Wintendo tar vel ca. 700 MB? (Vet ikke, spør.) Det er et nogenlude "rent" OS. Altså ikke mer enn basis-programvare.

 

En "full" installasjon av f.eks. RedHat vil gi deg ~2GB data. Der ligger alt fra web-, mail-, news-, LDAP-, ftp-, NIS- og Samba-servere(For noen; Mange av hver)++. I tillegg til programvare for administrering, vanlig brukergrensesnitt(Gnome, KDE), ++.

 

Du får klienter for mengder av ting(mail, ftp, news, web ++). Er da en distro "for stor"? Det synes ikke jeg.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-11 23:23, Dominator skrev:

I det store bildet...


Linux er på vei, men IT verden består av mer enn web og name servere.. Linux har ingen ting og stille opp med når det kommer til domene kontrollere med skikkeleig katalog tjenester som Microsoft har i sin AD. Print og fil delings tjenster er helt håpløst og få til med Samba f.eks...


 

Jeg har sett på AD. Ikke helt bra. Nesten helt LDAPv3 kompatibel, men bare nesten. Det er likevel det beste M$ har greid av prdukter som skal følge en standard(div. rfc'er).

 

Quote:


Men en ting skal Linux ha, Den er kjapp utrolig kjapp.


 

Kommer vel ann på, hvordan satt opp.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...