Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Belastning Leca-plank

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi har garasje på siden av huset på ca 7 x 4 m med Lecaplank på taket. Disse hviler på yttermur i bakkant, H-bjelke på tvers i midten og i front over hele porten ++. Høyre vegg innvendig garasje er grunnmur på huset og hus/garasje er bygget samtidig i -89.

Utvendig taket er forseglet/lagt membran og det er bygget en terrasse oppå taket. Her står det et lite drivhus på ca 4x2,5 m mot front av garasje.

Når har mor fått det for seg at hun gjerne vil ha et oppblåsbart boblebad på ca 2m diameter og 70 cm høyde over bakkant av garasjen. Rommer da noe i underkant av 2000 l vann. 

Det jeg lurer da på er om garasjetaket/Leca-planken vil tåle ca 2 tonn last  ved bakre hjørne av garasjen. For meg så ser det ut som planken er 20 cm tykk (ut ifra beslag på ytterside og krone på mur) og har et maks fritthengende spenn på ca 3,5 m mellom senter opplagring bakvegg og H-bjelker..  I tabell hos Leca vil belastningskurve ca ca 7 kN/m2 (røflig 700 kg/m2).

Er det FRARÅDELIG å sette et slikt boblebad på dette taket??

Endret av Tangent
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Tangent skrev (1 time siden):

Vi har garasje på siden av huset på ca 7 x 4 m med Lecaplank på taket. Disse hviler på yttermur i bakkant, H-bjelke på tvers i midten og i front over hele porten ++. Høyre vegg innvendig garasje er grunnmur på huset og hus/garasje er bygget samtidig i -89.

Utvendig taket er forseglet/lagt membran og det er bygget en terrasse oppå taket. Her står det et lite drivhus på ca 4x2,5 m mot front av garasje.

Når har mor fått det for seg at hun gjerne vil ha et oppblåsbart boblebad på ca 2m diameter og 70 cm høyde over bakkant av garasjen. Rommer da noe i underkant av 2000 l vann. 

Det jeg lurer da på er om garasjetaket/Leca-planken vil tåle ca 2 tonn last  ved bakre hjørne av garasjen. For meg så ser det ut som planken er 20 cm tykk (ut ifra beslag på ytterside og krone på mur) og har et maks fritthengende spenn på ca 3,5 m mellom senter opplagring bakvegg og H-bjelker..  I tabell hos Leca vil belastningskurve ca ca 7 kN/m2 (røflig 700 kg/m2).

Er det FRARÅDELIG å sette et slikt boblebad på dette taket??

2000 liter skjevlast høres alt for mye ut.

Endret av obygda
Skrevet

Skal det gjøres, bør det prosjekteres med egen bæring ned til grunnmur/bjelker/søyler, eller bekreftes skriftlig av byggingeniør etter befaring. Mest sannsynlig går det greit, men her må en være sikker 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...