Wilmap Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni Hei. Nå i ferien så datt den ene siden av mellomakslingen på bilen min av. Var på ferie. Men fikk heldigvis et verksted i nærheten til å fjerne den helt så jeg forsatt kunne bruke bilen. Nå sånn jeg er hjemme igjen tenker jeg å fikset den. På et verksted så klart. Men det jeg lurer på er hva jeg skal bestille hos dem. Må jeg få en helt ny mellomaksling. Eller bare et nytt ledd/del av den? Anner ikke hvordan en mellomaksling fungerer. Er selve festet som røyk. Legger ved bilder
toralfb Skrevet 1. juli Skrevet 1. juli Regner med det kan løses på tre måter: - Ny komplett del, kostbart, men holdbart. - Brukt del, rimeligere, men holder trolig lenge nok? - Reparasjon av del. Kostnad alt hvor mye arbeid verksted legger i det. Hva som er riktig vil variere med alder og km på bil, om det er en spesiell bil som en ønsker å ta vare på - eller en bruksbil som ikke har så mange år igjen? 1
kremt Skrevet 1. juli Skrevet 1. juli Hele akslingen ser ganske rustet ut, trolig best å bytte ut med del fra en vraket bil, så fremt den brukte delen er ok stand.
Simen1 Skrevet 1. juli Skrevet 1. juli (endret) Wilmap skrev (10 timer siden): Anner ikke hvordan en mellomaksling fungerer. Den overfører motorkraft fra motoren framme til hjulene bak*. Uten mellomakslingen vil du ikke ha firehjulstrekk (kraft på alle fire hjulene), bare framme. Bilen kan kjøres videre som framhjulsdrevet uten noe videre vanskeligheter, men firehjulstrekk er jo "kjekt å ha" særlig på vinteren og i terrenget. Hva heter bilmerket, bilmodellen og hvilken årsmodell har du? * Bilkjennere vil sikkert påpeke at mellomakslingen sitter mellom girkassen framme og differensialen bak, men jeg tenkte det var enklere å forklare sånn jeg gjorde. Endret 1. juli av Simen1
El burro Skrevet 1. juli Skrevet 1. juli Bytt hele akslingen, kjøp en som er i bra stand fra huggeri å få verkstedet til å bytte kryssene og gummiforingene før den monteres.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå